رسول جلیلی: ۷۰ درصد هزینه فیلترشکن‌ها را دشمن می‌پردازد
بازدید 93
0

رسول جلیلی: ۷۰ درصد هزینه فیلترشکن‌ها را دشمن می‌پردازد

به گزارش خبرگزاری مهر، رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در برنامه تلویزیونی «به اضافه یک» گفت: همه پذیرفته‌اند که در فضای واقعی، حکمرانی مورد نیاز است تا برای مردم امنیت، آرامش و خدمات عمومی و زیرساخت‌های مختلف را فراهم کند. اگر در فضای واقعی چنین نیازمندی‌هایی وجود دارد در فضای مجازی هم با معادل همین نیازها مواجه هستیم که باید برطرف شوند.

وی عنوان کرد: آمارها می‌گوید مردم روزانه بین شش تا هفت ساعت زمان خود را در فضای مجازی سیر می‌کنند و وقت می‌گذرانند؛ حتی می‌توان گفت فضای مجازی به زندگی واقعی غلبه پیدا می‌کند. بر این اساس، باید نهادسازی در راستای حکمرانی بر فضای مجازی صورت بگیرد. برای مثال اگر سازمان ملل را به عنوان نهاد بین‌الملل داریم تا به اتفاقات فضای واقعی رسیدگی کند، به نهادی معادل آن برای رسیدگی به موضوعات فضای مجازی نیز نیاز داریم.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: ما هم مثل همه کشورهای دنیا نیاز داریم حکمرانی قانونمند بر فضای مجازی را اعمال کنیم. با توجه به اتفاقاتی که در چند سال اخیر افتاده و تقابل میان کشور با رژیم صهیونیستی چاره دیگری وجود ندارد و باید امکان اعمال حکمرانی را داشته باشیم.

جلیلی عنوان کرد: تابستان امسال، کاخ سفید صاحبان سکوهای اصلی را جمع کرده و به آنها گفته امکان دسترسی آزاد ایرانیان را فراهم کنید. از طرف دیگر منظومه ماهواره‌ای را روی همه کشورها حاکم می‌کنند. همه اینها در حالی است که ایرانیان در زمینه‌های مختلفی از جمله سلامت، علم و زندگی روزمره تحریم هستیم. دارو به ما نمی‌دهند؛ ما نمی‌توانیم مقاله بدهیم اما تجهیزات مربوطه برای دسترسی‌های این چنینی کاملاً فراهم است و حتی گاهی ارزان‌تر از حالت عادی عرضه می‌شود.

وی یادآورد شد: این شرایط، جنگ در لایه دوم یا سوم میان ما و رژیم صهیونیستی و متحدان آن است. ما نمی‌توانیم این جنگ را نادیده بگیریم و مثل بعضی کشورها که بویی از عزت نبرده‌اند، فضای کشور را در اختیار دشمن قرار بدهیم.

رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: «بیگ دیتا» یا داده‌های حجیم از کجا شکل می‌گیرد؟ تمام کنش‌های افراد که از وسیله ارتباطی استفاده می‌کنند، از طریق لایه‌های مختلف سخت‌افزاری و هوشمند در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که صاحب این بسترها هستند و آنها می‌توانند از این داده‌های کلان استفاده کنند.

جلیلی تاکید کرد: گاهی در پلتفرم‌ها، برای ارسال پیام یا محتوا، این پیام باید به عنوان یک «بسته» به یک مرکز برود و بعد به دست گیرنده برسد. اگر این پلتفرم قسم بخورد و بگوید به جان شما اصلاً به این پیام نگاه نمی‌کنم، باز هم عقل اقتصادی و عقل سکوداری می‌گوید، آن مرکز این اطلاعات را برمی‌دارد و برای خود نگه می‌دارد.

وی ادامه داد: گیرنده پیام امروز ممکن است فردی عادی باشد اما ده سال دیگر ممکن است گزینه معاونت یک وزارت‌خانه باشد؛ اگر این فرد در جایگاه سیاسی یا اقتصادی قرار بگیرد آیا آن اطلاعاتی که ده سال پیش از او به ثبت رسیده، قابل استفاده نخواهد بود؟ اگر فکر می‌کنید آن اطلاعات به کار نمی‌آید، لطفاً در این باره مطالعه کنید. این موضوع را شخصاً تجربه کرده‌ام که یک مأمور داده‌هایی را درباره من به خودم می‌گفت که باور نمی‌کردم آنها را از کجا آورده است!

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی متذکر شد: این موضوع درباره افراد در رده‌ها و جایگاه‌های مختلف صدق می‌کند؛ از افراد تأثیر گذار سیاسی و اقتصادی گرفته تا نخبگان علمی! این داده‌ها برای تحلیل‌های مختلفی به کار می‌آید. اینها مسائل جدی و حساس در زمینه حکمرانی است. جلیلی گفت: با توجه به این حساسیت باید حکمرانی فضای مجازی را جدی بگیریم. متأسفانه قانون در این زمینه کم داریم. مصوبات شورای عالی فضای مجازی در ده سال گذشته به موضوعات مختلفی اشراف دارد اما اجرا نشده‌اند؛ سوال ما این است که چرا این مصوبات اجرا نشدند!

وی عنوان کرد: نتانیاهو در یکی از اجلاس‌های بین‌المللی به نرم‌افزار «ویز» بالید و گفت با این نرم‌افزار حرکت آحاد ملل در کشورهای مختلف را زیر نظر دارم! گوگل مپ ادعا کرد که می‌تواند چراغ راهنمایی‌های یک شهر بزرگ در جهان را به پیمان بگیرم و تنظیم که چه زمانی سبز و چه زمانی قرمز شود. این یعنی حکمرانی کردن! یعنی برای مثال می‌خواهد بر شهرداری ما حکمرانی کند تا اگر روزی لازم شد مثلاً بزرگراه امام علی (ع) را ببندد؛ چراکه خودش اینطور می‌خواهد!

رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف به مصداق‌هایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: این سکو، روزی تصمیم می‌گیرد که تصویر شهید سلیمانی حذف شود؛ روزی تصمیم می‌گیرد کلمه مقاومت حذف شود و این اتفاق می‌افتد. اینها حکمرانی است. باید بدانیم اعمال حکمرانی لزوماً در دست صاحب سکو نیست؛ در دست آن حکمرانی است که صاحب سکو شرکت خود را ذیل آن به ثبت رسانده است.

جلیلی تصریح کرد: باید محدودسازی‌های علیه کشورمان را جدی بگیرید. تعداد سایت‌هایی که ما را از داشتن آنچه به نفع‌مان است، محروم می‌کنند، بسیار زیاد است. آنها برای فروش یک آی سی به ما کوتاه نمی‌آیند چراکه در تحریم خود جدی هستند. از طرفی تحریم می‌کنند و از طرف دیگر، برای جمع‌آوری اطلاعات علیه ما مصمم هستند.

وی متذکر شد: آمارها می‌گوید هفتاد درصد از هزینه فیلترشکن‌هایی که در کشور مورد استفاده است، توسط دشمنان ما تأمین و پرداخت می‌شود. این فیلترشکن‌‎ها در موتورهای جستجوگر مثل گوگل هم یافت می‌شوند و نمی‌توانیم به طور کامل مانع شویم. از طرف دیگر موتور جستجوگر را نمی‌توانیم از مردم بگیریم، خودمان هم جایگزین مناسبی برای آن نداریم. هرچند توانستیم برای آمازون، یوتیوب، ویز و برخی موارد دیگر جایگزین‌هایی ایجاد کنیم اما برای موتور جستجوگر هنوز، کاری نکرده‌ایم.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در واکنش به اظهارات یکی از حاضران برنامه، مبنی بر اینکه کسب و کار ناشی از فروش فیلترشکن تا سقف ۵۰ همت رسیده است، این ادعا را رد کرد و گفت: این عدد حداکثر بین سه تا پنج همت است.

جلیلی ادامه داد: اقتصاد فیلترشکن، کسب مال غیرقانونی است. قطعاً حکمرانی باید این افراد را نقره داغ کند. به هیچ عنوان هیچ کدام از مسئولان این مال را حق صاحب مال نمی‌دانند. مجلس باید قانونی تصویب کند که افراد خاطی، چند برابر اموالی که از این طریق به دست آورده‌اند را بپردازند. در حال حاضر از صد در صدی که باید در زمینه حاکمیت عمل کنیم، تا کنون به پنجاه درصد آن رسیده‌ایم.

وی درباره وعده رئیس جمهور حول موضوع فیلترینگ عنوان کرد: مجموعه مسئولان قائل به احترام به تحقق وعده رئیس‌جمهور هستند، البته در چارچوب حکمرانی قانونمندی که جامعه به آن نیاز دارد. باید حکمرانی بر فضای مجازی وجود داشته باشد، باید محدودیت‌ها منطقی و کم شوند و البته باید فیلترشکن‌ها نابود شود. قطعاً اموال به دست آمده از طریق فروش فیلتر شکن حرام است و افراد خاطی حتماً باید به سزای عمل خود برسند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 3 =