به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، رائد فریدزاده ضمن تشکر از خانه سینما و همکاران سازمان سینمایی، گفت: از نگاه آکادمیک و علمی که در بخش معاونت توسعه فناوری سازمان سینمایی شکل گرفته و تلاش میکنند تا فضای تعاملی و گفتگو را برای صنوف و حوزههای مختلف ایجاد کنند، تشکر میکنم.
وی با تقدیر از همراهی و همدلی همه سینماگران و صنوف سینمایی در جنگ 12 روزه اظهار کرد: البته وقتی تقدیر و تشکر میکنیم درواقع یک وظیفه ملی را تقلیل میدهیم زیرا سینماگران جزئی از ملت هستند و وظیفه ملی توسط سینماگران در شرایط پرخطر بدون اینکه کسی به آنها بگوید صورت گرفت به همین دلیل خودم را در شرایطی نمیبینم که بخواهم تقدیر و تشکر کنم و زبانم برای بیان آن الکن است.
فریدزاده با اشاره به اینکه شاید اصل مشکل سینمای ما به موضوع مورد نظر همایش بر میگردد، بیان داشت: نکته مهم این است که نمی توانیم سینمای ایران را جدای از سینمای جهان بدانیم زیرا سینمای ایران جزئی از چرخه تجاری جهانی محسوب میشود.
وی ادامه داد: سالنامه فوکس سالانه از طرف مرکز اطلاع رسانی سمعی بصری اروپا منتشر میشود که منبعی برای رجوع موضوعاتی مانند تولیدات سینمایی، پخش، فروش و اکران را میتوانید در آن مشاهده کنید.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: در سال 2024 فروش ناخالص سینمای کشورهای آمریکا و کانادا 7 هزار و 964 میلیون یورو بوده است که نسبت به 2023 چیزی در حدود 4 درصد کمتر شده است و کشور چین در سال 2023 در حدود 7 هزار و 169 میلیون یورو و در سال 2024 تبدیل به 5 هزار و 451 میلیون یورو یعنی افت 24 درصدی پیدا کرده، کشور فرانسه تغییری نداشته، هند تغییر 5 درصدی، ژاپن افت 13 درصدی و انگلیس نیز رشد 3 درصدی داشته است. در سال 2024 بقیه کشورها مانند آلمان، کره جنوبی و استرالیا درآمد سینماییشان در حدود منفی 9 درصد کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در مورد میزان بلیتهای فروخته شده چین رتبه اول را دارد، هند منفی 6 درصد، آمریکا منفی 7 درصد و جالب است اندونزی با رشد 11 درصدی و بعد از آن برزیل با رشد 10 درصدی در رتبه بعدی قرار دارند. درخصوص تولیدات در سال نیز2024 در ابتدا کشور هند با 803 فیلم ( با8 درصد افزایش )، آمریکا 510 فیلم، ژاپن 685 فیلم و چین با 512 فیلم.
فریدزاده با تاکید بر جدی گرفتن تولیدات مشترک گفت: در چنین شرایطی اگر بخواهیم وضعیت سینمای ایران را از یک چهارچوب و محدوده محلی و منطقهای فراتر ببرید چارهای نیست جز اینکه آنرا در قیاس جهانی ببینید و افق سینمای ایران، افق استانداردهای جهانی باشد و به تولیدات مشترک جهانی پیوند بخورد و اگر میخواهیم از نظر اقتصادی برای سینمای ایران چرخهای در نظر بگیریم چارهای نداریم جز اینکه تولیدات مشترکی داشته باشیم.
علیرضا اسماعیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی هم ضمن تشکر از همکاری خانه سینما و اساتید سینمایی که در این همایش حضور پیدا کردند گفت: در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در استقرار دولت جدید با نگاه دانشگاهی که آقای فریدزاده داشتند سعی کردیم مسائل سینما را با پژوهشهای کاربردی و نشستهای علمی بررسی کنیم تا از این طریق بتوانیم به برخی سوالات دوستان سینما پاسخ بدهیم تا مجموعه آنها کمکی برای ارتقاء سینمای ایران باشد.
وی ادامه داد: در همین راستا اولین همایش را سال گذشته با موضوع «سینمای ایران نگاهی به آینده» برگزار شد که با استقبال خوبی همراه بود.
اسماعیلی با بیان اینکه سه نوع جریان فیلمسازی هنری، تجاری و حمایتی را از نوع تامین سرمایه و میزان هزینه تولید در فیلمسازی ایران می توانیم معرفی کنیم، افزود: امیدوارم بتوانیم در این همایش این سه نوع فیلمسازی را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم و فرصتی باشد تا نقاط قوت و ضعف هر کدام از آنها را از زبان اساتید دانشگاه و سینماگران بشنویم تا گامی در جهت ارتقاء سینمای ایران برداریم.
۵۹۲۴۳
نظرات کاربران