رئیس سازمان سینمایی: هنرمندان ما دشمن را ناامید کردند
بازدید 2
0

رئیس سازمان سینمایی: هنرمندان ما دشمن را ناامید کردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌کل روابط عمومی سازمان سینمایی، دومین جلسه کارگروه تخصصی شورای سینما به ریاست رائد فریدزاده برگزار و در خصوص موضوعاتی همچون تولید ۲۰ فیلم فاخر، تشکیل شورای استانی به ریاست استانداران، روزآمد سازی دفاتر انجمن سینمای جوان و حمایت از سینماگران فاقد مسکن بحث و گفتگو شد.

رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی در ابتدای این جلسه با ابراز همدردی با خانواده‌های بازماندگان جنایات رژیم صهیونیستی در تجاوز به حریم کشورمان گفت: سینما به ویژه در چند هفته گذشته نشان داد که چه کاربرد جدی، استراتژیک و راهبردی در وحدت مردم، انسجام ملی، ایجاد انگیزه و شور و نشاط اجتماعی دارد. سینما در روزهای جنگ تحمیلی به فعالیت خود ادامه داد و حتی یک روز هم تعطیل نشد. به عبارتی سینما در بحبوحه بمباران‌های تهران مکان امنی بود که تعداد زیادی از مردم به آنجا می‌رفتند و فیلم می‌دیدند. این موضوع برای بنده هم جای تعجب داشت و نشان داد که کارکرد سینما به عنوان یک هنر عمومی و فراگیر، کاربردی یگانه و ویژه دارد.

توجه به بودجه‌های فرهنگی در زمان جنگ

وی با اشاره به روحیه همبستگی و انسجام چشمگیر مردم در برابر حمله رژیم صهیونیستی افزود: ما در شرایط نه جنگ نه صلح قرار داریم و با توجه به اتفاقاتی که رخ داده، باید نگاه به آینده داشته باشیم. ما باید قدر مردم و همینطور قدر هنرمندانمان را بدانیم که در بزنگاه‌های تاریخی چنان از خودشان استواری نشان دادند که باعث یاس و ناامیدی دشمن شدند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه تصریح کرد: تجربه جهانی نشان داده که در شرایط بحرانی و جنگی، بودجه‌هایی که برای حوزه فرهنگ و هنر و کاربردهای ترکیبی و چند گانه‌ای که برای آن می‌توان متصور شد، افزایش پیدا می‌کند، اما متأسفانه در کشور ما بعضی مواقع اولویت‌ها جابجا می‌شود و ممکن است درهزینه‌هایی که وجود دارد کاهشی صورت گیرد. با توجه به شرایط خاص پیش آمده انشاالله دوستان همفکری کنند که چه مسائل کلانی در شورای عالی سینما می‌تواند مطرح شود تا در جلسه آتی به بحث گذاشته شود.

غفلت از ثبت تصویری طرح‌ها و پروژه‌های کشور

وی با اشاره به موانع مستندنگاری و ثبت تصویری طرح‌ها و پروژه‌های کشور نیز عنوان کرد: متأسفانه دستگاه‌ها توجه جدی به ساخت مستند ندارند و در این زمینه غفلت‌هایی صورت گرفته است. به نظرم ما باید به سراغ دوستان برویم و از این قدرت اجرایی دولت در جهت تولید چند اثر به صورت پایلوت استفاده کنیم تا پس از مدتی کارها روال طبیعی خود را پیدا کند.

فریدزاده با اشاره به هزینه تولید فیلم‌های فاخر اظهار کرد: در دنیای امروز وقتی درباره فیلم فاخر صحبت می‌کنیم دیگر آن مرز بندی‌های مرسومی که می‌شناسیم شاید خیلی معنا نداشته باشد. الان انیمیشن مستند ساخته می‌شود به عبارتی مرزها و تعاریف در این حوزه ممزوج شده و کار را در حوزه فیلم فاخر سخت کرده است. در حالی که ممکن است هزینه یک کار مستند از فیلم‌های سینمایی مرسوم فراتر رود. به همین خاطر معتقدم اگر بخواهید یک فیلم کوتاه در اندازه و تراز بین‌المللی بسازید باید سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی آن انجام دهید.

بسته حمایتی تشویقی برای فیلمسازان

در ادامه این نشست علی سمندری معاون رئیس امور هماهنگی و نظارت علمی فرهنگی دفتر معاون اول ریاست جمهوری با اشاره به حضور تأثیرگذار سینماگران در جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان گفت: من از جانب معاون اول محترم دولت از سینماگران و هنرمندانی که در این جنگ دوازده روزه به موقع و دقیق پای مصالح کشور ایستادند، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

سمندری درباره تولید فیلم فاخر نیز افزود: فیلم فاخر را نمی‌توان از پیش و با صراحت تعریف کرد. چون ممکن است از نگاه عده‌ای یک فیلم فاخر باشد و از نگاه عده‌ای دیگر آن فیلم در این دسته‌بندی جای نگیرد و یا برعکس ممکن است فیلمی از نگاه ما فاخر نباشد اما از نگاه جمع مورد توجه قرار بگیرد.

وی درباره نحوه کمک به تولید فیلم فاخر عنوان کرد: به نظرم کمک صرفاً این نباشد که کل پول تولید یک فیلم فاخر را پرداخت شود. کمک می‌تواند تبدیل به یک بسته حمایتی – تشویقی شود. یعنی سرمایه‌گذار بخش خصوصی بیاید و کار فاخری تولید کند و در کنارش دولت و یا سازمان از این نوع کارها حمایت کند. این می‌تواند به کار ضریب دهد. یعنی به جای تولید دو یا سه تولید فاخر، تعداد بیشتری از این نوع کارها تولید شود.

فیلم فاخر را تعریف کنیم

مرتضی دهقان معاون برنامه‌ریزی امور فرهنگ، ورزش و گردشگری سازمان برنامه و بودجه کشور نیز گفت: در فصل ۱۵ جدول ۱۶ یک بند اختصاصی حوزه هنر وجود دارد که سازمان مکلف شده ۲۰ فیلم فاخر تولید کند. رویکرد حوزه سازمان این است که دستگاه محوری را پشتیبانی و حمایت کند تا در کنار سایر ظرفیت‌هایی که وجود دارد بتوانیم نسبت به حوزه اجرایی‌سازی آن بند اقدام کنیم.

وی با اشاره به ضرورت‌های ساخت فیلم فاخر اظهار کرد: در ابتدا چند موضوع باید مورد بحث قرار گیرد. نکته اول این است که تعریف واحدی از فیلم فاخر داشته باشیم. منظور از فیلم فاخر چیست و چه چارچوبی را برای فیلم فاخر باید متصور شویم؟ نکته دوم این است که از لحاظ دسته‌بندی موضوعی این ۲۰ فیلم ذیل چه عنوانی تعریف می‌شوند؟ و نکته سوم اینکه توزیع کاری این فیلم‌ها قرار است توسط چه مجموعه‌هایی انجام شود؟

فیلمی بسازیم که کشور نیاز دارد

حبیب ایل بیگی مدیر عامل مؤسسه سینماشهر نیز در این نشست با اشاره به اهمیت محتوایی آثار فاخر گفت: آنچه که به نظر من برای ساخت فیلم فاخر لازم است این است که ببینم کشور به چه چیزی نیاز دارد. ما معمولاً منتظریم که اثری صرفاً تولید شود اما باید ببینیم که کشور هم به آن اثر نیاز دارد؟ ما اینجا مساله داریم.

در ادامه این نشست مهدی شفیعی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی و دبیر این کارگروه، گزارشی از پیگیری مصوبات شورای سینما ارائه کرد. احداث سینما در شهرهای بالای صد هزار نفر، بازنگری و تسهیلگری دریافت مالیات هنرمندان، تشکیل کارگروه تخصصی شورای سینما، پرداخت عیدی به اعضای خانه سینما در پایان سال ۱۴۰۳، طرح ارتقا جایگاه جهانی و منطقه‌ای سینمای ایران، طرح سینمای پیشرفت، تشکیل شورای استانی به ریاست استانداران، روزآمدسازی دفاتر انجمن سینمای جوان، تولید فیلم مستند-آیین‌نامه مستندنگاری از جمله عناوینی بودند که شفیعی در این گزارش از آنها نام برد.

در این نشست علی افضلی مدیرکل معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی، سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما، بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، محسن دریا لعل نماینده سازمان فرهنگی هنری اوج، محمد حمیدی‌مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جواد خاندوزی مدیر ستاد و مطالعات نظری ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی قربانی مدیرکل هنر و تبلیغ نوین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مجید شیخ انصاری دانشگاه هنر و حمید رضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتند.

در این جلسه احکام اعضای کارگروه تخصصی شورای سینما نیز اعطا شد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 3 =