برگزاری جشنواره تیتر ۱۴ با مشارکت فعالان نشریات دانشجویی
بازدید 8
0

برگزاری جشنواره تیتر ۱۴ با مشارکت فعالان نشریات دانشجویی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مفدا، نشست هم‌اندیشی کارشناسان منتخب مناطق دهگانه نشریات دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور سعید بابائی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و کارشناسان منتخب مناطق دهگانه نشریات دانشجویی در سالن شهید احدی برگزار شد. در این جلسه کارشناسان این حوزه به بیان ایده‌ها، نظرات و پیشنهادات در خصوص بهبود روند فعالیت‌های نشریات دانشجویی و رفع موانع و مشکلات این حوزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداختند.

ضرورت تقویت نشریات مجازی در دانشگاه‌ها، لزوم تقویت مصونیت خانه نشریات و ارتقای آن به اداره نشریات دانشجویی، تقویت تداوم فعالیت خانه نشریات وزارت بهداشت بر پایه برنامه محوری، ضرورت تخصیص ردیف بودجه مورد نظر برای فعالیت فعالان نشریات دانشجویی، لزوم بازنگری و تدوین آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به نشریات، راه‌اندازی پایگاه اطلاع رسانی خانه نشریات وزارت بهداشت با استفاده از مقتضیات و محتوای به روز، ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال جشنواره تیتر نشریات و لزوم اصلاح آیین‌نامه‌ها و شیوه نامه‌های این جشنواره با مشارکت دانشجویان و برگزیدگان این رویداد فرهنگی، لزوم تعیین حد مرز مفدا با نشریات دانشجویی و… از جمله موارد مطرح شده از سوی کارشناسان نشریات دانشجویی بود.

لزوم آسیب شناسی و تقویت محورهای اجرای جشنواره تیتر ، لزوم راه‌اندازی رسانه‌های نوین همراه با رسانه‌های مکتوب، برگزاری مستمر کارگاه‌های هم‌افزایی سواد رسانه‌ای، تقویت و تعامل گروه‌های نشریات دانشجویی با سایر گروه‌های دانشگاه‌ها، هماهنگی و راه‌اندازی برنامه‌های بازدید از دفاتر تحریریه و چاپخانه‌های روزنامه رسمی کشور و معرفی دانشجویان فعال و مجرب نشریات به پایگاه‌های خبری و ضرورت برگزاری نشست کارشناسان نشریات منطقه در هر فصل و تبادل افکار و تجربه در خصوص حوزه مربوطه و بررسی ارزیابی نشریات دانشجویی دانشگاه‌های منطقه و تدوین سرفصل دوره‌های آموزشی برای کارشناسان نشریات و دانشجویان فعال حوزه رسانه از دیگر مباحث بیان شده از سوی حاضران در جلسه بود.

در ادامه سعید بابائی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این نشست هم اندیشی با حضور کارشناسان منتخب نشریات دانشجویی وزارت بهداشت اظهار کرد: بدون شک برگزاری مستمر این جلسات می‌تواند به بهبود فرآیند فعالیت‌های نشریات دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه نشریات دانشجویی یکی از موضوعات بسیار مهم در عرصه فعالیت دانشجویان است، خاطرنشان کرد: اگر ما خواسته باشیم تغییر و تحولات امروز را معنا کنیم بخش مهمی از آن سهم رسانه می‌شود.

بابائی اظهار کرد: یقینا افرادی که در دایره نشریات دانشجویی فعالیت می‌کنند و در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی از خود آثار رسانه‌ای خلق می‌کنند، دغدغه حوزه دانشجویی و جامعه را دارند و از این رو باید همواره قدردان این صنف از دانشجویان باشیم و وظیفه شما کارشناسان نشریات دانشجویی است که حس و حال خوب ، انگیزه و امیدبخشی را به دانشجویان منتقل کنید. در حقیقت می‌توان گفت نشریات دانشجویی به نوعی ایده آل ها، دغدغه‌ها، مشکلات و خواسته‌های دانشجویان را بازنمایی می‌کند.

بخش عمده‌ خوراک فکری دانشجویان را فضای مجازی تامین می‌کند

بابائی با اشاره به گستردگی فضای مجازی گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ خوراک فکری دانشجویان را فضای مجازی تامین می‌کند که باید در این حوزه نیز دانشجویان فعال باشند اما نباید از این نکته غفلت کنیم که نشریات سنتی و مکتوب، بیشتر به مخاطبان حس خوشایند می‌دهد و در واقع لذتی که مطالعه یک کتاب، روزنامه دیواری و… برای یک مخاطب ایجاد می‌کند به مراتب بالاتر از مطالعه یک کتاب مجازی است. البته هر دو باید سرلوحه فعالیت‌های نشریات دانشجویی باشد.

وی بر لزوم تشویق گروه‌های فعال نشریات دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها تاکید کرد و خطاب به کارشناسان منتخب نشریات دانشجویی وزارت بهداشت گفت: شما با حمایت خود از نشریات دانشجویی و فعالان این حوزه می‌توانید انگیزه آنها را بالا ببرید. اگر این حمایت‌ها از سوی شما عزیزان وجود داشته باشد، نشریات دانشجویی ماندگارتر خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت همچنین با تاکید بر برگزاری دوره‌های آموزشی استاندارد برای فعالان نشریات دانشجویی زیر نظر اساتید تراز اول اظهار کرد: شما عزیزان می‌توانید کارگاه‌های آموزشی متنوعی با موضوعات مورد نیاز نشریات دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها برگزار کنید و در این مسیر می‌توان از ستاد و دانشگاه‌های تیپ یک کمک گرفت و حتی برای صرفه جویی می‌توان این دوره‌های آموزشی را ضبط کرد و در سامانه خانه نشریات بارگذاری کرد تا سالیان سال برای همگان قابل دسترس و مفید واقع شود.

بابائی با اشاره به اینکه باید فرآیند تولید محتواهای چند رسانه ای از جمله پادکست و نشریات دیواری جایگاه مشخصی در دانشگاه‌ها داشته باشد، اظهار کرد: کاری که یک فعال رسانه‌ای در حوزه سلامت انجام می دهد باید نیازسنجی شود و ببیند چقدر مبتنی بر نیاز دانشجویی است و چقدر نیاز یک دانشگاه، جامعه و نظام سلامت را برطرف می کند و بر اساس این نیازسنجی به مطالب و تولید محتوای خود در رسانه‌ها، ضریب دهیم.

بابائی بر ضرورت برگزاری جشنواره‌های کوچک دانشگاهی و منطقه‌ای در حوزه نشریات دانشجویی تاکید کرد و گفت: باید شما تلاش کنید با برگزاری این جشنواره‌های کوچک درون منطقه‌ای، پویایی و انگیزه را در میان فعالان نشریات دانشجویی تقویت کنید. برگزاری این جشنواره های کوچک بین دانشگاهی نیازمند بودجه خاصی نیست بلکه به اراده و همت شما عزیزان بستگی دارد.

جوایزی مبتنی بر نیاز دانشگاه‌ها طراحی شود؛ نه صرفاً جوایز نقدی

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم هدفمند کردن جوایز نشریات دانشجویی تاکید کرد و گفت: باید یکسری از جوایز مبتنی بر نیاز نشریات در سطح دانشگاه‌ها تعریف و طراحی شود و صرفا به برگزیدگان این بخش جوایز نقدی تعلق نگیرد. هرچند سلایق افراد متفاوت است اما اگر به عنوان مثال نویسنده‌ای که در جشنواره حائز رتبه برتر شده است، آثارش را در کتابی به چاپ برسانیم، به مراتب ارزش آن شاید بالاتر از جایزه نقدی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تقویت کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات دانشجویی در فضاهای دانشگاهی بخصوص در عرصه نشریات دانشجویی تاکید کرد و گفت: مناظرات دانشجویی و تریبون‌های آزاد بخصوص در حوزه سلامت میتواند در چارچوب مشخص و هدفمند وارد حوزه نشریات دانشجویی شود تا مخاطبان ما بیشتر با این مقوله و موضوعات مرتبط با مناظرات دانشجویی و مباحث به روز جامعه آشنا شوند.

بابائی اظهار کرد: معرفی الگوها و افراد موفق در حوزه نشریات دانشجویی به فعالان رسانه‌ای دانشگاهها از جمله اقداماتی است که وظیفه شما کارشناسان عرصه نشریات است. شما می‌توانید با معرفی چهره‌ها و الگوهای موفق عرصه فعالیت در نشریات دانشجویی، انگیزه و پویایی را به دانشجویان نوپا در عرصه نشریات منتقل کنید و مصاحبه با این دانشجویان موفق و دارای تجارب موفق و بازتاب این مصاحبه ها در رسانه های دانشگاهی از جمله پایگاه خبری مفدا، می‌تواند در معرفی این دانشجویان شاخص به دیگر دانشجویان کمک کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 14 =