توسعه بومی در زمینه اقتصاد دیجیتال داریم
بازدید 2
0

توسعه بومی در زمینه اقتصاد دیجیتال داریم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سیدمحمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی عصر روز چهارشنبه (۱۴۰۴/۰۸/۲۸) در همایش جام رسانه امید، ضمن تقدیر از زحمات سازمان بسیج رسانه برای برگزاری این رویداد، با اشاره به افکارسنجی انجام شده درباره میزان مصرف جامعه بصورت روزانه از شبکه‌های اجتماعی، گفت: بطور متوسط مردم ما بیش از سه ساعت در فضای مجازی وقت صرف می‌کنند که بیشتر از زمان متوسط جامعه برای کسب درآمد است.

وی با بیان اینکه جنگ امروزه در ۵ حوزه تعریف می‌شود، گفت: بصورت کلاسیک جنگ سه حوزه جنگ زمینی، دریایی و هوایی را شامل می‌شد که جنگ فضایی از زمان جنگ سرد شکل گرفت و حوزه سایبری نیز بعنوان نوع پنجم سطح درگیری تعریف شده است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ابعاد مختلف جنگ سایبری را به ۴ دسته تقسیم کرد و گفت: یکی از این ابعاد حملات سایبری است که قبل و بعد جنگ ۱۲ روزه ما با آن درگیر بودیم اما خوشبختانه اکثر حملات دشمن به همت جوانان متخصص کنترل و مهار شد؛ همچنین استفاده از اطلاعات فضای مجازی برای اهداف نظامی و جنگ افزارهای سایبری مثل ویروس اکستاکس نت که ما جزو اولین کشورهای هدف بودیم، ابعاد دیگر است.

وی افزود: مورد چهارم که موضوع این جلسه است، مسئله جنگ شناختی و عملیات روانی است.

آقامیری با بیان اینکه از طریق فضای مجازی دسترسی به آحاد جامعه بدون دخالت دولت‌ها فراهم شده است، خاطرنشان کرد: امروز بحث محتوا و تولیداتی که مردم می‌بینند باید مهم باشد که آیا محتوای خنثی و بی طرف است یا جهت دهی شده؟ امروز در اسناد مختلف مثل اسناد اخلاق در هوش مصنوعی که در یونسکو در حال بررسی است، بحث عدم استفاده از شبکه‌های اجتماعی بعنوان ابزار دستکاری در جوامع مطرح می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد: صرفاً مسئله آسیب‌های فضای مجازی محدود به تهدیدات نسل اول وب مثل محتواهای غیراخلاقی یا توهین به مقدسات نیست بلکه دستکاری اجتماعی مطرح هست که مانع از آرامش جامعه و حفظ حقوق مردم می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت حکمرانی بر فضای مجازی افزود: مطلب مهم بعدی بحث سکوداری و توسعه خدمات دیجیتال است چرا که تا مادامی که مصرف کننده باشیم، صاحب سکو و پلتفرم توانایی کنترل را برعهده دارد؛ برای مثال آمریکا تلاش کرد تا صاحب فناوری و مالک سکو باشد و در مقابل اروپا به حوزه تنظیم‌گری ورود کرد اما آمریکا چون فناوری را در اختیار داشت توانست قدرت غالب را به دست بگیرد و تنظیم گر مجبور به اطاعت شد چون توانمندی دست صاحب سکو بود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی به لزوم ایجاد بسترهای لازم برای توسعه خدمات در اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: ما سال‌ها مقررات و دستورالعمل نوشتیم تا فرایندی شفاف طی شود و باید یک هدفگذاری در حوزه نوآوری و حکمرانی در کشور باشد تا سرمایه گذاری بیشتر و رضایت جامعه را در پی داشته باشد.

آقامیری خاطرنشان کرد: ما جزو کشورهای هستیم که توسعه بومی در زمینه اقتصاد دیجیتال مثل تاکسی اینترنتی، نمایش خانگی، سیستم‌های پرداخت و… داریم و زیست بوم ما تکمیل است و باید کمک کنیم و همراه باشیم تا بتوانیم سطح بالایی از خدمات را برای مردم فراهم کنیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا این قبیل مراسم‌ها سرآغازی برای هم افزایی بیشتر و ارتقا آگاهی در جامعه نسبت به فضای مجازی کشور شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم گولت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =