فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۴ سازمان سینمایی منتشر شد
بازدید 2
0

فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۴ سازمان سینمایی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۴ سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منتشر شد.

متن این فراخوان به شرح زیر است:

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های فرهنگی دولت چهاردهم و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پژوهشگران، فعالان و صاحب‌نظران حوزه‌های هنر و علوم انسانی برای مطالعه و پژوهش در محورهای زیر دعوت به عمل می‌آورد.

۱. مردمی‌سازی سیاستگذاری سینما و عدالت فرهنگی

طراحی سازوکار مشورتی بین دولت و جامعه سینمایی

راهکارهای افزایش مشارکت مردم در تولید و داوری آثار

نقش شوراها، کانون‌ها و سازمان های فرهنگی در مدیریت سینما

۲. اقتصاد سینما و مدل‌های درآمدزایی پایدار

مدل‌های تأمین مالی در تولید فیلم

مدل‌های اکران فیلم در ایران

بررسی GDP فرهنگ و هنر کشور و سهم سینما در آن

ارزیابی و آسیب‌شناسی تولیدات سینمای ایران از منظر نهادی و با رویکرد تطبیقی

بررسی روش‌های تأمین سرمایه، هزینه‌ها و درآمدهای تولیدات سینمایی و صنایع مجاور سینما (سکوهای پخش آنلاین)

۳. دیپلماسی فرهنگی و صادرات فیلم ایرانی

راهکارهای اکران فیلم‌های ایرانی در کشورهای خارجی

سیاست‌های حمایتی برای افزایش صادرات فیلم و سریال

تحلیل کارآمدی جشنواره‌های بین‌المللی برای معرفی سینمای ایران

بررسی موانع فرهنگی و سیاسی در پذیرش فیلم ایرانی در بازار جهانی

سیاست‌های جشنواره‌های بین‌المللی در مواجهه با سینمای ایران (فیلم‌های دارای مجوز و فاقد مجوز)

۴. فناوری و نوآوری در صنعت تصویر

تدوین استانداردهای پخش در سینماها (زیرساخت‌ها، سرورها و …)

توسعه زیرساخت‌های پخش دیجیتال و سینمای تعاملی

تأثیر فناوری‌های نوین (هوش مصنوعی) بر آینده تولید فیلم

نقش فناوری‌های نوین (هوش مصنوعی) در توزیع و نمایش فیلم

ارتباط سینما با صنایع و بازارهای مجاور از قبیل بازی‌های ویدئویی

۵. شفافیت، پاسخ‌گویی و بهبود فرآیندهای تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری

تغییرات جایگاه نقد سینما در سینمای ایران

مطالعه حکمرانی فرهنگی در کشورهای دیگر

بررسی مؤلفه‌های تهیه‌کنندگی در سینمای ایران

تحلیل اثربخشی یارانه‌ها، تسهیلات و حمایت‌های دولتی

آسیب‌شناسی آیین‌نامه‌ها، ساختار و نهادهای تابع سازمان سینمایی

ارزیابی پاسخ‌گویی نهادهای فرهنگی به مخاطبان و رسانه‌ها

آسیب‌شناسی تولید و توزیع فیلم‌های بدون مجوز در سینمای ایران

آسیب شناسی نظام مجوزدهی و نظارت در فرآیند تولید و اکران

تدوین مدل حکمرانی فرهنگی مشارکتی بین بخش خصوصی و دولت

بهینه‌سازی اکران فیلم در سینمای ایران با نگاه به تجربه دیگر کشورها

بازطراحی ساختار حکمرانی سینمایی با مشارکت صنوف، مردم و بخش خصوصی

کاربست فناوری‌های نوین برای بهبود فرآیندهای تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری

۶. سینما و هویت ملی، بازنمایی ایران معاصر

نقش سینما در تقویت هویت ملی

تعامل فیلم‌های سینمایی ایرانی و زبان فارسی

پاسداشت و تقویت اصالت و هویت ایرانی-اسلامی

چگونگی بازنمایی فرهنگ، اقوام، زبان‌ها و سبک زندگی ایرانی در سینما

بررسی تصویر ایران در فیلم‌های سینمایی و تطبیق آن با واقعیت اجتماعی

سینمای ایران و گنجینه‌های ادب فارسی (بازخوانی، بازآفرینی و بازنمایی)

۷. جایگاه سینمای کودک و نوجوان در ایران

الزامات و راهکارهای تقویت تولید فیلم‌های پویانمایی

تحلیل وضعیت تولید محتوای ویژه کودک و نوجوان در ایران

بررسی تاثیر فیلم بر رشد اجتماعی و روان‌شناختی کودکان و نوجوانان

مقایسه تطبیقی فیلم‌های کودک و نوجوان در ایران و کشورهای پیشرو

۸. نقش زنان در سینمای ایران

راهکارهای حمایت از فیلم‌سازان زن و برابری فرصت‌ها

تحلیل نقش و جایگاه زنان در پشت‌صحنه و جلوی دوربین

بررسی تأثیر تحولات اجتماعی زنان در فضای فیلمسازی در ایران

بررسی بازنمایی زنان در فیلم‌ها و تأثیر آن بر نگرش اجتماعی در پنج دهه اخیر

۹. شیوه‌های موثر ترویج مصرف سینما

راهکارهای افزایش اثربخشی تبلیغات فیلم‌های سینمایی

راهکارهای افزایش مصرف سینما در میان گروه‌های سنی و شغلی مختلف

امکان‌سنجی اجرای طرح‌های «سینما برای همه» و توسعه سینما در شهرستان‌ها

۱۰. تحلیل رفتار مخاطب سینمای ایران

بررسی الگوهای مصرف فیلم در میان مردم ایران

تحلیل برداشت مخاطبان سینما از فیلم‌های سینمایی

مطالعه تطبیقی رفتار مخاطبان ایرانی و خارجی سینما

مطالعه برداشت مخاطبان خارجی از فیلم‌های سینمایی ایرانی

بررسی تأثیرات اخلاقی، روانی و اجتماعی تولیدات سینمای ایران در دوران معاصر

سنجش میزان رضایت مخاطبان سینما از فیلم‌های سینمایی (فیلم‌های تجاری، دولتی و مستقل)

۱۱. بازنمایی سینمایی تهدیدات نظامی و مقاومت ملی با تمرکز بر حمله رژیم صهیونیستی به ایران

راهکارهای مقابله با جنگ روایت‌ها و عملیات روانی دشمن

تحلیل گفتمان مقاومت و تهدید در سینمای ایران و جهان

پیشنهاد الگوی داستانی برای بازنمایی اقتدار دفاعی ایران

بررسی نمونه‌های موفق جهانی در بازنمایی حمله یا تهدید نظامی

بررسی تأثیر سینمای ایران در تقویت همبستگی و انسجام ملی در هنگام جنگ

لازم است پژوهشگران با مراجعه به نشانی اینترنتی apf.farhang.gov.ir/fa/teaching/diagram/appliedresearch/deres و دریافت فرم شماره یک (درخواست طرح پژوهشی) پیشنهادهای پژوهشی خود را از طریق پست الکترونیکی cinemares@chmail.ir به شورای پژوهشی سازمان سینمایی ارسال کنند و در صورت تأیید این درخواست در مرحله بعد با دریافت فرم شماره دو، طرح‌نامه پیشنهادی خود را برای تصویب نهایی برای این شورا بفرستند.

ضمناً علاوه بر حمایت از طرح‌های پژوهشی در محورهای یادشده، چنانچه پایان‌نامه‌هایی به موضوعات مذکور بپردازند یا به صورت خلاقانه به یکی از نیازهای کاربردی سینمای ایران پاسخ دهند، با تأیید شورای پژوهشی در مقطع کارشناسی ارشد تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال و در مقطع دکتری تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال، مورد حمایت قرارخواهند گرفت.

تمام پیشنهادهای پژوهشی، طرح‌نامه‌ها و پایان‌نامه‌ها باید از طریق پست الکترونیکی cinemares@chmail.ir معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی فرستاده شوند. بدیهی است این طرح‌ها نزد سازمان سینمایی امانت خواهند بود.

مهلت ارسال آثار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۴

با توجه به محدودیت اعتبارات، اولویت بررسی طرح‌ها براساس زمان دریافت آنها خواهد بود.

شماره تماس: ۰۲۱۳۸۵۱۲۲۳۴

علیرضا اسماعیلی دبیری هشتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران و ریاست شورای پژوهش سازمان سینمایی و سمعی و بصری را برعهده دارد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 11 =