میدان‌داری صداوسیما زیر آتش جنگ شناختی؛ مراقب اختلال ادراکی باشیم
بازدید 1
0

میدان‌داری صداوسیما زیر آتش جنگ شناختی؛ مراقب اختلال ادراکی باشیم

به گزارش خبرنگار مهر، مجید زین العابدین دانش آموخته دکتری مدیریت رسانه و از مدیران پرسابقه فرهنگی هنری کشور که سال‌ها تجربه مدیریت شبکه‌های یک، سه، پنج، مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد هنری رودکی را دارد به فعالیت رسانه ملی در روزهای جنگ ۱۲ روزه پرداخت. او در یادداشتی اختصاصی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد، با تحلیل ساختار هوشمند روایی و تاب آوری رسانه‌ای صداوسیما در تجاوز اسرائیل، میدان داری رسانه ملی در جنگ شناختی را خوب و شجاعانه ارزیابی کرد و نوشت برخی افراد و جریان‌های منتقد مراقب باشند دچار اختلال ادراکی نشوند و در پازل حمله شناختی به مغز افزار رسانه ملی قرار نگیرند.

متن یادداشت تخصصی و تحلیلی مجید زین العابدین به این شرح است:

«در جنگ شناختی می‌گویند میدان اصلی جنگ، مغز انسان‌ها است. صحنه این جنگ نابودی فیزیکی نیست و معطوف به دگرگونی اذهان، اختلال ادراکی و فروپاشی باورها است. تجاوز تروریستی اسرائیل به ایران را باید در عرصه نظامی – سیاسی «جنگ وجودی» و در عرصه اجتماعی و رسانه‌ای «جنگ شناختی» دانست که با روش‌های هیبریدی و ترکیبی اجرا شد. یک صحنه این جنگ ترکیبی با ترور و تجاوز از آسمان و یک صحنه آن برای فروپاشی ذهن رسانه‌ای مردم طراحی شده بود. از همین روی این صحنه آرایی پیچیده نیازمند یک «فراروایت رسانه ای» بود که برساختی از عقلانیت ملی باشد. فرا روایتی قدرتمند و چندلایه که بتواند دلبستگی و همبستگی ملی، مقاومت ایمانی و صلابت دفاع مشروع را به‌عنوان صدا و تصویر حقیقت ملت ایران نشان دهد.

صداوسیما در این نبرد ترکیبی در قلب میدان قرار داشت و به مثابه بخشی از سامانه پدافندی کشور، علاوه بر بروز توانمندی حکمرانی رسانه‌ای خود، نقش مهمی در معماری و ساخت چند وجهی روایت ملی ایفا کرد. بنا به تجربه انباشته از سالیان طولانی مدیریت هنری و فرهنگی در کشور معتقدم رسانه ملی در این جنگ هیبریدی به‌عنوان «رسانه تاب آور» و «رسانه روایت ساز» رویکرد و عملکرد موفقی بروز داد. این درحالی است که در اثنای تجاوز دشمن، روایت مهاجم از رسانه‌های دشمن درکنار خرده روایت‌های غیر رسمی از رسانه‌های اجتماعی و انسان رسانه‌ها، به طور مداوم ذهن مخاطبان در جنگ روایت‌ها را با چند قطبی و ناترازی روایت‌ها درگیر می‌کرد. اما مهندسی تولید و توزیع پیام در مغز افزار سیاستگذاری و تصمیم گیری رسانه ملی تابع ساختار روایی هوشمند و عقلانی بود تا در گرداب برساخته از روایت‌های مهاجم (روایت دشمن) و روایت‌های غیر رسمی نیافتد. تحلیل عملکرد صدا و سیما را با سه شاخص مهم «تاب آوری رسانه ای» و «ساختار روایی هوشمند» و «فریم بندی مناسب رسانه ای» باید ببینیم.

از یاد نبریم ساختمان شیشه‌ای به عنوان ستاد ریاست سازمان و معاونین، مرکز ثقل خبرگزاری و شبکه خبر همگی یکجا مورد تهاجم مستقیم دشمن قرار گرفت اما برنامه‌های رادیو و تلویزیون بدون توقف با ضریب اطمینان بالا ادامه یافت. این سطح عالی از حفظ تعادل مدیریت رسانه، نقطه طلایی و بی مثال در مدل تاب آوری رسانه است که نمونه و ابعاد آن در هیچ جای دنیا تجربه نشده است.

این سطح از تاب آوری رسانه‌ای محصول انعطاف پذیری حرفه‌ای، انطباق پذیری مدیریتی، برگشت پذیری انسانی، انسجام سازمانی و ساختاری، آمادگی تکنیکی و بازیابی سریع فنی و تولیدی در سازمان صداوسیما است. در این بین هر آنکه اندکی با پیچیدگی سازمان‌های رسانه‌ای در زیست جهان رسانه‌ها آشنا باشد حتماً می‌داند و می فهمد که صداوسیما با پیوستگی و انسجام روایت زیر آتش تجاوز دشمن به خوبی میدان داری کرد و باید آن را ستود. به همین علت برخی افراد و جریان‌های منتقد باید مراقب باشند در عرصه جنگ شناختی دچار اختلال ادراکی نشوند و در پازل حمله شناختی به مغز افزار رسانه ملی قرار نگیرند.

یکی از شاخص‌های جنگ هیبریدی دشمن در عرصه روانی و رسانه‌ای، ایجاد ابهام و حمله موازی از طریق بازیگران نیابتی و بازیگران ناخواسته در عرصه رسانه است. تکلیف بازیگران نیابتی مثل اینترنشنال روشن است اما بازیگران ناخواسته در جنگ شناختی کسانی هستند که در قالب نقد و اصلاح، ناخواسته به تولید دوقطبی روانی و تضعیف سرمایه اجتماعی و تنزل اعتماد به نفس ملی در عرصه رسانه‌ای می پردارند. تحلیل مضمون و تبریک سومین پیام تلویزیونی رهبری ناظر به پیروزی ملی در سراسر این جنگ بود. صدا و سیما هم درمنظومه دفاعی کشور بخشی از ارکان دفاع مشروع ملی در مقابل تجاوز اسرائیل و آمریکا بود. از همین روی تقلیل عملکرد رسانه ملی به برخی مطالب ژورنالیستی و سیاسی و جناحی اخیر، دست کم از ساده انگاری ذهن رسانه‌ای است!

نکته بعدی؛ فریم بندی رسانه‌ای و ساختار هوشمند روایی برنامه‌های رسانه ملی در شرایط بحران است. بازگشت پذیری آنتن شبکه خبر چند لحظه پس از تجاوز مستقیم اسرائیل، حتماً محصول مدیریت تصادفی نیست و قدرت یکپارچه روانی و ورزیدگی حرفه‌ای مبتنی بر سیاستگذاری راهبردی در سه عرصه فنی، محتوایی و سرمایه انسانی می‌خواهد. در چکاچک این جنگ، شبکه خبر دسترسی به تجهیزات اصلی و مرسوم خود را از دست می‌دهد اما به اتکای مغز افزار مدیریتی، صداوسیما با تضمین تاب آوری رسانه‌ای در شرایط بحران و تهدید، پیوستگی آنتن و انسجام روایی خود را از دست نمی‌دهد.

باور پذیری به مقاومت ملی و مقاومت ایمانی در لحظه اصابت موشک دشمن با ایستادگی تک تک عوامل پیش و پشت صحنه، روایت تازه ای از صلابت و شهامت ملی می‌سازد که صدای حقیقت مردم ایران را در رسانه‌های بین المللی بازنمایی و بازتولید می‌کند. تجاوز اسرائیل به استودیو شبکه خبر قدرت روایت سازی صدا و سیما در اوج بحران را نشان می‌دهد که به سرعت روایت موثر ملی را در ابعاد جهانی می‌سازد و پارادایم «جنگ نصر» را از دل حادثه نشان می‌دهد.

حالا همه ساختمان شیشه‌ای در آتش دشمن سوخته و خیل مدیران و کارکنان حرفه‌ای رسانه ملی کاغذ و قلم بدوش رسالت رسانه‌ای خود را بدون هیچ اختلال و تزلزلی اداره می‌کنند. ساختمان شیشه‌ای سوخته است اما صدا و سیما در میانه آتش جنگ ترکیبی میدان داری می‌کند.

چنانچه به ساخت «فرا روایت همبستگی ملی» و «فرا روایت دفاع مشروع ملی» و سپس به خرده روایت‌های زیرین در قوس روایی رسانه توجه نماییم، حقیقت آنست که صدا و سیما به عنوان نهاد اصلی پایش جنگ روایت‌ها در این نبرد ترکیبی موفق ظاهر شد و علاوه بر تولید روایت ملی، به کنترل روایت دشمن هم مبادرت ورزیده است.

این پارادیم روایی در مغز افزار هسته مرکزی رسانه تشکیل شده و ابعاد آفندی و پدافندی آن تا شبکه‌های ملی و استانی با فریم بندی رسانه‌ای پیوسته، بسط یافته است. صرف نظر از برخی اشکالات لحظه‌ای و نقطه‌ای مثل گویش مجریان (قابل اغماض در شرایط بحران)، فریم بندی مناسب رسانه‌ای توانست توسعه هدفمندی از بازنمایی یکپارچگی ملی را در شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون نمایان کند. گستردگی، تفاوت و تنوع ماهیت این شبکه‌ها، سیاستگذاری ماتریسی پیچیده‌ای را منظومه رسانه‌ای با این وسعت می‌طلبد که نباید ساده انگارانه دیده شود.

ساخت الگوی آرامش اجتماعی، آرام سازی ذهن جمعی در کنار ارتقای تعلق افقی مردم به میهن مهمترین کارکرد شبکه‌های رادیو و تلویزیونی در این دوره است. پس از موج ۴۸ ساعت اولیه جنگ که بر روایت دفاع مشروع ملی متمرکز بود، برنامه‌های شبکه‌ها در ادامه پهنای بهتری یافتند و با پخش برنامه‌های متنوع از زندگی عادی و اجتماعی، پخش زنده مسابقات فوتبال باشگاه‌های جهان در شبکه سه، گفتگوهای روانشناسی و خانوادگی در شبکه دو، چرخش کنداکتوری در شبکه‌های نسیم، کودک و مستند، چارچوب مندی مناسبی از بازنمایی پیام رهبری و استمرار زندگی عادی مردم را در اجزای رسانه به تصویر کشید. در این میان توسعه کمپین خوب آگهی بازرگانی و برجسته سازی جریان تولید و نشاط اقتصادی و اجتماعی نیز از دیگر برساخت‌های هوشمند در این فریم بندی رسانه‌ای بود.

این میدان داری خوب صداوسیما زیر آتش جنگ شناختی، چنانچه دچار اختلال ادراکی بازیگران سیاست زده یا بازیگران ساده انگار نشود، نشان می‌دهد رسانه ملی به اتکای دلایل حرفه‌ای و تخصصی موثری در بازنمایی تصویر مردم و دعوت از شخصیت‌های مختلف با سلایق سیاسی و فرهنگی گوناگون کوشید تا میان خرده روایت‌های سیاسی و اجتماعی با فرا روایت همبستگی ایران، همنوازی خوبی در این سمفونی ملی ایجاد نماید.»

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 4 =