تجارتی به نام کیمدی!
بازدید 3
0

تجارتی به نام کیمدی!

خبرگزاری مهر، روزنامه خراسان نوشت: روزگاری ما با کارت‌های فوتبال و ماشین بازی می‌کردیم؛ کافی بود گل‌زده تیمی که کارتش دست ما بود از رقیب بیشتر باشد تا کارتش را به‌دست بیاوریم؛ گاهی هم با پوست آدامس و لنگ دمپایی بازی می‌کردیم. اما حالا کیمدی از راه رسیده؛ مجموعه‌ای از کارت‌های تصویری با محوریت بازیکنان فوتبال که معمولاً شامل قابلیت‌های ویژه بازیکنان است که در نسخه اپلیکیشن به‌کار می‌آید. به‌طور مثال فرزند شما یک کارت کیمدی شانسی می‌خرد و امباپه به او می‌افتد؛ کد را در نرم‌افزار بازی می‌کند و مهاجم فرانسوی رئال با قابلیت‌های بالا به تیم او اضافه می‌شود. اما نکته مهم این‌جاست که این کارت‌ها در بیشتر اوقات به‌صورت بسته‌بندی‌های تصادفی فروخته می‌شوند، یعنی خریدار نمی‌داند کدام کارت نصیبش می‌شود؛ همین «هیجان شانس» یکی از پایه‌های مدل تجاری کیمدی است. کیمدی از مسی و رونالدو تا کارت اسطوره‌های بی‌تکرار فوتبال مثل مارادونا و پله را دارد که قابلیت‌های بالایی دارند و می‌توانند باعث پیروزی در بازی‌های آنلاین شوند. خب حالا که محتویات کارت شانسی است اگر یک بچه بخواهد برای برنده شدن در بازی‌های آنلاین تیم بهتری داشته باشد چه کار کند؟ می‌تواند از فضای مجازی کارتی را که ارزش واقعی‌اش به‌طور مثال ۲۰ هزار تومان بوده، حدود ۳۰۰ هزار تومان بخرد. خب در نگاه اول سرگرمی بی‌ضرری است، اما ماجرا به همین سادگی است؟

چه شد کیمدی محبوب شد؟

محبوبیت کارت‌های کیمدی فقط به بحث امتحان کردن شانس یا عشق بچه‌ها به فوتبال محدود نمی‌شود. این کارت‌ها برای کودکان نقش یک «هویت جمعی» را بازی می‌کنند؛ وقتی یک دانش‌آموز کارت کمیاب‌تری دارد، جایگاه اجتماعی‌اش در جمع همسالان ارتقا می‌یابد. مبادله، مقایسه و حتی نمایش کارت‌ها نوعی رقابت غیرمستقیم ایجاد می‌کند که برای کودک هیجان‌آور است. از طرفی خود نرم افزار بازی برخلاف بسیاری از بازی‌های موبایلی خشونت فیزیکی ندارد و به‌ظاهر یک سرگرمی بی‌آزار است که انرژی رقابتی را زنده نگه می‌دارد؛ برای همین خانواده‌ها حساسیتی روی آن ندارند. ضمن این‌که هر کارت، نه‌فقط یک تصویر، بلکه یک «دارایی» برای بازی آنلاین است و همین حس مالکیت، کودک را برای پیروزی و جمع کردن کارت بیشتر ترغیب می‌کند. از سوی دیگر، استفاده از اطلاعات و قابلیت‌های بازیکنان در ترکیب آنلاین می‌تواند حافظه و توان تحلیل را تقویت و به ایجاد مهارت‌های ارتباطی (مثلاً در مذاکره هنگام مبادله کارت‌ها) کمک کند. در نهایت طراحی رنگارنگ، چاپ با کیفیت و حضور اسطوره‌های فوتبال، بار زیبایی‌شناسی را هم بالا برده است. با این اوصاف برای والدینی که آگاهانه در زمینه بازی با فرزندشان مشارکت کنند، این پدیده حتی می‌تواند بستری برای آموزش مدیریت منابع، ارزش‌گذاری دارایی‌ها و گفت‌وگو درباره واقعیت‌های پشت مسابقات ورزشی باشد.

خطرات کیمدی که باید جدی گرفته شوند

بسته‌های کیمدی، فیگورها، استندها، رویدادها و به ویژه خود بازی‌اش طوری طراحی شده که انتهایی نداشته باشد و مخاطب را به بازی بیشتر ترغیب کند؛ با این اوصاف هرچند خود بازی در جایگاه یک سرگرمی در ذاتش آسیب جدی برای بچه‌ها ندارد؛ اما در صورت زیاده‌روی، اعتیاد، تبدیل به هدف شدن و … می‌تواند دردسرهایی را در پی داشته باشد که در ادامه مرورشان می‌کنیم.

اعتیاد رفتاری و چرخه بی‌پایان خرید

هیجان بازکردن بسته‌های کارت شانسی همان مکانیزمی را فعال می‌کند که در بسیاری از بازی‌های قمارگونه دیده می‌شود: ترکیب انتظار، غافلگیری و پاداش فوری. کودک برای دستیابی به کارت‌های کمیاب یا ارتقای تیم آنلاین خود، بارها و بارها به خرید اقدام می‌کند و هر بار، مغز او با ترشح دوپامین این رفتار را تقویت می‌کند. این الگو، اگر بدون نظارت و محدودیت بماند، می‌تواند به یک اعتیاد رفتاری نهادینه تبدیل شود که حتی در سایر زمینه‌های زندگی، مانند خرید وسایل غیرضروری یا وابستگی به بازی‌های دیگر، خود را نشان دهد.

هزینه مالی زیاد

وقتی برنده شدن در بازی به مهارت عملی یا استراتژی وابسته نباشد و بیشتر به داشتن مجموعه‌ای از کارت‌های گران‌قیمت متکی شود، خرید مکرر از یک انتخاب داوطلبانه به یک الزام روانی تبدیل می‌شود. این چرخه فشار زیادی به خانواده‌هایی وارد می‌کند که ممکن است بودجه مشخصی برای سرگرمی کودکان داشته باشند.

شکل‌گیری ارزش‌های نادرست

مدل تجاری کیمدی خطر تقویت مادی‌گرایی، مقایسه مداوم و رقابت ناسالم را در خود دارد. وقتی «داشتن» به‌جای «توانستن» معیار موفقیت شود، ارزش‌هایی مانند همکاری تیمی، احترام متقابل یا تلاش فردی رنگ می‌بازند. این اثر، ماندگارتر از خود بازی است و می‌تواند به نگرش مصرف‌محور در سال‌های بعد زندگی دامن بزند.

خطر مبادله ناعادلانه

مبادله کارت، هرچند می‌تواند تمرینی برای مذاکره و ارزش‌گذاری باشد، در غیاب بزرگ سالان به عرصه‌ای برای فریب، معامله ناعادلانه و حتی قلدری همسالان تبدیل می‌شود. کودکی که کارت ارزشمندش را با هیجان یا ناآگاهی واگذار کرده و بعد متوجه نابرابری شده، ممکن است احساس خشم یا شرم عمیق را تجربه کند. این تجربه‌های منفی، در صورت تکرار، به کاهش اعتمادبه‌نفس، انزوا یا حتی ترک کامل جمع‌های دوستانه منجر می‌شود.

اگر فرزندم طرفدار کیمدی شد چه کنم؟

۱- گفت‌وگو، نه دستور: کیمدی برای بسیاری از کودکان فقط یک بازی یا سرگرمی نیست، بلکه بخشی از تعامل و هویت اجتماعی‌شان در مدرسه و جمع همسالان است. بنابراین گفت‌وگو با کودک و نه تهدید یا تحمیل، اولین قدم است. بهتر است والدین با پرسیدن سوال‌هایی درباره کارت‌ها، بازیکنان و بازی، به دنیای ذهنی فرزند وارد شوند و علاقه‌مندی او را بفهمند. این ارتباط صمیمی نه‌تنها اعتماد ایجاد می‌کند، بلکه مسیر آموزش ارزش‌ها و مهارت‌ها را هموار می‌کند.
۲- همراهی آگاهانه: اگر کودک علاقه‌ای به کیمدی ندارد، والدین نباید او را ترغیب کنند؛ اما اگر خودش مایل است، منع کامل هم نتیجه عکس می‌دهد. حضور و همراهی آگاهانه یعنی والدین بخشی از روند بازی باشند: از انتخاب بسته تا فعال‌سازی کارت در اپلیکیشن. این همراهی فرصتی برای آموزش مدیریت منابع، ارزش‌گذاری واقعی و حتی مهارت‌های مذاکره در مبادله است.
۳- سقف مالی و نظارت بر مبادله: تعیین یک سقف مالی ماهانه یا هفتگی به کودک کمک می‌کند مفهوم بودجه‌بندی را یاد بگیرد. این محدودیت باید شفاف باشد و حتی با مشارکت خود کودک تعیین شود تا او نقش فعالی در کنترل هزینه‌ها پیدا کند. نظارت بر مبادله‌ها، چه در مدرسه و چه در فضای مجازی، ضروری است تا از سوءاستفاده یا نارضایتی بعدی جلوگیری شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − ده =