ماجرای خلق کارتون برای جنگ ۱۲ روزه؛ جای کاریکاتور در رویدادها خالی است
بازدید 9
0

ماجرای خلق کارتون برای جنگ ۱۲ روزه؛ جای کاریکاتور در رویدادها خالی است

به گزارش خبرنگار مهر، در روزگاری که بسیاری از هنرمندان از کمبود حمایت و فضای انحصاری هنرهای تجسمی گله دارند، صدای هنرمندانی شنیده می‌شود که نه با گلایه، بلکه با عمل، به دنبال راهی تازه هستند؛ هنرمندانی که با وجود حضور در شهرستان، خود را محدود به موقعیت جغرافیایی نمی‌دانند و با تمام توان، ایده‌ها و آرمان‌هایشان را در صحنه بین‌المللی دنبال می‌کنند. یکی از این چهره‌ها، عباس ناصری هنرمند کاریکاتوریست است که در روزهای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، کارتون‌ها و کاریکاتورهایی ضداستکباری خلق و منتشر کرد و در نمایشگاه گروهی کارتون و کاریکاتور «پوزه‌بند» نیز آثاری داشت که در گفتگوی پیش‌رو از تجربیات تلخ و شیرینش، از ناملایمات، از دست‌اندازها و ایستادگی برای چیزی که به آن باور دارد، گفت.

ماجرای خلق کارتون برای جنگ ۱۲ روزه؛ جای کاریکاتور در رویدادها خالی است

ناصری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره واکنش سریعی که نسبت به اتفاقات جنگ ۱۲ روزه داشته و ایده‌هایی که آنها را ترسیم کرده است، توضیح داد: من در سه چهار روز اول جنگ تحمیلی ۱۲ روزه تهران بودم و شرایط موجود را از نزدیک لمس کردم. بعد از برگشتن به شهر خودم (بجنورد) نسبت به اتفاقاتی که می‌افتاد فوراً با تولید اثر عکس‌العمل نشان می‌دادم و آنها را از طریق حوزه هنری خراسان شمالی و فضای مجازی منتشر می‌کردم. روزهایی بود که لپ‌تاپم سوخته و کارها را فقط با خودنویس روی کاغذ ساندویچ ترسیم می‌کردم و با گوشی عکس می‌گرفتم، چون اسکنر و سیستم نداشتم و کمی نور و سایه را با ادیت گوشی با انگشت می‌کشیدم و به کار اضافه می‌کردم. می‌خواهم بگویم نداشتن امکانات را بهانه نکردم و کارها را در هر شرایطی منتشر می‌کردم.

وی درباره چالش‌های کار کاریکاتور در ایران گفت: کار در حوزه کارتون و کاریکاتور در ایران، گاهی شبیه یک چرخه بسته است. نمی‌خواهم واژه‌ای مثل مافیا را به کار ببرم اما واقعاً وقتی هنرمندی در شهرستان با همه سختی‌ها تلاش می‌کند و کارش حتی در سطح بین‌المللی هم دیده می‌شود ولی باز هم فرصت حضور در رویدادهای ملی را ندارد، باید به‌طور جدی درباره عدالت فرهنگی فکر کرد.

ماجرای خلق کارتون برای جنگ ۱۲ روزه؛ جای کاریکاتور در رویدادها خالی است

ناصری با بیان اینکه او کسی نیست که منتظر حمایت بماند، عنوان کرد: من هیچ وقت منتظر نبودم کسی بیاید و حمایتم کند. همیشه فکر می‌کردم فلانی چرا فلان کار را نکرد. حالا که خودم وارد شدم، همان کارهایی را کردم که همیشه دلم می‌خواست با من بشود. به هنرمند احترام گذاشتم، ارتباط انسانی و گرم ایجاد کردم، چه با هنرمندان داخلی چه خارجی. جشنواره برگزار کردم، با اینکه ریالی از کسی نگرفتم. همه چیز با خواستن شروع می‌شود؛ من خواستم و حرکت کردم. برای من حاصل تلاش‌هایم جابه‌جایی رکورد کشورهای شرکت کننده در یک جشنواره کارتون و کاریکاتور بود که در آخرین جشنواره‌ای که برگزار کردم، با حضور هنرمندان ۱۰۲ کشور رکورد دنیا را شکستم.

وی به سفرهای جاده‌ای‌اش برای دیدار با هنرمندان و گفتگوهای فردی برای دمیدن دوباره روح مشارکت در بدنه هنر کاریکاتور اشاره کرد و گفت: ماشین سواری تیبای خودم را برداشتم و پنجاه روز دور ایران چرخیدم. صد نفر از هنرمندان را از نزدیک دیدم، با آنها صحبت کردم و تلاش کردم میان آنها آشتی ایجاد کنم، گفتگو راه بیندازم و انگیزه ایجاد کنم. ایده‌های جدید از دل همین سفرها و گفتگوها درآمد. این کار، کار ساده‌ای نبود ولی لازم بود.

ماجرای خلق کارتون برای جنگ ۱۲ روزه؛ جای کاریکاتور در رویدادها خالی است

این هنرمند کاریکاتوریست بیان کرد: در این راه سعی کردم با هزینه کردن اولیه‌ترین نیازهای اجرایی از جیب خودم جلو بروم. در یکی از جشنواره‌هایی که برگزار کردم، پول پذیرایی از مهمان‌ها و برنده‌ها را نداشتم و به همین دلیل اعلام کردم کتاب‌هایم را نصف قیمت می‌فروشم تا بتوانم از مهمانان پذیرایی کنم. این سبک من است و کاری که شروع می‌کنم، باید به سرانجام برسد، حتی اگر هیچ‌کس نباشد.

وی درباره جشنواره‌ها و جای خالی کاریکاتور در رویدادهای رسمی، توضیح داد: سال گذشته در جشنواره تجسمی فجر نه کارتونی بود، نه کاریکاتوری. نه کیوریتوری در کار بود نه برگزیده‌ای. فقط اسم بود و مراسم. این شیوه نمایشگاه‌داری به هیچ وجه قابل دفاع نیست. من می‌گویم اگر نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند، اصلاً سه سال برگزار نکنند اما در عوض با فکر و طراحی درست برگردند. کاریکاتور باید جدی گرفته شود، نه فقط به‌عنوان بخشی از آرشیو هنری بلکه به عنوان رسانه‌ای تأثیرگذار در فرهنگ امروز. برگزاری جشنواره، چاپ بنر رنگی نیست. من دیگر حاضر نیستم با سلام و صلوات کاری کنم. حالا سه شرط دارم برای هر رویداد؛ اول اینکه ببینم مردم چقدر در آن نقش دارند، دوم اینکه هنرمند چقدر سهم می‌برد و سوم آیا دستمزد من هم به رسمیت شناخته می‌شود یا نه.

ماجرای خلق کارتون برای جنگ ۱۲ روزه؛ جای کاریکاتور در رویدادها خالی است

این هنرمند طراح و کارتونیست عنوان کرد: مثلاً در آخرین نمایشگاه جهانی که برگزار کردیم متأسفانه بعد از ۲ سال هنوز حتی برای ارسال یک کتاب به خارج از کشور پول ندارم. قول داده‌ام کتاب را برای هنرمندان حاضر در نمایشگاه پست کنم اما هنوز در دفتر بسته‌بندی مانده است. این وضعیت واقعیت من است. وقتی کسی کنارم نمی‌ماند، مجبورم خودم همه کارها را انجام دهم.

ناصری در پایان از پروژه جهانی تازه‌ای هم خبر می‌دهد که هدف آن ترویج صلح از طریق هنر است و گفت: بنیاد کارتونیست‌های دهکده جهانی را با حضور ۴۵ هنرمند بین‌المللی راه انداخته‌ایم. هر هفته جلسه آنلاین داریم. پروژه‌ای بزرگ برای سال ۲۰۲۵ در حال آماده‌سازی است که رونمایی شده و در حال عضوگیری و ثبت نام از هنرمندان دنیاست. شعارمان «کارتون برای کارتون و کارتون برای صلح» است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =