دبیر رویداد: جشنواره فیلم‌های ورزشی از مسائل سیاسی دور است
بازدید 84
0

دبیر رویداد: جشنواره فیلم‌های ورزشی از مسائل سیاسی دور است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران صبح امروز یکشنبه ۴ آذر با حضور سید مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک، عبدالحمید احمدی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و سیدمجتبی علوی دبیر جشنواره در سالن جلسات پارالمپیک برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید مناف هاشمی با بیان اینکه جشنواره فیلم‌های ورزشی از ۶ تا ۹ آذر برگزار خواهد شد درباره روند برگزاری آن گفت: این جشنواره برنامه‌های خود را با حمایت و مشارکت کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان و شهرداری تهران آغاز کرده است. در جلسات سیاست‌گذاری و اجرایی، تأمین مالی و پشتوانه حمایتی این نهادها مورد توجه قرار گرفت و خوشبختانه توانستیم فعالیت‌های این دوره را با همکاری مطلوب آغاز کنیم. امیدواریم که بتوانیم چهاردهمین دوره جشنواره را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم و نتایج ارزشمندی به دست آوریم.

وی افزود: در این دوره ۷۹۸ اثر بررسی و داوری شده‌اند که از این تعداد، ۴۳ فیلم خارجی به مرحله نهایی راه یافته‌اند و تجلیل از این آثار در طول ایام جشنواره صورت خواهد گرفت. همچنین، فیلم‌هایی از ایران برای جشنواره میلان ارسال شده که این امر نشان‌دهنده اهمیت جهانی جشنواره است. در این دوره آثاری از ۷۱ کشور به دبیرخانه ارسال شده است که به نظر من، یک موفقیت بزرگ برای جشنواره محسوب می‌شود.

هاشمی با اشاره به مشارکت هنرمندان و ورزشکاران در این جشنواره عنوان کرد: برنامه‌ای تحت عنوان تجلیل از چهره‌های برتر در این جشنواره داریم. عزیزانی که در حوزه ورزش و سینما فعالیت داشتند و هنرمندان این حوزه، نقش مؤثری در این دوره ایفا کرده‌اند که از آنها تشکر می‌کنیم.

جشنواره فیلم‌های ورزشی پلی میان ملت‌ها

در ادامه عبدالحمید احمدی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، در این نشست با تأکید بر اهمیت تعامل فرهنگ و ورزش گفت: اگر بخواهیم ورزش را توسعه دهیم، بدون توجه به بخش فرهنگی ورزش و ترویج فرهنگ آن ممکن نیست. سینما، تلویزیون و هنر از ابزارهای قدرتمند برای این هدف هستند و به همین دلیل جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی سال‌هاست در عرصه جهانی فعالیت می‌کند و یک جریان بزرگ فرهنگی را شکل داده است.

وی افزود: ایران یکی از ۱۶ پایگاه جهانی فدراسیون فیلم‌های ورزشی است و این موقعیت باعث می‌شود که نقش ویژه‌ای در هماهنگی جشنواره‌های کشورهای مختلف داشته باشد. این جشنواره می‌تواند ابزار مؤثری برای ترویج فرهنگ ورزش، تقویت همبستگی اجتماعی و شناسایی استعدادها باشد. از سوی دیگر، از طریق فیلم‌های ورزشی می‌توان ارزش‌های فرهنگی را بین کشورها تبادل و ارتباطات فرهنگی بین‌المللی را تقویت کرد.

احمدی عنوان کرد: جشنواره فیلم‌های ورزشی فرصتی برای معرفی فرهنگ ملی ما، الهام‌بخش نسل جوان برای مشارکت بیشتر در فعالیت‌های ورزشی و ابزاری برای برقراری ارتباط بین فرهنگ‌ها و ملت‌های جهان است. این رویداد فرهنگی، بستری برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی و تقویت هویت فرهنگی از طریق ورزش فراهم می‌کند.

پس از آن سید مجتبی علوی دبیر جشنواره فیلم‌های ورزشی درباره استقبال بیشتر فیلمسازان از این دوره جشنواره بیان کرد: عده‌ای از فیلمسازان از ترس اینکه فیلم‌هایشان درز پیدا نکند می‌ترسیدند آثار را برای ما ارسال کنند، اما امسال امنیت بیشتری ایجاد شده است و افراد بسیاری از این جشنواره استقبال کردند. البته این قضیه با کمک شما اهالی رسانه گسترش پیدا خواهد کرد و اوضاع جشنواره هرسال بهتر خواهد شد.

علوی در ادامه گفت: کارکرد این جشنواره این است که فیلم در حوزه ورزش ساخته شود، اما یک نکته وجود دارد؛ اگر جشنواره خودش تولیدات نداشته باشد و جریان‌ساز و هدایت‌کننده نباشد در واقع ما تنها در حال قضاوت کردن آثار دیگران خواهیم بود. مثلاً شخصی در استان بوشهر فیلم می‌سازد و ما فقط موظف هستیم که داوری کنیم. جشنواره‌ها در سراسر دنیا باید جریان‌ساز باشند.

جشنواره فیلم‌های ورزشی از مسائل سیاسی به دور است

دبیر جشنواره ادامه داد: متاسفانه بسیاری از جشنواره‌های خارجی به هرچه فیلم ایرانی زیرزمینی که کارکردش ایران‌هراسی است جایزه می‌دهند. اگر فیلم منتخب جشنواره فجر را بفرستید اصلا جایزه نمی‌گیرد. خوشبختانه جشنواره فیلم‌های ورزشی از مسائل سیاسی به دور است و فقط در حوزه ورزش کار می‌کند.

وی افزود: سینما یعنی قهرمان. باید به این نکته اشاره کنم که در طول تاریخ سینمای جهان، اگر ۱۰ فیلم پرفروش را بررسی کنید، می‌بینید که اکثراً حول یک قهرمان محبوب ورزشی می‌چرخند. کلمه سلبریتی شاید واژه‌ مناسبی نباشد، اما در حقیقت ۲ قشر سلبریتی جامعه قهرمانان ملی و دیگری سینماگران و بازیگران هستند. این ۲ گروه نقش مشابهی ایفا می‌کنند و هر ۲ در جهت یک هدف واحد حرکت می‌کنند.

علوی درباره جوایز جشنواره فیلم‌های ورزشی بیان کرد: بخش جوایز را وزارت ورزش تقبل می‌کند و بخش خارجی را با ارز و بخش داخلی را نقدا پرداخت می‌کنیم. اگر در فراخوان میزان جوایز را اعلام کنیم، باید آن را اجرا کنیم و چون بودجه مشخص نیست عدد دقیق را اعلام نکرده‌ایم.

وی در پایان با اشاره به کمک جشنواره به فیلمسازان برای دوره‌های بعدی توضیح داد: بزرگ‌ترین حرکتی که در این دوره انجام می‌شود، کمک به ساخت فیلم‌های ورزشی است که جشنواره از آنها حمایت می‌کند. این به این معناست که تا ۵۰ درصد از تولید فیلم‌های بعدی از طریق این جوایز مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ بنابراین هدف اول این است که تولیدات سال آینده را حمایت کنیم چرا که ایران یکی از ۱۶ پایگاه جهانی جشنواره فیلم‌های ورزشی است که شامل منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و تمام کشورهای مربوط به این حوزه می‌شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 1 =