«سووشون» مجوز رسمی تولید نداشت؛ سانسور ۶۲ ثانیه‌ای ادعای غیرواقعی است
بازدید 8
0

«سووشون» مجوز رسمی تولید نداشت؛ سانسور ۶۲ ثانیه‌ای ادعای غیرواقعی است

مهدی چراغ کارشناس حقوقی درباره حواشی سریال «سووشون» و بیانیه اخیر ساترا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در همه جوامع، از جمله ایران، برای تولید و پخش آثار فرهنگی و هنری ضوابط مشخصی وجود دارد و هنرمندان نمی‌توانند به صورت مطلق و بدون نظارت، هر محتوایی را تولید و منتشر کنند. این موضوع نه فقط در ایران، بلکه در سراسر دنیا رعایت می‌شود.

چراغ افزود: در کشور ما نیز از سال‌ها پیش نظام‌های مشخصی برای حمایت از حقوق هنرمندان و همچنین حفظ حقوق مخاطبان ایجاد شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به شورای صدور پروانه نمایش، نظام‌نامه اکران و رده‌بندی سنی اشاره کرد که هدف همه آن‌ها صیانت از مخاطب و تنظیم بازار فرهنگی است.

این کارشناس حقوقی ادامه داد: رده‌بندی سنی برای آثار نمایشی از جمله فیلم، سریال و انیمیشن، مخاطب را راهنمایی می‌کند که این اثر برای چه گروه سنی مناسب یا نامناسب است. موضوعاتی مثل خشونت، استعمال دخانیات، یا ارتباطات خارج از عرف، همه در این نظام‌نامه‌ها بررسی و طبقه‌بندی می‌شود.

وی درباره سریال «سووشون» تصریح کرد: با وجود فضاسازی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته، این سریال نه تنها سانسور نشده، بلکه اصلاً مجوز رسمی تولید و نمایش دریافت نکرده است. طبق بیانیه‌ای که ساترا امروز منتشر کرد، این اثر صرفاً در مرحله طرح اولیه تأیید شده و در مرحله بررسی فیلمنامه، مجوز لازم صادر نشده است.

وی گفت: با وجود نداشتن مجوز، تولید سریال انجام شد و سپس پلتفرم مربوطه اقدام به پخش آن کرد. در حالی‌که هیچ‌یک از مراحل لازم شامل دریافت پروانه ساخت، نظارت تولید و پروانه نمایش طی نشده بود. حتی قسمت‌هایی از سریال برای بازبینی ارسال شده، اما در نهایت نسخه‌ای که پخش شد با نسخه تأیید شده مطابقت نداشت.

این کارشناس حقوقی خاطرنشان کرد: عوامل سریال ادعا کرده‌اند که تنها حدود ۶۲ ثانیه از اثر مورد ایراد بوده، اما این ادعا خلاف واقع است، زیرا کل اثر فاقد مجوز پخش بوده و تخلف رخ داده، فقط مربوط به یک دقیقه نیست. با وجود مذاکرات و توافق برای اصلاحات، نسخه‌ای پخش شد که پیش‌تر مورد ایراد بوده است.

وی افزود: موضوع این است که برخی سازندگان، بدون طی مراحل قانونی، تولید و پخش آثار را آغاز می‌کنند و سپس با استناد به آزادی هنری، دستگاه نظارتی را متهم به سانسور می‌کنند. در حالی‌که آنچه اتفاق افتاده، صرفاً اجرای قانون و صیانت از حقوق مخاطبان است.

چراغ در ادامه گفت: در سریال مورد اشاره، جدای از بحث اقتباس ناصحیح از یک رمان ضد استعماری، مواردی از قبیل نمایش صحنه‌های رقص، تماس فیزیکی بین نامحرم و ناهنجاری‌های رفتاری دیده می‌شود که با عرف جامعه ما ناسازگار است.

این کارشناس حقوقی اظهار کرد: نمونه‌های دیگری هم وجود دارد که برخی هنرمندان، بدون مجوز فیلم ساخته‌اند، در جشنواره‌های خارجی شرکت کرده‌اند و حتی با افتخار به کشور بازگشته‌اند. در حالی‌که در بسیاری از کشورها با اینگونه تخلفات برخورد جدی‌تری صورت می‌گیرد. ما نمی‌توانیم قانون را کنار بگذاریم چون عده‌ای نمی‌خواهند آن را رعایت کنند.

وی با مثالی ملموس به توضیح شرایط نظارت در حوزه آثار نمایشی پرداخت و گفت: شما یک بزرگراه را در نظر بگیرید که در آن خودروها با رعایت قوانین، پرداخت عوارض و تحت نظارت در حال رفت‌وآمد هستند. حالا برخی برای دور زدن قانون، از جاده خاکی می‌روند. متأسفانه بعضی‌ها با اشاره به این افراد می‌گویند که کل سیستم نظارت برداشته شود تا هرکسی آزادانه هر فیلمی خواست بسازد. این نگاه نه منطقی است و نه قانونی.

وی افزود: بخش زیادی از هنرمندان ما مسیر قانونی را طی می‌کنند. ابتدا طرح و فیلمنامه‌شان را ثبت می‌کنند، سپس نسخه نهایی فیلمنامه را ارائه می‌دهند، بعد از اخذ مجوز ساخت وارد مرحله تولید می‌شوند، نسخه نهایی را تحویل می‌دهند، مجوز نمایش می‌گیرند و نهایتاً به اکران می‌رسند؛ چه در سینما و چه در پلتفرم‌ها.

چراغ ادامه داد: اما در طرف مقابل، برخی بدون هیچ مجوزی اثری تولید می‌کنند. بحث فقط این نیست که چطور ساختند؛ بلکه این هم هست که منابع مالی آن از کجا آمده؟ اثری که هیچ بازخورد قانونی ندارد، چگونه ساخته می‌شود؟

این کارشناس حقوقی با انتقاد از برخی نهادهای سینمایی اظهار کرد: متأسفانه ما شاهدیم که کارگردانی بدون مجوز اثری ساخته، رفته در یک جشنواره خارجی جایزه گرفته و در بازگشت، مدیرعامل خانه سینما و دیگر عوامل رسمی به استقبال او رفته‌اند. در حالی‌که این نهاد خود باید ضابط قانون و رابط بین وزارت ارشاد و صنوف سینمایی باشد.

وی خاطرنشان کرد: دوستانی که می‌گویند ما را فقط به‌خاطر ۶۲ ثانیه سانسور کردند، بی‌انصافی می‌کنند. در بیانیه ساترا به‌روشنی آمده که اصلاً این اثر مجوز نمایش نداشته و محتوای آن هم با نسخه بررسی‌شده متفاوت بوده. موضوع فقط ۶۲ ثانیه نیست.

وی با اشاره به سریال‌هایی مشابه گفت: نمونه‌هایی مثل سریال «تاسیان» وجود دارد که به دلایل محتوایی در قسمت سوم توقیف شد، اما پس از بررسی و اصلاح، رفع توقیف شد. بنابراین، نگاه ما نگاه حذفی نیست بلکه نظارتی است.

چراغ همچنین تأکید کرد: سریال «سووشون» از رمانی اقتباس شده که هدفش ضد استعماری و روشنگرانه بوده، اما در سریال، شاهد نمایش‌های خارج از عرف، رقص، اباحه‌گری و مفاهیمی هستیم که به کلی با فضای کتاب و فرهنگ جامعه مغایر است.

وی ادامه داد: جدا از موضوع مجوز، در ساترا آئین‌نامه‌های مشخصی برای محتوای آثار وجود دارد. مواردی مانند خشونت، ارتباط نامتعارف، مواد مخدر، نوع پوشش و…، همه در این آئین‌نامه با دقت تعریف شده‌اند تا حقوق مخاطب رعایت شود.

این کارشناس حقوقی در پایان این منبع مطلع هشدار داد: حتی اگر این آثار اصلاح جزئی شوند، باز هم تبعات فرهنگی دارند. چرا که با بازنمایی نادرست از تاریخ، تابوشکنی، و زیرپا گذاشتن شرع و اخلاق همراه هستند. نباید با ساده‌انگاری از کنار این مسائل عبور کرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 12 =