آغاز همکاری مشترک دانشگاه تربیت مدرس و اتاق ایران در طرح ملی کسب وکار
بازدید 3
0

آغاز همکاری مشترک دانشگاه تربیت مدرس و اتاق ایران در طرح ملی کسب وکار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و دانشگاه تربیت مدرس تفاهم‌نامه طرح «پیشران ملی تحول، پایش و ارزیابی فضای کسب‌وکار استان‌ها در بستر پلتفرم دیجیتال» را امضا کردند. در قالب این تفاهم‌نامه پلتفرمی طراحی می‌شود که هدف آن پیگیری فرآیندهای بهبود فضای کسب‌وکار در استان‌هاست.

عیسی منصوری، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در نشست با حضور جمعی از مسئولان دانشگاه تربیت مدرس گفت: اتاق ایران بر اساس قوانین و سیاست‌های مصوب از جمله ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، مسئول پایش و سنجش شاخص‌های بهبود فضای کسب‌وکار است که به صورت فصلی انجام می‌شود. این پژوهش به لحاظ دقت و روایی بودن آن اهمیت بالایی دارد؛ اما مهم‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر، مورد تأکید اتاق ایران و مرکز پژوهش‌هاست، انتشار و اثرگذاری طرح‌ها و پژوهش‌های انجام شده است.

منصوری ادامه داد: پیرو ارائه طرح ارتقای نمره فضای کسب‌وکار ملی و استانی در هیات رئیسه اتاق ایران و همچنین در اولین جلسه هیأت نمایندگان در سال 1404، یکی از مؤلفه‌های اصلی این طرح، ایجاد «داشبورد پایش استانی شاخص‌های فضای کسب‌وکار» تعریف شده است. این داشبورد قرار است در ارتباط با دفتر ریاست‌جمهوری و سازمان برنامه‌وبودجه، مبنای ارزیابی استانداران و سایر کارگزاران ملی و استانی باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران افزود: بهبود محیط کسب‌وکار و ارتقای جایگاه رقابتی استان‌ها نیازمند پایش نظام‌مند، ارزیابی مستمر و مداخله مؤثر در فرآیندهای کلیدی صدور مجوزها و بهبود شاخص‌های فضای کسب‌وکار است. اتاق ایران به عنوان نهاد ملی نماینده بخش خصوصی و مسئول پایش شاخص‌ها، برای تحقق این هدف نیازمند یک زیرساخت فناورانه و دانش‌بنیان است.

وی هدف از انجام این پایش را تسهیل و بهینه‌سازی فرآیندهای صدور و تمدید مجوزها، گردآوری داده‌های معتبر و به‌روز دستگاه‌های اجرایی در قالب داشبوردهای مدیریتی و ابزارهای هوش تجاری و تحلیل آن، مقایسه و رقابت‌پذیری عملکرد استان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط عنوان کرد. این داده‌ها می‌تواند پایه تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد را برای سیاست‌گذاران ملی و محلی تقویت کند.

آغاز همکاری مشترک دانشگاه تربیت مدرس و اتاق ایران در طرح ملی کسب وکار

به‌گفته منصوری، دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو کشور، در نظر دارد پلتفرم دیجیتال «تحول، پایش و ارزیابی فضای کسب‌وکار» را راه‌اندازی و عملیاتی کند.

منصوری افزود: این پلتفرم قرار است به اتاق‌های استانی کمک کند تا از طریق این ابزار عملیاتی، فرآیندهای بهبود فضای کسب‌وکار را در استان‌های خود پیگیری کنند و با همکاری دستگاه‌های اجرایی، شفافیت و رقابت‌پذیری بیشتری ایجاد شود.

دکتر محمد جوان، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس این تفاهم‌نامه را، نقطه عطفی در هم‌افزایی میان بخش خصوصی و دانشگاه دانست و عنوان کرد: این پژوهش می‌تواند گامی جدی درراستای ارتقای شاخص‌های فضای کسب‌وکار، تقویت بخش خصوصی و افزایش رقابت‌پذیری اقتصاد کشور باشد .

وی گفت: این پژوهش به صورت پایلوت در چند استان انجام می‌شود و بعد از رفع اشکالات احتمالی، در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

جوان تصریح کرد: اطلاعات و داده‌ها در فضای کسب‌وکار و شفاف و رقابتی شدن این فضا تأثیر به‌سزایی دارد. هر چه صحنه شفاف‌تر باشد، دقیق‌تر و بهتر می‌توان برای توسعه و آینده اقتصاد کشور برنامه‌ریزی کرد.

در ادامه، عزیزاله جعفری، مشاور اجرایی طرح در دانشگاه تربیت مدرس، خواستار اعلام علاقه‌مندی از سوی اتاق‌های استانی به مرکز پژوهش‌های اتاق ایران شد. وی تأکید کرد: پس از این مرحله و با انجام سفرهای مشترک مرکز پژوهش‌های اتاق و دانشگاه تربیت مدرس به استان‌ها، فرآیند عملیاتی‌سازی طرح آغاز خواهد شد.

در این نشست، فرزانه نادری، رئیس گروه مدیریت پروژه مرکز پژوهش‌های اتاق ایران اظهار کرد: این طرح در فاز نخست در چند استان متقاضی بهبود فضای کسب‌وکار اجرا می‌شود و بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، در مراحل بعدی به سایر استان‌های کشور تعمیم خواهد یافت. وی افزود: در این مسیر، همکاری استانداری‌ها، دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های هر استان از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی جلب خواهد شد.

زهرا ناصری، مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی و پایش اصل 44 مرکز پژوهش‌های اتاق ایران هم در این نشست درباره طرح پایش محیط کسب‌وکار استان‌ها که به صورت فصلی انجام می‌شود، توضیحات مربوطه را ارائه کرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 10 =