تاکید نادره رضایی بر کنش‌گر و نهادساز بودن هنرمندان
بازدید 97
0

تاکید نادره رضایی بر کنش‌گر و نهادساز بودن هنرمندان

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت نوزدهمین سالگرد مرتضی ممیز هنرمند فقید طراح گرافیک عصر جمعه ۹ آذر در خانه هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم که اجرای آن برعهده امراله فرهادی بود، نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهرام کلهرنیا رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، محمدمهدی عسگرپور رئیس خانه هنرمندان ایران، رنه ولک از اعضای سفارت فرانسه در ایران، ابراهیم حقیقی، ساعد مشکی، فرزاد ادیبی، امیر اثباتی و جمع بسیاری از هنرمندان طراح گرافیک حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، انوشیروان ممیز فرزند مرتضی ممیز که خود نیز هنرمند طراح گرافیک و مدیر بنیاد ممیز است، بیان کرد: امسال نوزدهمین سال برگزاری نمایشگاه آثار مرتضی ممیز است که در گالری‌های ممیز، پاییز و زمستان به نمایش در می‌آید. در برگزاری هر سه نمایشگاه، ساعد مشکی نقش پررنگی داشته است و مدیریت هنری برعهده دارد و بهروز متین صفت که اگر نباشد نمایشگاهی هم نخواهیم داشت.

تاکید نادره رضایی بر کنش‌گر و نهادساز بودن هنرمندان
انوشیروان ممیز

عسگرپور: جامعه‌ای پیشرفته است که بتواند به خلق نشانه‌ها کمک کند

در ادامه، محمدمهدی عسگرپور پشت تریبون آمد و گفت: مرتضی ممیز را به عنوان پدر گرافیک می‌شناسیم، کسی که نامش با مفاهیم بسیاری عجین است که یکی از آنها، خانه هنرمندان ایران است که قدم مبارک و همت عالی او، سبب شد ما امروز خانه هنرمندان داشته باشیم. عصر حاضر، عصر توفق بیش از پیش نشانه‌هاست؛ این فقط در حوزه ارتباط بصری و تصویری و ارتباط انسانی بین ما نیست بلکه بین انسان و ماوراطبیعه نیز است. امروز نشانه‌ها ماهیت محتوایی هستند و وقتی از گرافیک مدرن صحبت می‌کنیم نیز با این پدیده مواجه هستیم.

وی بیان کرد: شاید ما در ایران نسبت به برخی کشورها پیشرفت نکرده باشیم که به دلیل پیوند بسیار سخت نشانه‌ها با ادبیات است اما به نظر من جامعه‌ای پیشرفته است که بتواند به خلق نشانه‌ها کمک کند؛ بنابراین برگزاری چنین برنامه‌هایی و استفاده از تجارب کمک می‌کند تا ما به خلق نشانه‌ها در بازار جهانی بیشتر بیاندیشیم و کار کنیم.

نادره رضایی: در شرایط امروز به افرادی میان‌دار و بسترساز نیاز داریم

در ادامه، نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی بیان کرد: با خودم می‌گفتم اگر بخواهم در جمع فرهیخته و اهل فن هنر و گرافیک به بهانه نوزدهمین سال درگذشت استاد ممیز صحبت کنم، چه باید بگویم که وجه ممیزه مرتضی ممیز در ایران امروز باشد، شما اهل هنر و فرهیختگی را ژرف‌تر و عمیق‌تر دانستم. ضرورت برای من، ایران امروز است. به گمانم مرتضی ممیزی که می‌توانیم در موردش صحبت کنیم، مرتضی ممیز کنش‌گر، نهادساز و ساختارساز است؛ آنجایی که در سال‌های اول انقلاب، نمی‌تواند سندیکا تشکیل دهد اما نمی‌نشیند و تلاش می‌کند. برای اولین بار، تعرفه کاری برای کارش تعیین کرد. در زمانه خود، واسط نهاد دولتی و جامعه می‌شود و برای حوزه تخصصی‌اش گره‌گشایی کرد؛ کسی که رشته گرافیک را پایه‌گذاری کرد، اولین بینال گرافیک را پایه گذاشت و به همراه هنرمندان دیگر، انجمن گرافیک ایران را راه‌اندازی کرد.

تاکید نادره رضایی بر کنش‌گر و نهادساز بودن هنرمندان

وی گفت: در ایران امروز با وجود تنگناها، طبیعتاً نهاد دولت و حاکمیت نمی‌تواند در همه حوزه‌ها گره‌گشایی و افق گشایی کند. در این بستر، صلح به معنای نبود جنگ نیست، بلکه صلح به معنی بستر گفتگو ایجاد کردن است. ما به افرادی میان‌دار، مرزی، تاب‌آور، روا دار و بسترساز در این شرایط نیاز داریم و افرادی که بتوانند این واسطه‌گری را به بهترین شکل انجام دهند. آنجایی که مرتضی ممیز در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب تاب آورد و با وجود تمام دلخوری‌ها ایستاد و ساحت هنر و فرهنگ ایران را ساخت.

رضایی در پایان از حاضران و هنرمندان درخواست کرد که بمانند و کار کنند و افزود: در این مسیر نهادساز باشید و این نقش واسطه‌گری شما می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

ساعد مشکی: مرتضی ممیز هنر مدرن را از صافی خودش رد می‌کرد

ساعد مشکی هنرمند طراح گرافیک و مدیر هنری نمایشگاه یادبود مرتضی ممیز، به خاطره‌ای از استادش اشاره و بیان کرد: در دهه هفتاد، فرزاد ادیبی سر کلاس صفحه آرایی از مرتضی ممیز سوال کرد که اگر بخواهید خود را تعریف کنید، چه می‌گویید؟ مرتضی ممیز نیز گفت «صریح، راحت و واقع گرا». این سه کلمه در تمام دوران کاری ممیز دیده می‌شود، به ویژه در گفتگوی معروفش با ابراهیم حقیقی در کتاب «روبرو». در تمام کارهای ممیز، بخش تصویرگری بسیار درخشان است و در مجموع کارهای ممیز، تصویرسازی‌هایش با تمام هم‌نسلانش برابری می‌کند.

وی عنوان کرد: وقتی در دهه پنجاه تکنولوژی‌هایی وارد ایران می‌شود، او از این موقعیت استفاده می‌کند و تصویرسازی‌هایی را در آن دهه به وجود می‌آورد. نخستین مواجهه مرتضی ممیز با تکنولوژی و به کارگیری آنها، در نمایشگاه تصویرسازی کنونی‌اش دیده می‌شود.

مشکی گفت: او هنر مدرن را از جهان می‌گرفت و از صافی خودش رد می‌کرد و آثارش را به نمایش می‌گذاشت. گرافیک، فرصتی برای او بود که از گرایشات نقاشانه‌اش فاصله بگیرد و به گرایشات جدیدش برسد.

تاکید نادره رضایی بر کنش‌گر و نهادساز بودن هنرمندان
بهرام کلهرنیا

کلهرنیا: مرتضی ممیز ایران و آدم ایرانی را ساخت

بهرام کلهرنیا هنرمند طراح گرافیک، رئیس شورای عالی خانه هنرمندان، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک و دبیرکل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان آخرین سخنران روی صحنه آمد و گفت: ما در همگرایی‌های وجوهی و اندیشه‌ای می‌توانیم همدیگر را بسازیم. ما مردم مخصوصی هستیم؛ تاریخی داریم که خود ساخته و ذره ذره با آن زندگی کرده‌ایم. اسطوره‌های خودمان و شیوه فلسفی خودمان را داریم و مرتضی ممیز تمام اینها را خوب می‌شناخت. او بیش از یک طراح گرافیک است.

وی بیان کرد: پس از انقلاب مشروطه، جامعه ایران احساس کرد کهنه شده و بنابراین خودش را به نمایش تجدد مبتلا کرد. فُکُل کراواتی شد و خودش را نو نَوار کرد؛ به دلیل اینکه از خود راضی نبودیم، خودمان را عوض کردیم و لباس بیگانه به تن کردیم اما نشد جایگاه سازی کنیم. وقتی مرتضی ممیز آمد، توانستیم آرزوی گمشده نویی را که در روزگارمان نبود، ببینیم.

کلهرنیا با اشاره به تاثیر مرتضی ممیز بر جریان‌سازی هنری، عنوان کرد: طراحی گرافیک در همه ارکان زندگی ما جاری است؛ هویت امروز دستگاه هنری و فرهنگی شاخصه‌ای از گرافیکی است که ممیز آن را شکل داد. ممیز برای جامعه ما هویت‌سازی فرهنگی و نظام پیوسته بزرگی را به صورت عظیم تحقق داد. امروز هم به او مبتلا شدیم و این شادی و درد ماست و تراژدی و عشق ماست. مرتضی ممیز ایران و آدم ایرانی را ساخت. نویسندگان برای ما رویا می‌سازند اما طراحان گرافیک پوست و جان جامعه را شکل می‌دهند که همیشه جاری است.

پس از پایان مراسم، نمایشگاهی متشکل از سه بخش شامل «گزیده پوسترهای آلن لوکرنک از فرانسه»، «آشنایی دیرینه، دیداری تازه؛ گزیده پوسترها و تایپ‌فیس‌ها از طراحان ارمنستان» و «تصویرسازی‌های مرتضی ممیز برای مجله رودکی» در معرض دید عموم قرار گرفت که حاضران از این نمایشگاه‌ها بازدید کردند. این نمایشگاه‌ها تا ۱۶ آذر در گالری‌های ممیز، پاییز و زمستان دایر است.

در این رویداد، ۱۵۲ اثر از تصویرسازی‌های مرتضی ممیز برای مجله رودکی و ۳۴ پوستر و ۱۰ طراحی قلم ارمنی در بخش «آشنایی دیرینه، دیداری تازه؛ گزیده پوسترها و تایپ‌فیس‌ها از طراحان ارمنستان» دیده می‌شود که بخش ارمنی نمایشگاه، به نوعی میراث هنری ارمنستان محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =