تشریح اقدامات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در دوران جنگ
بازدید 2
0

تشریح اقدامات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در دوران جنگ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مفدا، دکتر مسعود حبیبی در تشریح فعالیت‌ها و اقدامات این معاونت در دوران جنگ، به تقسیم‌بندی این اقدامات در دو مقطع زمانی پرداخت و جزئیات هر بخش را توضیح داد.

وی اظهار داشت: اقدامات ما در دو مقطع صورت گرفت؛ مقطع اول، زمان آغاز حملات تجاوزکاران بود که در این دوره، تمرکز اصلی ما بر ساماندهی دانشجویان در خوابگاه‌ها قرار گرفت. در ابتدا نسبت به تعیین تکلیف دانشجویان اقدام کردیم و پس از آن با هماهنگی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات، فرآیند تخلیه خوابگاه‌ها و بازگرداندن دانشجویان به شهرهای خودشان را آغاز کردیم. این اقدامات به‌ویژه در دانشگاه‌های سطح تهران با دقت و سرعت بیشتری انجام شد.

اسکان ۲۵۰ دانشجو در اردوگاه هلال احمر

حبیبی با اشاره به شرایط خاص دانشجویان خارجی تصریح کرد: برای دانشجویان خارجی که به دلیل بسته شدن پروازها امکان بازگشت به کشورهای خود را نداشتند، با همکاری جمعیت هلال‌احمر مکانی را به عنوان اردوگاه اسکان در نظر گرفتیم و قریب به ۲۵۰ نفر از این دانشجویان را در آن اردوگاه مستقر کردیم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این دوره انجام شد، مداخلات روانی و بهداشت روان بود. در همان روزهای نخست، مشاوران ما در خوابگاه‌های دانشجویی مستقر شدند و علاوه بر آن، از طریق راه‌اندازی یک خط پاسخگوی ۲۴ ساعته، به نیازهای روانی و مشاوره‌ای دانشجویان پاسخ داده شد. این امر کمک شایانی به مدیریت بحران در حوزه سلامت روان دانشجویان در آن ایام کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: ابلاغیه‌ای فوری و جامع تهیه و تدوین شد که بندهای متعددی در خصوص نحوه مواجهه، حضور در دانشگاه و رعایت الزامات شرایط بحران را در بر می‌گرفت. این ابلاغیه به صورت مجازی برای تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارسال شد.

تهیه بسته آموزشی روان شناسی و بهداشت روان برای دانشگاه‌ها

وی با تاکید بر اهمیت آمادگی روان‌شناسان دانشگاهی، عنوان کرد: کارگاه آموزشی جامعی ویژه مشاوران دانشگاه‌ها برگزار شد تا بدانند در زمان بحران، چگونه باید عمل کنند و با چه مداخلاتی به دانشجویان کمک ارائه دهند.

حبیبی در ادامه گفت: در کنار اقدامات حوزه خوابگاه و مشاوره، بسته‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی در زمینه روانشناسی و بهداشت روان تهیه شد. پنج بسته آموزشی و راهنما به صورت رسمی و ساختارمند تدوین و برای دانشگاه‌ها ارسال شد.

راه‌اندازی دو کمپین سلامت یاران وطن و برای ایران

وی همچنین با تاکید بر اهمیت اقدامات فرهنگی در شرایط بحرانی و تاثیر آن بر مدیریت بحران، اظهار کرد: در حوزه فرهنگی، دو کمپین مهم راه‌اندازی شد. نخست، کمپین “سلامت‌یاران وطن” بود که در آن نیروهای داوطلب دانشجویی و غیردانشجویی فراخوانده شدند و فهرست این داوطلبان در اختیار معاونت‌های مرتبط و نهادهای مسئول قرار گرفت. دوم، کمپین “برای ایران” بود که با هدف کنشگری جامعه دانشگاهی، به‌ ویژه اساتید دانشگاه، در زمینه وطن، همدلی و انسجام، ایران، مقاومت و پایداری طراحی و اجرا شد. این کمپین در لایه‌های مختلف و با رویکردهای متنوع دنبال شد و حضور فعال دانشگاهیان در آن بسیار قابل توجه بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: در این ایام، شرکت مستمر در جلسات دولتی و ستادهای مرتبط نیز از دیگر اقدامات بود؛ از جمله نشست با سخنگوی دولت و هماهنگی‌های لازم با وزارت علوم به منظور برنامه ریزی برای اقدامات مشترک در حوزه فرهنگی و دانشجویی. همچنین جلساتی مجازی با معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد تا روند هماهنگی‌ها و تبادل اطلاعات در بالاترین سطح ممکن انجام شود.

حضور در خوابگاه‌ها و گفتگوی مستقیم با دانشجویان

وی درباره حضور میدانی در دانشگاه‌ها گفت: در روزهای اولیه بروز بحران، با حضور در خوابگاه‌ها، گفت‌وگوی مستقیم با دانشجویان و بررسی وضعیت آنان صورت گرفت. همچنین، تیم‌هایی برای احصای نیازهای خوابگاهی و دانشجویی به دانشگاه‌ها اعزام شدند و راهنمایی‌های لازم در خصوص مدیریت شرایط ارائه گردید.

دکتر حبیبی در ادامه خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات قابل توجه، بازدید از مجروحان در بیمارستان‌ها بود که با هدف دلجویی، بررسی وضعیت درمانی و ایجاد ارتباط روحی و روانی با آنان انجام شد. تمامی این اقدامات با هدف حمایت جامع از جامعه دانشجویی کشور در شرایط جنگی صورت گرفت.

وی در پایان با تأکید بر نقش فعالیت‌های فرهنگی در شرایط بحرانی اظهار داشت: تجربه این دوره نشان داد که فعالیت‌های فرهنگی، صرفاً جنبه‌ی فوق برنامه‌ای در شرایط عادی ندارد، بلکه یکی از ارکان اصلی مدیریت شرایط بحرانی نیز هست. در موقعیت‌هایی که اضطراب و فشار روانی بر جامعه دانشگاهی سایه می‌اندازد، این فعالیت‌ها می‌توانند به انسجام‌بخشی، تقویت روحیه، ایجاد امید و فعال‌سازی ظرفیت‌های انسانی دانشگاه‌ها کمک کنند. از طریق فعالیت‌های فرهنگی هدفمند و موثر دانشجویان با آگاهی و مسئولیت‌پذیری بیشتری در مسیر عبور از بحران قرار می‌گیرند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 10 =