خطیب جمعه باید درد مردم را بداند و با زبان روز جوانان را جذب کند
بازدید 5
0

خطیب جمعه باید درد مردم را بداند و با زبان روز جوانان را جذب کند

حجت‌الاسلام حمید اسماعیل‌پور امام جمعه فردو قم در گفتگو با خبرنگار مهر، به تبیین جایگاه راهبردی نماز جمعه در اسلام پرداخت و با اشاره به سیره نبوی (ص) اظهار کرد: از بدو ورود پیامبر اکرم (ص) به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی، این اجتماع هفتگی به عنوان نهادی تأثیرگذار در وحدت مسلمین پایه‌گذاری شد. امروز پس از ۱۴۰۰ سال، نماز جمعه همچنان می‌تواند در ابعاد سه‌گانه نقش آفرینی کند.

بعد فرهنگی؛ ترویج معارف ناب دینی

وی در تشریح بعد فرهنگی نماز جمعه تأکید کرد: این اجتماع هفتگی بهترین بستر برای نهادینه کردن لایه‌های عمیق فرهنگی است. در صدر اسلام، معارف الهی از این طریق به مردم منتقل می‌شد و امروز هم باید خطبه اول با محتوای غنی و روش‌های نوین ارائه شود. متأسفانه گاهی شاهدیم برخی خطبه‌ها آنطور که باید مورد اقبال جوانان قرار نمی‌گیرد که علت اصلی آن عدم تطابق با زبان و نیازهای روز است.

بعد اجتماعی؛ حلقه اتصال امت اسلامی

امام جمعه فردو با اشاره به بعد اجتماعی نماز جمعه تصریح کرد: این تجمع هفتگی مانند حلقه‌ای مسلمانان یک منطقه را به هم پیوند می‌زند. وقتی مردم هر هفته در کنار هم قرار می‌گیرند، نسبت به مشکلات هم حساس می‌شوند. من بارها شاهد بوده‌ام که همین ارتباطات در نماز جمعه منجر به حل مشکلات مردم شده است.

بعد سیاسی؛ بیداری اسلامی در برابر استکبار

وی با تأکید ویژه بر بعد سیاسی نماز جمعه خاطرنشان کرد: همانطور که امام راحل (ره) فرمودند حتی عزاداری‌هایمان باید سیاسی باشد، نماز جمعه باید قلب تپنده بیداری امت اسلامی باشد. امروز که دنیا به دهکده‌ای کوچک تبدیل شده، خطیب جمعه باید مسائل روز جهان اسلام از جمله جنایات در غزه را با تحلیل‌های دقیق و مستند تبیین کند تا مردم نسبت به توطئه‌های دشمنان هوشیار باشند.

راهکارهای عملی برای جذب جوانان

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور در پاسخ به سوالی درباره جذب جوانان به نماز جمعه، راهکارهای عملی ارائه داده اید گفت: تشکیل تیم‌های پشتیبان جوان: هر امام جمعه نیازمند تیمی از جوانان متعهد است که اخبار و شبهات فضای مجازی را رصد کنند تا خطبه‌ها پاسخگوی نیازهای فکری نسل جوان باشد. تحلیل‌های عمیق و مستند: جوان امروز آرمان‌خواه است. وقتی در خطبه‌ها به جای کلی‌گویی، تحلیل‌های مستند از مسائل جهان اسلام ارائه شود، قطعاً استقبال می‌کنند. مسئولیت‌پذیری در حل مشکلات: خاطرم هست جوانی به من گفت چرا جوانان به نماز جمعه شما نمی‌آیند؟ گفتم چون از ما تحلیل و راهکار می‌خواهند. وقتی مسئله بحران آب در شهرمان پیش آمد، با پیگیری‌های مستمر توانستیم نقش مؤثری در حل مشکل ایفا کنیم و این باعث شد اقبال جوانان بیشتر شود.

خاطراتی از تأثیرگذاری میدانی

امام جمعه فردو با بیان خاطراتی از تأثیر نماز جمعه در زندگی مردم گفت: خانمی ۴۵ ساله به دفترم آمد و گفت حتی یک بار هم به مشهد نرفته‌ام. با کمک خیرین توانستیم این آرزوی او را محقق کنیم. همین توجه به مشکلات مردم باعث شد این بانوی مؤمنه از حاضران همیشگی نماز جمعه شود.

وی در خاطره‌ای دیگر افزود: اخیراً یکی از نمازگزاران با هزینه شخصی کارگاه خیاطی راه انداخته بود. وقتی برای خرید چرخ‌خیاطی به مشکل خورده بود، با پیگیری ما مشکل حل شد. این مشارکت‌های میدانی اعتماد مردم را جلب می‌کند.

نقش راهبردی امام جمعه در بحران‌ها

اسماعیل‌پور با اشاره به نقش امامان جمعه در بحران‌ها تأکید کرد: در جنگ ۱۲ روزه غزه، مردم به نماز جمعه به عنوان تکیه‌گاه معنوی نگاه می‌کردند. وقتی خطیب جمعه با آگاهی کامل از جزئیات، تحلیل‌های مستند ارائه می‌دهد، مردم احساس می‌کنند رهبری جامعه در صحنه حاضر است.

وی با تأکید بر ضرورت نوآوری در برگزاری نماز جمعه گفت: نماز جمعه ظرفیتی بی‌نظیر است که اگر با برنامه‌ریزی دقیق، استفاده از نیروهای جوان و تحلیل‌های عمیق همراه شود، می‌تواند به کانون اصلی هدایت جامعه تبدیل شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =