مهرداد اسکویی: تاریخ عکاسی ایران تک‌نفره نیست
بازدید 64
0

مهرداد اسکویی: تاریخ عکاسی ایران تک‌نفره نیست

به گزارش خبرنگار مهر، هفتصد و نودمین شب از شب‌های بخارا شامگاه شنبه ۲۴ آذرماه با عنوان «شب عکاسی قاجار» و با حضور پژوهشگران و هنرمندان عکاس در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. علی دهباشی در معرفی «شب عکاسی قاجار» بیان کرد: شما امشب با آرای و عقاید و یافته‌های تازه پژوهشگران عکاسی معاصر ایران آشنا خواهید شد.

در این برنامه فیلم مستندی از مهرداد اسکویی نیز به نمایش درآمد.

محمدرضا طهماسب‌پور اولین سخنران این برنامه، شب عکاسی قاجار را فرصتی برای آشنایی با عکاسی پرظرفیت دوران قاجار قلمداد کرد و گفت: در این برنامه بهتر است نسبت به عکاسان، عکس‌ها و مسائل مربوط به این دوران آشنایی پیدا کنیم تا انگیزه‌ای برای هنرجویان و دانشجویان شود تا توجه شان به این ماجرا جلب شود و مسیر را ادامه دهند و با رویکردهای جدید ادامه دهنده این جریان باشند تا با مباحث آکادمیک جدیدی که در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، بتوانند در قالب کتاب و مقاله در این زمینه کار کنند. شب عکاسی قاجار را نمی‌توان بدون یادبود بزرگان این رشته برگزار کنیم و به همین دلیل باید از بزرگان این رشته که در پژوهش سرآمد بودند، یعنی ایرج افشار، یحیی ذکا و شهریار عدل که بنیانگذاران عکاسی در دوران قاجار بودند، یاد کنیم.

تاریخ عکاسی ایران تک‌نفره نیست

کیانوش معتقدی، موضوعی را که برای صحبت انتخاب کرده، دغدغه چندین ساله خود برشمرد و گفت: به دلیل علاقه‌ای که به عکس‌های قاجار داشتم، این دغدغه در من ایجاد شد که درباره چهره و شخصیت مهم عکاسی دوران قاجار یعنی آنتوان سوروگین است. خوشبختانه بیش از نیم قرن است که پژوهشگران غربی و ایرانی کارهای او را دنبال می‌کنند و کتاب‌ها و مقالات بسیاری در مورد این چهره نوشته شده است. همچنین نمایشگاه‌های متعددی درباره او برگزار شده که در کل این حجم از علاقمندی به این چهره، در میان هیچ کدام از عکاسان ایرانی پدید نیامده است. این چهره به یک شخصیت افسانه‌ای در حوزه عکاسی بدل شده که از ابعاد مختلف می‌توان آن را مورد بررسی قرار داد.

آنتوان سوروگین معروف به «آنتوان خان» عکاس‌ ایرانی گرجستانی دوران ناصرالدین شاه قاجار بود که با مجموعه عکس هایش از مردم، مکان ها آداب و رسوم، مشاغل و به ویژه اقوام ایرانی در عین حال که یکی از نخستین عکاسان ایرانی است و به لحاظ هنری تصاویر درخوری به ثبت رسانده به لحاظ تاریخی، دارای اهمیت و اعتبار ویژه‌ای است.

وی بیان کرد: آنتوان سوروگین در ایران و گرجستان و ارمنستان عکاسی می‌کرد اما بیشتر خودش را ایرانی می‌دانست؛ به همین دیل بود که بعد از مشروطه عنوان گرجستانی را از نام خود حذف می‌کند. زندگی طولانی که در ایران داشت و زحمات بسیاری که برای عکاسی کشیده، همه و همه شخصیت چندوجهی را در تاریخ عکاسی ایران رقم زده است.

معتقدی با اشاره به اشتباهاتی تاریخی درباره آنتوان سوروگین، توضیح داد: درباره تحولات آغازین زندگی او اشتباهاتی به وجود آمده و تکرار شده و مهمتر اینکه عکس‌هایی که امروز دهه‌ها است به عنوان عکس‌های آنتوان سوروگین می‌شناسند، به غلط به نام او ثبت شده و بیش از دو سوم آن متعلق به او نیستند. این اشتباه سبب شده که مقالات و کتاب‌های بسیاری با ارجاع به این عکس‌ها منتشر شود غافل از اینکه این عکس‌ها متعلق به او نیست. آنتوان سوروگین را عکاس مظفرالدین میرزا در تبریز می‌شناسیم و ماجرای او از همین جا آغاز می‌شود. مساله‌ مطروحه این است که سوروگینی که ما می‌شناسیم، در واقع عکاس ناصرالدین شاه نبود و بر اساس اسناد و عکس‌هایی که الان داریم، می‌توانم این اطمینان خاطر را به شما بدهم که سوروگین درست است که در زمان ناصرالدین شاه زیست و کار کرده اما عکاسی نیست که توانسته باشد در دربار ناصری عکاسی کند.

مهرداد اسکویی: تاریخ عکاسی ایران تک‌نفره نیست

وی تصریح کرد: توجه بیش از حد به آنتوان سوروگین سبب شده که ما خودمان فراموش کنیم تاریخ عکاسی ما فقط یک نفره نیست و در این تاریخ، ناصرالدین شاه عکاس، عکاس مهم است ولی حتی «میر سید علی» که بیرون از کاخ آتلیه عکاسی دارد و عکس‌هایی از مردم و واقعیت جامعه می‌گیرد، همه در کنار هم مهم است. در مورد هنر قاجار و به ویژه هنر عکاسی قاجار باید کمی لنز را عقب‌تر ببریم و آگاهی را بیشتر کنیم و حالا که شانس دسترسی به اسناد در داخل و خارج از ایران مهیا است، باید کمی منصفانه‌تر تاریخ عکاسی ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه بهاره الله‌دادی درباره پایگاه رقومی اسناد تصویری تاریخ شهر و معماری ایران و قابیت عکس‌های تاریخی در نقد منصفانه تاریخ سخن گفت.

روایت مهرداد اسکویی از مجموعه‌داری تاریخی

از مهرداد اسکویی که نتوانسته در این جلسه حضور داشته باشد، ویدئویی پخش شد. اسکویی در این ویدئو درباره عکس‌های دوران قاجار گفت: من از سال ۱۳۸۸ با راهنمایی ایرج افشار کار مجموعه‌داری عکاسی و کارت پستال‌های تاریخی را شروع کردم؛ من اصلا نمی‌خواستم وارد این حوزه کاری شوم اما آقای افشار با توجه به اینکه عکاسی و فیلمسازی می‌کردم از من خواست این کار را انجام دهم. ایده جمع‌آوری این مجموعه و نمایش آنها به صورت کتاب یا نمایشگاه، ایده‌ای بود که روی من تاثیرگذار بود و این کار و پژوهش را آغاز کردم. مجموعه هدفمندی را شکل دادم، هدفمند برای اینکه آنها را در کشوهای میز فقط برای خودم محبوس نکنم و آنها را به همگان و علاقمندان ارائه کنم. این ایده که عکس‌ها زندانی نشوند تا تاریخ اجتماعی و فرهنگی از طریق بررسی اینها، مورد بررسی قرار بگیرند، شروع کردم و در این مسیر از پژوهشگران دعوت به همکاری کردم.

وی تاکید کرد: باید محدوده مجموعه‌داری را مشخص کرد؛ برای مثال کتاب عکس‌های کودکان دوره قاجار یکی از کتاب‌هایی است که با عنوان «کتاب کودکی» منتشر شده، تمرکزش روی عکس‌های کودکان دوران قاجار است که در آن توجه به تاریخ خرد از اهمیت برخوردار است.

نسل جدید با نگاهی متفاوت به عکس‌های تاریخی در یک مجموعه، آنها را گسترش و از آنها به مردم کشورش گزارش می‌دهد.

اسکویی، بخش مهمی از مجموعه‌داری را «آرشیو کردن» دانست و گفت: چگونه آرشیو کردن، بحثی است که مهم است تا اسناد در دما وشرایط خوب نگهداری شوند. اولین کاری که ما انجام می‌دهیم، اسکن عکس‌ها و کدگذاری آنها و گذاردن در آرشیو است. آزاد کردن تاریخ در عکس‌های قاجار و دموکراتیکه کردن تاریخ در عکس‌های قاجار، نکات مهم است. همچنین یکی از نکات مهم تحت فشار قرار ندادن از سوی سازمان‌ها در در اختیار قرار دادن عکس‌های تاریخی است.

این مستندساز و عکاس با بیان اینکه علاقمندی نسل جدید برای من نوید یک اتفاق بزرگ است، توضیح داد: نسل جدید با نگاهی متفاوت به عکس‌های تاریخی در یک مجموعه، آنها را گسترش و از آنها به مردم کشورش گزارش می‌دهد. اینها به نظر من مهمترین مساله است که برای حفظ حافظه جمعی تاریخی، نیاز به انتشار و به اشتراک گذاردن عکس‌های تاریخی داریم. به همین دلیل از مجموعه‌داران تاریخ قاجار تقاضا می‌کنم از داشته‌هایشان محافظت کنند و در عین حال اینها را به اشتراک بگذارند.

در پایان، سیامک دل‌زنده در سخنانی درباره عکس «تخت طاووس و امتناع شاهانه؛ قبله عالم در قاب حسینعلی» گفت: تاکیدم بر «قبله عالم در قاب حسینعلی» به دلیل سخنان کیانوش معتقدی بود که این عکس را به آنتوان سوروگین منصوب کرده بودم اما نام عکاس را در عنوان گذاشتم که از عکاسان مهم دوران قاجار است. بحث من درباره دوقطبی تخت و صندلی است؛ در پژوهش خودم تاریخ هنر ایران را درون قاب‌های خاصی قرار دادم که در آن سعی کردم روایت‌های موجود را مفصل‌بندی جدیدی کنم تا به نوعی در شالوده یک دستگاه جدید قرار بگیرد. در نتیجه بسیاری از مفاهیم را که تناسب با این روایت‌ها داشته، در کنار هم قرار دادم.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =