سلامت معنوی جهادی در پرتو آگاهی از شبهات و دفع شبهات
بازدید 1
0

سلامت معنوی جهادی در پرتو آگاهی از شبهات و دفع شبهات

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام دکتر علی فضلی مدیر گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی نوشت:

یکی از راهکارهای دشمن شبهه افکنی برای تغییر نگرش‌ها، تضعیف تلاش‌ها، ایجاد شکاف بین حکومت و ملت و چند صدایی در سطوح عالی حاکمیتی در وقت نبرد سخت است. حضرت امیر در نهج البلاغه خطبۀ ۳۸، دربارۀ شبهه و شیوۀ مواجه با آن بیان نغزی دارند که در وقت جنگ جمل ایراد فرمودند: «وَ إِنَّمَا سُمِّیَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لأَنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ…»

شبهه چیست؟ شبهه نه حق محض است و نه باطل محض که به راحتی شناخته شود، بلکه باطل مشابه حق است که به هدف القای باطل صورت می‌گیرد، تا حدی که ذهن نمی‌تواند به راحتی آن دو را از هم تمییز دهد و تشخیص دهد که چه تصمیمی باید بگیرد و چه اقدامی باید انجام دهد.

مردم در مواجه به شبهه‌ها بر دو گروه هستند؛ گروهی دوست خدا هستند یعنی کسانی که به ارزشهای اخلاقی و بینشهای الهی پایبند هستند. در مقابل گروهی دشمن خدا هستند که به این امور پایبند نیستند. دوستان خدا هر وقت که با شبه‌ها مواجه می‌شوند، چون از دو ویژگی برخودارند، می‌توانند آن شبهه‌ها را به درستی تحلیل کنند و به دام باطل نیافتند.

اولین ویژگی، یقین عقلی است، به نحوی که عقل معیار و میزان ذهنی تبیین‌ها است و آنان با تکیه به مبانی، قواعد و اصول عقلی که پایه دارند و شک ناپذیر هستند، گزاره‌ها و رویدادها را تحلیل و تبیین کرده، به حقایق دست یافته و اباطیل را کنار زده و بر اساس آن با آن شبهات برخورد می‌کنند.

دومین ویژگی، اتکا علمی و عملی به راهنمای عینی مانند ولی دینی است. آنان او را معیار عینی دانسته و در تحلیل گزاره‌ها و رویدادهای مشکوک به آن راهنما چشم دوخته و با هدایت وی در مسیر حقیقت گام برداشته و راه باطل را شناخته و از آن دوری می‌کنند.

اما دشمنان خدا بر عکس عمل می‌کنند و به جای آنکه حق را از شکم باطل بیرون بکشند و آن دو تمییز دهند، به سوی باطل می‌روند. این نیز به دو دلیل برمیگردد. اول آنکه خواستۀ آنان گمراهی است. زیرا خواستۀ آنان از نفس برمی خیزد و نفس نیز فرمانبر جهل است و جهل نیز قدرت تمییز حق از باطل را در گزاره‌ها و رویدادهای شبه ناک ندارند و نفس را وا می‌دارد که بر پایۀ اصول و قواعدش آن گزاره‌ها و رویدادها را به باطل تحلیل کند و وجه باطل را بپذیرد که نتیجۀ آن گمراهی دشمنان خدا است. دوم آن از توجه و نگاه به رهبر دینی محروم هستند. به تعبیری جهل آنان را نابینا ساخته، نمی‌توانند رهبر دینی را که معیار تمییز حق از باطل است، ببینند. در حقیقت کوری راهنمای آنان در مواجه با شبهه‌ها است.

با توجه به این، در نبردها وقتی دشمن دست به شبه افکنی می‌اندازد، نامردان ابلیس منش بر اساس ارزشهای بی پایه و آموزه‌های نابخرد مانند اسرائیل مشتاقانه به سوی آن می‌روند و آن را نه باطل که حق می‌پندارند. ولی مردان مرد بر اساس ارزشهای پایه و رهنمودهای رهبر دینی شبهه را تحلیل می‌کنند و روح آن را باطل می‌دانند و به دام آن نمی‌افتند. این مردان نیز باید در رسانه‌ها به گونۀ فراگیر تحلیل کنند و مردم را از دام شبهه‌ها نجات دهند. پس مراقب شبهه افکنی خبرگزاری‌های غربی و شبکه‌های داخلی شأن باشیم.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =