۲۰۰هزار کنشگر هیئت با گردش مالی ۱۰۰هزار میلیارد، نیازمند توجه ویژه اند
بازدید 2
0

۲۰۰هزار کنشگر هیئت با گردش مالی ۱۰۰هزار میلیارد، نیازمند توجه ویژه اند

به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و پنجمین نشست از سلسله‌نشست‌های «جمهوری اسلامی‌شناسی» به همت کارگروه سیاست‌گذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه‌السلام) برگزار شد. این نشست که به بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور اختصاص داشت، با تمرکز بر تبیین نقش و ساختار «سازمان هیئت و تشکل‌های دینی» و با حضور حجت الاسلام مجید باباخانی، رئیس این سازمان، برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام باباخانی رئیس سازمان هیئت‌ها و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی به ارائه دیدگاه‌ها و تجربیات خود پیرامون کارکردها، چالش‌ها و ظرفیت‌های سازمان هیئت در ساختار حکمرانی فرهنگی جمهوری اسلامی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با ارائه یک سیر تاریخی از شکل‌گیری و تحول متولی‌گری هیئات مذهبی در ایران، به تشریح جایگاه منحصر به فرد سازمان تبلیغات اسلامی در این حوزه پرداخت و اظهار داشت: حدود ۲۰ سال پیش، سازمان تبلیغات اسلامی عهده‌دار ساماندهی بخش هیئات مذهبی شد. در آن مقطع، این سازمان به صورت یگانه و بی‌بدیل، متولی این جریان بود و در هیچ حوزه دیگری در کشور، متولی جامع و مورد قبولی برای هیئات وجود نداشت.

تاریخچه و تحولات ساختاری سازمان هیئت

حجت الاسلام باباخانی در ادامه به ریشه‌های تاریخی فعالیت‌های مرتبط با هیئات مذهبی اشاره کرد و بیان داشت که این فعالیت‌ها، حتی پیش از تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی، سابقه‌ای طولانی داشته است. وی از شوراهای مذهبی که در دهه ۱۳۵۰ شمسی در شهرهایی نظیر همدان و کرمان با ابتکار خود هیئات مذهبی شکل گرفته بودند، یاد کرد و نقش شخصیت‌هایی مانند زنده‌یاد ایرج کامیاب در کرمان را در ساماندهی هیئات برجسته دانست.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی به تحولات ساختاری در سازمان تبلیغات اسلامی نیز اشاره کرد. وی توضیح داد که در ابتدا، متولی گری هیئات در قالب معاونت تشکل‌ها در سازمان تبلیغات انجام می‌شد. سپس، این معاونت به اداره کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی گسترش یافت. همزمان با این تحولات، مراکز دیگری نظیر مرکز توسعه فعالیت‌های دینی (متفاد) با هدف حمایت از مجموعه‌های شاخص و بنیاد دعبل خزاعی برای رسیدگی به پیر غلامان و مداحان اهل بیت (علیهم‌السلام) تأسیس شدند.

وی همچنین به چالش‌ها و پراکندگی‌های موجود در گذشته، حتی درون سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت که این مجموعه‌ها به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کردند. وی با اشاره به دوره ریاست حجت الاسلام خاموشی در سازمان تبلیغات اسلامی، از تلاش‌های وی برای انسجام‌بخشی و توسعه فعالیت‌ها قدردانی کرد و گفت: ایشان سازمان را از حالت یک سری مأموریت‌های پراکنده به یک ساختار منسجم و گسترده تبدیل کردند. اما نیاز به سازوکاری برای تداوم این انسجام وجود داشت.

حجت الاسلام باباخانی ادامه داد: قبلاً مجموعه‌ها آنقدر مستقل عمل می‌کردند که حتی در دادگاه علیه یکدیگر شکایت می‌کردند؛ این طنز واقعیت سازمان بود.

ضرورت تأسیس «سازمان هیئت و تشکل‌های دینی»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تأسیس «سازمان هیئت و تشکل‌های دینی» اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی حوزه هیئات مذهبی که حدود ۲۰۰ هزار کنشگر و قریب به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی مردمی را شامل می‌شود، نیاز به توجه ویژه در حوزه‌های سیاست‌گذاری، مدیریت، حمایت و آموزش برای توانمندسازی هیئات وجود دارد.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی افزود: ساختار پیشین سازمان تبلیغات اسلامی، با وجود تلاش‌ها، قادر به پاسخگویی به این حجم از نیازها نبود. در نهایت، با جمع‌بندی‌های صورت گرفته، اداره کل تشکل‌های دینی به سازمان هیئت و تشکل‌های دینی تبدیل شد تا بتواند به‌صورت متمرکز به مسائل فکری و مبنایی، توانمندسازی، سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری در حوزه هیئات بپردازد.

حجت الاسلام باباخانی توضیح داد که سازمان جدید، تلفیقی از سه مجموعه پیشین (بنیاد دعبل، اداره کل تشکل‌های دینی و مرکز توسعه فعالیت‌های دینی) است. این سازمان دارای هیئت مدیره و هیئت امنای مستقل است و سیاست‌گذاری‌های آن توسط سیستم سازمان هیئت صورت می‌گیرد.

وی همچنین به شمولیت «تشکل‌های دینی» در کنار «هیئت» اشاره کرد و گفت: تشکل‌های دینی شامل کانون‌های فرهنگی تبلیغی و انجمن‌های اسلامی نیز می‌شوند که از جنبه نظارت و ماهیت صنفی با هیئات مرتبط هستند، و بسیاری از آنها نیز هیئت‌محورند.

برنامه‌ها و کارکردهای آتی «سازمان هیئت و تشکل‌های دینی»

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی، در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه‌ها و کارکردهای آتی این سازمان تأکید کرد که هدف اصلی از تأسیس آن، توانمندسازی هیئات مذهبی و ایجاد یک بستر منسجم برای فعالیت‌های آن‌هاست.

وی به ضرورت توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای ساماندهی هیئات اشاره کرد و گفت: امروزه نمی‌توان بدون سامانه‌های نرم‌افزاری و CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)، ده‌ها هزار عضو را مدیریت کرد. سازمان تبلیغات در گذشته سامانه‌ای ناکارآمد و قدیمی به نام «طوبا» داشت که پاسخگوی نیازها نبود.

حجت الاسلام باباخانی افزود: سازمان جدید به دنبال ایجاد یک سامانه جامع برای ثبت مشخصات، ارتباط مؤثر و ارائه خدمات به هیئات است.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی به اهمیت حمایت مالی و معنوی از هیئات اشاره کرد و گفت: سالانه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان توسط مردم و هیئات در حوزه‌های مختلف مذهبی هزینه می‌شود. این حجم عظیم از فعالیت‌ها نیازمند حمایت جدی در حوزه‌های مختلف است.

وی بر لزوم برند سازی و کار بر روی چهره‌های شاخص حوزه هیئت تأکید کرد و افزود: سازمان در پی توسعه مبانی اندیشه‌ای و پشتوانه‌های فکری برای جریان هیئت است.

حجت الاسلام باباخانی همچنین به نقش سازمان در سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و آموزش اشاره کرد و توضیح داد که هدف، ارتقا سطح کیفی فعالیت‌های هیئات و توانمندسازی مدیران و فعالان این عرصه است.

وی همچنین به نقش مهم هیئات در مناسبت‌های ملی و مذهبی، به‌ویژه راهپیمایی اربعین اشاره کرد و اربعین را نمونه‌ای از ظرفیت عظیم مردمی در حوزه هیئات دانست که سالانه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه در پی دارد. سازمان هیئت و تشکل‌های دینی قصد دارد با برنامه‌ریزی و حمایت، نقش هیئات را در این مناسبت‌ها پررنگ‌تر کرده و از ظرفیت‌های آن‌ها به بهترین شکل بهره‌برداری کند.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی به چشم‌انداز یک سازمان پویا، فناور محور و توانمند در حوزه حکمرانی فرهنگی اشاره کرد که با رویکردی جامع، به دنبال ساماندهی، حمایت، آموزش و سیاست‌گذاری در جهت ارتقا جریان عظیم هیئات مذهبی در کشور است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =