اجرای سند تسهیم درآمد محتوا فضا را رقابتی می‌کند؛ رانت و لابی حذف شود
بازدید 6
0

اجرای سند تسهیم درآمد محتوا فضا را رقابتی می‌کند؛ رانت و لابی حذف شود

مهران ده‌نمکی مدیر پلتفرم آریو و فعال رسانه‌ای، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سند تسهیم درآمد ترافیک اینترنت و مزایا و نقاط ضعف آن توضیحاتی ارائه داد و در ابتدا گفت: بیش از ۸۰ درصد ترافیک مصرفی اینترنت کشور به محتوای خارجی اختصاص دارد. بسیاری از پلتفرم‌ها نیز تمرکز اصلی خود را روی این نوع محتوا گذاشته‌اند و سهم تولید محتوای بومی هنوز بسیار کم است.

وی با اشاره به روند اجرای این سند اظهار کرد: در حال حاضر تنها تعداد محدودی از شرکت‌ها می‌توانند با اپراتورها قرارداد ببندند و سهم خود را از ترافیک مصرفی دریافت کنند. این در حالی است که بسیاری از فعالان، این امکان یا زیرساخت لازم برای ورود به این فرآیند را ندارند. از سوی دیگر، مواردی دیده شده که محتوای ناسالم از طریق پلتفرم‌های مجاز، درآمد پاک دریافت کرده‌اند.

دبیر مجمع رصتا ادامه داد: بر اساس سازوکار جدید، مقرر شده که درآمد حاصل از ترافیک اینترنت، مستقیماً به صندوقی واریز شود و سپس صرف تولید محتوای ایرانی باکیفیت شود. اگر این فرآیند به درستی و بدون ایجاد رانت اجرا شود، می‌تواند نقطه عطفی در تحول زیست‌بوم محتوایی کشور باشد. اما باید به پلتفرم‌هایی که تاکنون تنها بر محتوای خارجی متمرکز بوده‌اند نیز توجه شود، تا مدل اقتصادی‌شان به‌طور ناگهانی از بین نرود.

ده‌نمکی درباره راهکار اجرای درست سند بیان کرد: تشکیل کارگروه‌های تخصصی، تدوین استانداردهای مشخص و حضور نمایندگان صنوف و اتحادیه‌ها در فرآیند ارزیابی می‌تواند تضمین‌کننده سلامت این سازوکار باشد. محتوای مورد تأیید این شورا، باید واجد مجوزهای لازم باشد تا هم سرمایه‌گذاران آسیب نبینند و هم تولیدکنندگان داخلی انگیزه بگیرند.

وی با اشاره به نگرانی پلتفرم‌ها، یادآور شد: در بیانیه ای که توسط سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی منتشر شده آمده است که «دلسوزان زیست‌بوم محتوای دیجیتال با سند تسهیم درپی ارتقا محتوا هستند و همراهی همه ذی‌نفعان به نفع زیست بوم است». در نامه‌ای هم که جمعی از مدیران سکوها به ریاست محترم جمهور ارسال کرده‌اند، به همین ابهامات و ضرورت شفاف‌سازی اشاره شده است. این سند نباید مانند طرح‌های قبلی به سرنوشت آزمایش و خطا دچار شود، بلکه باید از تجربیات گذشته درس بگیرد.

این تهیه‌کننده و فعال فرهنگی عنوان کرد: اگر اجرا درست و عادلانه باشد، فضای رقابتی خوبی برای تولید محتوای فاخر ایرانی ایجاد می‌شود. اما اگر پای لابی و رانت در میان باشد، نه‌تنها کمکی به اکوسیستم نمی‌شود، بلکه آسیبی بزرگ برای صنف و رسانه‌ها خواهد بود.

وی در پایان گفت: سند تسهیم درآمد باید همه رسانه‌ها را دربر بگیرد، از پلتفرم‌های فیلم و سریال گرفته تا پیام‌رسان‌ها، رسانه‌های آموزشی، ورزشی، پخش زنده و حتی سوپر اپلیکیشن‌ها. تنها با در نظر گرفتن منافع همه ذی‌نفعان است که می‌توان به آینده‌ای روشن در فضای محتوای دیجیتال کشور امید داشت.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − چهار =