هفتمین نمایشگاه تستا؛ اتصال صنایع راهبردی به ۱۵۰۰ نیاز فناورانه کشور
بازدید 2
0

هفتمین نمایشگاه تستا؛ اتصال صنایع راهبردی به ۱۵۰۰ نیاز فناورانه کشور

به گزارش خبرنگار مهر، در شرایطی که فشارهای اقتصادی و محدودیت‌های بین‌المللی، زنجیره تأمین صنایع مادر را نشانه رفته است، تغییر راهبرد از «واردات محوری» به «تأمین داخلی» دیگر یک انتخاب نیست، بلکه تنها راه بقای خطوط تولید است.

در همین راستا، طرح ملی شناسایی نیازهای فناورانه با هدف‌گذاری بر روی ۱۵۰۰ نقطه آسیب‌پذیر و گلوگاه صنعتی، مأموریت یافته تا با اتصال مستقیم صنایع به شبکه نخبگان، تهدیدِ کمبود قطعات را به فرصتِ «مالکیت فناوری» تبدیل کند.

سال‌هاست که شکاف میان «نیاز واقعی صنعت» و «توانمندی‌های دانشگاهی» به عنوان حلقه مفقوده اقتصاد کشور شناخته می‌شود. بسیاری از صنایع برای تأمین قطعات های‌تک (High-Tech) معطل واردات می‌مانند، در حالی که توان مهندسی ساخت آن در داخل وجود دارد اما “دیده” نمی‌شود. برای پر کردن این خلاء، پلتفرم‌های «عرضه معکوس» (Reverse Expo) شکل گرفته‌اند که در آن برخلاف روال سنتی، این مشتری است که “نیاز” خود را فریاد می‌زند، نه فروشنده که کالایش را تبلیغ کند.

آغاز فاز عملیاتی هم‌رسانی صنعت و فناوری

اکنون این فرآیند شناسایی و تناظریابی به مرحله حساس و اجرایی خود رسیده است. هفتمین رویداد «تستا» (تقاضای ساخت و تولید ایرانی) که به عنوان بستر اصلی این تبادل فنی شناخته می‌شود، پس از ماه‌ها نیازسنجی از ارگان‌ها و صنایع بزرگ، از روز شنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۴ میزبانِ فیزیکیِ این مذاکرات تخصصی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران خواهد بود تا توافقات اولیه را به قراردادهای اجرایی تبدیل کند.

این رویداد که با حمایت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و با شعار «پیوند علم، فناوری و صنعت برای ایران خودکفا» تا ۲۵ آذرماه جریان خواهد داشت، فضایی را ایجاد کرده که در آن صنایع بزرگ، نقشه‌های فنی و نیازهای تحریمی خود را روی میز می‌گذارند و از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهند دقیقاً برای «حل مسئله» دست به کار شوند.

کارنامه عبور از تحریم؛ از ۶۰۰۰ نیاز تا ۳۰ هزار میلیارد قرارداد

بررسی روند ۶ دوره گذشته (از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳) نشان می‌دهد که این الگو توانسته است زبان مشترکی میان صنعتگر و فناور ایجاد کند. شناسایی بیش از ۶ هزار نیاز فناورانه و برگزاری ۵۰۰ نشست تخصصی B2B، خروجی‌های ملموسی داشته است؛ به طوری که تنها در دوره پنجم، حجم تفاهم‌نامه‌های منعقد شده برای داخلی‌سازی تجهیزات به عدد قابل توجه ۳۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسید. مجموع قراردادهای ادوار گذشته نیز بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد ریال و ۱۴ میلیون دلار برآورد می‌شود که نشان‌دهنده ظرفیت عظیم بازار داخلی برای شرکت‌های فناور است.

تمرکز بر شریان‌های حیاتی اقتصاد

در این دوره، تمرکز بر حوزه‌هایی است که بیشترین وابستگی ارزی یا بالاترین ضریب اهمیت استراتژیک را دارند. «نفت، گاز و انرژی»، «فولاد و معدن»، «سلامت و تجهیزات پزشکی»، «هوش مصنوعی و ICT» و همچنین «حمل‌ونقل و کشاورزی» محورهای اصلی هستند که شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور می‌توانند برای رفع نیازهای آن‌ها در روزهای برگزاری، مستقیماً با مدیران و تصمیم‌گیران صنایع وارد مذاکره شوند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم گولت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =