تبلیغ ۴ میلیاردی که ضد اثر شد؛ سریالی بسازید آمار ازدواج را بالا ببرد!
بازدید 5
0

تبلیغ ۴ میلیاردی که ضد اثر شد؛ سریالی بسازید آمار ازدواج را بالا ببرد!

خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۹ مرداد می‌توانید با شماره ۲۰۷ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ حسن فتحی

حسن فتحی کارگردان مطرح سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی کارهای ماندگار و خاطره انگیزی را در این ۲ مدیوم ساخته است. از سریال‌های مناسبتی که هر یک میراثی برای تلویزیون شده است تا قصه‌های ملودرامی که در ذهن‌ها مانده‌اند.

او به تازگی گفتگویی داشته که در آن به ماجراها و حواشی برخی از سریال‌های خود در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی مثل «میوه ممنوعه»، «مدار صفر درجه»، «شهرزاد» و «ازازیل» پرداخته است.

فتحی در این گفتگو که با کیوان کثیریان انجام شد درباره حواشی «میوه ممنوعه» بیان کرد که ابتدا قصه این سریال را کامل برای معاون سیمای وقت تعریف کرده و او استقبال کرده و گفته خیلی خوب است. تولید سریال هم با نوعی فشار کار و به صورت فشرده پیش رفته به گونه‌ای که سریال تولید می‌شد و چند روز بعد همان قسمت‌ها پخش می شده است.

وی در ادامه به تصمیم مدیران برای تعطیلی سریال در قسمت‌های ابتدایی اشاره و عنوان کرد که «یک روز دیدم مهدی فرجی مدیر وقت شبکه دو بی سر و صدا به پشت صحنه آمده است و گفت از مدیر سازمان تا مدیران شبکه‌ها همه مخالف پروژه هستند. او خیلی ناراحت بود چون می‌دید چطور شبانه روزی کار می‌کنیم. گفت ممکن است بگویند کار را قطع کنید. گفتم پیشنهاد از طرف شما بود که کاری برای ماه رمضان بسازیم، من که پیشنهادی نداده بودم. آن روزها استقبال وسیع مردم و حمایت فوق العاده رسانه‌ها ما را نجات داد و رسید به جایی که اگر هم (مدیران) می‌خواستند نمی‌توانستند جلوی کار را بگیرند. حدود ۵ تا ۶ قسمت از کار پخش شده بود که این اتفاق افتاد.»

فتحی در ادامه این گفتگو به سریال «ازازیل» آخرین اثر خود در شبکه نمایش خانگی هم اشاره و اعلام کرد که برای کمپین تبلیغاتی این سریال ۴ میلیارد هزینه شده است. کمپینی که فتحی آن را اشتباه فاحشی خواند که علی رغم این هزینه علیه خود سریال عمل کرده است.

نکته هفته؛ باتجربه‌ها آنتن را پر می‌کنند؟

معاون استان‌های صداوسیما این هفته مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر داشت که ضمن اشاره به سریال‌های تولیدی این معاونت در استان‌های مختلف درباره تأثیر تولید و پخش این آثار برای استان‌های مربوطه گفت. علیرضا کیخا در بخشی از این گفتگو به افزایش ۳۰ درصدی گردشگری سیستان و بلوچستان با آخرین فصل از سریال «نون.خ» اشاره کرد که به ظرفیت‌های این استان پرداخته بود.

سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی ساخته شده است و او بعد از تولید سریال‌های مختلف طنز و آپارتمانی و … و تجربه‌ای که به دست آورده است این مجموعه را کارگردانی کرده است که فصل‌های مختلف این سریال هم علی رغم برخی نقاط ضعف توانست مخاطبش را جذب کند. با این حال نمی‌توان تصور کرد که همه سریال‌های استانی بتوانند چنین ظرفیتی را ایجاد کنند مگر اینکه تیم و عوامل حرفه‌ای پشت آن باشند. «پایتخت» و «نون.خ» تنها سریال‌های چند فصلی تلویزیون هستند که مخاطب همچنان دوست دارد با قصه‌ای جذاب فصل‌های بعدی آنها را ببینند و تنها سریال‌هایی هم هستند که خارج از فضای تهران ساخته می‌شوند و قصه‌هایشان را به لوکیشن‌های دیگری خارج از پایتخت برده‌اند. اما ترکیبی از مؤلفه‌های مختلف از کارگردان و نویسنده تا بازیگر و قصه غنی این توفیق را برایشان به همراه داشته است.

این روزها حتی سریال‌های روتین تلویزیون هم گاهی از کارگردانانی بهره برده‌اند که بار اول است نامشان شنیده می‌شود و گویی آنتن تلویزیون بیشتر فضایی برای آزمون و خطای آنها شده است. کارگردانانی که سریال‌هایشان از شبکه‌های سراسری پخش می‌شود اما حتی بعد از پخش هم خیلی‌ها حتی نام سریال‌ها را نشنیده‌اند و جذب دیدنشان نشده‌اند. تلویزیون می‌تواند کارهای سبکتر را به کارگردانان جوان و بی تجربه تر بسپارد و برای آثار روتین و شبانه تلویزیون کارگردانان کارکشته تری بیاورد تا صرفاً آنتن پر نکرده باشد. به این ترتیب هم سریال‌ها دیده می‌شوند، هم تأثیرگذاری دارند و هم مثل «نون.خ» روی تصمیم مردم برای سفر یا بخشی از زندگیشان تأثیرگذار هستند. به ویژه وقتی یک نماینده مجلس می‌گوید فیلمی مثل «پیر پسر» باعث طلاق شده است هرچند غیرقابل باور است که یک فیلم باعث رواج طلاق شود! اما این انتظار از صداوسیما هم می‌تواند باشد که با ساخت سریال‌های جذاب و تأثیرگذار آمار ازدواج‌های بدون طلاق را بالا ببرد.

نقد هفته؛ «تاسیان» نقد شد؟

سریال «تاسیان» ساخته تینا پاکروان بعد از حواشی فراوان در قسمت‌های اول که مرتبط با تصویر این سریال نسبت به ساواک بود در سکوت عرضه شد و تقریباً تا قسمت پایانی دیگر نتوانست بحث یا جنجال جدیدی بیافریند.

این سریال نگاهی یک سویه به مقطعی از تاریخ قبل از انقلاب داشت و در کنار دیگر سریال‌هایی که آنها هم از یک بعد و یک جانبه این مقطع تاریخی را بررسی کرده‌اند دارای ضعف‌های فراوان بود. با این حال شاید قرار گرفتن سریال در ۲ قطبی علاقه‌مندان و مخالفان آن باعث شد کمتر به ضعف‌های تکنیکی و هنری پرداخته شود و صرفاً مسائل محتوایی سریال برجسته شود.

تینا پاکروان جزو کارگردانانی است که با ۲ سریال «خاتون» و «تاسیان» توانسته خود را در معرض بحث و تیترهای رسانه‌ای قرار دهد و آثارش محل کنش و واکنش‌ها و موضع گیری های مختلف شود. اما شاید به لحاظ هنری خیلی‌ها سریال اخیر او را یک گام عقب تر از «خاتون» دانستند که وسط نقدهای محتوایی به سریال، کمتر در این باره بحث شد.

مقایسه هفته؛ جناب خان یا افتو

رامبد جوان در برنامه «کارناوال» خود از عروسک جدیدی به نام «افتو» رونمایی کرده است که شاید هنوز به زمان نیاز دارد تا مخاطب با او ارتباط بگیرد. واکنش‌های مخاطب به این عروسک و گاه نقدها به او در مقایسه با جناب خان که سال‌ها در «خندوانه» با هم همکاری داشتند تا آنجا بوده است که رامبد در این باره توضیحاتی داده است.

او درباره مقایسه میان «جناب‌خان» و «اَفتو» با اشاره به این قیاس از طرف مخاطبان عنوان کرد: بعضی از مخاطبان ما «افتو» را با «جناب خان» مقایسه می‌کنند که قیاسی طبیعی است. در ذهنشان رأی می‌دهند که کدام یک بهتر است یا کدام باید انتخاب شود اما باید گفت اولاً «جناب‌خان» متعلق به تلویزیون است و در تلویزیون هم دارد کارش را به همراه محمد بحرانی جلو می‌برد. فرمول اجرایی و فرمول حضور و فرمول دراماتیک و حتی شوخی‌سازی‌های این ۲ عروسک باهم فرق می‌کند.

باید دید این عروسک در ادامه می‌تواند مخاطبان را با خود همراه کند یا ممکن است رامبد جوان بعد از مدتی ایده حضور این عروسک را کنار بگذارد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 7 =