به یاد رابرت ویلسون و میراث او؛ استاد نور و سکوت خاموش شد
بازدید 3
0

به یاد رابرت ویلسون و میراث او؛ استاد نور و سکوت خاموش شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سالن میلان، رابرت ویلسون که با نام باب شناخته می‌شود، یکی از رادیکال‌ترین و شاعرترین چهره‌های تئاتر معاصر بود. او که سال ۱۹۴۱ در واکو، تگزاس متولد شد، بیش از ۶ دهه را صرف تولید بیش از ۲۰۰ اثر تجربی کرد و تأثیری ماندگار بر تئاتر، اپرا، هنرهای تجسمی، طراحی، معماری صحنه و آموزش هنری گذاشت و به تغییر نحوه درک ما از فضا، نور و زمان کمک کرد. او هرگز در آثارش مرز بین رشته‌ها را نپذیرفت و برایش نور، فضا، حرکت، اشیا و صدا ابزارهای یک زبان بصری واحد بودند. او خود معمار، مجسمه‌ساز، بازیگر، نقاش، طراح نور، طراح رقص و طراح صحنه بود.

ویلسون که در دانشگاه تگزاس و موسسه پرات در نیویورک در رشته مدیریت بازرگانی و معماری آموزش دیده بود (بعدها دستیار معمار مشهور فیلیپ جانسون شد)، کارش را در همان شهر آغاز کرد. او مدرسه «برد هافمن بردز» را در اوایل دهه ۶۰ قرن بیستم در همین شهر تأسیس کرد که به یک مجموعه بین‌رشته‌ای و ترکیبی از بینش‌ها در سوهو بدل شد و زمانی که هنوز یک منطقه صنعتی مکانی نامطلوب بود، همه هنرمندان، از جمله کارخانه اندی وارهول، به آنجا نقل مکان کردند. از همان ابتدا، رویکرد ویلسون از روایت خطی و واقع‌گرایی روانشناختی جدا بود.

برای ویلسون صحنه یک فضای انتزاعی، ذهنی و ساخته شده بود. او به عنوان یکی از بنیانگذاران تئاتر ایماژ شناخته می‌شود، که پیش از این با آثار ماریو ریچی در ایتالیا ریشه دوانده بود و چهره‌هایی مانند کارملو بنه، لئو د براردینیس و جوزپه بارتولوچی به او گرایش داشتند. ویلسون اما به شدت تحت تأثیر تئاتر جورجو استرلر و لوچینو ویسکونتی قرار گرفت.

او در دهه هفتاد، با آثاری مانند «نگاه ناشنوا» و به ویژه «اینشتین در ساحل» (۱۹۷۶) که با فیلیپ گلس ساخته شد و اپرایی بود که همه هنجارهای سنتی را می‌شکست: بدون طرح، بدون پرده و فقط برمبنای خیال، بسیار تحسین شد. او گفت: «اگر به اپرا بروم، واقعاً می‌خواهم موسیقی را بشنوم. چشمانم را می‌بندم. بنابراین چالش این است که چگونه می‌توانم چشمانم را باز نگه دارم؟ چگونه آنچه می‌بینم می‌تواند به من کمک کند تا موسیقی را بهتر بشنوم؟»

وی همچنین زمانی گفته بود: صحنه با هر فضای دیگری متفاوت است. من از ناتورالیسم متنفرم. بودن روی صحنه چیزی مصنوعی است و اگر سعی کنید طبیعی عمل کنید، مصنوعی به نظر می‌رسد. اما اگر آن را به عنوان چیزی مصنوعی بپذیرید، طبیعی‌تر می‌شود.

در کار او، هر عنصری عملکرد ریتمیک خاص خود را دارد: کلمه صدا است، حرکت ساختار است، نور بازیگر است. او ادعا کرد: «هر کاری که من انجام می‌دهم را می‌توان به عنوان رقص دید.» برای او، حرکت همیشه قبل از متن بود، زیرا نیازی به مترجمان اضافی نداشت که زائد باشند و می‌گفت: «من قبل از اینکه روی متن کار کنم، حرکت را شکل می‌دهم. بعداً متن و حرکت را کنار هم قرار می‌دهیم. ابتدا حرکت تا مطمئن شوم که به اندازه کافی قوی است که بدون کلمات روی دو پای خود بایستد. حرکت باید ریتم و ساختار خاص خود را داشته باشد. نباید از متن پیروی کند.» این رویکرد، نقد عمیقی از زبان کلامی را آشکار می‌کند: او محدودیت‌های زبان را می‌دید و باور داشت که گاه برای بیان احساسات واقعی ما ناکافی از آب درمی‌آید. او به ویژه معتقد بود که فقط آثار کلاسیک می‌توانند در آزمون زمان دوام بیاورند.

عنصر اصلی نمایش برای ویلسون

تئاتر ویلسون تئاتر تصاویر بود که در آن تک تک جزئیات با دقت میلی‌متری کالیبره شده بودند، اما در آن بازیگران، طراحان لباس و طراحان صحنه آزادی کامل بیان داشتند. برای او مسئله بازنمایی نبود، بلکه برانگیختن بود. همانطور که در اپرای «مادام باترفلای» برای اپرای پاریس در دهه ۹۰ میلادی مشهود است، در آن خودکشی شخصیت اصلی با یک حرکت، حرکت آهسته رو به پایین انگشت اشاره او نشان داده می‌شود. ویلسون در مصاحبه‌ای در این مورد گفت: «این یک حرکت کوچک در آن خانه بزرگ، از حرکت بزرگی که معمولاً از خوانندگان اپرا می‌بینیم، بزرگتر شد.»

مروری بر یک اجرای به یادماندنی

سالن دل موبایل میلان افتخار همکاری با او را در شصت و سومین دوره برگزاری خود داشت، میزبان نمایش «مادر» با موسیقی آروو پارت، در موزه پیتا روندانینی – کاستلو اسفورزسکو و با شب افتتاحیه رسمی در لا اسکالا با عنوان «شب قبل. صندلی‌های اشیا اپرا» بود.

همین امسال، در سال ۲۰۲۵ ویلسون یادگاری زیبایی‌شناختی و شاعرانه در میلان ارائه کرد: «سه پرده، سه رؤیا». اولین پرده، «شب قبل» که در لا اسکالا به صحنه رفت، سفری غنایی از میان قطعاتی از پنج اپرای معروف (تراویاتا، مکبث، باترفلای، نورما و اتللو) بود که در مرکز هر صحنه یک شی-صندلی قرار داشت. ویلسون گفت: «هر صندلی می‌تواند یک معبد باشد. هر شی می‌تواند یک خاطره را در خود جای دهد. هر نوری می‌تواند یک الهام باشد.»

پرده دوم، «مادر»، در اتاقی که اثر «روندانینی پیتا» میکل‌آنژ در آن واقع شده، یک تجربه معنوی بسیار عمیق بود. یک چیدمان صوتی و تصویری با موسیقی آروو پارت، غرق در نور مانند حضوری مقدس. آیینی معاصر از شکنندگی و ناتمامی، زاده تأملی بر آغاز و پایان.

پرده سوم، مهر تاییدی بر نقش او به عنوان استاد نور زد. برای او، نور یک تزیین نبود. معماری بود. فلسفه بود. اصل بنیادی تئاتر بود.

میراث ماندگار با هنرمندان ماندگار

ویلسون اپراهای عظیمی مانند «زندگی و دوران ژوزف استالین» (هفت ساعت) و «کوهستان کا» (ایران، ۱۹۷۲) را طراحی کرد، اجرایی که به مدت ۷ روز با حضور بیش از ۷۰۰ شرکت‌کننده در اطراف هفت قله کوه هفت تن در شیراز اجرا شد.

او زمان را به عنوان یک ماده پلاستیکی می‌دید که قابلیت انبساط، کند شدن و تأمل را داشت. اما «سبک‌سازی در کار» نیز یکی از چالش‌های او بود. کار او سخت بود، اما او همچنین می‌توانست لطیف، طعنه‌آمیز و تقریباً کودکانه باشد: به گفته بازیگران نمایش «اودیسه»، که به طور مشترک توسط تئاتر ملی یونان و تئاتر پیکولو میلان در سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۳ به کارگردانی او تولید شد، «او ادیسه را به یک افسانه زنده و پر از حساسیت کودکانه بدل کرد».

این هنرمند در دوران حرفه‌ای خود، با چهره‌هایی مانند سوزان سونتاگ، مارینا آبراموویچ، ویلم دافو، تام ویتس و لوسیندا چایلدز ملاقات و همکاری کرد. وقتی مارینا آبراموویچ از او خواست که مراسم خاکسپاری‌اش را برای فیلم «زندگی و مرگ مارینا آبراموویچ» برنامه‌ریزی کند، او موافقت کرد، اما تنها به شرطی که فقط صحنه اول را خودش اجرا کند. انگار که بگوییم، پایانی وجود ندارد، فقط یک شروع تئاتری جدید است. ویلسون در طول سفر با سونتاگ، به مطالعه تئاتر ژاپنی پرداخت و از هنر بیزانسی و مّنِریسم (سبک تکلف گرایی) الهام گرفت و ادعا کرد که خودش یک منریست، عاشق اشکال، تناقضات، افراط و کنترل است. او معتقد بود که برای دستیابی به آزادی انفجاری، به دنبال حداکثر دقت در بازیگرانش است.

تأثیر او چنان بود که لویی آراگون شاعر سورئالیست، پس از دیدن یکی از آثارش در سال ۱۹۷۱ نوشت: «از زمان تولدم، هرگز چیزی زیباتر از این در جهان ندیده‌ام. هیچ نمایشی به این نزدیکی نبوده است، زیرا همزمان زندگی در بیداری و زندگی با چشمان بسته، سردرگمی بین زندگی روزمره و زندگی هر شب، واقعیت در هم می‌آمیزد با رویا، تمام آنچه در زندگی انسان ناشنوا غیرقابل توضیح است … این همان چیزی است که ماهایی که پدر سوررئالیسم بودیم، آن را در خواب دیدیم، چیزی که ممکن است پس از ما، فراتر از ما برود.»

این هنرمند مهم‌ترین جوایز بین‌المللی را در کارنامه داشت: ۲ جایزه UBU (مهم‌ترین جایزه ایتالیا در عرصه سینما و تئاتر)، شیر طلایی در دوسالانه ونیز، جایزه پرمیوم امپریال سال ۲۰۲۳، افتخارات علمی و مدنی متعدد در اروپا، آمریکا و آسیا. تأثیر او را نه تنها در زبان‌های تئاتری، بلکه در معماری، طراحی داخلی، سرپرستی موزه و آموزش هنری نیز می‌توان مشاهده کرد.

امروز بیش از هر زمان دیگری، درس این استاد مسلم، درسی گرانبهاست: یادگیری آرام گرفتن، نگاه عمیق و به ویژه یادگیری سکوت و گوش دادن با تمام بدن. در زبان چینی، نماد فعل «گوش دادن» از نمادهایی تشکیل شده است که نشان دهنده گوش‌ها، چشم‌ها و قلب هستند. هیچ چیز نمی‌تواند میراث باب ویلسون را بهتر از این توصیف کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 4 =