به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله رضا رمضانی صبح پنجشنبه در مراسم عزاداری روز هشتم ماه محرم که در شبستان حرم حضرت فاطمه اُخری (س)، خواهر امام رضا (ع) در رشت برگزار شد، با تأکید بر جایگاه زیارت در منظومه معرفتی تشیع، اظهار کرد: زائر واقعی باید در مسیر تشبه، تمسک و تقرب به امام گام بردارد؛ به لحاظ عقیده، اخلاق و عمل به امام نزدیک شود.
وی با اشاره به مقام تمسک، تصریح کرد: رفتار ما باید متناسب با شأن حضرات معصومین (ع) باشد همین که خود را منتسب به اهل بیت (ع) میدانیم، باید به لوازم این انتساب آگاه و پایبند باشیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) ادامه داد: در فرازی از زیارت عاشورا، به همراهی همیشگی با اهل بیت (ع) اشاره شده و در آن میخوانیم: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ». این یک فراز جامع و مهم است که تأکید دارد ما باید زندگی و مرگمان را بر اساس سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) سامان دهیم.
آیتالله رمضانی با بیان اینکه ائمه معصومین باید بهعنوان الگو و اسوه در همه ابعاد زندگی برای ما مطرح باشند، اظهار داشت: اهل بیت (ع) باید برای همه انسانها، نه فقط شیعیان یا مسلمانان، بلکه برای تمام بشریت، الگو باشند.
وی با اشاره به معرفی صریح الگو در قرآن گفت: با اینکه همه پیامبران الهی در جایگاه خود الگو هستند، اما خداوند بهصورت خاص حضرت ابراهیم (ع) را بهعنوان معمار توحید و پیامبر اسلام (ص) را بهعنوان خاتم پیامبران و الگوی نهایی معرفی میکند. پیامبر اکرم (ص) نیز جزو اهل بیت (ع) هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در زندگی فردی، نیاز به الگو داریم. دین یک نظام واره کامل با قواعد مشخص است که برای معرفی سبک زندگی صحیح، نیازمند ارائه الگوست. خداوند در کنار دین، الگوهای آن را نیز معرفی کرده است. وقتی اسلام را دین کامل و نهایی معرفی میکند، الگوهایش را نیز مشخص کرده است.
وی در همین راستا به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: این بیانیه پس از صدها ساعت کار تدوین شده و هفت توصیه کلیدی دارد؛ اولین توصیه به پیشرفت علمی، دوم به اخلاق و معنویت، سوم عدالتمحوری و چهارم مبارزه با فساد است که در نهایت به توصیه مهم «سبک زندگی اسلامی» ختم میشود.
ائمه (ع) هر یک در زمانه و اقتضائات خاصی زندگی کردند
آیتالله رمضانی سبک زندگی اسلامی را «نرمافزار تمدن نوین اسلامی» خواند و افزود: در غرب نیز سبک زندگی خاصی حاکم است که بر اساس مبانی لیبرالی شکل گرفته است. در اتحاد جماهیر شوروی سابق، سبک زندگی بر مبنای انکار خداوند بنا شده بود. در این نوع سبک زندگی، مفاهیم دینی جایگاهی ندارند و حتی حذف میشوند.
وی تأکید کرد: تمدن نوین اسلامی نیاز به نرمافزار دارد و این نرمافزار چیزی جز سبک زندگی اسلامی نیست. برای معرفی درست این سبک زندگی، شناخت عمیق لازم است. اگر دنبال زندگی پاک و الهی هستیم، باید پیامبر (ص) را بهعنوان الگو قرار دهیم.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان، با بیان اینکه سه نوع مرجعیت برای اهل بیت (ع) قائل هستیم، گفت: نخست مرجعیت علمی است؛ اگر انسان بخواهد حقیقت خوبی را بشناسد، بهترین تعریف را در کلام اهل بیت (ع) مییابد. بیش از ۳۰۰ آیه در قرآن بر اهمیت عقلانیت و خردورزی تأکید دارند.
وی افزود: مرجعیت دوم، مرجعیت معنوی است. در سلوک و ایمان، بالاتر از اهل بیت (ع) کسی را نمیتوان یافت. امیرالمؤمنین علی (ع) نهتنها حاکم بود بلکه نمونه کامل عدالت و معنویت بود.
آیتالله رمضانی با اشاره به اینکه امروز اهل بیت (ع) نزد ما غریب هستند، گفت: فاصله معنوی ما با اهل بیت زیاد است. این فاصله باید با شناخت و عمل پر شود.
وی مرجعیت سیاسی را سومین بُعد مرجعیت اهل بیت (ع) دانست و تصریح کرد: در این بخش ممکن است میان مسلمانان اختلافنظر وجود داشته باشد. شیعیان معتقدند که رهبری جامعه اسلامی تنها باید بر عهده کسی باشد که خداوند منصوب کرده است. وظایف امام صرفاً در بُعد ظاهری و حکومت خلاصه نمیشود، بلکه یک حقیقت جامع است.
آیتالله رمضانی با اشاره به اینکه ائمه (ع) هر یک در زمانه و اقتضائات خاصی زندگی کردند، اظهار کرد: اگر هر امامی در جای امام دیگر قرار میگرفت، همان تصمیم را میگرفت که امام زمانش گرفت. آنان اصول ثابت و مبانی واحدی دارند که در همه ادوار تاریخ کاربرد دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای طی مسیر درست زندگی، باید از مسیر اهل بیت عبور کرد؛ در غیر این صورت، به یک سبک زندگی جامع، کامل و عمیق انسانی دست نخواهیم یافت.
این استاد حوزه با نقل قولی از یک فیلسوف گفت: تمام پیامبران آمدند تا بشر را از انسان حسی به انسان عقلی تبدیل کنند. انسان حسی همه چیز را مادی میبیند، ولی انسان عقلی با نگاه خردمندانه تحلیل میکند. انبیا الهی مأموریت دارند تا انسان را اهل معرفت، شهود و سلوک کنند.
وی در پایان با اشاره به مضمون دعای زیارت عاشورا گفت: وقتی میگوئیم «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»»، در واقع ادعای بزرگی مطرح میکنیم. باید ببینیم که آیا در قد و قواره این ادعا هستیم؟ آیا میتوانیم چون اهل بیت زندگی کنیم و چون آنان بمیریم؟ اگر زندگی پاک باشد، مرگ نیز پاک خواهد بود. اهل بیت (ع) به ما آموختهاند که به دنبال زندگی پاک و مرگ پاک باشیم و پاکترین مرگ، شهادت است.
نظرات کاربران