فقدان آرشیو سیستماتیک در ایران؛ ماجرای آخرین سفر ناصرالدین‌شاه چه بود؟
بازدید 4
0

فقدان آرشیو سیستماتیک در ایران؛ ماجرای آخرین سفر ناصرالدین‌شاه چه بود؟

محمد طالبی کارگردان مستند «سفرنامه عراق عجم» در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: مستند «سفرنامه عراق عجم» یک اثر تاریخی است که به روایت یکی از عجیب‌ترین و آخرین سفر مهم ناصرالدین‌شاه قاجار در طول پنجاه سال سلطنتش می‌پردازد. برای ساخت این مستند از منابع متعددی استفاده شده است. منابع اصلی که مسیر پژوهش ما را مشخص کردند، ابتدا سفرنامه‌ای بود که شخص ناصرالدین‌شاه قاجار درباره این سفر نوشته است. این سفرنامه با دقت و جزئیات فراوان به ثبت رسیده است. همچنین همراه شاه در این سفر، هیئتی از تهران به مناطق مرکزی ایران عزیمت کردند که در میان آنها ژان‌باتیست فوریه، پزشک فرانسوی مخصوص ناصرالدین‌شاه، حضور داشت. فوریه کتابی با عنوان «سه سال در دربار ایران» تألیف کرده که بخشی از آن به توصیف دقیق و مفصل این سفر اختصاص دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، عکاسان متعددی نیز وقایع این سفر را ثبت کرده‌اند. در نهایت، با بررسی تطبیقی منابع تاریخی، اسناد و نوشته‌های مربوطه، مسیر مشخصی برای روایت این مستند تعیین شد که حاصل آن، اثر حاضر با عنوان «سفرنامه عراق عجم» است.

این مستندساز درباره چالش‌های دستیابی به منابع پژوهش توضیح داد: اصولا پژوهش، بخشی بسیار مهم و حیاتی در تولید مستند است. هرچه این مرحله از فرآیند ساخت فیلم مستند قوی‌تر، مستندتر و مبتنی بر اصول علمی باشد، مسیر پیش روی مستندساز روشن‌تر خواهد شد. در مستند «سفرنامه عراق عجم» نیز این مسئله صادق بود. مهم‌ترین اقدام در این زمینه، مطالعه سفرنامه ناصرالدین‌شاه قاجار از سفر به بلاد مرکزی ایران بود. علاوه بر این، یافتن منابع مکتوب و تصویری مربوط به همان دوره، از جمله عکس‌های ثبت‌شده توسط عکاسان همراه کاروان، چالشی بزرگ محسوب می‌شد. دسترسی به چنین آثاری در ایران، به‌ویژه در حوزه اسناد تاریخی و عکس‌های آرشیوی، به شکل منظم و آکادمیک، همواره با دشواری‌هایی همراه است.

فقدان آرشیو سیستماتیک در ایران؛ ماجرای آخرین سفر ناصرالدین‌شاه چه بود؟

چالش دستیابی به منابع و سیستم یکپارچه آرشیو

وی تاکید کرد: نکته قابل‌تأمل این است که پیش از انتشار عمومی بخشی از عکس‌های آرشیوی کاخ گلستان که انحصاراً در اختیار این مجموعه بود، پژوهش این مستند انجام شده بود. حتی در زمان مراجعه به این آرشیو، عکس‌ها به‌صورت نامنظم نگهداری می‌شدند و اطلاعات بسیاری از آنها ناقص یا ناکافی بود. این مسئله نشان‌دهنده فقدان سیستم یکپارچه برای دسته‌بندی و مستندسازی منابع تاریخی در برخی مراکز آرشیوی کشور است. بااین‌حال، با گذشت زمان و پیگیری‌های مداوم، امکان شناسایی شخصیت‌ها، وقایع کلیدی و راویان مستند «سفرنامه عراق عجم» فراهم شد. این دستاورد حاصل صبوری و تلاش گسترده در فرآیند پژوهش بود.

طالبی درباره دستیابی به منابع خارج از کشور تصریح کرد: بخش عمده‌ای از عکس‌ها، اسناد و منابع مکتوب مربوط به آن برهه تاریخی به‌ویژه کتاب ارزشمند ژان‌باتیست فوریه با تصویرگری‌های خود او، در کتابخانه‌های دیجیتال و آرشیوهای خارج از کشور به‌صورت منظم و با اطلاعات دقیق طبقه‌بندی شده‌اند. این منابع شامل عکس‌هایی است که اروپایی‌های حاضر در آن دوران از فضای سفر و شرایط دوره ناصری ثبت کرده‌اند. دسترسی به این مجموعه‌ها نقش مهمی در پیشبرد پژوهش این مستند داشت.

وی متذکر شد: متأسفانه در ایران با چالش‌های جدی در این زمینه مواجه هستیم. نهادهای تخصصی که باید در حوزه اسناد تاریخی فعال باشند و پژوهشگران را راهنمایی کنند، اغلب از ضعف‌های عمده‌ای رنج می‌برند. در بسیاری از موارد، حتی کارشناسان این مراکز آگاهی و تخصص لازم در حوزه اسناد تاریخی را ندارند تا بتوانند کمک مؤثری ارائه دهند. این مشکل هم در کتابخانه‌ها و هم در بخش آرشیو عکس‌ها و اسناد به‌وضوح دیده می‌شود. مشکل اساسی‌تر، فقدان سیستم آکادمیک و دیجیتال‌شده برای دسترسی به این منابع است. نبود بایگانی دیجیتال منسجم، کار مستندسازان و پژوهشگران را به‌شدت دشوار می‌کند و یافتن، استناد و تحلیل داده‌های تاریخی را به فرآیندی زمان‌بر و طاقت‌فرسا تبدیل می‌کند.

فقدان آرشیو سیستماتیک در ایران؛ ماجرای آخرین سفر ناصرالدین‌شاه چه بود؟

از «نقش زیگلر» تا سفر ناصرالدین‌شاه

این کارگردان درباره شکل‌گیری ایده اولیه مستند گفت: ایده تولید مستند «سفرنامه عراق عجم» از دل پژوهش‌هایم برای مستند دیگری با عنوان «نقش زیگلر» متولد شد. در آن پروژه، به بررسی تاریخی منطقه اراک در حدود ۱۵۰ سال پیش پرداخته بودم؛ دورانی که این منطقه به واسطه فرش‌های دستباف منحصربه‌فردش شناخته می‌شد و شرکت‌های بین‌المللی مانند زیگلر، این آثار هنری را به جهانیان معرفی کردند. در جریان پژوهش‌های آن مستند، با مطالعه منابع تاریخی آن دوره، به کتاب «سفرنامه ناصرالدین‌شاه به عراق عجم» برخورد کردم. این مطالعه، جرقه‌ای بود برای شکل‌گیری ایده تولید اثر مستقلی درباره همین سفرنامه، با تمرکز بر ابعاد جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همراه آن. پس از تکمیل مستند «نقش زیگلر»، تصمیم گرفتم این ایده را به صورت مستقل پیگیری کنم و در نهایت، تولید مستند «سفرنامه عراق عجم» را آغاز کردم.

علاقه به مستندسازی تاریخی و دوره قاجار

طالبی درباره علایق و انگیزه‌های شخصی در ساخت مستندهای تاریخی توضیح داد: موضوعات تاریخی همواره از علایق شخصی من بوده‌اند و تمایل به ساخت مستند «سفرنامه عراق عجم» نیز، همان‌گونه که پیشتر اشاره شد، از دل پژوهش‌ها و آثار قبلی‌ام شکل گرفت. در حین مطالعه برای این پروژه، نه‌تنها اطلاعات ارزشمندی درباره این سفرنامه به دست آمد، بلکه موضوعات و سوژه‌های تاریخی دیگری نیز شناسایی شدند که همواره در حال تحقیق و بررسی درباره آنها هستم و قصد دارم در آینده به آنها نیز در قالب مستند بپردازم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، زادگاهم که در مرکز ایران و در استان مرکزی قرار دارد، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و تاریخی‌اش، همواره شاهد وقایع مهم و خاصی بوده است. این ویژگی، سوژه‌ها و ایده‌های متنوعی را در اختیارم قرار می‌دهد که می‌توانند به تولید آثار مستند گوناگونی به ویژه در حوزه تاریخ قاجار منجر شوند. دوره قاجار و به‌ویژه سال‌های پس از ورود دوربین عکاسی به ایران که منجر به ثبت نخستین تصاویر تاریخی شد تا پیش از رواج دوربین‌های فیلمبرداری، از جمله دوره‌های جذاب برای مستندسازی است. این بازه زمانی، هم از نظر بصری و هم از جنبه روایتگری، فرصت‌های بی‌نظیری در اختیار مستندسازان قرار می‌دهد. با این حال، همان‌طور که پیش‌تر نیز توضیح دادم، پژوهش و ساخت مستند در این حوزه با دشواری‌های خاص خود همراه است که نیازمند صبر و تلاش است.

فقدان آرشیو سیستماتیک در ایران؛ ماجرای آخرین سفر ناصرالدین‌شاه چه بود؟

بازخورد مثبت مخاطبان با سلایق مختلف

طالبی درباره بازخورد مخاطبان پس از پخش این مستند از تلویزیون گفت: پیش از پخش این مستند از تلویزیون، اثر در جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درآمد که با استقبال خوبی همراه شد. در آنجا، مستند «سفرنامه عراق عجم» در بخش‌های بهترین تدوین و بهترین پژوهش نامزد دریافت جایزه شد و در نهایت موفق به کسب جایزه بهترین تدوین شد. هرچند مخاطبان جشنواره‌های تخصصی معمولا محدود و خاص هستند، اما همین بازخوردهای مثبت در آن فضا نیز برای ما ارزشمند بود. پس از پخش مستند از شبکه مستند، با واکنش‌های گسترده‌تر و متنوع‌تری از سوی مخاطبان مواجه شدیم. طبیعتا پخش تلویزیونی، دامنه مخاطبان را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد و این بار، نه‌تنها علاقه‌مندان به سینمای مستند، بلکه طیف وسیع‌تری از مردم با سلایق، نگرش‌های سیاسی و اجتماعی مختلف، اثر را مشاهده کردند. نکته جالب برای من، دریافت بازخوردهای مثبت از سوی گروه‌های متفاوت مخاطبان بود. اینکه افراد با پیشینه‌های فکری و مطالعاتی گوناگون، به شیوه‌های مختلف با مستند ارتباط برقرار کردند و آن را پسندیدند، برایم ارزشمند بود.

طالبی در پایان با اشاره به ویژگی‌های متفاوت بسترهای نمایش مستند گفت: هر یک از بسترهای نمایش فیلم‌های مستند اعم از جشنواره‌ها، پلتفرم‌های دیجیتال یا پخش تلویزیونی دارای مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که می‌توانند به شکل‌های مختلف به اثر و مخاطبان آن خدمت کنند. جشنواره‌های تخصصی سینمای مستند، مانند «سینماحقیقت»، فضایی ایده‌آل برای تعامل مستقیم فیلمسازان با جامعه حرفه‌ای و مخاطبان علاقه‌مند این حوزه فراهم می‌کنند. در این محیط، امکان گفتگوی رو در رو، دریافت بازخوردهای تخصصی و ایجاد ارتباط با سایر فیلمسازان و منتقدان به سادگی فراهم است. از سوی دیگر، پخش تلویزیونی به ویژه شبکه‌های تخصصی مانند شبکه مستند و پخش در پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی امکان دسترسی به طیف گسترده‌ای از مخاطبان عام را فراهم می‌کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 3 =