«هنروتجربه» برای جریان‌ساز شدن باید از بخش دولتی جدا شود
بازدید 4
0

«هنروتجربه» برای جریان‌ساز شدن باید از بخش دولتی جدا شود

محمدرضا لطفی کارگردان فیلم «تعارض» که اکران آنلاین خود را در شبکه نمایش خانگی آغاز کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: متاسفانه در اکران عمومی فروش چندان مطلوبی نداشتیم اما از ۲۴ تیر اکران آنلاین آغاز شده است. در مورد روند تولید و پخش فیلم باید بگویم که این اثر در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و پس از آن قرار بود در تور جشنواره‌های خارجی شرکت کند اما با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و تقریباً یک سال و نیم سینماها در سراسر جهان تعطیل بودند. پس از آن، حضور در جشنواره‌های بین‌المللی را آغاز کردیم که حدود یک تا یک سال و نیم به طول انجامید و در نهایت فیلم در ۱۶ یا ۱۷ جشنواره خارجی شرکت کرد. سپس برای اکران داخلی برنامه‌ریزی کردیم که با اتفاقات سال ۱۴۰۱ مصادف شد. در نهایت پاییز ۱۴۰۳ فیلم را اکران کردیم.

وی درباره دلیل فروش کم این فیلم در اکران عمومی گفت: واقعیت این است که در شرایط حال حاضر، سینما فروش زیادی ندارد و فیلم ما نیز اثر خاصی است و انتظار فروش بسیار بالایی نداشتیم. امروزه حتی فیلم‌های اجتماعی هم با استقبال چندانی روبه‌رو نمی‌شوند، چه برسد به فیلم‌هایی با مضامین فلسفی مانند «تعارض».

«هنروتجربه» برای جریان‌ساز شدن باید از بخش دولتی جدا شود

لطفی درباره پیش‌بینی‌اش از اکران آنلاین «تعارض» بیان کرد: مسلما شاید مخاطب عام نتواند با این فیلم خیلی ارتباط برقرار کند. مخاطب این فیلم کسی است که سینما برایش جدی‌تر است و آگاهی نسبی در مورد مباحث فلسفی و علوم اجتماعی دارد. من واقعاً امیدوارم این فیلم بتواند مخاطبان خود را پیدا کند.

وی تصریح کرد: معتقدم این نوع سینما در کشور ما حداقل ۲ میلیون مخاطب بالقوه دارد اما متاسفانه بسیاری از این مخاطبان ارتباط خود را با سینمای ایران از دست داده‌اند. با این حال، اگر معرفی درستی صورت گیرد، این دسته از فیلم‌های هنری و تجربی می‌توانند مخاطبان خود را جذب کنند. ای کاش در سیستم سینمای «هنروتجربه» این اتفاق رخ می‌داد تا مخاطبان هدف این نوع فیلم‌های خاص را جذب کنند. در سال ۱۳۹۳، این سیستم موفق شد فیلم‌های هنری را به خوبی به مخاطبان معرفی کند و فروش قابل‌توجهی داشته باشد. فیلم اول من، «روایت ناپدید شدن مریم» نیز در همان دوره اکران شد و بازخورد خوبی دریافت کرد.

لطفی درباره وضعیت فعلی «هنروتجربه» و دلیل انفعال این بخش از سینما توضیح داد: متاسفانه برخی از فیلم‌های این سینماها با استقبال بسیار کمی روبه‌رو می‌شوند، گاهی حتی کمتر از ۱۰۰ مخاطب برای یک فیلم وجود دارد. البته بچه‌های «هنروتجربه» تلاش زیادی می‌کنند و این حرکت نیز فی‌الذات در سینما درست است. به نظر من، تا زمانی که «هنروتجربه» در چارچوب سینمای دولتی فعالیت می‌کند، تغییر چندانی نخواهد کرد زیرا در سیستم دولتی، مخاطب و فروش اولویت چندانی ندارد. مثلاً بنیاد سینمایی فارابی ممکن است در سال ۵ فیلم سینمایی بسازد اما فروش و مخاطب این آثار اصلا برایشان مهم نیست. در حالی که اگر این حرکت در بخش خصوصی و با محوریت مخاطب انجام شود، قطعا نتایج بهتری خواهد داشت. معتقدم در سراسر ایران، حداقل ۲ میلیون مخاطب برای چنین آثاری وجود دارد.

«هنروتجربه» برای جریان‌ساز شدن باید از بخش دولتی جدا شود

وی با اشاره به اینکه «هنروتجربه» نیاز به پاتوق دارد، متذکر شد: مثلا اگر در یک مجتمع تجاری ۵ سالن سینما، ۲ سالن تئاتر، کتابخانه و کافه داشته باشید قطعاً فیلم‌های تجربی که در این مکان اکران شود همه فروش خوبی خواهند داشت و این مکان به پاتوق علاقه‌مندان سینما تبدیل می‌شود.

لطفی در پایان درباره ایده اولیه فیلم «تعارض» بیان کرد: ایده استفاده از دوربین‌های مداربسته مدتی بود که ذهن من را درگیر کرده بود. سال‌ها پیش مقاله‌ای خواندم که در آن اشاره شده بود هر شهروند آمریکایی که از در خانه بیرون می‌آید به‌طور متوسط روزانه ۱۲۰ بار از مقابل دوربین‌های مداربسته عبور می‌کند. این آمار برای من جذاب بود و تصمیم گرفتم آن را در قالب یک روایت دراماتیک ارائه دهم. به مرور، ابعاد فلسفی و مفاهیمی مانند جهان‌های موازی به داستان اضافه شد و پس از چندین بازنویسی، فیلمنامه نهایی شکل گرفت.

فیلم «تعارض»، ساخته محمدرضا لطفی در سال ۱۳۹۸ تولید شد. این فیلم با نام اولیه «ریست» به جشنواره فیلم فجر راه یافت و سپس با عنوان جدید «تعارض» در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این اثر، به‌عنوان یک سایکودرام شخصی، جنبه‌هایی از مرز میان واقعیت و تخیل را در قالب روایتی پیچیده و ساختاری غیرمعمول به تصویر می‌کشد.

«هنروتجربه» برای جریان‌ساز شدن باید از بخش دولتی جدا شود

در خلاصه داستان فیلم آمده است: احساس دیوونگی بهم دست داده، فکر می کنم تمام دوربین های مداربسته دارن منو کنترل می کنن، انگار یکی پشت دوربین ها نشسته و داره چهار چشمی منو می پاد …

داستان «تعارض» حول محور شخصیتی به نام رضا می‌چرخد که به‌نظر می‌رسد درگیر بحران‌های روانی و ذهنی عمیقی است. او در مقابل دوربین مدار بسته اعترافاتی را مطرح می‌کند و از زندگی، تنهایی و ترس‌های خود می‌گوید. روایت او به تدریج به سمت جنایتی که مرتکب شده (قتل همسرش) پیش می‌رود. با این حال، داستان بارها از دیدگاه رضا بازتعریف می‌شود و هر بار ابعاد جدیدی از ماجرا آشکار می‌شود. حس بدبینی او نسبت به دوربین‌های مداربسته و تصور وجود فردی که مدام او را نظاره می‌کند، در طول فیلم به تم اصلی تبدیل می‌شود.

بازیگرانی همچون رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی‌مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی‌نصر، و رقیه افشین‌پور در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − بیست =