توافق ۳ وزارت‌خانه و معاونت علمی برای اصلاح ساختار مالی دانشگاه‌ها
بازدید 2
0

توافق ۳ وزارت‌خانه و معاونت علمی برای اصلاح ساختار مالی دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی مدنی زاده در چهل و سومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور که امروز پنج‌شنبه ۲۰ آذرماه با حضور حسین افشین معاون علمی رئیس جمهور، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: نظام مالی دانشگاه‌ها از حیث حقوق اساتید، وضعیت دانشجویان، کارکنان و نیز زیرساخت‌های دانشگاهی نیازمند اصلاحات جدی است. من کاملاً به شرایط مالی دانشگاه‌ها واقفم و تلاش می‌کنم تا حد امکان از ظرفیت‌های موجود برای ایجاد تحول استفاده کنم.

وی با اشاره به لزوم حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، گفت: دانشگاه‌ها باید پاسخگو باشند و ارتباط مؤثر و واقعی با صنعت، بخش خصوصی، بخش دولتی و مجموعه نیازهای کشور برقرار کنند. دانشگاه‌ها برای تربیت افرادی تأسیس شده‌اند که توان حل مسائل کشور را داشته باشند؛ با این حال، چالشی که با آن روبه‌رو هستیم این است که عمده دانشگاه‌های تراز اول ما دولتی‌اند و این دانشگاه‌ها ناچارند نظام مالی خود را تغییر دهند.

وزیر اقتصاد با تاکید بر موضوع استقلال دانشگاه‌ها گفت: استقلال درجات مختلفی دارد؛ ضروری است که به‌ویژه از منظر فرهنگی، این موضوع سریع‌تر دنبال شود و برای برخی دانشگاه‌ها سطحی از استقلال ایجاد گردد تا بتوانند چابک‌تر عمل کنند. با ساختار کنونی، شکل‌گیری دانشگاه نسل چهارم عملاً ممکن نیست؛ اصلاح نظام مالی به معنی کاهش حداکثری وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه دولت است.

وی با اشاره به پایه‌های نظام مالی دانشگاه‌های دنیا، گفت: ارتباط جدی با صنعت و پروژه‌های پژوهشی؛ جذب حمایت خیرین (اعم از افراد و شرکت‌ها)؛ donation پایدار؛ و شهریه دانشجویان پایه‌های نظام مالی دانشگاه‌های دنیا را شکل می‌دهند.

مدنی زاده با بیان اینکه قوانین فعلی کشور ظرفیت‌های خوبی برای دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند، گفت: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان، ابزارهای قابل توجهی پیش‌بینی شده است که می‌تواند به دانشگاه‌ها کمک کند تا مولد شوند و جریان درآمدی پایدار ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اهمیت طراحی بازار، گفت: در بسیاری از حوزه‌های کشور، به دلیل ضعف‌های نهادی، بازار شکل نگرفته است. نمونه روشن آن، فاصله چندساله میان نیاز دانشگاه‌ها به منابع مالی و نیاز شرکت‌ها به خدمات تحقیق و توسعه است که با وجود نیاز متقابل، ارتباط مؤثری میان آنها برقرار نشده است. برای رفع این مشکل، بازار باید طراحی شود؛ یعنی قواعد مشخص توسط نهادهای تنظیم‌گر وضع گردد و نهادهایی شکل بگیرند که نقش واسط میان عرضه و تقاضا را ایفا کنند. همان‌طور که برخی پلتفرم‌ها نیروی کار تحصیل‌کرده را به شرکت‌ها وصل می‌کنند، در حوزه تحقیق و توسعه نیز به چنین نهادهای واسطی نیاز داریم.

وی تاکید کرد: در حوزه آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های مشاوره، شرکت‌های R&D، مراکز رشد، نواحی نوآوری و پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده‌اند و قرار بوده که این نقش واسط را ایفا کنند. اما باید توجه داشت که دانش فنی لزوماً در یک استاد یا یک گروه کوچک تجمیع نمی‌شود؛ بلکه در ساختارهای حقوقی پایدار مانند شرکت‌ها انباشت می‌شود. استاد و دانشجویان امروز هستند و فردا ممکن است نباشند، اما شرکت‌ها بستر باثباتی برای انباشت دانش هستند. بنابراین شرکت‌های بزرگ باید تحقیق و توسعه خود را به سمت شرکت‌های فناور مستقر در دانشگاه هدایت کنند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: مشکل اصلی این است که نظامات انگیزشی و مالی فعلی دانشگاه‌ها به‌گونه‌ای طراحی نشده که از این مدل حمایت کند. دانشگاه باید سهم خود را از فعالیت‌های فناورانه دریافت کند تا انگیزه تشویق شرکت‌ها و ایجاد زنجیره تأمین دانش در داخل دانشگاه فراهم شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا، استادانی که برند دانشگاه را می‌سازند، لزوماً بیشترین سهم از قراردادهای صنعتی را ندارند؛ اما دانشگاه از برند آنها بهره‌مند می‌شود؛ گفت: نظام مالیاتی جدید می‌تواند کمک کند که منابع قابل توجهی جذب دانشگاه‌ها شود، بدون اینکه به چرخه‌های ناکارآمد مالی گذشته برگردیم.

وی با اشاره به ایجاد صندوق‌های اعتبار پژوهشی، بسته‌های مالی روشن برای شرکت‌ها و دانشگاه‌ها، و قراردادهای شفاف تحقیق و توسعه گفت: اگر شرکت‌ها بدانند هر ریالی که برای R&D هزینه می‌کنند در نظام مالیاتی پذیرفته می‌شود، انگیزه ورود آنها به دانشگاه‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: در حوزه تأمین مالی، شبکه بانکی، بازار سرمایه، بورس و فرابورس ظرفیت‌های گسترده‌ای دارند. بسیاری از زیرساخت‌های دانشگاه می‌توانند با استفاده از ابزارهای مالی نوین تأمین منابع شوند.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: توافقات خوبی میان وزارت اقتصاد، وزارت علوم، وزارت بهداشت و معاونت علمی شکل گرفته و به نظر من این هماهنگی می‌تواند فرصتی تاریخی برای اصلاح ساختار مالی دانشگاه‌ها باشد. اگر دانشگاه‌ها بتوانند رابطه پایداری با شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنند و بودجه مبتنی بر عملکرد دریافت کنند، زمینه برای استقلال مالی و خودگردانی واقعی آنها فراهم خواهد شد.

سید علی مدنی‌زاده در جمع خبرنگاران نیز در مورد انعقاد تفاهم‌نامه ۴ جانبه برای تسهیل ارتباط بین دانشگاه و صنعت گفت: خلائی در قسمت اجرای قانون مترقی جهش تولید دانش بنیان وجود داشت که با این تفاهم‌نامه رفع خواهد شد. این اقدام به رشد بهره‌وری در کشور کمک می‌کند، چون شرکت‌ها وقتی تحقیق و توسعه را به سمت دانشگاه‌های برتر بیاورد، کیفیت افزایش می‌یابد.

وی افزود: ما اولویت را در حوزه تحول دیجیتال و هوش مصنوعی قرار دادیم و این اقدام کمک می‌کند تحول و جهشی را در بهره‌وری شرکت‌ها شاهد باشیم

این اقدام منابع مالی خوبی را نیز به دانشگاه‌ها تزریق خواهد کرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم گولت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − سه =