انتخاب رشته با تکیه بر هوش مصنوعی و روان‌شناسی مدرن
بازدید 5
0

انتخاب رشته با تکیه بر هوش مصنوعی و روان‌شناسی مدرن

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمدعلی اسلامی پور از مسئولان این طرح گفت: تصمیم‌گیری درباره مسیر تحصیلی و شغلی از جمله پیچیده‌ترین و مهم‌ترین انتخاب‌هایی است که هر فرد در زندگی با آن روبه‌رو می‌شود؛ انتخابی که نه‌تنها آینده شغلی، بلکه کیفیت زندگی، رضایت درونی و رشد فردی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: در شرایطی که بسیاری از دانش‌آموزان مسیر تحصیلی خود را بر اساس نمرات، فشار اجتماعی یا نظر دیگران انتخاب می‌کنند، انتخاب رشته باید بر پایه شناخت علمی از ظرفیت‌های شناختی، سبک یادگیری، علایق و توانمندی‌های فردی صورت گیرد.

فناوران پلتفرم «مسیر شناس» با ارائه یک روش نوآورانه و داده‌محور، فرآیند استعدادیابی و انتخاب رشته را از حدس و گمان خارج کرده و آن را به تحلیلی دقیق بر اساس روان‌شناسی مدرن و فناوری روز تبدیل کرده‌اند. این سامانه با ترکیب هوش مصنوعی، الگوریتم‌های یادگیری عمیق و آزمون‌های تخصصی روان‌شناسی، امکان طراحی مسیر تحصیلی و شغلی دقیق و اختصاصی را فراهم می‌کند.

خدمات پلتفرم در قالب یک تحلیل هفت‌مرحله‌ای ارائه می‌شود که شامل موارد زیر است:

• کشف نقاط قوت ذاتی

• شناسایی انواع هوش (منطقی، کلامی، حرکتی، بین‌فردی و…)

• تحلیل علایق تحصیلی و شغلی

• بررسی ارزش‌ها و ترجیحات شخصی

• ارزیابی خلاقیت و نوآوری

• تحلیل هوش هیجانی و مهارت‌های اجتماعی

• شخصیت‌شناسی علمی بر اساس مدل‌های بین‌المللی

وی تأکید کرد: این فرآیند نه‌تنها شناخت دقیق‌تری از استعدادها، علایق و توانمندی‌های فرد ارائه می‌دهد، بلکه مسیرهای تحصیلی و شغلی متناسب با شخصیت و آینده بازار کار را پیشنهاد می‌کند.

فناوران این طرح یادآور شدند: آنچه مسیرشناس را متمایز می‌کند، تصمیم‌گیری صرفاً رتبه‌محور یا ماشینی نیست، بلکه تحلیل‌ها و پیشنهادها بر اساس داده‌های شخصی‌سازی‌شده و علمی ارائه می‌شوند.

وی در ادامه افزود: با توجه به پیش‌بینی نهادهایی مانند مجمع جهانی اقتصاد و مؤسسه مک‌کنزی، تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۴۰ درصد مشاغل سنتی و تکراری دچار تغییر یا حذف خواهند شد. بنابراین دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی انتخاب رشته به نیازهای شغلی آینده پاسخ داد.

بر اساس تحلیل‌های «مسیر شناس»، برخی رشته‌هایی که با خطر اشباع یا کاهش بازار کار روبه‌رو هستند عبارت‌اند از:

• حسابداری ساده و امور دفتری

• مشاغل پردازشی و اپراتوری

• آموزش بدون مهارت‌های فناورانه

• علوم انسانی فاقد نگاه بین‌رشته‌ای

• مهندسی‌های صرفاً تئوریک

وی اضافه کرد: این پلتفرم با تکیه بر تحلیل‌های شناختی، داده‌کاوی و پیش‌بینی روندهای آتی بازار کار، به نوجوانان و جوانان کمک می‌کند تا انتخاب‌هایی سازگار با آینده و متناسب با توانمندی‌های فردی داشته باشند.

هدف نهایی این محصول، صرفاً قبولی در یک رشته خاص نیست، بلکه طراحی یک آینده آگاهانه و هدفمند برای دانش‌آموزان است. این طرح در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده است و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و استفاده از خدمات پلتفرم «مسیر شناس»، می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 4 =