استعاره‌ای از وطن در «بی‌خوابی»؛ حیدو هنرمندی چندوجهی است
بازدید 2
0

استعاره‌ای از وطن در «بی‌خوابی»؛ حیدو هنرمندی چندوجهی است

سام موسایی کارگردان نمایش «بی‌خوابی مردمان نجیب» که این شب‌ها در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه رفته است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع این نمایش توضیح داد: «بی‌خوابی مردمان نجیب» ایده‌ای است که حدود دوازده سال پیش در ذهنم شکل گرفت. نه فقط در ذهن من، بلکه در ذهن بسیاری از افراد جامعه ما نیز این دغدغه وجود داشته است. ما هر روز می‌دیدیم که یکی از اطرافیانمان برای همیشه یا دست‌کم به تصور آن زمانمان برای همیشه، ایران را ترک می‌کند. خود من نیز تجربه مهاجرت داشته‌ام و می‌دانستم چیزی که انسان از اینجا با خود می‌برد، تنها رویاها و تصاویری است که در ذهن دارد اما برخی چیزها را نمی‌توان با خود برد؛ چیزهایی که فقط در ایران و وطن ریشه دارند.

وی ادامه داد: اینجاست که استعاره «خواب» به میان می‌آید؛ استعاره‌ای از آنچه در اینجا داریم و هیچ جای دیگر نمی‌توانیم داشته باشیم؛ خانواده، برکت، واژه‌ها و مفاهیمی که اساساً ترجمه‌ناپذیرند و اگر هم ترجمه شوند معنا و جوهره‌شان را از دست می‌دهند. همین مفاهیم از همان ابتدا مرا به سمت «بی‌خوابی مردمان نجیب» کشاند. قصه نمایش بر بستری بنا شده که در یک اسکله می‌گذرد. سربازی در روزهای پایانی خدمت خود در آن اسکله حضور دارد و از روزی که به آنجا آمده نتوانسته بخوابد. اسکله فضایی شلوغ دارد و مانند یک ترمینال یا چهارراه پررفت‌وآمد است و آدم‌هایی مانند سیگارفروش، فالگیر یا شیشه‌شوی خودرو در آن حضور دارند. در میان آنها فالگیری هست که برخلاف دیگران، وقتی به اسکله می‌رسد، می‌تواند بخوابد، اما او هم قصد رفتن دارد. فالگیر تمام تلاشش را می‌کند تا سرباز را راضی کند اجازه دهد که او نیز برود. سرباز در برابر عبور هر فرد بدون جواز، از او باجی می‌گیرد و باجش، موسیقی‌ای است که او را تحت تأثیر قرار می‌دهد …

استعاره‌ای از وطن در «بی‌خوابی»؛ حیدو هنرمندی چندوجهی است

این بازیگر با سابقه تئاتر افزود: سرباز با موسیقی می‌تواند برای لحظه‌ای چشمانش را ببندد و خوابی را که زمانی داشته بازسازی کند. این موضوع از تجربه شخصی خودم می‌آید. یادم است سال ۱۳۹۰ که خارج از ایران بودم، به هیچ وجه آرامش نداشتم. مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» را که حتی آن زمان هم قدیمی بود، هر شب بازبینی می‌کردم تا حس جاماندگی‌ام کمتر شود. یا موسیقی محمدرضا شجریان و نغمه‌های جنوبی را همیشه همراه خود داشتم، چون بدون آنها نمی‌توانستم بخوابم. انگار این همان نقطه اتصال و بازگشت ماست. در نمایش نیز فالگیر از قوم دیگری کسی را می‌یابد که با خواندن، سرباز را به خواب می‌برد تا او و دیگران بتوانند بروند. شخصیت فالگیر و دیگران در حقیقت بخشی از خود سرباز هستند. آنها چیزهایی را می‌بینند و می‌شنوند که سرباز نمی‌بیند و نمی‌شنود. موسیقی نمایش هم کاملاً برای همین اثر ساخته و تنظیم شده است. اشعار و موتیف‌های موسیقی مختص «بی‌خوابی مردمان نجیب» ساخته شده است.

موسایی در رابطه با طراحی صحنه این نمایش بیان کرد: طراحی صحنه نیز الهام گرفته از تجربه شخصی من در اسکله قشم بود؛ جایی که سربازی خسته و فالگیری نشسته را کنار هم دیدم. در طراحی نمادها، من چند عنصر اصلی را وارد کار کردم برای مثال آئین «زار» که در جنوب ایران رواج دارد. زار مراسمی است آمیخته با موسیقی و رقص که به باور مردم برای رهایی از بادها و جن‌هایی برگزار می‌شود که از آفریقا می‌آیند و در بدن انسان‌ها حلول می‌کنند. من از همین آئین «زار» برای نمایش «در بند بودن» سرباز و بی‌خوابی او بهره گرفتم. نمادهایی چون طناب، دایره بی‌بازگشت، چمدان‌های سبک و سنگین و کاسه فالگیر (کاسه سرنوشت) نیز در طراحی حضور دارند.

استعاره‌ای از وطن در «بی‌خوابی»؛ حیدو هنرمندی چندوجهی است

کارگردان نمایش «بی‌خوابی مردمان نجیب» درباره شیوه بازیگری در این نمایش عنوان کرد: همکاری با حیدو هدایتی تجربه‌ای ویژه بود. او هنرمندی چندوجهی است؛ موزیسین، عکاس، نقاش، مجسمه‌ساز و تدوینگر. گرچه نخستین تجربه رسمی‌اش در بازیگری بود اما به دلیل شناخت عمیق و دیرینه‌ای که از او داشتم، این مسیر برایمان هموار شد. متن سال‌ها در ذهنش رسوب کرده بود و همین به کیفیت بازی‌اش بسیار کمک کرد. افزون بر آن، او در نمایش به شکل زنده موسیقی اجرا می‌کند و چالش من این بود که میان بازیگری و اجرای موسیقی هماهنگی برقرار شود. از سوی دیگر، زیبا دریاسفر سابقه طولانی در تئاتر دارد و بارها در جشنواره‌های مختلف حضور داشته است. او بازیگری توانمند و مسلط است و همکاری با او غنیمت بزرگی برای نمایش محسوب می‌شود.

موسایی در پایان بیان کرد: صحنه نمایش به سبک ابزورد طراحی شده است؛ اسکله‌ای غیررئالیستی که گاه مربع است، گاه مثلث و یا گرد. نمادهایی چون دود، نورپردازی وهم‌آلود و ویدیو مپینگ، فضا را شکل می‌دهند. با این همه، برای شکستن این وهم، از ویدیوهایی استفاده کرده‌ام که مخاطب را به زمان حال بازمی‌گردانند. تمرین‌های نمایش فشرده و کمتر از ۲۰ روز بود، اما به دلیل شناخت عمیق اعضا از متن، کار به‌سرعت پیش رفت. دور نخست اجراهای ما تا هجدهم شهریور ادامه خواهد داشت و پس از آن، بسته به شرایط، درباره دور دوم تصمیم‌گیری می‌کنیم. تاکنون بیش از چهار هزار نفر نمایش را دیده‌اند که این برای من انگیزه بزرگی برای ادامه مسیر است.

استعاره‌ای از وطن در «بی‌خوابی»؛ حیدو هنرمندی چندوجهی است

نمایش «بی‌خوابی مردمان نجیب» از ۲۴ مرداد تا ۱۸ شهریور هرشب ساعت ۲۰ در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود.

عوامل اصلی این نمایش عبارتند از نویسنده و کارگردان: سام موسایی، تهیه‌کننده: شهرزاد جعفری و بازیگران: سام موسایی، حیدو هدایتی و زیبا دریاسفر.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: قصه اسکله‌ای که آدم‌ها برای ترک خاکشان از آن استفاده می‌کنند. یک طوفان اسکله را به تعطیلی می‌کشاند و این تعطیلی راز بزرگ اسکله را از میان ریتم و ملودی بادها برملا می‌کند.

عکس‌ها از رضا جاویدی است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =