«باراکا»؛ مراقبه‌ای بصری بر معنای هستی
بازدید 2
0

«باراکا»؛ مراقبه‌ای بصری بر معنای هستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، صد و سومین برنامه از سری برنامه‌های مستندات یکشنبه‌های خانه هنرمندان ایران، یکشنبه ۲۹ تیر به نمایش مستند «باراکا» ساخته ران فریک اختصاص داشت. پس از نمایش این مستند، نشست نقد و بررسی آن با حضور سامان بیات (پژوهشگر و منتقد سینما) برگزار شد.

سامان بیات در این نشست گفت: این فیلم به گونه‌ای نیست که بخواهیم تفسیر عمیقی از آن داشته باشیم، اما قصد دارم در ۲ مرحله با هم پیش برویم: ابتدا اطلاعات و داده‌هایی را که جمع‌آوری کرده‌ام با شما به اشتراک می‌گذارم و سپس یک موضوع خاص را برای بحث انتخاب می‌کنیم. موضوعی که می‌خواهم مطرح کنم، مربوط به اندیشه و تفسیر است. هر کسی باید به صورت شخصی به این موضوع فکر کند.

وی افزود: در مورد نشانه‌ها، مثلا درباره باله، می‌توانیم بررسی کنیم که این نشانه چه معنایی دارد و چرا در فیلم گنجانده شده است. همچنین، تصاویر دیگر فیلم به مشترکات معنوی در ادیان ابراهیمی اشاره دارند. نکته جالبی که باید به آن اشاره کنم این است که فیلمبرداری این مستند ۱۴ ماه طول کشیده و در ۲۴ کشور انجام شده است. کارگردان در مصاحبه‌ای گفته که هدفش مقایسه اخلاقی نیست، بلکه وی قصد داشته یک «ویژوال مدیتیشن» بسازد؛ یک نماز بصری. این تصاویر قرار نیست هیچ مسئله اخلاقی را به ما گوشزد کنند، بلکه هدفشان نشان دادن موقعیت انسان در یک نظم کیهانی است.

«باراکا»؛ مراقبه‌ای بصری بر معنای هستی

این پژوهشگر سینما در ادامه بیان کرد: تمام تصاویر نظم خاصی دارند، حتی در جوامع متمدن یا شلوغ. مثلا در جاهایی که تصاویر تقویت می‌شوند، موسیقی مدیتیشن وجود دارد که نت‌های بالا و پایین را ایجاد می‌کند. وقتی به شلوغی‌ها می‌رسیم، باز هم نظم خاصی وجود دارد. به عنوان مثال، در کتابی درباره تنهایی انسان در جهان آمده که انسان ذاتاً موجودی تنهاست. این کتاب مثال‌هایی از اسطوره‌ها و افسانه‌ها را مطرح می‌کند، مانند داستان سیزیف که محکوم بود سنگی را به بالای کوه ببرد و دوباره پایین بیاورد. او از این عمل ناامید نبود و برای خود معنا ساخت. هدف انسان در جهان، خلق معنا است و این معنا باید توسط خود انسان شکل بگیرد. در ادبیات ایرانی نیز می‌توانیم به شاعران معترض اشاره کنیم. مثلا سهراب سپهری، دغدغه‌های معنوی بزرگ‌تری را مطرح می‌کند. این تنهایی اگزیستانسیالیستی انسان در همه جا وجود دارد و نشان می‌دهد که حتی رئیس قبیله‌ای در برزیل یا فردی در ژاپن نیز با این درد مشترک مواجه هستند.

بیات در ادامه گفت: فیلم «باراکا»، زیرنویس ندارد. کارگردان عمدا تصمیم گرفته که زیرنویس نداشته باشد تا بیننده بتواند بدون حواس‌پرتی از متن، به تصاویر توجه کند. این موضوع به نوعی مدیتیشن بصری کمک می‌کند. در نهایت، اگر بخواهیم به توصیه کارگردان گوش دهیم، بهتر است که اولین بار فیلم را بدون زیرنویس ببینیم و بعد از آن برای تحلیل و تفسیر به تماشای دوباره آن بپردازیم.

«باراکا»؛ مراقبه‌ای بصری بر معنای هستی

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بخش‌هایی از فیلم بیان کرد: هر کس در مذهب خود به دنبال معنا است. در واقع (شاید بتوان گفت که) آئین‌ها هیچ مفهوم خاصی ندارند؛ صرفاً تکرار یک واژه یا حرکت به مدت طولانی برای رسیدن به مدینه فاضله را نشان می‌دهند. این قوانین و معنویت‌ها به کل جهان ربط داده می‌شوند و کم کم به سمت نابودی پیش می‌روند. نکته‌ای که در این داستان جذاب است، علاقه کارگردان به جمع‌آوری حرکات و موسیقی‌های نواحی مختلف و چیدن این پازل‌ها کنار هم است. این کار منجر به نشان دادن نظم کیهانی و موقعیت انسان در جهان می‌شود و به خلق معنا کمک می‌کند. به همین دلیل، کوچک‌ترین جزئیات نیز اهمیت دارند و ما باید به آن‌ها توجه کنیم.

این منتقد سینما در پایان با اشاره به ساخت دوربینی تازه توسط کارگردان اثر برای خلق این فیلم بیان کرد: نقطه نظر من این است که دوربینی که برای فیلم ساخته شده، به نوعی به شخصیت اصلی کمک می‌کند تا به هدفش برسد. نسخه‌ای که ما دیدیم، نسخه ریستور شده است و نسخه‌های اصلی آن وجود ندارد. فیلم با حضور خود کارگردان ساخته شده است. دلیل این کار این بوده که او قصد داشته بگوید که این فیلم برای سینما ساخته شده و پروسه‌ای که از آن عبور کرده، نسخه دیجیتال را بهبود بخشیده است. بعید می‌دانم که این نسخه در ایران به نمایش درآید، چرا که با وضعیت اقتصادی ما همخوانی ندارد. تحقیقات زیادی در زمینه ادیان انجام شده و نکته‌ای که در اندیشه‌ها به وضوح دیده می‌شود، بحث شادمانی است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 9 =