بازدید 42
0

حقوق خجالت آور برای یک پزشک عمومی | دکترها مایل به طبابت نیستند

اظهارنظر اخیر محمدرئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی، درباره عدم فعالیت ۳۰ هزار پزشک عمومی در حوزه طبابت، واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. او گفته است: «پزشکان عمومی علاقه چندانی به ورود به دوره‌های تخصصی و ادامه فعالیت در حوزه پزشکی ندارند. با تعرفه‌های بسیار پایین، این امر امکان‌پذیر نیست. به‌عنوان نمونه، در شهر تهران یک پزشک با ویزیت ۱۲۰ هزار تومان عملاً نمی‌تواند هزینه‌های دایر کردن مطب را تأمین کند.»

از صدهزار پزشک عمومی در کشور حدود ۵۰ هزار نفر در گردونه طبابت هستند و حدود ۱۲ هزار نفر هم در دوره رزیدنتی و دستیاری تخصصی پزشکی مشغولند و به گفته دکتر رضا لاری‌پور، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی اگر فرض بگیریم ۴ تا ۵ هزار نفر در میان این پزشکان باشند که فوت کرده‌اند، عملاً بیش از ۳۰ هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارد که در حرفه پزشکی فعال نیستند. او گفته بود: «در پنج سال گذشته تعداد گواهی‌های حسن سابقه‌ای که سازمان نظام پزشکی برای فعالان نظام سلامت صادر کرده است، در حوزه تخصص، فوق‌تخصص و فلوشیپ، بیش از ۸ برابر و تعداد گواهی صادر شده در حوزه داروسازی بیش از ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

 این آمار در حوزه دندانپزشکی بیش از ۵ برابر و در حوزه مامایی و پیراپزشکی ۱۰ برابر افزایش یافته است.» یعنی جدای از عدم فعالیت تعداد بسیاری از پزشکان به شغل طبابت در کشور، چالش مهاجرت جغرافیایی را هم شاهد هستیم؛ موضوعی که همواره از سوی متخصصان با هشدار برای نظام سلامت کشور همراه بوده است.

اعزام به خارج برای درمان دور از ذهن نیست

در حوزه سلامت اکنون با دو معضل مهاجرت شغلی و جغرافیایی روبه‌رو هستیم؛ موضوعی که دکتر بابک شکارچی، استاد رادیولوژی و معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی در خصوص آن می‌گوید: «مهاجرت شغلی و جغرافیایی پزشکان، عدم اقبال به دوره دستیاری و خالی ماندن صندلی‌های برخی رشته‌های مهم پزشکی همچون بیهوشی، اطفال، طب اورژانس، داخلی، جراحی قلب و… نگران کننده است. اگر همین روند ادامه داشته باشد، دور از ذهن نیست که در آینده مجبور شویم در برخی از رشته‌ها مثل جراحی قلب کودکان، آنها را به خارج از کشور اعزام کنیم و هزینه‌های چندین برابری برای آن بپردازیم.»

اقدامات مثبت دولت چهاردهم در حوزه دستیاری

مهاجرت جغرافیایی طی چندسال گذشته روند صعودی داشته و فقط هم مختص پزشکان نیست به طوری که فارغ التحصیلان دانشگاه شریف هم از این گردونه خارج نبودند و کشور‌های اروپایی و اکنون کشور‌های حاشیه خلیج فارس با شرایط عالی به جذب نخبگان ایرانی پرداخته‌اند. بعد از اپیدمی کووید ۱۹ نیازی در همه کشور‌ها شکل گرفت که تعداد کادر درمان را افزایش دهند به همین دلیل مسئولانشان زمینه‌های جذب افرادی در حوزه سلامت را ایجاد کردند و اکنون آمار مهاجرت پرستاران، بهیاران، تکنیسین‌ها، پزشکان و متخصصان و به طور کلی کادر سلامت طی سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است و متأسفانه بهترین‌ها را هم جذب می‌کنند.

در همین رابطه دکتر شکارچی می‌گوید: «نمی توان علت مهاجرت نیرو‌های متخصص را فقط اوضاع اقتصادی دانست چرا که برخی شرایط اجتماعی هم در این امر دخیل است. چندی است به غیر از کشور‌های اروپایی، مهاجرت به کشور‌های عمان و امارات هم زیاد شده است، اما مقوله مهاجرت فقط به خروج از کشور خلاصه نمی‌شود و ما با بُعد مهاجرت شغلی هم در این حوزه روبه‌رو هستیم یعنی پزشکانی که طبابت نمی‌کنند و به کار‌های دیگر مشغول شدند. به طوری که بیش از ۳۰ هزار پزشک عمومی در کشور داریم که در امر طبابت خدمت نمی‌کنند و هیچ تمایلی هم به ورود به دوره دستیاری ندارند، اما خوشبختانه از زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم توجه ویژه‌ای به نظام سلامت و چالش‌های پیش روی آن صورت گرفته به طوری که در این مدت کوتاه برای ایجاد جذابیت در پزشکان و تشویق آنها به شرکت در دوره تخصص، دستیاری پزشکی را شغل محسوب کرده و افزایش خوبی را در بحث حقوق و دستمزد این افراد اعمال کردند.»

پزشکان طرحی فقط ۱۵ میلیون دریافتی دارند

عدم اقبال به دوره تخصص از سوی پزشکان عمومی موضوعی است که بار‌ها انجمن‌های پزشکی مختلف به آن اشاره کردند به طوری که علیرضا سلیمی، رئیس انجمن بیهوشی پیشتر گفته بود: «وضعیت رشته بیهوشی در کشور مساعد نیست، به نحوی که اکنون ۵۰ درصد و دربرخی دانشگاه‌ها ۱۰۰ درصد ظرفیت پذیرش دستیاری بیهوشی خالی می‌ماند.»

این کم توجهی به رشته بیهوشی از دریافتی ناعادلانه نشأت می‌گیرد به طوری که معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه پزشکان در دوره دستیاری حدود ۲۰ تا ۲۳ میلیون تومان دریافتی دارند، می‌گوید: «با توجه به اتفاقات خوبی که در حوزه دستیاری تخصصی روی داده است، اما هنوز هم در بسیاری از رشته‌های پایه مثل بیهوشی کمبود بیداد می‌کند. به‌جز دو الی سه دانشگاه مطرح مابقی صندلی‌های دوره دستیاری در این رشته خالی مانده است. دریافتی در زمان رزیدنتی را افزایش دادند، اما به محض اینکه فرد به دوران دو سال طرح می‌رسد دریافتی‌اش ماهانه ۱۵ میلیون تومان می‌شود که حتی هزینه تردد هم نیست این درحالی رقم می‌خورد که پزشکان طرحی در هر رشته‌ای که باشند، اجازه مطب زدن تا پایان دوران طرح را ندارند. حال متخصصان بیهوشی حتی بعد از طرح هم تمام فعالیتشان معطوف به بیمارستان‌هاست. با این اوصاف آیا هنوز هم پزشکان باید به شرکت در دوره دستیاری توجه نشان دهند؟!»

 وی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت همه پزشکان خانم هم به خوبی استفاده کنیم، می‌گوید: «با توجه به شرایط اجتماعی نمی‌توانیم به صورت تمام وقت از پزشکان خانمی که تربیت کرده‌ایم بهره‌مند شویم. بسیاری از صندلی‌های پزشکی به بانوان اختصاص دارد و آنها به دلایل مختلفی همچون ازدواج، مشکلات خانوادگی، بچه‌داری و… وارد بازار کار نمی‌شوند و تعداد بسیاری را هم به این صورت از دست می‌دهیم حال این آمار را با ۳۰ هزار پزشک عمومی جمع کنید که طبابت نمی‌کنند. با کنار هم قرار دادن این تکه‌های پازل در می‌یابیم طی این سال‌ها مدیریت خوبی در این حوزه نداشته‌ایم تا از تمام ظرفیت‌های سلامت در جای خودش استفاده شود. بد نیست بدانید در برخی از دانشگاه‌های پزشکی بالای ۸۰ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند، اما به دلایل اجتماعی مختلف نمی‌توانیم از ۱۰۰ درصد ظرفیت آنها بهره‌مند شویم.»

واقعی شدن تعرفه‌ها و پوشش کامل بیمه

دکترشکارچی ادامه می‌دهد: «چرا باید تعرفه ویزیت یک متخصص از هزینه تاکسی آنلاین برای رسیدن به مطب کمتر باشد؟! تمام اینها دست به دست هم داده است به طوری که اکنون بیش از ۳۰ هزار پزشک عمومی نه در حوزه سلامت خدمات می‌دهند و نه اقبالی به شرکت در دوره تخصص دارند.

اگر می‌خواهیم آینده روشنی را برای کشور رقم بزنیم مهم‌ترین مؤلفه تأمین سلامت مردم است. برای جامعه سالم باید هزینه شود تا چرخ کارخانه‌ها بچرخد و مردم به فکر کار و تولید باشند. هر طور که ازظرفیت این پزشکان استفاده شود به نفع جامعه و مردم است حال می‌خواهد جذبشان در طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع باشد یا پزشک طب کار؛ در مجموع یک جواب دریافت می‌شود آن هم افزایش و بهبود سلامت جامعه است. اگر تعرفه‌ها واقعی شوند و بیمه‌ها پوشش کافی داشته باشند بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد. در حال حاضر افراد توانمندی مدیریت اجرایی کشور و وزارت بهداشت را بر عهده دارند و اگر مردم و مسئولان به آنها اعتماد کنند قطعاً در آینده شاهد تغییرات در وضع سلامت خواهیم بود.»


منبع:

روزنامه ایران



کدخبر:
344917

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

گسترش نیوز

پایگاه خبری گسترش نیوز یک خبرگزاری وابسته به موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد که با شعار با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید، آغاز بکار کرده است. پس از تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاش‌های بسیاری جهت راه‌اندازی این خبرگزاری به صورت خصوصی صورت پذیرفت. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت، در تاریخ یک اردیبهشت سال 1394 به شماره ثبت 35854 و شناسه ملی 14004862024 به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این موسسه در تهران- خیابان قایم مقام فراهانی- جنب کلینیک تهران- کوچه آزادگان - پلاک 26 واقع شده است. صاحب امتیاز گسترش نیوز را موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد. مدیر مسئول این پایگاه خبری و موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت نیز ناصر بزرگمهر بوده، مسئولیت سردبیری گسترش نیوز برعهده میلاد محمدی گذاشته شده است. شروین اُشیدری به عنوان معاون سردبیر در این مجموعه فعالیت می‌کند و دبیر بخش گزارش نیز مجتبی اسکندری می‌باشد. گسترش نیوز خود را موظف کرده است تا اصول اجتماعی و ملی بیان شده در میثاق نامه خود را اجرا نماید. این اصول عبارتند از: التزام عملی به قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی، بر اساس تکلیف امر به‌ معروف و نهی از منکر، حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی، احترام به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی و ‌پرهیز از هرگونه تحریک قومیت ‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی، پرهیز از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی گردد، انتشار سریع و به‌ موقع مشکلات جامعه و پرهیز از ملاحظاتی که منجر به خود سانسوری می‌شود. میثاق نامه گسترش نیوز در رابطه با محتوای رسانه نیز شامل بندهای مختلف می‌باشد. سرلوحه کار قرار دادن راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخباراقتصادی به ‌عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، امتناع از انتشار اخباری که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد و اعتقاد بر آنکه منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست، خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به‌گونه‌ای عمل شود که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود، تفکیک آگهی و رپرتاژ آگهی صریحا از مطالب و محتوای رسانه، الزام به درج نام منبع و یا پدیدآورنده در نقل هرگونه محتوا، خودداری از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعین پیدا کند در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدودیت دارد و پرهیز در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه ‌نمایی و یأس‌آفرینی از جمله اصول گسترش نیوز در محتوای رسانه ای می باشد. گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در راستای ایفای اصول رفتار رسانه‌ای پایبند به قوانین و اخلاق باشد. بنابراین گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شوند، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی نماید. به منظور کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی کند و به‌صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده ننماید. از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به ‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز نماید و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی"و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح کند. برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه گرفته و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل نماید. گسترش نیوز حریم خصوصی افراد را محترم می‌شمارد و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی کند. متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان بوده و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آنها به اجازه از خودشان بسنده نمی کند و به اصولی فراتر از آن پایبند است و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می دهد. حقوق کودکان را محترم شمرده و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می نماید و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می کند. در رابطه با رفتار سازمانی نیز یک سری اصول و قواعد در میثاق نامه این خبرگزاری ذکر شده است. گسترش نیوز حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می داند و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می کند. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِ روزنامه‌ن گارانه استفاده نمی‌کند.  در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به ‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه‌ حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیرد. برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه ‌نگاران، دریافت هدیه غیرمتعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌داند و به ‌هیچ ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی پذیرد و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می نماید. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. گسترش نیوز صراحتا وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می کند و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به ‌طور آشکار و شفاف اعلام می نماید. صنعت معدن، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، ورزش، سیاست و چندرسانه‌ای بخش‌های اصلی تحت پوشش خبری گسترش نیوز می‌باشد. صنعت معدن با زیرحوزه‌های؛ صنعت، معدن، گسترش نیوز قیمت خودرو، انرژی، تجارت با زیرحوزه؛ اصناف، کسب و کار، نمایشگاه و گردشگری، اقتصاد با زیرحوزه؛ بانک و بیمه، بورس، گسترش نیوز مسکن، فرهنگ با زیرحوزه؛ سینما و تلویزیون، موسیقی و آموزشی، جامعه با زیرحوزه؛ سبک زندگی، حوادث، فناوری و شهری، ورزش با زیرحوزه؛ فوتبال، منهای فوتبال، سیاست با زیرحوزه؛ سیاست داخلی و سیاست بین الملل، چندرسانه‌ای با زیرحوزه؛ عکس، صوت، فیلم، اینفوگرافی و کاریکاتور از جمله زمینه‌های فعالیت گسترش نیوز است.   در بخش‌های مختلف این پایگاه خبری جهت دسترسی سریعتر می‌توان، پربازدید سیاست، پربازدید بانک و بیمه مثل گسترش نیوز سهام عدالت، پربازدید فیلم، پربازدید خودرو، پیشنهاد سردبیر و گزارش ویژه را مشاهده نمایید. به منظور ثبت تبلیغات و یا ارائه نظرات درباره گسترش نیوز می‌توان از شماره تماس ۸۲۱۹۰ – ۰۲۱ داخلی ۲۱۴ استفاده نمود. همچنین گسترش نیوز را به راحتی با آیدی gostareshnews@ در شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیدا کرد. متوسط بازدید روزانه سایت گسترش نیوز 120 هزار مخاطب بوده و در جایگاه 372 ایران در رنک بندی الکسا و 7908 جهان قرار دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 2 =