بازدید 127
0

شیوع نوع جدیدی از ویروس های کرونا و آنفولانزا در ایران | مردم هشیار باشند

با بیان اینکه تغییرات اکولوژیک در فصل سرد سال حاصل می‌شود، اظهار کرد: به واسطه تغییرات اکولوژیک فصل سرد سال، تغیرات متناسب برای سوش‌های سرمادوست فراهم‌ می‌شود و این سوش‌ها می‌توانند از فرصت استفاده‌ کنند و سبب افزایش بیماری‌های تنفسی می‌شوند. بیماری‌های تنفسی به طور معمول و به صورت سنواتی در موسم پاییز و زمستان  به ویژه بیماری‌های ویروسی که شایع‌ترین نوع بیماری‌های تنفسی هستند، مواجه‌ می‌شویم.

وی درباره چرایی افزایش بیماری‌های تنفسی در فصل سرد سال توضیح‌داد: «تغییرات اکولوژیک سازگار با طبیعت بیولوژیک ویروس‌های مربوطه فصلی» و «حضور بیشتر انسان‌ها در فضای مسقف و افزایش ارتباطات فیزیکی» شرایط را برای ویروس‌ها مهیا می‌کنند.  

۲ پیک آنفلوانزا در ایران و جهان

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا به طور سنتی ۲ پیک در عرصه جهانی  دارد، گفت: ایران از این پیک‌ها دور نیست. به طور معمول، پیک اول آنفلوآنزا از اواسط  مهرماه آغاز می‌شود و به طور معمول تا اواخر آبان ادامه‌ دارد. اگرچه زمان پیک نخست آنفلوآنزا از اواسط مهر تا اواخر آبان ماه است اما شاید فراز و فرودهای تقویمی در برخی کشورها داشته‌ باشد. ویروس‌ها، بیشترین عامل ابتلا به بیماری‌های تنفسی هستند و به ویژه در گروه‌های سنی کودکان و سالمندان شیوع بیشتری دارند.  

وی ادامه داد: همچنین پیک دوم آنفلوآنزای فصلی از اواسط دی ماه آغاز می‌شود. «سین‌سیشیال ویروس‌ها» بسیار شایع هستند و به طور معمول حجم بالاتری از  اختلالات تنفسی را فراهم‌ می‌کنند.   

سوش‌های جدید خانواده اومیکرون

زالی همچنین در ادامه صحبت‌هایش درباره کرونا ویروس نیز با بیان اینکه اخیرا با سوش‌های جدیدی از خانواده «اومیکرون» در سطح جهانی مواجه هستیم، افزود: هم‌پوشانی ویروس‌ خانواده اومیکرون با ویروس آنفلوآنزا و سایر ویروس‌ها می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود. تعداد افراد با تست مثبت کرونا و بیماران نیازمند به بستری به دلیل ابتلا به کرونا به تازگی در سطح جهان افزایش یافته‌ است؛ هرچند میزان مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا مانند امواج قبلی و سال‌های گذشته نیست، اما نرخ ابتلا به بیماری بیشتر است.

ویژگی سوش‌های جدید کرونا چیست؟

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی تصریح‌ کرد: به نظر می‌رسد سوش‌های جدید کرونا ویروس از قدرت «ایمنی‌گریزی» و «حد انتقال» بیشتری برخوردار هستند. در حال حاضر، سوش KP۳، سویه غالب جهانی است و دو «جهش» نسبت سوش‌های گذشته دارد. دو جهش ژنی، فرصت بیشتری را برای انتقال در اختیار سوش KP۳ قرار می‌دهد و ایمنی‌گریزی بیشتری دارد.  

وی درباره ضرورت رعایت مراقبت‌های بهداشتی گفت: کماکان افراد بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی‌-عروقی و کسانی که از داروهای نقص سیستم ایمنی استفاده‌ می‌کنند، می‌بایست پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت‌ کنند. اگر افراد بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی‌-عروقی و کسانی که از داروهای نقص سیستم ایمنی استفاده‌ می‌کنند حتی به بیماری کرونا مبتلا نشوند، شانس ابتلا به آنفلوآنزا و سایر ویروس‌ها را دارند.  

ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا برای برخی گروه‌ها 

زالی ادامه‌ داد: مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان، مبتلایان آسم و بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌بایست واکسن آنفلوآنزا را تزریق‌ کنند. اواخر شهریور ماه و هفته‌های آغازین مهر ماه، زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوانزا است؛ چرا که حداقل دو هفته زمان می‌برد که ایمنی فراهم‌ شود. اگر واکسن در زمان طلایی تزریق نشود، این احتمال وجود دارد که در زمان اوج بیماری آنفلوآنزا اثربخشی نداشته‌ باشد.  

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دیدگاه‌های اشتباه درباره تزریق واکسن گفت: برخی تصور می‌کنند در صورت تزریق  واکسن آنفلوآنزا به سرماخوردگی مبتلا نمی‌شوند که یک تصور نادرست است. ویروس‌های سرماخوردگی با ویروس‌های آنفلوآنزا متفاوت‌ هستند. هدف از تزریق واکسن آنفلوانزا، عدم ابتلا به سرماخوردگی نیست بلکه عدم ابتلا به آنفلوآنزای فصلی است.  

میزان اثرگذاری واکسن‌های آنفلوانزا

وی تاکیدکرد: با توجه به اینکه از سوش‌های سال گذشته برای واکسن آنفلوانزا استفاده‌ می‌شود، بنابراین تزریق این واکسن نمی‌تواند ایمنی ۱۰۰درصدی حاصل‌ کند. مطالعات متعددی درباره اثربخشی واکسن آنفلوانزا انجام شده، نتایج برخی مطالعات بیانگر ایمنی ۴۰ درصدی و برخی مطالعات نیز بیانگر ایمنی ۶۰ درصدی هستند. اگر سالمندان و افرادی مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و سایر بیماران نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام‌ کردند، در عین حال در نظر داشته باشند که همچنان باید نسبت به رعایت نکات بهداشتی توجه داشته باشند.


منبع:

ایسنا



کدخبر:
336054

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

گسترش نیوز

پایگاه خبری گسترش نیوز یک خبرگزاری وابسته به موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد که با شعار با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید، آغاز بکار کرده است. پس از تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاش‌های بسیاری جهت راه‌اندازی این خبرگزاری به صورت خصوصی صورت پذیرفت. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت، در تاریخ یک اردیبهشت سال 1394 به شماره ثبت 35854 و شناسه ملی 14004862024 به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این موسسه در تهران- خیابان قایم مقام فراهانی- جنب کلینیک تهران- کوچه آزادگان - پلاک 26 واقع شده است. صاحب امتیاز گسترش نیوز را موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد. مدیر مسئول این پایگاه خبری و موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت نیز ناصر بزرگمهر بوده، مسئولیت سردبیری گسترش نیوز برعهده میلاد محمدی گذاشته شده است. شروین اُشیدری به عنوان معاون سردبیر در این مجموعه فعالیت می‌کند و دبیر بخش گزارش نیز مجتبی اسکندری می‌باشد. گسترش نیوز خود را موظف کرده است تا اصول اجتماعی و ملی بیان شده در میثاق نامه خود را اجرا نماید. این اصول عبارتند از: التزام عملی به قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی، بر اساس تکلیف امر به‌ معروف و نهی از منکر، حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی، احترام به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی و ‌پرهیز از هرگونه تحریک قومیت ‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی، پرهیز از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی گردد، انتشار سریع و به‌ موقع مشکلات جامعه و پرهیز از ملاحظاتی که منجر به خود سانسوری می‌شود. میثاق نامه گسترش نیوز در رابطه با محتوای رسانه نیز شامل بندهای مختلف می‌باشد. سرلوحه کار قرار دادن راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخباراقتصادی به ‌عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، امتناع از انتشار اخباری که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد و اعتقاد بر آنکه منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست، خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به‌گونه‌ای عمل شود که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود، تفکیک آگهی و رپرتاژ آگهی صریحا از مطالب و محتوای رسانه، الزام به درج نام منبع و یا پدیدآورنده در نقل هرگونه محتوا، خودداری از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعین پیدا کند در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدودیت دارد و پرهیز در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه ‌نمایی و یأس‌آفرینی از جمله اصول گسترش نیوز در محتوای رسانه ای می باشد. گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در راستای ایفای اصول رفتار رسانه‌ای پایبند به قوانین و اخلاق باشد. بنابراین گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شوند، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی نماید. به منظور کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی کند و به‌صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده ننماید. از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به ‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز نماید و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی"و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح کند. برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه گرفته و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل نماید. گسترش نیوز حریم خصوصی افراد را محترم می‌شمارد و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی کند. متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان بوده و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آنها به اجازه از خودشان بسنده نمی کند و به اصولی فراتر از آن پایبند است و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می دهد. حقوق کودکان را محترم شمرده و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می نماید و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می کند. در رابطه با رفتار سازمانی نیز یک سری اصول و قواعد در میثاق نامه این خبرگزاری ذکر شده است. گسترش نیوز حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می داند و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می کند. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِ روزنامه‌ن گارانه استفاده نمی‌کند.  در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به ‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه‌ حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیرد. برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه ‌نگاران، دریافت هدیه غیرمتعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌داند و به ‌هیچ ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی پذیرد و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می نماید. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. گسترش نیوز صراحتا وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می کند و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به ‌طور آشکار و شفاف اعلام می نماید. صنعت معدن، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، ورزش، سیاست و چندرسانه‌ای بخش‌های اصلی تحت پوشش خبری گسترش نیوز می‌باشد. صنعت معدن با زیرحوزه‌های؛ صنعت، معدن، گسترش نیوز قیمت خودرو، انرژی، تجارت با زیرحوزه؛ اصناف، کسب و کار، نمایشگاه و گردشگری، اقتصاد با زیرحوزه؛ بانک و بیمه، بورس، گسترش نیوز مسکن، فرهنگ با زیرحوزه؛ سینما و تلویزیون، موسیقی و آموزشی، جامعه با زیرحوزه؛ سبک زندگی، حوادث، فناوری و شهری، ورزش با زیرحوزه؛ فوتبال، منهای فوتبال، سیاست با زیرحوزه؛ سیاست داخلی و سیاست بین الملل، چندرسانه‌ای با زیرحوزه؛ عکس، صوت، فیلم، اینفوگرافی و کاریکاتور از جمله زمینه‌های فعالیت گسترش نیوز است.   در بخش‌های مختلف این پایگاه خبری جهت دسترسی سریعتر می‌توان، پربازدید سیاست، پربازدید بانک و بیمه مثل گسترش نیوز سهام عدالت، پربازدید فیلم، پربازدید خودرو، پیشنهاد سردبیر و گزارش ویژه را مشاهده نمایید. به منظور ثبت تبلیغات و یا ارائه نظرات درباره گسترش نیوز می‌توان از شماره تماس ۸۲۱۹۰ – ۰۲۱ داخلی ۲۱۴ استفاده نمود. همچنین گسترش نیوز را به راحتی با آیدی gostareshnews@ در شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیدا کرد. متوسط بازدید روزانه سایت گسترش نیوز 120 هزار مخاطب بوده و در جایگاه 372 ایران در رنک بندی الکسا و 7908 جهان قرار دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =