تئاتر لازمه روزگار بحران؛ «قرمز» پیشنهادی برای هنردوستان است
بازدید 3
0

تئاتر لازمه روزگار بحران؛ «قرمز» پیشنهادی برای هنردوستان است

مهرداد قیومی، مترجم و کارگردان نمایش «قرمز» که این روزها در مجموعه تئاتر «لبخند» روی صحنه است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره روایت نمایش گفت: ماجرا درباره بخشی از زندگی مارک روتکو نقاش اکسپرسیونیست انتزاعی قرن بیستم است. اتفاقی خاص در زندگی روتکو رخ می‌دهد که جان لوگان نمایشنامه‌نویس، با بهره‌گیری از آن، تراژدی‌ای پنج‌پرده‌ای می‌نویسد؛ تراژدی که از الگوی مدرن بهره گرفته است. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد وقایع نمایش مبتنی بر واقعیات زندگی روتکو است و ۲۰ تا ۳۰ درصد آن دخل و تصرف نویسنده است که برای خلق ساختار دراماتیک نمایشنامه الزامی است.

قیومی با تاکید بر ظرفیت‌های دراماتیک متن افزود: تراژدی در تعریف کلاسیکش الزاماً باید واجد ساختارهایی مشخص باشد اما در تراژدی مدرن، این قالب‌ها با قرائتی تازه بازخوانی می‌شوند. جان لوگان در این نمایشنامه با مهارت بسیار این بازخوانی را انجام داده است.

لحظه سقوط، لحظه غرور است

این مترجم و کارگردان درباره ویژگی‌های برجسته کاراکتر روتکو، بیان کرد: در این تراژدی، با مفهوم «هوبریس» یا غرور افراطی مواجه‌ایم؛ جایی که کاراکتر در اوج غرور به لحظه‌ سقوط نزدیک می‌شود.

قیومی درباره حضور رضا بهبودی در نقش مارک روتکو، عنوان کرد: آقای بهبودی که نقش روتکو را بازی می‌کنند به‌خوبی از پس این فرآیند برآمده‌اند. فضا، یک آتلیه کلاسیک است و موقعیت‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که برای مخاطب ملموس و قابل درک باشند.

وی تأکید کرد: تماشاگر در مواجهه با اثر، بیش از آنکه با اطلاعات صرف مواجه شود با تجربه‌ای احساسی – فکری طرف است؛ شخصیت روتکو درباره مسائلی صحبت می‌کند که برای مخاطب آشناست، دغدغه‌هایی که هنرمند امروز هم با آنها دست‌به‌گریبان است. در نتیجه سعی کردیم نمایش فقط احساس برنیانگیزد بلکه مخاطب را به اندیشیدن نیز وادارد.

کارگردانی، نه تردستی بلکه ترجمه اندیشه است

قیومی در ادامه با رد نگاه نمایشی صرف به کارگردانی، درباره رویکرد خود تصریح کرد: کارگردانی نباید نمایش مهارت باشد یا شعبده‌بازی. وقتی ما از تمام عناصر برای رسیدن به اندیشه تحلیل متن استفاده کنیم، وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم. متن لوگان دیالوگ‌محور است و ما بیش از ۱۰ ماه تمرین کردیم تا رابطه میان استاد و شاگرد و فضای بین آنها شکل بگیرد. در ادامه از عناصر تئاتریکالیته استفاده کردیم، بدون اینکه بخواهیم فضای متن را بیش از حد تغییر دهیم.

تئاتر لازمه روزگار بحران؛ «قرمز» پیشنهادی برای هنردوستان است

وی یادآور شد: به نظر من در کارگردانی و خلق میزانسن، میزانسنی درست است که مخاطب، خط کارگردانی را حس نکند. نمایش نباید خود را به رخ بکشد، بلکه باید در خدمت روایت و مفهوم کلی اثر باشد.

ماجرا نه روتکو، که تئاتر است

قیومی درباره دلایل انتخاب روتکو به عنوان سوژه اصلی این نمایش توضیح داد: اگر فقط قرار بود روتکو را اجرا کنیم، طبیعتاً مخاطب‌مان فقط هنرمندان حوزه تجسمی بودند اما از روتکو به‌عنوان یک موقعیت نمایشی بهره گرفته‌ایم. آنچه برای ما اهمیت دارد، خودِ اجرای تئاتر است. من قرار نیست پرتره‌ای از یک چهره هنری قرن ۲۰ به صحنه بیاورم، بلکه می‌خواهم یک تراژدی مدرن را اجرا کنم.

پیش‌زمینه‌ای برای فهم نمایش

وی با اشاره به دشواری برخی مفاهیم تخصصی در نمایش افزود: در متن نمایش اصطلاحاتی وجود دارد که ممکن است برای همه مخاطبان قابل درک نباشد. به همین دلیل ویدئوهای آموزشی آماده کرده‌ایم و پیش از اجرا، آنها را نمایش می‌دهیم تا مخاطب با پیش‌زمینه مناسب وارد جهان اثر شود.

این کارگردان درباره طیف مخاطبان این نمایش گفت: فکر می‌کنم حتی کسانی که تنها از کنار هنر عبور کرده‌اند نیز باید این نمایش را ببینند. برای دانشجویان و علاقه‌مندان هنرهای مختلف مثل نقاشی، سینما، تئاتر و … تماشای این اثر بسیار توصیه می‌شود.

در زمانه بحران، تئاتر تعطیل نمی‌شود

قیومی در پایان با اشاره به شرایطی که توسط حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به کشورمان ایجاد شد و پرسش برخی از افراد نسبت به ضرورت اجرای تئاتر در این اوضاع، یادآور شد: بارها از ما پرسیده‌اند که چرا در این شرایط تئاتر کار می‌کنید؟ من یاد سالن‌های تئاتری می‌افتم که در جنگ جهانی دوم بر سردرشان نوشته بودند «ما هرگز تعطیل نشدیم». شاید تئاتر نتواند صلح را برقرار کند اما می‌تواند دیالوگ را زنده نگه دارد. تئاتر باید حتی در شرایط جنگی ادامه پیدا کند چرا که در تاریخ هم همین‌طور بوده است. همان‌طور که روتکو در نمایش «قرمز» می‌گوید؛ «این روزها حال هیچ کس خوب نیست، ما توی وضعیت دائمی سرگردان گرفتار شدیم».

نمایش «قرمز» نوشته جان لوگان و ترجمه و کارگردانی مهرداد قیومی از ۵ خرداد روی صحنه سالن شماره ۳ مجموعه تئاتر لبخند رفته است.

رضا بهبودی و دانیال نوروش گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

نمایش «قرمز» تازه‌ترین اثر گروه تئاتر لیو به سرپرستی محمدحسن معجونی است.

عکس از مهدی آشنا است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هشت =