به عقب برگردم آن جمله معروف را نمی‌گفتم!؛ رشیدپور از برنامه جدیدش گفت
بازدید 5
0

به عقب برگردم آن جمله معروف را نمی‌گفتم!؛ رشیدپور از برنامه جدیدش گفت

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آروین موذن زاده؛ چندی پیش بود که خبر رسید رضا رشیدپور مجری و برنامه ساز کشورمان قرار است تهیه کنندگی و اجرای برنامه «۱۳۰۰ آفرین» را برای پخش از یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی برعهده داشته باشد در حالی که هنوز وضعیت پخش تاک شوی «ساعت صفر» او که قرار بود شامل گفتگوهای متفاوتی با هنرمندان و افراد نخبه بین المللی باشد، مشخص نبود و بعد از مدتی وی یکی از قسمت‌های آن را در یوتیوب منتشر کرد.

در هفته گذشته رشیدپور در نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم و تئاتر لوتوس که قرار است شهریور در جزیره کیش برگزار شود، حضور داشت و علی رغم اینکه تمایلی به حضور رسمی در نشست و قرار گرفتن جلوی دوربین خبرنگاران را نداشت، اعلام شد که وی قرار است به صورت مادی و معنوی پشتیبان و حامی برگزاری جشنواره باشد. در حاشیه برگزاری این نشست با رشیدپور درباره سرنوشت برنامه «ساعت صفر»، تولید برنامه جدیدش با عنوان «۱۳۰۰ آفرین» که برخلاف اخبار منتشر شده تاک شو نیست و بیشتر جنبه نمایشی دارد و درباره روایت اتفاقات ۱۰۰ سال گذشته ایران در سال ۱۵۰۴ به زبان طنز است و همچنین علاقه‌اش برای بازگشت به تلویزیون گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

* آقای رشیدپور چندسالی است که از فضای اجرا در تلویزیون فاصله گرفتید و البته اتفاقاتی هم رخ داد که باعث شد بازگشت مجددتان به این مدیوم با حاشیه‌هایی همراه و در نهایت منتفی شود. دیالوگ معروفی دارید که «اگر کلاهم هم بیفتد جام جم نمی‌آیم برش دارم». بعد از گذشت این چند سال حالا نظرتان درباره حضور در تلویزیون چیست؟

چیزی که برای یک گفتگو جذاب باشد را اول می‌گویم؛ من تلویزیون را خانه خودم می‌دانم. در آن موقع هم شور جوانی باعث می‌شد که آدم خیلی تند و تیز باشد یعنی این جمله‌ای که «کلاهم هم بیفتد تلویزیون برنمی‌گردم برش دارم» بیشتر ناشی از هیجان‌های یک جوان بود و اگر برگردم به آن مقطع هیچ وقت همچین جمله‌ای را نمی‌گویم برای اینکه آدم باید مواظب خانه و شهر و کشورش باشد. ما هم باید مثل یک خانه مواظب آنجا (تلویزیون) باشیم الان هم علیرغم تصور خیلی به صراحت می گویم من ممنوع الکار یا ممنوع التصویر نیستم اما احساس می‌کنم زمانی بودن من موثر است که بتوانم اثری خلق کنم که خودم از آن راضی باشم. من هم شرایط را در حال حاضر و در چهار سال گذشته برای خلق یک اثر موفق مناسب ندیدم وگرنه پیشنهادهای بسیار زیادی از طرف تلویزیون و تهیه کننده‌ها به من شده است.

من تلویزیون را خانه خودم می‌دانم. در آن موقع هم شور جوانی باعث می‌شد که آدم خیلی تند و تیز باشد یعنی این جمله‌ای که «کلاهم هم بیفتد تلویزیون برنمی‌گردم برش دارم» بیشتر ناشی از هیجان‌های یک جوان بود و اگر برگردم به آن مقطع هیچ وقت چنین جمله‌ای را نمی‌گویم اهل مظلوم نمایی نیستم که بگویم نگذاشتند من کار کنم بلکه کارهایی که به من پیشنهاد دادند کارایی نبوده که دلم می‌خواسته. من دغدغه‌ام همیشه در حوزه فرهنگ و جامعه است اما آنها از من تفریح و سرگرمی می‌خواستند. من اهل ساختن برنامه‌های تفریح و سرگرمی نیستم. همان «سیم آخر» را هم که صد و خورده‌ای قسمت بود، ساختم و اجرایش کردم به این دلیل بود که احساس می‌کردم شاید این دوره گذار زود تمام شود و باز بتوانیم در تلویزیون کارهای موثر اجتماعی و فرهنگی بسازیم.

*اصلا تمایل دارید که دوباره به تلویزیون برگردید؟

قطعاً. هر وقت اجازه بدهند که یک برنامه زنده با محوریت موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی در تلویزیون اجرا شود با کمال میل من این کار را انجام خواهم داد. البته شرایط واقعاً این‌طور نیست.

*وضعیت برنامه «ساعت صفر» چه شد؟ تا جایی که می دانم چند قسمت از آن را ضبط کردید و حتی یک قسمت هم که مربوط به گفتگو با عایشه‌گل بود در یوتیوب منتشر شد اما در نهایت مشخص نشد سرنوشت باقی قسمت‌ها چه می‌شود.

به عقب برگردم آن جمله معروف را نمی‌گفتم!؛ رشیدپور از برنامه جدیدش گفت

سرنوشت «ساعت صفر» این‌طور شد که ما پنج قسمت از یک مجموعه گفتگومحور ضبط کردیم. موضوعات کاملاً به‌روز و مرتبط با سال ۱۴۰۱ بودند؛ مثلاً با الیاس یالچینتاش درباره شرایط فرهنگی ایران حرف زدیم یا با ابراهیم تاتلیس درباره وضعیت دولت ایران گفتگو کردیم. اما به دلیل تأخیرهای مکرر پلتفرم «شیدا» برای آغاز به کار رسمی‌اش، این پنج قسمت در نهایت کهنه شدند و دیگر پخش آنها در سال ۱۴۰۴ معنایی نداشت. متأسفانه از آن پنج قسمت فقط یکی را منتشر کردیم و روی یوتیوب قرار دادیم البته دو سه قسمت بعدی را هم که مثلاً با ابراهیم تاتلیس و الیاس یالچینتاش است در یوتیوب منتشر می‌کنم.

*پس پرونده «ساعت صفر» بسته شده است؟ شایعاتی هم مطرح شد مبنی بر اینکه رقم پیشنهادی شما به پلتفرم آنقدر بالا بوده که آنها از خرید و پخش آن صرف نظر کرده‌اند.

بله پرونده «ساعت صفر» بسته شده است و به جای آن قرار است برنامه تازه ای متولد شود. این شایعه را شنیده بودم ولی مبلغ بالایی که من به «شیدا» پیشنهاد دادم مورد توافق آنها بود و پرداخت شد، ولی چون برنامه کهنه شد – منظور همان پنج قسمت اولیه است – تصمیم گرفتیم ادامه‌اش ندهیم. علاوه‌براین، فضای برنامه‌های گفتگومحور این روزها خیلی شلوغ شده است. حتی ایده من که می‌خواستیم با آدم‌های مقیم خارج از ایران هم گفتگو کنیم، در شبکه‌های مختلف تصویری، مشابه پیدا کرد. به همین دلیل احساس کردم اگر قرار است برنامه‌ای بسازم، باید از همان ابتدا کاملاً متفاوت باشد.

پرونده «ساعت صفر» بسته شده است و به جای آن قرار است برنامه تازه ای متولد شود. مبلغ بالایی که من به «شیدا» پیشنهاد دادم مورد توافق آنها بود و پرداخت شد، ولی چون برنامه کهنه شد، تصمیم گرفتیم ادامه‌اش ندهیم پس از جلسات طولانی با مسئولان پلتفرم و با توجه به فیدبک‌هایی که به ما می‌رسید، تصمیم گرفته شد تمام این ایده ابتدایی را کنار بگذاریم و به یک پروژه کاملاً جدید روی بیاوریم. این اولین‌بار است که درباره آن صحبت می‌کنم؛ برنامه جدید «۱۳۰۰ آفرین» نام دارد. «۱۳۰۰ آفرین» یک فرمت بسیار متفاوت است و در عمل نمی‌توان پیش‌بینی کرد در شبکه‌های پلتفرمی چقدر مورد استقبال قرار بگیرد. اگر برنامه گفتگومحور باقی می‌ماند، من با چشم بسته می‌گفتم می‌تواند موفق باشد یا نه اما با توجه به سیلانی که ذائقه اجتماعی در هر هفته دارد و تغییر می‌کند، واقعاً نمی‌دانیم نتیجه چه خواهد شد ولی سبک جدیدی از برنامه سازی را ارائه می‌دهد.

*کمی درباره ویژگی‌های برنامه توضیح می‌دهید؟

ساختار «۱۳۰۰ آفرین» این‌گونه است که به ۱۰۰ سال بعد می‌رویم و حوادث در سال ۱۵۰۴ اتفاق می‌افتد. ۱۰۰ سال بعد یک مجری تلویزیون نشسته و درباره اتفاقات ۱۰۰ سال قبل در ایران با مردم صحبت می‌کند و از مردم می‌خواهد قضاوت کنند که آیا این حوادث واقعی بوده‌اند یا صرفاً شایعات هستند. در واقع این برنامه بازخوانی اتفاقات الان در ۱۰۰ سال بعد است.

به عقب برگردم آن جمله معروف را نمی‌گفتم!؛ رشیدپور از برنامه جدیدش گفت

*برنامه بیشتر نمایشی است یا مجری محور؟

محوریت برنامه نمایشی است. البته مجری دارد ولی بیشتر نمایش محور است. البته گروهی از طنزپردازان مطرح نیز قرار است با ما همراه شوند تا تیم نویسندگان را تشکیل بدهند و قالب نهایی را بسازند تا بعد از ماه محرم و صفر پخش آن را آغاز کنیم. البته هنوز در جلسات اتاق فکر هستیم. اینکه دکور برنامه باید چطور باشد؟ بخش‌های نمایشی آن به‌صورت فانتزی اجرا شود یا رئال؟ و موارد دیگر. در واقع همه‌چیز برایمان تازگی دارد و هر روز این ایده‌ها را مرور می‌کنیم تا فرمتی بسازیم که هم خاص باشد و هم مخاطب را جذب کند.

در «۱۳۰۰ آفرین» می‌خواهیم تاریخ را دستمایه کنایه و نیشخند کنیم، نه صرفاً بازخوانی خشک‌وخالی حوادث را داشته باشیم و قرار هم نیست مباحث الزاماً سیاسی باشند. قرار است «آن جاهایی را که شرمنده تاریخ هستیم» در این برنامه ببینیم نه اینکه لزوماً بازخوانی تاریخ را داشته باشیم *لحنی که برای برنامه «۱۳۰۰ آفرین» انتخاب کرده‌اید چگونه است؟ آیا بازخوانی از تاریخ دارید یا بیشتر قرار است شاهد کنایه و طنزهای سیاسی باشیم.

تجربه‌های قبلی‌ام در اجرا و برنامه‌سازی کمک کرد بدانم ساخت اثری خلاقانه چقدر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. در «۱۳۰۰ آفرین» می‌خواهیم تاریخ را دستمایه کنایه و نیشخند کنیم، نه صرفاً بازخوانی خشک‌وخالی حوادث را داشته باشیم و قرار هم نیست مباحث الزاماً سیاسی باشند. قرار است «آن جاهایی را که شرمنده تاریخ هستیم» در این برنامه ببینیم نه اینکه لزوماً بازخوانی تاریخ را داشته باشیم. همان موقعیتی که ۱۰۰ سال بعد به اشتباهات و اتفاقات خنده‌دار گذشته می‌خندیم. برای مثال در ایران ۹۰ میلیون نفر را حاضرند ۲ ساعت عقب بکشند اما حاضر نیستند ساعت رسمی کشور را یک ساعت عقب بیاورند. این اتفاق‌ها وقتی از نگاه فردی در سال ۱۵۰۴ دیده می‌شوند، خنده‌دار است. پس نام «۱۳۰۰ آفرین» لحن گزنده‌ای دارد؛ یعنی لبخند، کنایه و نیشخند به تاریخ دارد نه صرفاً روایت آن.

این ایده «صد سال بعد» تا حد زیادی برای خود من هم جدید است و به‌نوعی با همه‌چیز داریم از صفر شروع می‌کنیم. هنوز مطمئن نیستم چه فرمی از «نمایش» یا «گزارش» در برنامه قرار بگیرد، اما می‌دانم می‌خواهیم تاریخ را از زاویه طنز و کنایه ببینیم.

* نظرتان درباره نقش رسانه در فرهنگسازی و تاثیر فضای مجازی بر شکل گیری هویت نسل امروز چیست؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم «بیگ مدیا» هویت‌ساز است و فرهنگ کشورها را از روی تلویزیون‌های رسمی کشورها می‌سنجند و امیدوارم که تلویزیون ما این واقعیت مهم و کوبنده را بپذیرد که از روی اینستاگرام فرهنگ را بررسی نمی‌کنند، عرف را بررسی می‌کنند. فرهنگ را از «بیگ مدیا» که همان رادیو و تلویزیون است، شناسایی می‌کنند. آیا آنچه که امروز در رادیو و تلویزیون نشان می‌دهیم فرهنگ ایران است؟

«بیگ مدیا» – یعنی همان تلویزیون و رادیو – هستند که فرهنگ کشورها را می‌سنجند. امیدوارم روزی برسد که تلویزیون ما قدرتش را بازیابد و فرهنگ ایران را به‌صورت اصیل از قاب تلویزیون ببینیم و از فرکانس رادیو بشنویم. این‌ها هویت‌ساز هستند. در اینستاگرام و توییتر می‌توانیم با هم دعوا کنیم، بگوییم و بخندیم و جک تعریف کنیم اما بحث هویتی مربوط به «بیگ مدیا» است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − یک =