طرح هاتف دانشگاه خواجه نصیر؛ گذرگاه ایده‌ها از «دره مرگ» تا تجاری‌سازی
بازدید 3
0

طرح هاتف دانشگاه خواجه نصیر؛ گذرگاه ایده‌ها از «دره مرگ» تا تجاری‌سازی

حمیدرضا تقی راد، رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ورود طرح هاتف به این دانشگاه توضیح داد: بیش از یک سال است که مأموریتی اساسی برای ورود به مسائل کلان کشور در دستور کار قرار گرفته و برای تحقق این هدف، محورهای مختلفی تعریف شد که یکی از آن‌ها طرح هاتف است. در قالب این طرح، دانشگاه به‌عنوان یک هویت حقوقی با ارگان‌ها و سازمان‌های ملی همکاری می‌کند تا برنامه‌های مؤثر در حوزه‌های کلان کشور اجرا شود.

وی توضیح داد: امروز به‌روشنی شاهدیم که مردم ما با مسائل و چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. برای اینکه بتوانیم این مشکلات را حل کنیم، دانشگاه باید محورهای مختلفی را مدنظر قرار دهد که یکی از آن‌ها طرح «هاتِف» است. بدون شک لازم است دانشگاه به‌عنوان یک نهاد حقوقی، با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و در اجرای برنامه‌های مؤثر در حوزه‌های کلان کشور نقش فعال ایفا کند. خوشبختانه ما در قالب پروژه‌های پیشران با سازمان برنامه و بودجه کشور همکاری کرده‌ایم و همچنین با وزارتخانه‌های مختلف وارد مذاکره و همکاری شده‌ایم تا به حل مسائل اساسی از جمله مشکلات مربوط به ناتوانی‌ها در کشور، کمک کنیم.

تقی راد بیان کرد: در حوزه طرح هاتف، تمرکز بیشتر بر ایجاد ظرفیت‌های انسانی برای پیشبرد این فعالیت‌ها است. همان‌طور که می‌دانید، انجام پروژه‌های کلان نیازمند دو رکن اصلی است: نیروی انسانی توانمند و سرمایه مادی.

انتخاب طرح‌های اولویت‌دار و ظرفیت‌سازی انسانی

به گفته رئیس دانشگاه خواجه نصیر، از میان ۷۲ طرح ارسالی، ۲۲ طرح که امکان تجاری‌سازی و رفع نیازهای کشور را داشتند انتخاب شد. او تأکید کرد: بیش از خود نتایج طرح‌ها، فرآیند تیم‌سازی میان محققان، دانشجویان، صنعت و جامعه برای ما اهمیت دارد.

وی توضیح داد: بیش از آنکه خود طرح‌ها و نتایج آنها اهمیت داشته باشد، تیم‌سازی و کنار هم قرار گرفتن محققان، دانشجویان، صنعتگران و نیازهای جامعه است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید بگویم که اعضای هیئت علمی به طور گسترده‌تری وارد این پروژه‌ها شده‌اند. با فراخوان و زمینه‌سازی‌های انجام‌شده، استقبال چشمگیری از طرح‌ها صورت گرفته و این روند همچنان ادامه دارد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر تصریح کرد: با توجه به اینکه ۷۲ طرح ارائه شده، این نشان‌دهنده وجود پتانسیل ذخیره قابل توجهی است. انتخاب طرح‌ها بر اساس آمادگی برای ورود به بازار و اهمیت موضوعی آنها صورت گرفته است. گام بعدی، تبدیل این ایده‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان است که بتوانند جوانان و نخبگان را به کار گرفته و نقش مؤثری در اقتصاد دانش‌بنیان کشور ایفا کنند.

وی ادامه داد: مرحله بعد، تبدیل ایده‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندسازی آن‌ها برای ماندگاری در بازار است. بزرگ‌ترین چالش این مسیر، عبور از مرحله موسوم به « دره مرگ» در تجاری‌سازی است که نیازمند حمایت همه‌جانبه دانشگاه و نهادهای بالادستی است.

تقی راد درباره « دره مرگ» توضیح داد: مهم‌تر از ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، تداوم و پایدار ماندن آن‌ها است. هرچند عنوان زنده ماندن شاید مناسب نباشد، اما در حوزه فناوری به پدیده‌ای معروف به «دره مرگ» اشاره می‌کنیم؛ جایی که بسیاری از ایده‌ها هنگام ورود به مرحله تجاری‌سازی موفق نمی‌شوند. بنابراین، عبور موفق از این «دره مرگ» اهمیت بسیار زیادی دارد.

او افزود: مرحله بعدی، حمایت‌های مداوم از خود شرکت‌ها خواهد بود؛ اما واقعیت این است که مهم‌ترین مسئله، داشتن بازار فروش کافی برای ایده‌ها و طرح‌ها است تا بتوانند پایدار باقی بمانند. در بیشتر مذاکرات امروز با همکاران، تأکید شد که نباید صرفاً به جنبه‌های فناوری و زیبایی علمی کار نگاه کرد، بلکه باید حضور واقعی و موثر در جامعه به‌عنوان یکی از محورهای اصلی مدنظر قرار گیرد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر تاکید کرد: البته در حال حاضر ما تنوع گسترده‌ای از زمینه‌ها را پیش‌بینی کرده‌ایم، اما دانشگاه تمرکز خود را بر محورهای کلان و نقاط قوت خود قرار داده و بر تیم‌سازی در این حوزه‌ها تأکید دارد.

پیوند طرح‌ها با پایان‌نامه‌های دانشگاهی

رئیس دانشگاه خواجه نصیر در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره ارتباط این طرح‌ها با پایان‌نامه‌های دانشجویی گفت: طرح‌های کلان سه دسته‌ هستند: دسته اول، طرح‌های پخته با بیش از ۱۰ پایان‌نامه یا رساله پیشین؛ دسته دوم، طرح‌های نوآورانه که سه تا پنج پایان‌نامه روی آن‌ها تعریف می‌شود و دسته سوم، طرح‌های مبتنی بر نیاز بازار که ممکن است پایان‌نامه‌های کمتری داشته باشند اما همکاری صنعتی بیشتری می‌طلبند.

وی افزود: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، نیروی محرکه اصلی این پروژه‌ها هستند و استادان، محور تداوم فعالیت‌ها را تشکیل می‌دهند تا حتی پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان، مسیر تحقیقات و حل مسائل کشور ادامه یابد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 11 =