بازدید 118
0

کارآفرینی بانوی محلاتی در فضای ۲ متری

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بانوی کارآفرین محلاتی، ۱۴ سال پیش فعالیت خود را تقریباً از هیچ آغاز کرده و با موفقیت پیش برده است و اما اکنون برای توسعه کارگاه خود با موانعی مواجه شده است.

اشتغال و درآمدزایی از پیش‌نیازهای هر خانواده به عنوان کوچک‌ترین و با اهمیت‌ترین تشکل جامعه است و بر اساس اصل دهم قانون اساسی «خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است و تمام قوانین، مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط باید در جهت تسهیلگری تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.» و بر اساس اصل بیست و هشتم «دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد کند».

اما در شرایط کنونی ایجاد اشتغال برای تمام افراد جامعه توسط دولت، امری ناممکن است و بخشی از اشتغال‌زایی بر عهده افراد، شرکت‌های تعاونی و بخش خصوصی است.

قطار اشتغال‌زایی غیردولتی گاهی از مسیر خوداشتغالی و گاهی از مسیر کسب و کارهای کوچک می‌گذرد، کسب و کارهای کوچک زمانی که پیوست خانوادگی به خود بگیرد، علاوه بر کسب درآمد، با بهره‌گیری از مشارکت خانواده در این حرفه، زمینه تحکیم بنیان‌های خانواده را فراهم می‌آورد و مهم‌ترین مزیت اینگونه اشتغال‌ها این است که بانوان و زنان سرپرست خانوار می‌توانند در کنار فرزندان و محیط خانوادگی، به کسب و کار خود بپردازند.

شکل‌گیری کارگاه‌های خانگی و خودکفایی زنان به ویژه بانوان سرپرست خانوار، علاوه بر مهارت‌افزایی برای این قشر، کاهش وابستگی به مؤسسات خیریه و نهادهای حمایتی و در نهایت افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس آنان را به همراه خواهد داشت.

کارآفرینی بانوی موفق محلاتی در فضای ۲ متری

خبرنگار مهر به سراغ بانویی رفته که در تقابل با یکی از چالش‌های دشوار زندگی خود از پای نایستاده و بهترین مسیر را برای گذر از این مرحله انتخاب کرده است و در شرایطی که کسب و کارهای کوچک یا خانگی، کمتر مورد توجه جامعه و حمایت دولت قرار می‌گرفت، پایه‌های کارگاه خانگی خود را با وجود فرزندان ۶، ۸ و ۱۱ ساله از تراس ۲ متری منزل استیجاری ۷۰ خود با پخت یک محصول ساده (باسلوق) آغاز کرد.

«فاطمه باقربیگی» بانوی خودساخته‌ای است که اکنون در کار علاوه بر بهره‌گیری از مشارکت فرزندان، زمینه اشتغال ۱۴ بانوی سرپرست خانوار را در کارگاه خود فراهم کرده است.

وارد کارگاه که می‌شویم، همه به شدت مشغول به کار هستند و محصول تولیدی امروز خود به نام «بنتو» که از موادی مانند روغن حیوانی، انواع مغزیجات، عسل، زردچوبه، زعفران تهیه شده را بسته‌بندی می‌کنند، عطر مواد اولیه این محصول که یک ماده مقوی خوراکی است، فضای کارگاه را پر کرده و دیگ سرکه انگبین نیز داخل حیاط در حال جوشیدن است و ظروف تهیه محصولات نیز در حیاط جا خوش کرده‌اند.

هر از گاهی یک بار صدای زنگ در به گوش می‌رسد که شخصی برای خرید یک محصول مراجعه کرده است و «یگانه»، دختر بانوی کارآفرین که نام کارگاه نیز برگرفته از نام اوست و مسئولیت فروش محصولات را بر عهده دارد، مواد مورد تقاضای مشتری را فراهم می‌کند.

فاطمه باقربیگی بانوی کارآفرین در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان مشکلات خود از ابتدای فعالیت تا جایگاه کنونی خود اظهار کرد: حدود ۱۴ سال پیش کار خود را با سرمایه ۱۸ هزار تومان در تراس منزل استیجاری با تولید یک محصول (باسلوق) آغاز کردم و به تدریج فعالیت خود را گسترش دادم.

وی با اشاره به اشتغال به کار حدود ۱۴ بانوی سرپرست خانوار در کارگاه ادامه داد: محصولات تولیدی این کارگاه کوچک مشتریان بسیاری به شکل حضوری و اینترنتی و از طریق صفحات کارگاه در فضای مجازی دارد تا محصولاتی مانند شیره انگور، انواع مربا، رب گوجه، بنتو، پودرهای مقوی و ادویه را تهیه کنند.

کارآفرینی بانوی موفق محلاتی در فضای ۲ متری

باقربیگی با تاکید بر ضرورت گسترش فضای کارگاهی افزود: میزان تولید این کارگاه پاسخگوی نیاز مشتریان نیست و از طرفی، توان همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی کشوری را داریم اما اگرچه کارگاه تمام تأییدیه‌های بهداشتی را اخذ کرده و تمامی پرسنل نیز کارت سلامت دارند اما لازمه این تعامل، داشتن نشان سیب سلامت است.

وی لازمه دریافت نشان سیب سلامت را تولید در کارگاه با تجهیزات و استانداردهای حداقلی دانست و تصریح کرد: حدود ۲ سال است که برای دریافت زمین و احداث سوله برای راه‌اندازی کارگاه اقدام کرده‌ام اما هربار پس از طی مراحلی با مانعی جدید از سوی یکی از دستگاه‌های اداری مواجه می‌شوم که موجب دلسردی می‌شود.

کارآفرینی بانوی موفق محلاتی در فضای ۲ متری

وی گفت: در صورت توسعه کارگاه و با توجه به حجم تقاضای بسیار برای محصولات، این امکان وجود دارد که زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر فراهم شود که هرکدام از اینها سرپرست یک خانواده خواهند بود که تقاضا دارم مسئولان امر در این خصوص تعامل و همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در شرایطی که به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و محدودیت‌هایی که در ایجاد اشتغال فراهم است، زمانی که یک تولیدکننده نشان داده که می‌تواند با تکیه بر توان خود و بدون دریافت هیچ‌گونه تسهیلات بانکی به تولید محصول و توسعه کارگاه خود بپردازد، باید این افراد را مورد حمایت قرار داد و به عنوان الگویی موفق برای دیگران معرفی کرد.

نکته‌ای که اهمیت توجه به این کارگاه‌ها را دو چندان می‌کند، ایجاد اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار است که خودکفایی این افراد، آنها و جامعه را انواع آسیب‌های بالقوه اجتماعی مصون می‌دارد. پس ضروری است دستگاه‌های اداری زمینه تسهیل صدور مجوزهای قانونی برای توسعه این کارگاه‌ها را فراهم کنند.

کد خبر 6220486

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 10 =