شوراهای صنفی خواستار واگذاری نحوه برگزاری امتحانات به دانشگاه ها شدند
بازدید 5
0

شوراهای صنفی خواستار واگذاری نحوه برگزاری امتحانات به دانشگاه ها شدند

به گزارش خبرنگار مهر، شوراهای صنفی دانشجویی دانشگاه‌های تهران در خصوص برگزاری امتحانات شهریورماه نامه‌ای به وزیر علوم نوشتند که به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسین سیمایی صراف وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری: موضوع درخواست اتخاذ تدابیر فوری و عادلانه درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم ۱۴۰۴-۱۴۰۳

با سلام و احترام

در پی رخدادهای تلخ و ناگوار ناشی از تجاوز رژیم منحوس صهیونیستی به کشور عزیزمان و تحمیل جنگ ۱۲ روزه متأسفانه برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم تحصیلی در دانشگاه‌های سراسر کشور با وقفه‌ای ناخواسته مواجه شد.

این تعویق که با هدف حفظ امنیت جامعه دانشگاهی و بر اساس مصالح کلان کشور اتخاذ گردید منجر به موکول شدن امتحانات به شهریورماه شد.

دانشجویان نیز همگام با ملت غیور علی رغم تحمل سختی‌های ناشی از فضای متشنج، با امید به بازگشت آرامش و با احساس مسئولیت نسبت به مصالح کشور و وظیفه علمی خود صبورانه این وضعیت را پذیرفتند.

اما اکنون در آستانه آغاز امتحانات گزارش‌های میدانی متعدد از دانشگاه‌های مختلف کشور حاکی از آن است که شرایط رفاهی و زیر ساختی لازم برای برگزاری حضوری امتحانات فراهم نیست.

بیم آن می‌رود که بی توجهی به این واقعیت‌ها نه تنها نظم دانشگاهی را مختل نماید، بلکه لطمه‌های مادی و معنوی به جامعه دانشجویی وارد سازد و در این برهه حساس آثار سو آن بر وحدت ملی و امنیت روانی کلیه اقشار جامعه نیز نمایان گردد.

در این راستا، شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های تهران ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با آن وزارتخانه، موارد زیر را به عنوان چالش‌ها پیشنهادات و راهکارهای برون رفت از این شرایط به استحضار می‌رسانند:

بحران ناترازی انرژی و آب تهدیدی جدی برای سلامت و عدالت (آموزشی)

همان گونه که مستحضرید هم زمانی اوج گرمای تابستانه با بروز ناترازی در تولید و مصرف برق کشور، وضعیت را به مرز بحران رسانده است گزارش‌های میدانی حاکی از قطعی‌های مکرر برق به مدت ۲ تا ۴ ساعت در روز است که نه تنها وسایل سرمایشی و روشنایی را از کار انداخته بلکه عملکرد سامانه‌های مخابراتی سیستم‌های آب رسانی و زیر ساخت‌های الکترونیکی را نیز مختل کرده است. این شرایط، که طبق پیش بینی‌ها در بازه زمانی برگزاری امتحانات ادامه خواهد داشت می‌تواند فشار جسمی و روانی مضاعفی بر دانشجویان تحمیل کرده و حداقل‌های رفاهی آنان را سلب نماید.

هم زمان کاهش منابع آبی و جیره بندی و افت فشار آب در بسیاری از مناطق کشور، از جمله کلان شهر تهران دسترسی به امکانات اولیه بهداشتی به ویژه در خوابگاه‌ها را با مشکل جدی مواجه ساخته و شرایط زیستی و رفاهی را نامطلوب خواهد کرد برگزاری امتحانات در چنین شرایطی، سلامت جسمی و روانی دانشجویان را به خطر انداخته و عدالت آموزشی را به شدت خدشه دار می‌سازد.

تبعیض در شرایط زیستی و نابرابری آموزشی

گرچه تمامی دانشجویان با مشکلات ناشی از بحران گرما و انرژی مواجه اند اما شرایط دانشجویان غیر بومی ساکن در خوابگاه‌ها به مراتب دشوارتر است. استرس ناشی از کمبود امکانات بهداشتی، بی ثباتی در تأمین حداقل نیازهای رفاهی و تحمل گرمای شدید در فضاهای گاه فرسوده و پرتراکم خوابگاهی، در کنار اضطراب امتحانات تمرکز و سلامت روانی و جسمی آنان را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد. این امر نابرابری آشکاری در فرآیند آموزشی ایجاد کرده و احتمال اثرگذاری مستقیم آن بر نتایج امتحانات کاملاً مشهود است.

اختلال در حمل و نقل و فشارهای اقتصادی

هم زمانی آغاز امتحانات با بازگشت زائران اربعین حسینی موجب افزایش چشمگیر هزینه‌های سفر، کمبود بلیت و ازدحام مسافران در ناوگان حمل و نقل بین شهری خواهد شد. از سوی دیگر، با تصمیم برخی دانشگاه‌ها مبنی بر تخلیه خوابگاه‌ها بلافاصله پس از پایان امتحانات و فاصله حدود دو هفته‌ای تا شروع ترم جدید، دانشجویان ناچار خواهند شد دوباره به شهرهای خود بازگردند و سپس در مهرماه مراجعت کنند.

این چرخه رفت و آمد در شرایط اقتصادی ناپایدار کنونی، فشار مالی سنگینی بر خانواده‌ها وارد خواهد کرد. همچنین، بازگشایی نسبتاً دیرهنگام خوابگاه‌ها در روزهای منتهی به امتحانات، موجب تراکم سفرهای بین شهری و اختلال در برنامه ریزی شخصی دانشجویان برای استقرار و آمادگی خواهد شد و اضطراب آنان را افزایش خواهد داد.

راهکارهای پیشنهادی با توجه به مطالب فوق گزارش‌های میدانی و مباحث مطرح شده در شبکه‌های دانشجویی، سه راهکار مشخص جهت مدیریت چالش‌های موجود به شرح زیر ارائه می‌گردد:

راهکار نخست بسیج ملی برای خدمات رسانی اضطراری به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها در صورت اصرار بر برگزاری حضوری، امتحانات ضروری است وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری نهادهای ذیربط از جمله وزارت نیرو وزارت کشور سازمان آب و فاضلاب، شرکت توانیر استانداری‌ها و مدیریت عالی دانشگاه‌ها طرحی فوری برای تأمین حداقلی نیازهای زیرساختی و رفاهی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها تدوین و اجرا نماید شوراهای صنفی دانشجویان نیز باید به عنوان نمایندگان قانونی آنان در نظارت بر اجرای اقدامات و گزارش دهی شرایط مشارکت داشته باشند تا از بروز اختلالات و نارسایی‌ها جلوگیری شود.

هدف این طرح به حداقل رساندن کمبودها و ایجاد شرایط بهینه در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها در طول برگزاری امتحانات است. بدیهی است که برگزاری امتحانات حضوری باید همراه با تمهیدات و اقدامات لازم باشد؛ در غیر این صورت انجام آن بدون فراهم کردن ملزومات و حداقل‌های رفاهی و زیر ساختی،

مغایر با عدالت آموزشی است و مسئولیت تبعات آن مستقیماً بر عهده مسئولان تصمیم گیر خواهد بود.

راهکار دوم واگذاری تصمیم‌گیری نهایی به دانشگاه‌ها با در نظر گرفتن تفاوت‌های اقلیمی رفاهی و مدیریتی میان دانشگاه‌های کشور، ضروری است که اختیار تصمیم‌گیری نهایی درباره نحوه برگزاری امتحانات به هیئت رئیسه هر دانشگاه با مشورت شوراهای صنفی همان دانشگاه واگذار شود این رویکرد اگرچه با چالش‌های همراه است اما می‌تواند علاوه بر حفظ استقلال دانشگاه‌ها امکان اتخاذ تصمیمات متناسب با واقعیت‌های بومی را فراهم می‌آورد.

راهکار سوم برگزاری یکپارچه امتحانات به صورت مجازی چنانچه اجرای دو راهکار فوق ممکن نباشد پیشنهاد می‌شود تمامی امتحانات پایان ترم در سراسر کشور به صورت مجازی برگزار گردد. اگرچه این روش نیز با چالش‌ها و نارسایی‌هایی همراه است اما با اتکا به زیر ساخت‌های ایجاد شده در دوران همه‌گیری ویروس، کرونا از تحمیل هزینه‌های سفر، فشارهای ناشی از اسکان در خوابگاه و تبعیض‌های آموزشی جلوگیری کرده و عدالت را در شرایط فعلی تضمین می‌نماید.

این نامه بیش از آنکه شکایتی از وضع موجود باشد دعوتی صریح به سیاست گذاری مسئولانه و تدبیر در شرایط ویژه کنونی است اصرار بر رویه فعلی بدون تأمین الزامات و حداقل‌های رفاهی زیر ساختی و آموزشی، به نارضایتی عمومی در دانشگاه‌ها دلسردی دانشجویان و تضییع حقوق مسلم آنان خواهد انجامید.

بی تردید، اتخاذ تصمیمی شجاعانه واقع گرایانه و دانشجو محور از سوی آن وزارت محترم، نه تنها آرامش و نظم را به فضای دانشگاهی باز می‌گرداند بلکه موجب تقویت اعتماد عمومی به مدیریت آموزش عالی کشور خواهد شد. بدیهی است که عدم درک متقابل در سطح دانشگاه‌ها و میان فرهیختگان دلسوز کشور می‌تواند مشکلات را تشدید و آرامش روانی جامعه دانشجویی را مختل سازد. انتظار می‌رود در تصمیم‌گیری پیشرو مصالح آموزشی کرامت انسانی و سلامت جامعه دانشگاهی کشور در اولویت قرار گرفته و راهکاری مبتنی بر عدالت و واقعیت اتخاذ گردد.

با احترام و امتنان

مجمع شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های تهران

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (ره)

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خوارزمی

فعالین صنفی دانشجویی دانشگاه الزهرا (س)

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =