غوغای جاماندگان اربعین با حضور ۱۶ میلیونی در سراسر کشور
بازدید 5
0

غوغای جاماندگان اربعین با حضور ۱۶ میلیونی در سراسر کشور

به گزارش خبرنگار مهر، معاون فرهنگی و امور استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص آئین جاماندگان اربعین ۱۴۰۴ گفت: «با نگاه کریمانه حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام سنت حسنه آئین جاماندگان اربعین امسال هم مانند سال‌های قبل با شکوه و حضور پرشور مردم حسینی ایران و با جمعیتی نزدیک به ۱۶ میلیون نفر در سراسر کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی ادامه داد: صاحب واقعی این اتفاق تاریخی مردم عزیز ایران هستند که با مشارکت خود و برپایی مواکب متعدد در سراسر کشور در اقامه باشکوه و تاریخی این مراسم مشارکت کردند. نهادها و ارگان‌های مختلف هم سعی می‌کنند پشتیبان و تسهیلگر حضور و مشارکت مردم حسینی ایران در این آئین تاریخ‌ساز باشند. از مشارکت جدی و نقش‌آفرینی جدی سپاه سرافراز پاسداران انقلاب اسلامی و شهرداری تهران در برگزاری با شکوه آئین جاماندگان حسینی در شهر تهران، تا فرمانداران، شهرداران، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها در سراسر کشور که تلاش می‌کنند ظرفیت مردمی به طور شایسته و کامل بتواند به این رویداد حسینی بپیوندد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص نقش و سهم ارگان‌ها و نهادها در شکل‌گیری رویداد جاماندگان اربعین خاطرنشان کرد: بحمدالله رویدادهای باشکوهی در سال‌های اخیر با همراهی و هم‌افزایی مشترک دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف فرهنگی و اجرایی کشور شکل گرفته که حقیقتاً مصداق شراکت و عملیات مشترک فرهنگی بوده که تمام این ارگان‌ها و نهادها بی آنکه قصد خودنمایی با لوگو و آرم خود را داشته باشند، سعی می‌کنند وظیفه خود در تسهیلگری حضور مجموعه‌های مردمی در میدان را به طور شایسته عملی کنند و حقیقتاً در کنار نقش آفرینی مشترک ارگان‌ها و نهادها در فراهم آوردن آن زیرساخت‌ها هیچکس جز مردم صاحب این رویدادهای تاریخی نیست.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی آمار و جزئیات حضور مردم در آئین جاماندگان اربعین سراسر کشور را به این شرح اعلام کرد: بر اساس تجمیع اطلاعات از سراسر کشور میزان مشارکت مردم در آئین جاماندگان اربعین امسال ۱۵ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر در ۴ هزار و ۳۵۶ نقطه شامل یک‌هزار و ۱۷۲ نقطه شهری و ۳ هزار و ۸۱۴ نقطه روستایی در سراسر کشور بوده که با برپایی ۱۶ هزار موکب همراه بوده است که این میزان مشارکت مردم در آئین جاماندگان اربعین سالهای اخیر بی‌سابقه بوده است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به مدل تخمین و تدقیق میزان حضور مردم در رویدادهای ملی مانند جاماندگان اربعین تشریح کرد: اصولاً دستگاه‌هایی مانند استانداری‌ها، فراجا و نهادهایی از این دست با ابزارهای خود و حسب تجربیاتی که در دهه‌های اخیر در این زمینه داشته‌اند، در تخمین ابتدایی میزان مشارکت مردم در میدان در رویدادهایی مانند جاماندگان اربعین، عید سعید غدیر و… به ما کمک می‌کنند. در کنار آن در شهرهای بزرگ برآوردهای موجود از میزان خدمات ارائه شده و کمک‌های چهره‌های علمی مسلط به مسائل میدانی نیز به افزایش دقت آمار کمک می‌کند. داده‌ها و پیمایش‌های مراکز افکارسنجی نیز موید این نکته است که حضور مردم در نوع رویدادهایی از این دست از ۱۰ تا ۴۰ درصد بوده. ما هم در تلاش هستیم تا بتوانیم با ابزارهایی دقت تخمین چنین رویدادهایی را بالاتر ببریم و به جهت همین موضوع در اعلام آمار سعی می‌کنیم به حداقل‌ها و موارد قطعی اکتفا کنیم.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی با اشاره اهمیت معنای حضور مردم در اجتماعاتی نظیر اربعین گفت: در عین اینکه هیچ عدد و رقمی نمی‌تواند معنای عمیق حضور گسترده مردم در رویدادهای مذهبی این چنین را جلوه بخشد، از سویی نیز این حضور تاریخی و بی‌نظیر مردم که در طول سال‌های اخیر ظهور و بروز بیشتری نیز یافته است وظیفه نهادها و ارگان‌های فرهنگی و تبلیغی و پشتیبانی را سنگین‌تر می‌کند که بتوانند بیش از پیش به این ملت تاریخ ساز خدمت کنند و ظرفیت را برای حضور حداکثری از مجموعه‌های مردمی فراهم سازند.

معاون فرهنگی و امور استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: واقعیت این است حالا که رویدادهای این چنین در تقویم ملی ایران تثبیت شده است باید به فکر ساماندهی بیشتر و تقویت زیرساخت‌های ارائه خدمات پشتیبان و محتوایی در سراسر کشور باشیم. تردید نکنید که اگر زیرساخت‌ها و شرایط مختلف به طور شایسته و کامل در سراسر کشور برقرار شود شاهد رشد تصاعدی حضور مردم در رویدادهای مذهبی مشابه جاماندگان اربعین خواهیم بود. همانگونه که افکارسنجی‌ها و پیمایش‌ها خبر از ارادت قلبی حیرت‌انگیز مردم ایران به مسائل دینی مانند امام حسین علیه السلام می‌دهند؛ آمارهایی که گاهی عدد و رقم‌های بالای ۹۰ درصد را نیز در میزان جمعیت مردم ایران نیز ثبت کرده است.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی در پایان گفت: «هیچ کدام از این عدد و رقم‌ها معنایی عمیق‌تر و مهم‌تر از نفس حضور و مشارکت این ملت عزیز در میدان عشق و ارادت به امام حسین علیه السلام را ندارد و خادمان تبلیغی هیچگاه سعی نمی‌کنند معنا و مفهوم این رویدادهای بزرگ را در عدد و رقم‌ها و تخمین‌ها خلاصه کنند. هرچند در عین حال وظیفه ما این است که جزئیات این حضور بزرگ را برای ثبت در تاریخ و اطلاع تمام ناظران داخلی و خارجی با دقت و شفافیت اعلام کنیم. باور قلبی ما این است که صاحبان این نهضت مردم هستند و هیچ نهاد و ارگانی بدون خواست و اراده مردم توان شکل دادن چنین رویدادهای تاریخی‌ای را ندارد.»

گفتنی است پیش از این حجت‌الاسلام قمی از حضور تاریخ‌ساز و نزدیک به ۱۶ میلیونی مردم ایران در آئین جاماندگان اربعین امسال خبر داده بود که نزدیک به ۱۳ درصد نسبت به این رویداد در سال گذشته بیشتر بوده و پرمشارکت‌ترین آئین جاماندگان اربعین حسینی در سراسر کشور به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =