«سووشون» پیچیده‌ترین کارم بود؛ چرا آبیار سراغ دوربین روی دست رفت؟
بازدید 2
0

«سووشون» پیچیده‌ترین کارم بود؛ چرا آبیار سراغ دوربین روی دست رفت؟

فرید ناظر فصیحی طراح جلوه‌های ویژه بصری سریال «سووشون» درباره پیچیدگی های کاری سریال های تاریخی به خبرنگار مهر بیان کرد: وقتی یک فیلم یا سریال ساخته می‌شود، همه عوامل تلاش می‌کنند در عین خدمت به فیلمنامه و کارگردان، بخشی از توانایی حرفه‌ای خود را نیز نشان دهند. اما سخت‌ترین بخش در طراحی جلوه‌های بصری این است که به شکلی کار کنیم که در بهترین شکل ممکن دیده نشویم و رسیدن به این نقطه بسیار دشوار است.

وی درباره همکاری با نرگس آبیار در «سووشون» گفت: سال‌هاست به عنوان طراح جلوه‌های ویژه بصری در کنار نرگس آبیار فعالیت می‌کنم. نگاه او به روایت و دکوپاژ را می‌شناسم و به هماهنگی رسیده‌ایم. در طول کار، وقتی درباره یک پلان صحبت می‌کنیم، دقیقاً می‌دانم چه می‌خواهد و در نهایت هم به همان نتیجه می‌رسیم.

«سووشون» پیچیده‌ترین کارم بود؛ چرا آبیار سراغ دوربین روی دست رفت؟

وی درباره تفاوت طراحی جلوه‌های ویژه در آثار تاریخی با دیگر ژانرها و موضوعات توضیح داد: در پروژه‌های تاریخی، عکس‌ها و اسناد تصویری بسیاری وجود دارد که باید براساس آنها جلوه‌های بصری طراحی و اجرا شود. اما در فیلم‌ها و سریال‌های داستانی، وقتی چنین اسنادی وجود ندارد، کار راحت‌تر می‌شود و می‌توان بر پایه خواست کارگردان و تخیل پیش رفت.

روزانه ۲۵۰ پلان را با جلوه‌های بصری کار می‌کردیم

ناظر فصیحی افزود: در این پروژه بر اساس نظر کارگردان، باید عین به عین داستان پیش می‌رفتیم و همین موضوع کار را دشوار می‌کرد؛ تا جایی که به طور میانگین روزانه ۲۵۰ پلان را با جلوه‌های بصری کار می‌کردیم.

وی درباره صحنه‌های جنگ نیز توضیح داد: یکی از پیچیدگی‌های اصلی کار، کنترل صحنه در فضای سریال بود. به همین دلیل معتقدم «سووشون» پروژه‌ای منحصربه‌فرد در ایران است.

طراح جلوه‌های ویژه سریال اظهار کرد: آبیار در ساخت این سریال تلاش کرده به اصل داستان وفادار باشد و یکی از تمهیدات او استفاده از دوربین روی دست بود. این حساسیت و دقت برای شبیه‌سازی با دوربین روی دست زمان‌بر بود. علاوه بر این، مدام در حال حذف نشانه‌های زندگی امروز در اطراف لوکیشن اصلی بودیم. مثلاً خانه زری، لوکیشن اصلی، دست‌نخورده باقی مانده بود اما اطراف آن پر از ساختمان‌های بلند بود که باید حذف می‌شد تا فضا به روزگار گذشته نزدیک شود. یا منابع نوری امروزی در صحنه وجود داشت که باید پاک می‌شد. این چالش‌ها واقعاً نفس‌گیر بودند.

یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های ۲۰ سال گذشته

ناظر فصیحی تجربه «سووشون» را ارزنده دانست و گفت: در ۲۰ سال گذشته که در حوزه جلوه‌های بصری فعالیت می‌کنم، می‌توانم بگویم این سریال یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌هایی بود که کار کرده‌ام. تجربه‌ای گرانبها برای تیم ما بود.

«سووشون» پیچیده‌ترین کارم بود؛ چرا آبیار سراغ دوربین روی دست رفت؟

وی درباره شیوه اقتباس در این پروژه نیز اظهار کرد: این نوع اقتباس ادبی در سینما و سریال‌سازی خیلی تکرار نشده است. در آثار تاریخی دیگر، نویسنده بر اساس اسناد و با کمک تخیل، تصویری از واقعه می‌سازد. اما آبیار تمام روایت را خط به خط با رمان پیش برد. رسیدن به این ساختار کار سخت اما لذت‌بخشی بود، چون با ساخته شدن هر پلان معنایی تازه شکل می‌گرفت و گویی لحظه‌به‌لحظه در تاریخ سرزمین‌مان قدم می‌زدیم. من شخصاً این شکوه لحظات تاریخی را دوست داشتم.

ناظر فصیحی درباره اهمیت باورپذیری در صحنه‌های این سریال گفت: حفظ ریتم و باورپذیر کردن صحنه‌ها اولویت اصلی ما بود. روایت عشق زری و یوسف در دل جنگ و در عین حال نشان دادن مخالفت یوسف با شرایط کشور نیاز به فضاسازی دقیق داشت. مثلاً در قسمت سوم، یک اردوگاه با چادر و ادوات نظامی طراحی شد. ماکت هواپیمایی هم برای القای فضای فرودگاه در نظر گرفتیم و هنگام قدم‌زدن زری و یوسف، هواپیمایی دیگر در آسمان پرواز می‌کرد. این تمهیدات برای افزایش حس و حال فضا و باورپذیری آن روزها بود.

وی درباره تأثیر سریال بر نسل جوان بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش نسل جدید، موضوع آموزش و آگاهی است. آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و دیگر نهادها در این زمینه کوتاهی کرده‌اند. به نظرم رمان «سووشون» نوشته سیمین دانشور در جهت آگاهی‌بخشی حرکت می‌کند و آبیار و تیم تولید «سووشون» نیز دغدغه‌مندانه در این مسیر حرکت کرده‌اند.

طراح جلوه‌های ویژه بصری سریال «سووشون» در پایان گفت: به اعتقاد من برای اینکه تفکر «سووشون» در نسل جوان نهادینه شود، در درجه نخست باید با داستان همراه شوند و اگر این اتفاق بیافتد طبیعتاً این آگاهی بخشی نسبت به تاریخ سرزمین‌مان رخ داده است.

عکس ها از حسن قائدی است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − یک =