از جانی دپ تا آنتونی هاپکینز؛ چرا ستاره‌ها این روزها راه جده را در پیش گرفته‌اند؟
بازدید 9
0

از جانی دپ تا آنتونی هاپکینز؛ چرا ستاره‌ها این روزها راه جده را در پیش گرفته‌اند؟

ریحانه اسکندری: در روزهای پایانی سال ۲۰۲۵، زمانی که پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ در جده در حال برگزاری است، نگاه‌ها بیش از هر زمان دیگری به این رویداد دوخته شده است؛ رویدادی که تنها طی چند سال، توانسته خود را به‌عنوان مهم‌ترین رخداد سینمایی جهان عرب و نقطه عطفی در مسیر دگرگونی فرهنگی و اقتصادی عربستان تثبیت کند.

جشنواره‌ای که در آغاز راه، بسیاری آن را یک رویداد تشریفاتی یا نمادین می‌دانستند، امروز به مرکزی برای شکل‌گیری شبکه‌های همکاری، تولید مشترک، سرمایه‌گذاری سینمایی، و معرفی تازه‌ترین آثار سینمایی منطقه تبدیل شده است. حالا جده، این شهر ساحلی تاریخی، در ده روز برگزاری جشنواره به شهری بدل می‌شود که مرزهای سنت و مدرنیته در آن کنار هم می‌نشینند و سینما در قلب آن می‌تپد.

دور پنجم این جشنواره با فیلم «غول» که  یک درام ورزشی از زندگی نسیم حامد بوکسور یمنی – بریتانیایی به کارگردانی وآن آثال افتتاح شد. شان بیکر نیز  رئیس هیئت داوران این جشنواره است. 

در این دوره جشنواره، ۱۶ فیلم در بخش رقابتی اصلی، ۲۳ فیلم در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه، ۲۱ فیلم در بخش فیلم‌های کوتاه عربی، ۳ انیمیشن، ۱۰  فیلم در بخش نیو ویژن، ۱ سریال، ۶ فیلم در بخش آثار کلاسیک مرمت شده که در این بخش فیلم «طلسم شده» از آلفرد هیچکاک دیده می‌شود، بخش نمایش ویژه یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره است که در این بخش فیلم‌های «صدای هند رجب» از کوثر بن هنیه و فیلم «بیل را بکش» کوئینتین تارانتینو هم دیده می‌شوند، بخش فیلم‌های بین‌المللی دیدنی که فیلم «غول» در آن حضور دارد در افتتاحیه نیز پخش شده است،  انیمیشن «اسکارلت» که اولین پخشش در جشنواره ونیز بوده است و فیلم «کوچور »با بازی آنجلینا جولی در این بخش به چشم می‌خورند. ۵ فیلم در بخش مستند حضور دارند که می‌توان از میان آن‌ها به فیلم‌هایی مثل «نور» که داستان زندگی یک فوتبالیست مشهور عرب است اشاره کرد. همین‌طور ۱۲ فیلم در بخش صدای آینده حضور یافته‌اند. این بخش به فیلم‌های ۳ تا ۶ دقیقه‌ای فیلم‌سازان نوجوان و جوان عرب ساکن عربستان با محوریت وطن، مدرسه و خانواده اختصاص دارد.

از جانی دپ تا آنتونی هاپکینز؛ چرا ستاره‌ها این روزها راه جده را در پیش گرفته‌اند؟
آدرین برودی بازیگر برنده اسکار در جشنواره دریای سرخ

فیستوال امسال پر از چهره‌های هالیوودی و بالیوودی است از جمله بازیگر پیشکوست هندی ریکا که بیش  از صد فیلم در کارنامه خود امسال جایزه یک عمر دستاور هنری را از این جشنواره دریافت کرد. آنا دی آرماس، آدرین برودی، آنتونی هاپکینز، ژولیت بینوش، کوثر بن‌هنیه، داکوتا جانسون، کریستن دانست، نادین لبکی، ریز احمد، دارن آرنوفسکی و… از دیگر ستاره‌هایی هستند که امسال روی فرش قرمز این جشنوراه حاضر شده‌اند.

اما این جشنواره چه طور راه خود را آغاز کرد چه طور به جایی رسید که چنین ستاره‌هایی را جذب رویداد خود کند؟

آغاز راه؛ از یک ایده تا یک پروژه ملی

ایده تأسیس نخستین جشنواره مستقل و بین‌المللی فیلم در عربستان، زمانی مطرح شد که دولت این کشور در قالب برنامه‌های توسعه اجتماعی و فرهنگی خود، تصمیم گرفت فضای هنر و سرگرمی را به‌طور جدی گسترش دهد. در دهه گذشته، سینما دوباره به عربستان برگشت و درهای سالن‌ها پس از سال‌ها بسته بودن، یکی یکی باز شدند.

در چنین فضایی، نیاز به یک بستر بزرگ برای نمایش آثار داخلی و منطقه‌ای، ارتقای صنعت فیلم‌سازی و ایجاد ارتباط با سینمای جهان کاملاً محسوس بود. همین نیاز زمینه‌ساز شکل‌گیری جشنواره‌ای شد که نام آن را «دریای سرخ» گذاشتند؛ نقطه‌ای که تاریخ جده قرن‌ها بر محور آن ساخته شده و حالا سینما نیز به آن گره خورده است.

نخستین دوره این جشنواره با رعایت پروتکل‌های سنگین دوران همه‌گیری کرونا برگزار شد و با وجود محدودیت‌ها توانست توجه جامعه سینمایی منطقه را جلب کند. اما آنچه امروز در سال ۲۰۲۵ پیش روی ماست، حاصل جهشی چندساله است؛ جهشی که هم به تقویت اقتصاد فرهنگی عربستان کمک کرده و هم فضای تازه‌ای برای گردش سرمایه، ایجاد فرصت‌های شغلی و همکاری‌های خلاقانه فراهم کرده است.

از جانی دپ تا آنتونی هاپکینز؛ چرا ستاره‌ها این روزها راه جده را در پیش گرفته‌اند؟
پوستر نشست آنتونی هاپکینز در جشنواره دریای سرخ

جده؛ شهری که هر سال متولد می‌شود

هر سال با آغاز جشنواره، بخش تاریخی جده،  همان «البلد» که در فهرست میراث جهانی ثبت شده  دگرگون می‌شود. کوچه‌های سنگی، خانه‌های قدیمی با پنجره‌های چوبی، میدان‌ها و گذرگاه‌ها، همه تبدیل می‌شوند به صحنه‌ای باز برای عبور ستاره‌ها، فیلم‌سازان، تهیه‌کنندگان و خبرنگاران.

در طول ده روز جشنواره، هویت شهر تغییری چشمگیر پیدا می‌کند؛ هزاران نفر به این منطقه می‌آیند، استودیوهای پخش زنده در نقاط مختلف برپا می‌شود، سالن‌های نمایش موقت ساخته می‌شود و رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌ها با ظرفیت کامل فعالیت می‌کنند.

این رونق کوتاه‌مدت، سال‌هاست که به چرخه اقتصادی جده و حتی شهرهای اطراف کمک کرده است. کسب‌وکارهای محلی از فروشندگان صنایع دستی گرفته تا رستوران‌های کوچک، همگی افزایش درآمدی قابل توجه را تجربه می‌کنند.

در کنار آن، حضور چهره‌های بین‌المللی در این شهر، از بازیگران گرفته تا تهیه‌کنندگان بزرگ، جده را به یکی از نقاط مهم تبادل فرهنگی خاورمیانه تبدیل کرده است.

از جانی دپ تا آنتونی هاپکینز؛ چرا ستاره‌ها این روزها راه جده را در پیش گرفته‌اند؟
ژولیت بینوش در دریای سرخ 

چهارمین دوره؛ نقطه عطف واقعی

بسیاری از تحلیلگران سینمایی بر این باورند که دوره چهارم جشنواره که در سال ۲۰۲۴ برگزار شد، مهم‌ترین دوره از آغاز فعالیت جشنواره بود؛ سالی که نشان داد دریای سرخ دیگر یک تجربه کوتاه‌مدت یا نمادین نیست، بلکه ساختاری پایدار و تأثیرگذار در صنعت سینمای منطقه است.

در آن دوره، برنامه‌ای گسترده از فیلم‌ها ارائه شد؛ از آثار تازه سینمای سعودی گرفته تا فیلم‌های شاخص جهان عرب، تولیدات آفریقایی، و مجموعه‌ای از آثار آسیایی. این تنوع باعث شد جشنواره بتواند مخاطبان بسیار مختلفی را جذب کند و نقش جدیدی در معرفی سینمای جنوب جهانی پیدا کند.

چهارمین دوره جشنواره، که از ۵ تا ۱۴ دسامبر ۲۰۲۴ برگزار شد، منطقهٔ تاریخی البلد جده را به یک مرکز جهانی برای سینما تبدیل کرد و افسانه‌های صنعت فیلم، فیلمسازان آینده‌نگر و علاقه‌مندان مشتاق سینما از سراسر جهان را گرد هم آورد.

تم و عنوان مخصوص سال گذشته جشنواره، «خانه جدید سینما» بود، بازگشت جشنواره به البلد، منطقه ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، را جشن گرفت و زمینه‌ساز بزرگ‌ترین دوره جشنواره تا آن زمان شد؛ دوره‌ای که ارتباطات مؤثر صنعتی، قراردادهای پیشگامانه و همکاری‌های جدید را به همراه داشت.

جشنواره ۲۰۲۴ شاهد مشارکت بی‌سابقه‌ای بود، با بیش از ۴۰ هزار شرکت‌کننده و تقریباً ۷ هزار مهمان معتبر،  ۱۲۲ فیلم از ۸۵ کشور را به نمایش گذاشت که ۶۱ اثر اولین پخش خود را تجربه کردند. در مجموع ۳۰۲ سانس اکران در آن دوره برگزار شد که نیمی از این اکران‌ها اولین نمایش جهانی یا بین‌المللی یک اثر بودند. 

مجموع کل اکران‌ها به این صورت بود: ۴۶ نمایش جهانی اول برای یک فیلم، ۱۵ نمایش اول  برای آثار بین‌المللی و ۵۳ نمایش اول از فیلم‌های اروپایی و آمریکایی در منطقهٔ خاورمیانه و شمال آفریقا. موفقیت این دوره، تأثیر روزافزون جشنواره دریای سرخ را به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی و صنعتی تقویت کرد.

با اتکا به موفقیت جشنواره، بازار دریای سرخ  نیز دوره‌ای موفق را پشت سر گذاشت؛ با حضور ۱۴۲ شرکت کننده، ۴۰ سخنران در برنامه «نشست‌های بازار»، و پروژه‌های بازار هنری و اقتصادی عربستان که شامل ۲۴ پروژه در مرحله توسعه یا تولید و ۷ اثر در مرحله پسا تولید توسط کارگردانان عرب، آفریقایی و آسیایی بود.

دو هیئت داوری جشنواره، به ریاست اسپایک لی، در ۱۴ بخش رقابتی به بحث و بررسی پرداختند. ۱۶ فیلم بلند برای کسب جوایز برتر رقابت کردند و همچنین فیلم‌های کوتاه از جهان عرب، آسیا و آفریقا در برنامه‌های «سینمای جدید سعودی»، «سینمای جدید» و «کوتاه‌های عرب» به نمایش درآمدند.

فرش قرمز جشنواره مانند یک آهنربا برای ستاره‌های جهانی بود و در دوره‌ پیشین، امیلی بلانت، عامر خان، منا زکی، وایولا دیویس و پریانکا چوپرا جوناس مورد تقدیر قرار گرفتند.

دیگر حاضران شاخص شامل میشل یئو، کارینا کاپور خان، جانی دپ، وین دیزل و بسیاری دیگر بودند. در دوره سال ۲۰۲۴ جشنواره همچنین میزبان ۲۵ جلسه گفتگو بود که با حضور چهره‌های مشهور برگزار شد. 

قابل توجه است که جانی دپ در دور سوم این جشنواره نیز حضور داشته است.

برای ادامه حمایت از استعدادها، صندوق دریای سرخ تاکنون بیش از ۲۸۰ پروژه را پشتیبانی کرده است، از جمله یک فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار، که نقش آن را به عنوان یک نیروی حیاتی در صنعت فیلم منطقه‌ای و بین‌المللی تثبیت می‌کند.

جده در آن روزها صحنه عکس‌هایی شد که به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری جهان پخش شدند.

همین پروسه برای پنجمین دوره جشنواره که در سال جاری در حال برگزاری است رخ داده است و الگوی موفق سال ۲۰۲۴ حتی با ستاره ها بزرگ‌تری در سال ۲۰۲۵ تکرار شده است. طوری که خیلی از ستاره‌های بزرگ وقت خود را در اختیار جشنواره‌های هم‌زمان قرار نمی‌دادند، چون مهمان عربستان بودند و حضور در این جشنواره برایشان اهمیت جدی داشت. البته اطلاعات دقیق از دستاوردهای مالی دور پنجم جشنواره مدتی پس از انجام اختتامیه توسط مسئولین برگزاری در سایت رسمی این جشنواره اعلام می‌شود و هنوز نمی‌توان با اعداد این دوره جشنواره را تحلیل و بررسی کرد.

از جانی دپ تا آنتونی هاپکینز؛ چرا ستاره‌ها این روزها راه جده را در پیش گرفته‌اند؟
جانی دپ در دوره سوم جشنواره دریای سرخ

بازار فیلم؛ یک گام به سمت اقتصاد پایدار سینما

یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره دریای سرخ، «بازار فیلم» است؛ بازاری که هدفش تنها خرید و فروش فیلم نیست، بلکه ایجاد همکاری‌های بلندمدت، معرفی پروژه‌ها، جذب سرمایه‌گذار و ساخت شبکه ارتباطی میان سینماگران منطقه و جهان است.

بازار فیلم طی سال‌های اخیر بستری فراهم کرده تا پروژه‌های در مراحل مختلف  از توسعه تا تولید و پس از تولید در معرض دید تهیه‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و پخش‌کنندگان قرار بگیرد.

در این فضا، فیلم‌سازان جوان سعودی و عرب، فرصت پیدا می‌کنند طرح‌های خود را ارائه کنند و از کمک‌های مالی، مشاوره‌های تخصصی، و کارگاه‌های حرفه‌ای استفاده کنند. تأکید جشنواره بر حمایت از استعدادهای نو باعث شده بسیاری از پروژه‌های سینمای مستقل سعودی و عربی، نخستین بار در همین بازار مطرح شوند و مسیر تولید را طی کنند.

صندوق دریای سرخ؛ موتور محرک تولید سینمایی

یکی از جدی‌ترین ابزارهای جشنواره برای حمایت از سینماگران، «صندوق دریای سرخ» است. این صندوق که هدفش پشتیبانی از پروژه‌های عربی، آفریقایی و آسیایی است، طی چند سال فعالیت خود به صدها فیلم کمک مالی کرده؛ از پروژه‌های بسیار کوچک گرفته تا فیلم‌هایی که در جشنواره‌های جهانی نمایش داده شده‌اند.

کمک‌های این صندوق تنها به مرحله تولید محدود نیست؛ از نگارش فیلمنامه تا کامل کردن نسخه نهایی فیلم، همگی در دایره حمایت آن جای می‌گیرند.

این صندوق، با تأمین مالی گسترده خود، توانسته نقش مهمی در ایجاد یک «جریان سینمایی تازه» در منطقه داشته باشد؛ جریانی که بر روایت‌های بومی، صداهای مستقل و تجربه‌گرایی تأکید دارد.

از جانی دپ تا آنتونی هاپکینز؛ چرا ستاره‌ها این روزها راه جده را در پیش گرفته‌اند؟
جشنواره دریای سرخ

پنجمین دوره؛ جشنواره‌ای که در حال بازتعریف جایگاه سینمای عربستان است

اکنون و در سال ۲۰۲۵، با برگزاری پنجمین دوره جشنواره، می‌توان به‌روشنی دید که این رویداد چگونه در حال تغییر چهره فرهنگی عربستان است.

در این دوره، جشنواره بر چند محور اصلی تمرکز بیشتری دارد:

۱. تقویت سینمای سعودی

جشنواره تلاش کرده فیلم‌سازان محلی را در اولویت قرار دهد؛ آثاری که روایت‌هایی تازه درباره جامعه سعودی، میراث فرهنگی و تجربه نسل جوان ارائه می‌کنند.

۲. گسترش همکاری‌های منطقه‌ای

با توجه به حضور فیلم‌سازانی از کشورهای عربی و آفریقایی، جشنواره در حال ساخت یک پل مشترک میان این مناطق است؛ پلی که می‌تواند به همکاری‌های تولیدی گسترده منجر شود.

۳. تمرکز بر آموزش و توسعه مهارت

برگزاری کارگاه‌ها، نشست‌های تخصصی و برنامه‌های آموزشی (حضور چهره‌هایی چون هاپکینز و برودی و بسیاری از ستاره‌هایی رودرو با مخاطبان سینما صحبت می‌کنند) باعث شده نسل جوان علاقه‌مند به سینما فرصت پیدا کنند از تجربیات حرفه‌ای‌های صنعت استفاده کنند.

۴. افزایش نقش زنان در سینمای منطقه

در چند سال اخیر، حضور فیلم‌سازان زن سعودی و عرب در جشنواره افزایش پیدا کرده و آثار آنان در بخش‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود. جشنواره تلاش کرده فضایی فراهم کند که زنان بتوانند در مسیر حرفه‌ای خود حمایت و دیده شدن واقعی را تجربه کنند.

تأثیر جشنواره دریای سرخ تنها فرهنگی نیست؛ این رویداد به‌تدریج در حال تبدیل شدن به یکی از شاخص‌ترین موتورهای اقتصاد فرهنگی عربستان است. علاوه‌بر این، سرمایه‌گذاری‌هایی که طی جشنواره در پروژه‌های سینمایی انجام می‌شود، چرخه‌ای پایدار ایجاد می‌کند: فیلم‌ها تولید می‌شوند، در جشنواره‌ها نمایش داده می‌شوند، به پخش جهانی می‌رسند و فرصت‌های شغلی گسترده برای فعالان صنعت ایجاد می‌کنند.

جشنواره‌ای که به آینده نگاه می‌کند

در فضای مجازی فعالان می‌گویند، این روزها، وقتی در خیابان‌های البلد قدم می‌زنی، جوانانی را می‌بینی که با دوربین روی شانه، از یک کارگاه به کارگاهی دیگر می‌روند. می‌بینی گروهی از فیلم‌سازان جوان در گوشه کافه درباره فیلمنامه جدید صحبت می‌کنند. یا شنونده بحث‌های پرشور درباره فیلم‌های امسال می‌شوی.

این فضا نشانه آن است که جشنواره فقط یک رویداد سالانه نیست؛ بلکه مسیری طولانی برای ساختن آینده سینمای عربستان است.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، دولت عربستان قصد دارد این جشنواره را به یکی از سه رویداد مهم سینمایی خاورمیانه تبدیل کند و آن را به نقطه تلاقی سینمای جهان عرب، آفریقا و آسیای جنوب و غرب تبدیل کند.

جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ اکنون در پنجمین دوره خود، نه تنها یک رویداد فرهنگی، بلکه بخشی از پروژه بزرگ تغییرات اجتماعی و اقتصادی عربستان است.

جشنواره با حمایت از استعدادهای نو، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تقویت شبکه‌های همکاری سینمایی و ایجاد فضایی برای گفت‌وگو و تجربه‌گرایی، به یکی از ستون‌های اصلی توسعه فرهنگی عربستان تبدیل شده است.

این رویداد امروز بیش از هر زمان دیگری نشان می‌دهد که سینما در این کشور نه یک تفریح لوکس، بلکه ابزاری برای ساخت آینده، ایجاد هویت تازه و روایت داستان‌هایی است که سال‌ها شنیده نشده بودند.

۵۹۲۴۴

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

خبرآنلاین

درباره خبرآنلاین خبرآنلاین که کار خود را از سال ۱۳۸۷ شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.مشی رسانه‌ای: مشی رسانه‌ای این خبرگزاری، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد. این مجموعه اما نقد و تحلیل کارشناسانه دستگاه‌ها، عملکرد مسئولان و احزاب را وظیفه ذاتی خود می‌پندارد و آن را با هدف ارتقای دانایی جامعه، حق پرسشگری شهروندان و وظیفه پاسخگویی مسئولان با جدیت دنبال می‌کند. تحریریه خبرآنلاین همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.صورت‌بندی خبرآنلاین: صاحب امتیاز: علیرضا معزی مدیرمسئول: حسن لاسجردی شورای سردبیری: حسن لاسجردی . محمدرضا نوروزپور . فرهاد عشوندی . محمود ظهیرالدینی. داوود محمدی.سردبیر شبکه‌های اجتماعی: پایش: محمدباقر تهرانی ادمین: پوریا شاکریتحریریه: سیاست: فاطمه استیری اقتصاد: زهرا علی‌اکبری فرهنگ: حسین قره جامعه: مستوره برادران‌نصیری بین‌الملل: ابوالفضل خدایی ورزش: مرتضی رضایی چند رسانه‌ای: نوید صرافمرامنامه اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری خبرآنلاین اعضای تحریریه «خبرآنلاین»، اعم از خبرنگاران، نویسندگان، عکاسان، دبیران و سردبیران، مجموعه اصول و معیارهای اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را به عنوان مبانی مشترک حرفه‌ای وظیفه خود می‌دانند. این مرامنامه مقررات اداری یا مسائل انضباطی خبرآنلاین نیست، بلکه تنها اصول اخلاقی را تبیین می‌کند که روزنامه‌نگاران خبرآنلاین با رعایت آن، استقلال، اعتبار و درستکاری رسانه و مسئولیت‌ها و تحقق وظایف خود را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، قانون مطبوعات و سایر قوانین مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای نصب العین خبرآنلاین است. ۱. وظیفه آگاهی‌بخشی در راس وظایف حرفه روزنامه‌نگاری قرار گرفته است. انصاف و بی‌غرضی روزنامه‌نگار، خودداری وی از تبلیغ سیاسی و بازرگانی و مقاومت در برابر دیگر کانون‌های فشار، اصل خدشه‌ناپذیر روزنامه‌نگاران فعال در خبرآنلاین است. ۲. «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند که با رعایت مفاد مرامنامه اخلاقی کلیه آحاد جامعه را مخاطب خود بداند و همواره در چارچوب قانون اساسی به اصول دینی و معتقدات مذهبی و آداب و سنن گروه‌های مختلف قومی و فرهنگی، احترام بگذارد. ۳. روزنامه‌نگاران خبرآنلاین در انجام وظایف حرفه‌ای خویش نه تنها در برابر صاحبان و مدیران موسسه بلکه در برابر خوانندگان و منافع و مصالح جامعه مسئولیت دارند.‌ این مسئولیت اجتماعی‌ ایجاب می‌کند اطلاعات کامل و به روز برای عموم با حفظ آزادی اطلاعات به منظور احقاق حق دسترسی به اطلاعات ارائه شود. ۴. وظیفه کسانی که وقایع مربوط به هر موضوع را شرح می‌دهند یا تفسیر می‌کنند این است که دانش لازم را درباره آن موضوع به نحوی که گزارش‌دهی و تفسیر به صورت دقیق و منصفانه امکان‌پذیر باشد کسب کنند. ۵. رسالت اجتماعی حرفه روزنامه‌نگاری‌ ایجاب می‌کند که روزنامه‌نگار همیشه در خدمت کشف و بیان حقیقت باشد. به موجب ‌این اصل، «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند تا حد ممکن آنچه را که به راستی روی داده است و در آن شائبه دروغ راه ندارد، منعکس کند. ۶. روزنامه‌نگاران «خبرانلاین» خود را موظف می‌دانند در صورت ارتکاب به اشتباه، هرچه سریع‌تر آن را اصلاح کنند. اگر چه کار روزنامه‌نگاری با سرعت عمل همراه است،‌ این الزام نباید مانع کوشش و جست‌وجو برای پی‌بردن به صحت و سقم اطلاعات شود. همچنین بروز هر اشتباهی را به سرعت اطلاع می‌دهند و آن را در روزنامه تصحیح می‌کنند. ۷. خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» بدون دخالت در ماجرا یا پیش‌فرض‌های خود، خبر و گزارش را تهیه و تنظیم می‌کنند. در عین حال «بی‌طرفی» به معنی بی‌نظر بودن «خبرآنلاین» و نویسندگان آن در قبال رویدادها نیست و روزنامه‌نگاران نظرات خود را در مقالاتی که تفسیر و تحلیلشان از مسائل است، بیان می‌کنند. ۸. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در انتشار مصاحبه‌های اختصاصی به حقوق مصاحبه‌شونده خود احترام می‌گذارند و متن تنظیمی مصاحبه را با رعایت حداکثر امانت‌داری منتشر می‌کنند. ضمنا در صورت درخواست مصاحبه‌شونده، ‌متن نهایی را به نظر او می‌رسانند و اصلاحات مورد نظر را اعمال و حتی در صورت انصراف وی از انتشار مصاحبه خودداری می‌کنند. ۹. به منظور رعایت حقوق مادی و معنوی خالقان و صاحبان آثار، خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» حاصل کار دیگران را بدون ذکر منبع و در صورت لزوم کسب اجازه، باز انتشار نمی‌کنند. امضای یک روزنامه‌نگار تنها پای مطلبی قرار می‌گیرد که حاصل کار خود اوست. هرگونه سرقت ادبی، مخدوش ساختن متن‌ها، تصاویر، اسناد و نیز حذف اطلاعات اساسی مربوط به رویدادها نزد روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مذموم و مطرود است. ۱۰. حریم خصوصی افراد محترم است و نباید بدون اجازه به آن وارد شد. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» با توجه خاص به حیثیت شخصی و زندگی خصوصی افراد، از تمامی مواردی که ممکن است با انتشار مطلب یا خبر آن به حیثیت افراد لطمه وارد آورد، اکیدا پرهیز می‌کنند. ۱۱. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» ادبیات پالوده و قلم متین را از مهم‌ترین ویژگی‌های خود می‌دانند و از لحن گزنده یا کلمات توهین‌آمیز علیه هیچ شخص یا نهادی، چه در خبر یا گزارش و چه در نظر، استفاده نمی‌کنند. ۱۲. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به طور مخفیانه از دوربین، میکروفن و یا دستگاه‌های ضبط صوت استفاده نخواهند کرد، مگر در زمانی که حق قانونی روزنامه‌نگار است، اما آشکارسازی لوازم فوق برای او مخاطره‌آمیز باشد. ۱۳. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» برای کسب خبر، صریحا خود را روزنامه‌نگار معرفی می‌کنند و هرگز همچون کارآگاه یا جاسوس عمل نمی‌کنند. آنان همچنین از تحت فشار قرار دادن افراد برای کسب خبر پرهیز می‌کنند. ۱۴. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» ضمن وقوف به آزادی خبر، تفسیر و انتقاد، می‌توانند از افشای منبع اطلاعات به جز صراحتی که قانون مطبوعات دارد (دستور مقام قضایی) خودداری کنند. محرمانه نگاه داشتن هویت منابعی که «خبرانلاین» نمی‌خواهد شناخته شوند، نافی ‌این اصل نیست که منابع خبری، جز در موارد استثنایی، باید به روشن‌ترین وجه معرفی شوند. از سوی دیگر ممکن است ناشناس ماندن اظهارکننده یک مطلب برای او فرصتی غیرمنصفانه فراهم آورد تا علیه دیگران سخن بگوید. در این صورت «خبرآنلاین» از انتشار اظهارات علیه دیگران توسط منبعی که نامش فاش نشود، پرهیز می‌کند. ۱۵. اولین و مهم‌ترین دغدغه روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی وکمی مطالب «خبرآنلاین» است.‌ این بدان معناست که توفیق «خبرآنلاین» در تهیه و انتشار اخبار و گزارش‌های دست اول نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه روزنامه‌نگاران آن است. ۱۶. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به حق دسترسی به مطالب، اخبار و گزارش‌های جمع‌آوری شده واقفند و پیش از انتشار مطالب تهیه شده مبادرت به فروش، واگذاری و افشای بخشی یا تمام آن مطلب به افراد خارج از خبرآنلاین علی‌الخصوص رسانه های رقیب، دوستان و وابستگان نزدیک خود نخواهند کرد. آنان با آگاهی کامل از خط‌مشی و سیاست‌های کلی روزنامه، متعهدانه و وفادارانه در جهت پیشبرد ‌این اهداف گام برمی‌دارند. ۱۷. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نام و عنوان «خبرآنلاین» را مورد استفاده شخصی قرار نمی‌دهند. آنان کارت‌های خبرنگاری خود را تنها در مواقع کسب خبر و امور مرتبط با حرفه خود یا ورود به سازمان‌های دولتی یا خصوصی به کار می‌گیرند. ۱۸. اظهارنظر نسبت به شخصیت‌های مورد توجه مخاطبان از جمله هنرمندان و ورزشکاران در قالب گفت‌وگو و یا نوشته از سوی روزنامه‌نگاران نباید کیفیت محتوا را تا سرحد نشریات زرد پایین آورد. ۱۹. از آنجا که کسب اخبار دست اول و انتشار آن یکی از ویژگی‌های بارز رسانه‌هاست و ‌این فرآیند منجر به جذب مخاطب بیشتر برای یک رسانه می‌شود، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تمامی رسانه‌های خبری دیگر اعم از رسانه‌های چاپی، الکترونیکی، تصویری و صوتی را که در جهت تضاد و یا حتی همسو با رسانه خود هستند رقیب حرفه‌ای می‌انگارند و بر ‌این اساس، همکاری و فعالیت با آنان (در هر سطحی) را بدون مشورت و صلاحدید حوزه سردبیری، مغایر با تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای می‌دانند. ۲۰. ارائه هرگونه اطلاعات محرمانه داخلی و اداری خبرآنلاین مغایر با وجدان و مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران در قبال مجموعه خبرآنلاین است. ۲۱. داشتن صفحات شخصی در فضای مجازی حق مسلم هر فرد است. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نیز ازاین قاعده مستثنی نیستند. مهم نیست که تا چه میزان تلاش می‌کنند مطالبشان متمایز از مطالب موجود در خبرآنلاین باشد؛ بلکه نکته‌ اینجاست که به‌ هر حال مخاطبان، آنها را به عنوان روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» می‌شناسند و دیدگاه‌ها و نظراتشان را مرتبط با خط‌مشی آن تلقی می‌کنند. با علم به‌ این موضوع، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» هرگونه فعالیت مجازی، حضور در شبکه های اجتماعی و یا مصاحبه و سخنرانی بدون در نظر گرفتن صلاحدید خبرآنلاین را مغایر با وجدان اخلاقی و حرفه‌ای خود می‌دانند. ۲۲. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» از نوشتن در مورد مسائلی که نفع مستقیم مادی برای آنها و وابستگانشان دارند، پرهیز می‌کنند. از اطلاعاتی که به واسطه شغلشان به دست می‌آورند برای کسب منافع مالی و اقتصادی استفاده نمی‌کنند و این اطلاعات را به‌ این منظور در اختیار بستگان یا دوستانشان قرار نمی‌دهند. ۲۳. هرگونه مشارکت و همکاری تعهدآور با سازمان‌های حوزه فعالیت خود (اعم از استخدام، همکاری پاره‌وقت، انجام پروژه‌های مشترک و ارائه مشاوره و غیره) از نظر روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مورد پذیرش نیست. چرا که ‌این نوع وابستگی‌ها به سازمان‌هایی که تحت پوشش خبری ‌این رسانه قرار دارند، بدون شک دیدگاه‌ها و نظرات روزنامه‌نگاران را به مرور زمان تحت‌ تاثیر خود قرار می‌دهد و از بازده کاری آنان می‌کاهد. ۲۴. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در مورد پذیرش هدایایی که از طرف اشخاص یا سازمان‌ها و نهادها ارائه می‌شود احتیاط می‌کنند. هر هدیه‌ای که ‌این شائبه را به وجود ‌آورد که در قبال آن انتظار همدلی به هنگام تهیه مطلب وجود دارد فورا پس داده می‌شود. اگر به روزنامه‌نگاری مستقیما پیشنهاد همکاری در قبال دریافت هدیه ارائه شد، موضوع را به مدیران مجموعه اطلاع می‌دهد و چنین موضوعی ممکن است بنا به صلاحدید سردبیر به اطلاع خوانندگان برسد. در عین حال روزنامه‌نگاران فعال در «خبرانلاین» هدایای ارزان‌قیمتی را که با «حسن نیت» ارائه می‌شود با احترام می‌پذیرند. هدایای گران‌تر را محترمانه باز می‌گردانند یا در اختیار روزنامه قرار می‌دهند تا به مصارف عمومی برسد. جوایز و هدایای بزرگداشت رسمی روزنامه‌نگاری از ‌این قاعده مستثنی است. ۲۵. روزنامه‌نگاران فعال « خبرآنلاین» سفرهایی را که هزینه آن به عهده سازمان و نهاد خاصی است قبول نمی‌کنند مگر با اجازه روزنامه و در صورت مهم بودن اطلاعاتی که قرار است در سفر جمع‌آوری شود.تبیین مواضع خبرگزاری «خبرآنلاین»: چگونه اصولگرایانی هستیم؟ با توجه به دوقطبی موجود ،‌ ما به اصولگرایان تعلق داریم و بدیهی است به اصول مشترک، باورمند و ملتزمیم که به دلیل رعایت اختصار از شرح آن صرف نظر می شود . آن چه در زیر می آید ما را از سایر جریان ها بویژه جریان غیر اصولگرایی متمایز می سازد؛ در عین حال با عنایت به گستردگی طیف اصولگرایی ، به برخی تفاوت برداشت های ما با سایر عزیزانی که در این طیف تعریف می شوند اشاره شده است: ۱. اصول مشترک جبهه اصولگرایان اعتقاد و التزام به اسلام ، انقلاب ، نظام ، امام و رهبری است. هر جریان یا فردی که به این اصول واقعا معتقد و ملتزم باشد و قرائت او از این اصول براساس قرائت رهبری باشد ، اصولگراست ، هر چند درسایر مسائل دارای سلوک، نظرات و سلیقه های متفاوتی باشد . به عبارت بهتر ، نقطه کانونی همه اصولگرایان، بینش واحد است و تمایزات آنها فقط در روش و منش نمود می یابد. ۲. پرده پوشی وکتمان انتقاد به همه دستگاه های کشور را، حتی آنهایی که توسط اصولگرایان اداره می شوند روا نمی دانیم و تمجیدات بی مبنا را ‌مصداق تعصب جاهلی قلمداد می کنیم. ۳. اتکای برخی سیاسیون به رسانه های فارسی زبان بیگانه علاوه برآن که نوعی توهین به رسانه های داخلی قلمداد می شود ،‌ مصداق حدیث خانواده را نزد غیربردن است. نباید فراموش کنیم اساس تاسیس رسانه های فارسی زبان توسط دولت های مخالف ایران ، فعالیت حرفه ای نیست و بنابراین یک عنصر هوشمند و دلسوز منافع ملی، تحت هیچ شرایطی، حتی بی مهری عامدانه ، بازیچه نمی شود و در این دام نمی افتد. ۴. معتقدیم می توان با افراد و افکارمخالف بود و مرزبندی داشت ولی در عین حال آنان را محترم شمرد. ادبیات دور از ادب را نشانه صراحت یا انقلابی گری نمی دانیم. ۵. بسنده کردن به افراد همجور را نوعی تعصب قبیله ای می شماریم که ضمنا کیان کشور را نیز به مخاطره افکند. بر همین منوال با خط کشی های سیاه و سفیدکه به رادیکالیسم دامن می زند موافق نیستیم. خود و هم مسلکان جناح متبوع را مصداق تام دیانت، حقیقت،‌ سلامت، ولایت، صداقت، خدمتگزاری،‌ انقلابی گری و حافظ ارزشها نمی دانیم تا به تبع آن هر کسی را که مثل ما فکر نمی کند جرثومه لاابالی گری ، فساد، خیانت و بطلان بنامیم. ۶. تقسیم بندی های کور و بدون مبنا سبب می شود کشور را از ظرفیت انسانی انقلاب محروم کنیم. به عبارت بهتر عدم استفاده از توانایی مدیرانی در درون خانواده بزرگ انقلاب که برای تربیت آنان، هزینه شده است علاوه برآن که انسجام و همدلی را به تاخیر می اندازد و تخم کینه را می پروراند به پیشرفت کشور نیز آسیب می رساند و الگوی خوبی در مصرف نیروی انسانی نیست. این سخن به معنای آن نیست که جناح مستقر ، مصادر کلیدی و راهبردی را در اختیار رقیب قرار دهد و یا سیاستگذاری های مهم به مدیرانی سپرده شود که با جریان غالب ، همسو نیستند و یا از ارزشهای محوری نظام کوتاه می آیند بلکه به معنای آن است که از تجربیات و مهارت های آنان در جایگاه های غیرحساس استفاده شود تا ضمنا با امید به طلوع دوباره به نشاط فضای اجتماعی و مدیریتی کشور مدد رساند نه آن که هرکس از مانیست ، به طورکل از صفحه و صحنه مدیریتی کشور حذف شود. سیاست اصولی و راهبردی «جذب حداکثری ، دفع حداقلی » ضمنا به حفظ مدیران کشور در داخل نظام کمک می کند و مانع از «گریز از مرکز» می شود. ۷. انتقاد درآموزه های دینی ، حق و بلکه وظیفه امت برحاکمان است و درجهان معاصر نیز از حقوق شهروندی قلمداد می شود . طبیعی است که انتقاد در رسانه ها جلوه بیشتری می یابد و از همین رو یکی از کارکردهای محوری رسانه ها ، ‌انتقاد دانسته می شود و لذا در قانون مطبوعات نیز به رسمیت شناخته شده است. همه مدیران ، مطابق خطابه های معمولشان ، طرفدار نقدند ! اما بسیاری از آنان ، بلافاصله با قید «سازنده» هر نقدی را که به مذاقشان خوش نیاید مشمول انتقاد غیرسازنده یا مخرب می دانند . ازدیدگاه بسیاری از مدیران،‌ نقد یعنی قربان صدقه رفتن در مطلع کلام و سپس بیان فهرست کامل محاسن فرد یا کار ، و احتیاطا" چند جمله کوتاه و البته غیرمهم در بیان کاستی ها؛ آن هم موضوعاتی کاملا فرعی و پیش افتاده که پاسخ های «افکار عمومی راضی کن» از قبل در چنته منقود آماده باشد. کم تحملی مدیران کشور نسبت به انتقاد- که متاسفانه برخاسته از فرهنگ عمومی ماست - به زیان کیان کشور است ، ضمن آن که مساوی دانستن هر انتقاد به یک فرد یا دستگاه را مساوی انتقاد به کلیت نظام دانستن ، بهانه ای برای فرار از لوازم مسئولیت پذیری است . اگرچه انتقاد نباید توهین آمیز باشد اما گمان می رود گونه شناسی کشف شده توسط مدیران اجرایی و جعل صفت هایی چون سازنده ، منصفانه ومخرب - که در ادبیات سیاسی و رسانه ای کشورباب شده است- به منظور تعطیل کردن اساس انتقاد است. نیت فرد منتقد ،‌ چندان نقشی در موضوعیت نقد و محتوای آن ندارد . به زعم ما نقد باید فنی ، مستدل و روشمند باشد و حتی اگر نیت صالحانه و خیرخواهانه نداشته باشد و با هدف تخریب نیز صورت بگیرد و یا راه حل ارائه نکند می تواند نقد نامیده شود ، هر چند چنین نقدی بدون شک در اثربخشی بر فرد یا دستگاه ذیربط ، جا افتادگی اجتماعی و داوری عامه تاثیر منفی دارد . شرط اصلی نقد، رعایت چارچوب های کارشناسی است نه نیت مستتردر آن . اما درهرصورت نقد نباید متضمن دروغ ، توهین، تحقیر و افترا باشد زیرا در آن صورت منطقا نقد نامیده نمی شود بلکه بترتیب دروغ ، ‌توهین ،‌ تحقیر و افتراست! نمی توان نقدی را که متضمن بیان نقاط قوت فرد یا عمل نیست و صرفا کاستی ها را بیان می دارد نقد نادرست خواند ، هرچند که اخلاقا" بهتر است نقاط قوت نیز بیان شود. یادمان باشد بررسی صحت و سقم در وظایف منطق می گنجد و صدور حکم حسن و قبح در دایره اخلاق . لذا گفته می شود چنان نقدی ، درست است ولی ممکن است اخلاقی نباشد یا تهی از اثر شود. نقد، کفه ترازو نیست که بگوییم باید تساوی رعایت شودزیرا بحمدالله تریبون های رسمی هردستگاه به اندازه کافی زحمت تمجید را متقبل می شوند ! پس قرار نیست در هنگام نقد ، بحث مستوفایی درکمالات فــرد یا عمل مورد انتقاد داشته باشیم. گزاره های قبل البته به معنای آن نیست که به خود اجازه می دهیم که نیت تخریبی بر نقدهای ما سایه بیفکند. ۸. برخی اصول قانون اساسی جنبه رکن دارد. مقولاتی نظیر حاکمیت دینی ، ولایت فقیه ، رجوع به رأی مردم ، آزادی های مدنی ، حقوق شهروندی و عدالت گستری . این اصول ، روح حاکم بر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را تشکیل می دهندو نقطه متمایز مردمسالاری دینی با دمکراسی لیبرال یا حکومت های خودکامه است . براین مبنا کسانی را که به نام اصلاح طلبی یا هر نام دیگر به اصول محوری قانون اساسی بی اعتنایند داخل نظام نمی دانیم و با آنان مرزبندی روشنی داریم . ۹. ولایت فقیه، یک ایده دینی و از اصول محوری قانون اساسی ماست که نه مثل برخی اصلاح طلبان ، ‌از روی اضطرار بلکه بدان باور داریم. علاوه بر این جنبه دینی و قانونی، عقل نیز با توجه به شرایط عمومی کشور و جو تخاصم بین المللی به وجود اصل و مصداق آن حکم می دهد . ما نه تنها به دلیل تصریح ولایت فقیه در قانون اساسی به آن التزام داریم بلکه به دلیل مفهوم ولایی آن که نشات گرفته از تفکر شیعی است به آن پایبندیم . یکی از تفاوت های اصولگرایان با دیگر جریان های سیاسی در نگاه و تلقی آنان از رهبری است . اگر چه کسی که به حکم حکومتی گردن می نهد (‌حتی اگر آن را قبول نداشته باشد) مأجور است اما اصولگرایان ، اطاعت را به امری درونی تبدیل کرده اند و عنصر«قبول» را نیز به آن افزوده اند . درست است که قائل نبودن شأن و اختیاری بیشتر ازآن چه که در قانون اساسی برای ولایت فقیه و رهبری درج شده است اندیشه ای انحرافی یا حرکتی ضد انقلابی محسوب نمی شود اما اصولگرایان ، نظر رهبری را ملاک می دانند و راهبردها ، سیاستها و مواضع خود را بر اساس آن تنظیم می کنند. از دیدگاه اصولگرایان ، رهبری فقط یک رکن مهم در نظام دیوانی کشور و یا مقامی که مطابق قانون اساسی بر سه قوه نظارت دارد نیست بلکه جنبه ای معنوی و عاطفی نیز دارد و سمبل کشور، محور وحدت و فصل الخطاب منازعات است و از این رو یک نعمت محسوب می شود که شکرانه آن ، همسویی و اطاعت است ، نه بهانه های ظاهرا" مستدل و حقوقی برای رفع تکلیف یا فرار از ولایت پذیری . در عین حال ، برخلاف افراد شعار زده اشعری مسلک ، بین سلیقه شخصی ، توصیه ، الزام و حکم حکومتی تفاوت قائلیم که هریک الزامات متفاوتی دارند . ۱۰. اصل استقلال و تفکیک قوا ضرورتی جدی است که به قوام ملک می انجامد زیرا قدرت گرفتن انحصاری هر قوه ، زمینه ساز خودکامگی است . دولت قوی حق دارد از تمامی ظرفیت های قانونی خود استفاده کند و تمامی شئون اداری و اجرایی کشور را مطابق قانون اساسی در اختیار داشته باشد . مجلس مقتدر از ساز وکارهای قانونی خود (‌قانونگذاری ، تصویب اسناد بالادستی ، بودجه سالانه ، سوال ، تحقیق و تفحص ، رای اعتماد ، استیضاح وزیران ، عدم کفایت رئیس جمهور ، دیوان محاسبات و عضویت در شوراهای فرا دستگاهی) استفاده می کند و در عین حال ، ‌همگان به داوری دستگاه قضا گردن می نهند. با وجود قوه قضائیه مقتدر است که حاشیه های امنیت برای همه ،‌ بالسویه رنگ می بازد و هیچ عنصر صاحب قدرت یا مدیری جرات قانون شکنی ، ظلم به دیگران و فساد به خود نمی دهد و متقابلا بازار افشاگری های خطابه ای و خیابانی تعطیل می شود و کسی جرات نمی کند به دیگری اتهام بدون سند زند. ۱۱. آئین نامه اخلاقی- حرفه ای خبرآنلاین قبلا و به صورت رسمی اعلام شده است و مواضع ده گانه بالا نیز به تدریج و حسب ضرورت تکمیل خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم گولت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =