ارتقای ظرفیت‌های پژوهشی دانشکده‌های مهندسی با قراردادهای صنعتی
بازدید 2
0

ارتقای ظرفیت‌های پژوهشی دانشکده‌های مهندسی با قراردادهای صنعتی

محمد صافی در گفتگو با خبرنگار مهر به اهداف بلند مدت این دانشگاه اشاره کرد و جهت گسترش روابط دانشگاه با صنعت برنامه ها و اهداف این دانشگاه را توضیح داد: دانشگاه شهید بهشتی با هدف گسترش و نظام‌مند کردن ارتباط خود با بخش‌های مختلف صنعت، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را در حوزه‌های متنوع آغاز کرده است. این همکاری‌ها نه‌تنها صنایع خصوصی و دولتی، بلکه پروژه‌های پژوهشی فاقد کارفرمای مستقیم صنعتی اما مرتبط با نیازهای فناوری کشور را نیز در بر می‌گیرد.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید بهشتی در ادامه توضیح داد: دانشگاه شهید بهشتی برای هر حوزه تخصصی و صنعتی، طرح‌های مستقل و متناسب با ظرفیت‌های موجود را تدوین می‌کند. تنوع دانشکده‌های شهید بهشتی در حوزه‌هایی مانند علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی زمینه را برای این تنوع برنامه‌ریزی فراهم کرده است.

وی گفت: در حوزه فنی و مهندسی، نیازسنجی‌های تخصصی انجام می‌شود و ظرفیت‌های اعضای هیئت علمی، امکانات آزمایشگاهی و توانمندی واحدها در قالب اطلس‌های صنعتی به دانشجویان معرفی می‌شود. سپس دانشگاه با صنایع جلساتی را برگزار کرده و مسائل شناسایی‌شده را در قالب پروپوزال، فرصت مطالعاتی یا قراردادهای پژوهشی به پروژه‌های واقعی تبدیل می‌کند.

صافی اظهار کرد: یکی دیگر از محورهای همکاری صنعتی، حمایت دانشگاه از تحقیقات در سطوح مختلف آمادگی فناوری (TRL) است. پروژه‌هایی که در سطوح پایین‌تر فناوری قرار دارند، معمولاً با حمایت دانشگاه، معاونت علمی ریاست‌جمهوری یا صندوق‌های پژوهشی توسعه پیدا می کنند. در مراحل پیشرفته‌تر، این طرح‌ها با ورود به صنایع و شرکت‌ها به پروژه‌های کاربردی یا محصولات فناورانه تبدیل می‌شوند.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: دانشگاه همچنین برای تطبیق ظرفیت‌های خود با نیازهای حال و آینده صنعت، در قالب برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت، بر حوزه‌هایی مانند تعریف موضوعات پایان‌نامه و رساله، تأسیس مراکز پژوهشی و حتی طراحی رشته‌های تحصیلی جدید سرمایه‌گذاری می‌کند تا این موارد در نهایت به پروژه‌های همکاری با صنعت منتهی شوند. بخش دیگری از این رویکرد، شامل برنامه‌های مأموریت‌محور است که بصورت موردی از طرف وزارتخانه‌ها یا دستگاه‌های اجرایی مطرح می شود و به دنبال آن دانشگاه اقدام به تشکیل کارگروه‌های تخصصی می کند و سپس جذب حمایت مالی از پژوهش‌ها، تأمین تجهیزات و ایجاد زیرساخت‌های لازم در آن حوزه‌ها را پیگیری می کند.

وی بیان کرد: دانشکده‌های مهندسی با تکیه بر تخصص اعضای هیئت علمی و تجهیزات آزمایشگاهی، ظرفیت‌های پژوهشی و صنعتی خود را افزایش می‌دهند. این ظرفیت‌سازی از طریق قراردادهای صنعتی و جذب پروژه‌های مرتبط با صنایع انجام می پذیرد که باعث افزایش توان تخصصی دانشکده‌ها می‌شود.

وی تأکید کرد: توسعه همکاری دانشگاه و صنعت نیازمند هم‌افزایی تخصص علمی، منابع مالی پژوهشی و تعامل موثر با صنایع است.

صافی توضیح داد: بر این اساس، ظرفیت‌های صنعتی دانشگاه‌ها همواره پویا و وابسته به تقاضای صنعت و زمینه‌های فعالیت علمی موجود در گروه‌های آموزشی است. در بسیاری از موارد، پروژه‌های بزرگ صنعتی که به دانشگاه‌ها واگذار می‌شوند، موجب ارتقا و تقویت توانمندی‌های علمی، پژوهشی و فنی دانشکده‌های مهندسی خواهند شد. این الگوی رشد، نشان می‌دهد که توسعه ظرفیت‌های همکاری دانشگاه با صنعت، نیازمند هم‌افزایی میان تخصص علمی، فرصت‌های مالی پژوهشی و تعامل مؤثر با صنایع کشور است.

تأسیس دانشکده انرژی و هیدروژن در پردیس شهید عباس‌پور در پی افزایش حجم قراردادهای صنعتی

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که این دانشگاه با توسعه فعالیت‌های بین‌رشته‌ای به‌ویژه در حوزه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، همکاری گسترده‌ای با صنایع کشور برقرار کرده و پروژه‌های پژوهشی و قراردادهای صنعتی را افزایش داده است. دانشکده‌های فنی و مهندسی دانشگاه در همکاری با صنایع مختلف فعال هستند و به‌دنبال رشد تقاضا در حوزه انرژی، دانشکده تخصصی جدیدی تأسیس شده است.

او همچنین ادامه داد: دانشکده انرژی و هیدروژن که اکنون در پردیس شهید عباس‌پور مستقر است، از دل دانشکده مکانیک ایجاد شده و به‌صورت مستقل به جذب دانشجو و اجرای پروژه‌های پژوهشی در حوزه انرژی می‌پردازد. این دانشکده به عنوان چهارمین واحد علمی در کنار دانشکده‌های عمران، برق و مکانیک فعالیت می‌کند. فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان و اساتید این دانشکده نه‌تنها پاسخ‌گوی نیازهای صنعت در حوزه‌های نوین مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن است، بلکه ظرفیت علمی دانشگاه را نیز به شکل ملموسی ارتقا داده است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =