«آوازخوان طاس» یک تئاتر واقعی است؛ نمایشی از بیگانگی انسان مدرن
بازدید 2
0

«آوازخوان طاس» یک تئاتر واقعی است؛ نمایشی از بیگانگی انسان مدرن

فرشید هدی کارگردان نمایش «آوازخوان طاس» که این شب‌ها در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره داستان و روند شکل‌گیری این اثر گفت: داستان نمایش درباره یک خانواده است؛ خانواده‌ای که درباره یک موضوع بی‌اهمیت صحبت می‌کنند و در عین حال حافظه‌شان را از دست داده‌اند!

وی با بیان اینکه تجربه کار در سبک‌های مختلف را داشته اما تاکنون تجربه فضای ابزورد را نداشته است، افزود: وقتی قرار شد این متن را اجرا کنم، متوجه شدم با اثری سخت مواجه هستم؛ متنی که نیاز به بازیگرانی دارد که با فضای ابزورد آشنا باشند و بتوانند هندسه صحنه و میزانسن‌ها را درک کنند. با وجود نوسانات طبیعی هر اجرا، تا حد زیادی از گروه بازیگران راضی هستم.

هدی ادامه داد: در میانه مسیر، احساس کردم باید رئالیسم را با سبک ابزورد ادغام کنم. البته می‌دانستم که شاید این نمایش از حیث جذب تماشاگر عام، چندان تماشاگرپسند نباشد. هرچند از نظر هنری می‌تواند زیبا باشد، اما برای مخاطب چالش‌برانگیز است. با این حال، برخی صحنه‌های رئالیستی نمایش بسیار مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.

وی درباره ویژگی‌های روایی اثر توضیح داد: سکوت‌های طولانی و نبود قصه به معنای کلاسیک ممکن است باعث خستگی مخاطب شود، یا او را از تماشای بیگانگی انسان مدرن و بحران هویت موجود در نمایشنامه دلزده کند. اگر کسی برای دیدن یک داستان جذاب و دراماتیک بیاید، خیلی زود دلسرد می‌شود. با این حال من معتقدم این اثر نمونه واقعی تئاتر است.

هدی در ادامه درباره روند تمرین‌ها توضیح داد: در آغاز، ۱۵ جلسه را به دورخوانی اختصاص دادم و پیش از شروع دورخوانی‌ها نیز به بازیگران گفته بودم که در این متن موضوع زبان، موضوع بسیاری مهمی است و از ابتدا تا انتهای نمایش موضوع زبان مطرح است و به طور کلی بخش عمده فرم این نمایشنامه را موضوع و مسئله زبان به خود اختصاص داده است و پس از آن حدود دو ماه با میانگین چهار روز در هفته تمرین کردیم. اجرای امروز ما با اجرای فردا متفاوت است، چون بازخورد مخاطبان را می‌شنویم و بر اساس آن تغییراتی اعمال می‌کنیم.

«آوازخوان طاس» یک تئاتر واقعی است؛ نمایشی از بیگانگی انسان مدرن

این کارگردان با اشاره به محدودیت‌های پیش‌آمده در حین تمرینات و تولید نمایش، مطرح کرد: امکان تلاش و پرداخت بیشتر وجود داشت اما به دلیل شرایط خاص، از جمله بروز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و کمبود وقت، از برخی ایده‌ها صرف نظر کردم. البته مجموعه تئاترشهر زمان تمرین بیشتری نسبت به قبل به ما اختصاص داد تا بخشی از این کمبود جبران شود. هرچند تمرین بالای ۵-۶ ساعت در روز سبب فرسایشی شدن سیر تمرینات می‌شود و فشار کاری که نقش به بازیگر وارد می‌کند، سبب افت بهره‌وری او می‌شود و تمرین عملا از جایی به بعد بی‌فایده است.

هدی با تأکید بر نگاه خاص اوژن یونسکو به جهان نمایش، یادآور شد: به نظر من یونسکو نگاه عمیقی به این متن داشته که حتی امروز هم معتبر است. مفاهیمی مانند پوچی و بی‌معنایی همچنان در زندگی ما جاری است. در ابزورد، جملاتی که برای ما پوچ به نظر می‌رسند، از دید بازیگر که آنها را بیان می‌کند، هرگز بی‌معنا نیستند.

وی درباره شیوه طراحی صحنه نمایش اظهار کرد: در صحنه‌آرایی از فضای مینیمال استفاده کردم و با نگاهی مدرن به نمایشنامه پرداختم. در پایان‌بندی نمایشنامه، تلاش کردم مفاهیم زبانی یونسکو را منتقل کنم و فکر می‌کنم در این بخش موفق بوده‌ام. میزانسن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شد که به بی‌پیوستگی حرکتی برسیم؛ حرکاتی که چندان منطقی نیستند و این ویژگی در متن وجود داشت. حتی موقعیت جغرافیایی خانه که در متن مفروض بود، حذف شد و شخصیت‌ها در فضایی بی‌مکان و بی‌زمان به سر می‌برند. تنها وسیله صحنه یک روزنامه است که از این تصمیم و طراحی بسیار راضی هستم.

این کارگردان درباره شرایط اقتصادی و فروش اثر، عنوان کرد: میان کارگردانان تئاتر مرسوم است که اگر هزینه‌های اجرا با درآمد برابر شود، موفقیت محسوب می‌شود. فروش ما تاکنون قابل قبول بوده و امیدوارم امکان تمدید اجرا فراهم شود تا بتوانیم زحمات گروه را جبران کنیم، هرچند در شبی که مدیر اداره کل هنرهای نمایشی به تماشای «آوازخوان طاس» نشست، نمایش را دوست داشت و در راستای تمدید در سالنی دیگر یا در کارگاه نمایش، نامه‌ای زده اند. در چهار اجرای نخست حدود ۱۴ میلیون تومان فروش داشتیم که برای شروع اتفاق خوبی بود. در ابتدا فکر می‌کردم باید برای تولید این نمایش هزینه هنگفتی را صرف کنم اما با مساعدت مجموعه تئاترشهر، این هزینه‌ها به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت.

نمایش «آوازخوان طاس» به نویسندگی اوژن یونسکو و کارگردانی فرشید هدی از ۱۴ مرداد روی صحنه کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر رفته و تا ۲۹ مرداد اجرای این نمایش ادامه خواهد داشت.

محمد رضا چاپاریان، حسین کرمی، مژگان حامدی، فریده داداشی، فاطمه سرلک و امیرسعید افشار گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

عکس‌ها از پرتو جغتایی است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 14 =