ماجرای خانواده‌ای که در «گاراژ» از دوچرخه برق تولید می‌کنند!
بازدید 78
0

ماجرای خانواده‌ای که در «گاراژ» از دوچرخه برق تولید می‌کنند!

کیانوش ایازی کارگردان نمایش «گاراژ» که این روزها در تالار مولوی روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ویژگی های این اثر نمایشی گفت: نمایشنامه «گاراژ» چند سال پیش نوشته و پس از نگارش، در چهار مرحله با فاصله زمانی مختلف بازنویسی شد. این پروژه با همراهی عرفان پورمحمدی شکل گرفت و با بازنویسی‌ها متن اولیه دچار تغییراتی اساسی شد. این کار ابتدا در حد یک ایده اجرایی بود و بعد سراغ قصه و فضایی که درام و ارتباط آدما و لایه‌های دراماتیک اثر را شکل می‌دهد، رفتم. با تکمیل نمایشنامه تصمیم گرفتم «گاراژ» را امسال در قالب اجرای عموم به جشنواره تئاتر مقاومت و جشنواره تئاتر فجر ارائه کنم.

ماجرای خانواده‌ای که در «گاراژ» از دوچرخه برق تولید می‌کنند!

وی درباره مضمون نمایش «گاراژ» اظهار کرد: «گاراژ» به دور از شعارزدگی ماجرای کمدی-تراژدی یک خانواده که می‌خواهند مراسم عروسی پسرشان را به رسم خانوادگی در آبادان برگزار کنند، مطرح می‌کند. در این اثر دوچرخه‌ای در گاراژ یک خانه در آبادان وجود دارد. به واسطه اتفاقاتی که باعث قطعی برق آبادان می‌شود، خانواده تصمیم به ایجاد مکانیزمی برای تامین برق خانه می‌گیرند. آنها با یک مولد به دوچرخه می‌رسند و به ترتیب با رکاب زدن برق خانه را تامین می‌کنند. این ایده اولیه نمایش «گاراژ» بود و کم کم شخصیت‌ها و قصه‌هایشان شکل گرفت تا بعد جدیدی به نمایش ببخشد و باعث ارتباط جامعه امروزی با کار شود.

ایازی ادامه داد: با اینکه قصه در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ می‌گذرد اما مخاطب امروزی هم در نظر گرفته شده و دغدغه‌هایی را که امروزه خانواده‌ها با آن درگیر هستند در نمایش شاهد هستیم و همین باعث جهان شمول شدن نمایش و گسترش مخاطب هدف آن شده است. در این اثر سعی کرده‌ام با زبان طنز که به تراژدی ختم می‌شود مخاطب را به مدت یک ساعت در تالار مولوی نگه دارم و مخاطب فضای متفاوت و اجرای باکیفیتی را شاهد باشد.

وی افزود: به واسطه ساختار اجرا و حتی قصه، «گاراژ» به شدت نمایشی به‌روز است و به دغدغه جوانان اشاره می‌کند به همین دلیل هم مخاطب آن را می‌پذیرد و دوست دارد.

کارگردان «گاراژ» درباره طراحی صحنه و لباس نمایش عنوان کرد: نمایش به شدت طراحی صحنه، لباس و گریم سنگینی دارد و از نظر فضای کارگردانی سعی شده میزانسن‌ها به گونه‌ای باشد که مخاطب در مواجهه با آن از نظر زیبایی‌شناسی کاملا با اثر همراه شود. ما تلاش کرده‌ایم پکیج کامل و کارشده‌ای ارائه کنیم که متفاوت از بسیاری از آثار روی صحنه باشد.

ماجرای خانواده‌ای که در «گاراژ» از دوچرخه برق تولید می‌کنند!

وی درباره موسیقی نمایش توضیح داد: برای «گاراژ» علی خاتمی آهنگسازی کرده و ما با وجود فاصله زمانی محدود از بازبینی تا اجرا توانستیم موسیقی را در استودیو بسازیم تا در زمان اجرا پخش شود. این نمایش موسیقی زنده ندارد ولی موسیقی ویژه «گاراژ» ساخته شده است.

ایازی درباره دستاورد این نمایش برای مخاطب امروز گفت: نمایش «گاراژ» برای مخاطب امروز به چند دلیل دلنشین است چراکه برای بسیاری از افراد میانسال نوعی نوستالژی دارد و برای جوان‌ترها نکاتی دارد که مخاطب حس کند «گاراژ» قصه او و دغدغه‌های اوست. گویا این مخاطب است که در قصه «گاراژ» حضور دارد و مفهوم خانواده را لمس می کند و گذشته و امروز خودش را در کار می بیند. بر همین اساس مخاطب در هر رده سنی به تماشای نمایش بنشیند یک اندوخته خواهد داشت. این اثر نمایشی دارای نکات و ویژگی‌هایی است که برای جوانان آموزنده و شاید بازدارنده باشد و این همان چیزی است که من در نمایشنامه و اجرای «گاراژ» به شدت روی آن تاکید کرده‌ام تا مخاطب هدف با فراغ بال نمایش را ببیند.

وی افزود: اینکه با اجرای نمایش چیزی به مخاطب اضافه کنم برایم راضی‌کننده است و خستگی من را از میان می‌برد. ساختار اجرایی، ساختار صحنه، ریتم اجرایی و جنس بازی‌ها به شکلی طراحی شده که برای مخاطب جذاب باشد. این نمایش برای افرادی که سودای مهاجرت دارند هم دیدنی است و نشان می‌دهد که افراد با ماندن و جنگیدن در خاک خود می توانند کشورشان را بسازند.

ماجرای خانواده‌ای که در «گاراژ» از دوچرخه برق تولید می‌کنند!

کارگردان «گاراژ» در پایان درباره اجرای نمایش در تالار مولوی گفت: برای اجرای نمایش نیاز به فضایی داشتم که قابلیت بردن خودرو روی صحنه را داشته باشد از این رو تالار مولوی را انتخاب کردم.

نمایش «گاراژ» نوشته کیانوش ‌ایازی و عرفان ‌پورمحمدی، با طراحی و کارگردانی کیانوش ‌ایازی و تهیه‌کنندگی امیرحسین ‌شفیعی در قالب نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در تالار مولوی روی صحنه است.

اجرای این اثر نمایشی با بازی حسام‌ خلیل نژاد، پوریا ریحانی، شقایق عزیزی، خدیجه بابادی، مرجان پارسا، امیرعلی نجیب زاده و علیرضا طولابی تا ۲۳ آذر ادامه خواهد داشت.

کیانوش ایازی پیش از این نمایش‌های «شبیه شکست»، «آن ها»، «زیپ»، «دختران»،«جانور»، «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» و … را روی صحنه برده و توانسته جوایز مختلف کارگردانی و طراحی صحنه و … را از جشنواره‌هایی همچون فجر، دانشجویی، سلامت، سرو، خلاق تک، مهر کاشان و … دریافت کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =