اعلام جزییات نشست معاون هنری وزیر ارشاد با اعضای اتاق بازرگانی تهران
بازدید 80
0

اعلام جزییات نشست معاون هنری وزیر ارشاد با اعضای اتاق بازرگانی تهران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری، دبیرکل، مشاور عالی رئیس و مدیران اتاق بازرگانی تهران با برگزاری یک نشست مشترک که در سالن نشست های معاونت امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، درباره موضوعات مربوط به اقتصاد هنر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این نشست فریدون وردی نژاد دبیرکل اتاق بازرگانی تهران، بهمن عشقی مشاور عالی رئیس اتاق تهران، سید مرتضی حاجی آقامیری رئیس کمیسیون فرش و صنایع دستی، اعظم رضایی معاون توسعه عضویت، امیررضا بیدگلی مدیر تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی، غلامرضا ملکی معاون امور مجلس و نادره رضایی معاون امور هنری وزیر ارشاد برگزار شد، درباره موضوعات مربوط به اقتصاد هنر گفتگو کردند.

معاون امور هنری در این نشست با اشاره به امید مردم به گره‌گشایی اجتماعی که مسئولیت هنرمندان را ایجاد نشاط اجتماعی و امیدافزایی چند برابر می‌کند گفت: مسأله اقتصاد هنر، جزء کلان برنامه‌های وزارتخانه است که مبتنی بر توسعه اقتصاد هنر و صادرات محصولات فرهنگی و هنری است. ما در هنر میراث ملی و سنتی و هنرهای تجسمی، باید سبک و ذائقه نسل نو را در یک زیست بوم فناورانه درک کنیم و این نه فقط یک ضرورت ملی، بلکه مسأله‌ای جهانی است که در صادرات محصولات فرهنگی و هنری نقش مهمی دارد.

نادره رضایی گفت: نقش‌آفرینی هنرمندان، برای حاکمیت راهگشا است. برای جبران فروکاستگی‌های اعتماد اجتماعی، باید هنرمندان بزرگ را به صحنه برگردانیم. در دوره‌ای احترام‌زدایی شد که باید این رابطه و وضعیت را ترمیم کنیم و بخشی که به ترمیم رابطه حاکمیت و هنرمندان کمک می‌کند تقویت اقتصاد هنر است. در میان هنرمندان، معدود افرادی هستند که با موضوعات بازار و مقتضیات آن آشنا باشند بنابراین تأکید بر موضوع اقتصاد هنر می‌تواند هنرمندان را به جریان بازارهای داخلی و خارجی وصل کند. طبیعتاً بخش مهمی از موضوعات در حوزه اقتصاد، از عهده دولت خارج است و بخش خصوصی باید به میدان بیاید.ما باید سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کنیم، در این زمینه همکاری معاونت امور هنری با اتاق بازرگانی در اقتصاد هنر و وضعیت هنرمندان گشایش ایجاد می‌کند.

نادره رضایی افزود: علاوه بر فعالیت و کارهای مشترک با اتاق بازرگانی و همراهی مجموعه‌های اقتصادی با اجرای طرح‌های آمایش سرزمینی در زمینه هنر، می‌توانیم در زمینه عدالت فرهنگی و عدالت در تولید محصولات نیز گام‌های مؤثری برداریم. توسعه اقتصاد هنر و فرهنگ از جمله موضوعاتیاست که چندان درباره آن کار نکرده‌ایم. همراه شدن با هنرمندان برای تقویت اقتصاد هنر با رویکردی روادارانه و همدلانه در این مدت، تا پایان سال میلادی، می‌تواند از منظر اعتماد اجتماعی، ذخیرۀ استراتژیک برای نظام باشد که با کمک هنرمندان می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

فریدون وردی‌نژاد دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برقراری ارتباط منظم و موثر فرهنگی هنری در اتاق تهران گفت: در موضوع تبدیل هنر به صنعت و درآمدزایی و کسب و کار موثر در زمینه فرهنگ و هنر کارهای اقتصادی درآمدزا صورت نگرفته است. ما نیازمند ارتباطات چرخشی بین تجارت و هنر هستیم. هنرمندان باید با کسانی که با بنگاه‌داری و روش‌های درآمدزایی سروکار دارند، کارهای مشترک و عرصه‌های تازه‌ای را تعریف کنند که به خلق آثار هنری‌ منجر شود که قابلیت صنعتی و تجاری شدن دارند. در اتاق تهران آمادگی داریم زمینه حضور اعضای اتاق را در رویدادهای فرهنگی هنری فراهم کنیم.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران افزود: کارگروه مشترک اتاق و معاونت هنری می‌تواند به نتایج اجرایی ملموس برسد. در این اقدامات اجرایی مشترک باید به چند موضوع فکر کنیم که عبارتند از بهبود تشکل‌های هنری و درآمدزا کردن هنر، برندسازی ایران، و مسأله امین‌الضرب.

وردی‌نژاد افزود: رویداد امین‌الضرب فرصت بسیار مناسبی برای همراهی با هنرمندان است، این رویداد هر چند اقتصادی است و چهره‌های ماندگار اقتصاد و صنعت و بازرگانی را معرفی می‌کند، ولی با نگاه بلندمدت آقایان خوانساری و عشقی که این عرصه را توسعه دادند، می‌توانیم امروز از حوزه‌های دیگر نیز افرادی را به‌عنوان چهره‌های ماندگار معرفی کنیم، که بخش مهمی از آن، از میان هنرمندان خواهد بود.

بهمن عشقی مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز به مسأله برندینگ آثار محصولات هنری اشاره کرد و گفت: ما به پروژه اقدام مشترک میان هنرمندان و اهالی صنعت و اقتصاد و تجارت نیازمندیم. برای برندینگ ایران می‌توانیم محصولات هنری را با دریافتن سلیقه نسل جوان اروپایی و شناخت بازارهای غربی عرضه کنیم و برای ذائقه آنها اثر هنری روز تولید کنیم. هنر در شناخت صنعت و تجارت بسیار مؤثر است و هم اهل اقتصاد و صنعت و تجارت به هنرمندان نیاز دارند تا تصویر خوبی در جامعه پیدا کنند و هم هنرمندان به ایشان نیاز دارند تا هنر و محصولاتشان را در بازارهای داخلی و خارجی معرفی و عرضه کنند. همچنین در صادارت محصولات هنری با کشف ذائقه مقصد، و حفظ برندهنر ایران، می‌توانیم در هدفی بالاتر، ایران را مطرح کنیم. نکته دیگر این است که باید در کنار هر رویداد اقتصادی یک رویداد هنری نیز تعریف کنیم تا این ارتباط نزدیک شود.

سید مرتضی حاجی آقامیری رئیس کمیسیون فرش و صنایع دستی در این نشست درباره کمیسیون مربوط گفت: ما در زمینه تولیداتی مثل فرش و صنایع دستی از زمانی دچار مشکل شدیم که وجه هنری کار را از دست دادیم. درحال حاضر زمینه همکاری آماده است و اگر هنرمندان به ما بپیوندند جریانی راه می‌افتد که اقتصاد هنر بهبود پیدا کند. ما صرفاً نباید به فکر صادرات محصولات هنری باشیم، باید بتوانیم طراحی را صادر کنیم و ارزش افزوده برای هنر ایجاد کنیم.

اعظم رضایی معاون توسعه عضویت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به عضویت هنرمندان در اتاق گفت: عضویت هنرمندان باید استمرار داشته باشد و بعد از عضویت نیز هنرمندان در دوره‌های آموزشی که به طور ویژه برای هنرمندان برگزار می‌کنیم شرکت کنند تا بتوانند در زمینه بازاریابی و افزایش توانمندی تجاری و توسعه برندهای هنری و فرهنگی، دانش بیشتری بیابند.

در پایان نشست، موضوع امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت هنری و اتاق بازرگانی تهران مورد تأیید قرار گرفت. درگام نخست با تشکیل کارگروه هنر و فرهنگ در اتاق بازرگانی و معاونت هنری و همکاری ادارات کل معاونت مانند اداره کل هنرهای نمایشی، دفتر هنرهای تجسمی و دفتر موسیقی متن تفاهم‌نامه میان اتاق و معاونت هنری دست یافت.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 12 =