«وحشی» اسیر طوفان جنگ شد؛ زور سینمای اجتماعی به کمدی نمی‌رسد
بازدید 3
0

«وحشی» اسیر طوفان جنگ شد؛ زور سینمای اجتماعی به کمدی نمی‌رسد

علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «وحشی» که از ۱۶ خرداد اکران خود را آغاز کرده است، درباره شرایط اکران این فیلم به خبرنگار مهر گفت: ۲ روز قبل از شروع جنگ، ما فیلممان را اکران کردیم اما به دلیل شروع حملات رژیم صهیونیستی، اینترنت قطع شد و تبلیغات ما در فضای مجازی عملاً بی‌فایده شد. در زمان جنگ خیلی زیباست که چراغ سینماها روشن باشد اما افراد زیادی در این ۱۲ روز جنگ از تهران خارج شدند و طبیعتاً مخاطبان خیلی کمی به سالن سینما می‌رفتند. فیلم ما و باقی فیلم‌های در حال اکران هم از این بابت ضربه اساسی خوردند. مسلماً اگر می‌دانستیم شرایط این‌گونه است، فیلممان را اکران نمی‌کردیم اما کسی از آینده خبر نداشت.

وی درباره حمایت سازمان سینمایی از فیلم‌هایی که زمان جنگ اکران شدند، عنوان کرد: سازمان سینمایی تصمیم گرفته است که اکران فیلم‌هایی را که در زمان جنگ اکران شدند با سرگروهی ادامه دهد و حمایت‌هایی از فیلم‌ها داشته باشد تا ضررشان تاحدودی جبران شود.

این تهیه‌کننده درباره شرایط سینمای اجتماعی متذکر شد: سینمای اجتماعی به نظر من مُرده است و ما در حال تشییع آن هستیم. سینما امروزه قائم به صنعت و گیشه است. اگر امروز حتی بهترین فیلم‌های سینمای اجتماعی هم اکران شود، سینماداران به این آثار سانس نمی‌دهند. ما به مخاطبان آدرس می‌دهیم که وقتی وارد سالن سینما می‌شوند چه فیلمی تماشا کنند. وقتی یک فیلم کمدی ۵۰۰ سالن دارد و یک فیلم اجتماعی ۲۰ سالن، آن هم ساعت ۱ ظهر، مسلماً زور سینمای اجتماعی به سینمای کمدی نمی‌رسد و مخاطب هم ناخودآگاه به سمت فیلم‌های خاصی هدایت می‌شود.

«وحشی» اسیر طوفان جنگ شد؛ زور سینمای اجتماعی به کمدی نمی‌رسد

وی در ادامه با اشاره به لزوم مدیریت سانس‌دهی سینماها گفت: سیاستگذاران، شورای صنفی نمایش، کانون کارگردانان و کانون تهیه‌کنندگان سینما باید بررسی کنند که به سینمای اجتماعی هم سانس تعلق بگیرد. مثلا بگویند که ۱۰ سالن به فیلم‌های اجتماعی سانس خوبی بدهند.

ثقفی تصریح کرد: فیلم‌های پرفروش در حال اکران هم در این شرایط اصلا فروش خوبی ندارند. البته فیلم‌های پرفروش هم در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه تبلیغات می‌کنند. مسلماً فیلمی که ۱۰ میلیارد برایش تبلیغ شده است باید ۳۰ میلیارد فروش داشته باشد تا پول تبلیغش جبران شود.

این تهیه‌کننده با اشاره به سرخورده شدن عده زیادی از فیلمسازان جوان گفت: کسی که در سینما مدیریت می‌کند باید اول از همه عاشق سینما باشد و سپس عاقل و عادل باشد. خیلی از جوانان امروزه کارگردانی می‌کنند، با تمام آرزو فیلمشان را در «هنروتجربه» اکران می‌کنند اما طبیعتا فروشی برایشان حاصل نمی‌شود به طور مثال من کسی را سراغ دارم که خانه‌اش را فروخته است تا فیلم بسازد. وزارت ارشاد باید از فیلمسازان مخصوصاً فیلم‌اولی‌ها حمایت کند. در ورزش به یک فوتبالیست ۱۰۰ میلیارد حقوق می‌دهند، برای فرهنگ نیز باید هزینه کرد و صبور بود زیرا شما وقتی یک درخت را می‌کارید ممکن است حدود ۳ سال بعد میوه دهد. جوانان ما باید جذب سینما شوند. ما کلی دانشگاه و آموزشگاه فیلمسازی داریم اما خروجی این کلاس‌ها مشخص نیست و این افراد وقتی نمی‌توانند وارد سینما شوند، در نهایت سرخورده می‌شوند. باید این آموزشگاه‌ها را هم مدیریت کرد و اگر می‌بینند کسی فیلمساز نیست، او را به مسیر دیگری هدایت کنند تا در آینده سرخورده نشود.

وی درباره اکران فیلم «وحشی» با رده بندی مثبت ۱۸ بیان کرد: رده‌بندی سنی اتفاق خوبی است و به نظر من تأثیر منفی بر فروش فیلم‌ها ندارد. اگر یک‌سری کارشناسان تشخیص می‌دهند که فیلمی برای کودکان مناسب نیست، بهتر است که در سینما هم این محدودیت در نظر گرفته شود. سریال‌های شبکه نمایش خانگی متأسفانه رده‌بندی سنی ندارند و برخی صحنه‌های خشن را همه گروه‌های سنی می‌بینند اما سینما فرهنگ، مدیوم و مخاطب خودش را دارد و رده‌بندی سنی نوعی هشدار برای خانواده‌ها است که فرزندشان را برای تماشای آن فیلم نیاورند.

ثقفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، درباره پروژه جدید خود توضیح داد: فیلم «های‌کپی» که من کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارم اکنون مراحل فنی خود را پشت سر می‌گذراند. تدوین این فیلم تمام شده و در مرحله صداگذاری و ساخت موسیقی است. فکر می‌کنم تا یک ماه دیگر برای میکس و مسترینگ برود.

«وحشی» اسیر طوفان جنگ شد؛ زور سینمای اجتماعی به کمدی نمی‌رسد

وی ادامه داد: من قصد ندارم با این فیلم در جشنواره فیلم فجر شرکت کنم و اگر شرایط جامعه تثبیت شود، برای اکران «های‌کپی» اقدام می‌کنیم. فکر می‌کنم «های‌کپی» فیلم پرمخاطبی باشد زیرا فیلمی مفرح و شاد و برای همه گروه‌های سنی مناسب است.

این کارگردان در پایان عنوان کرد: ﺑﺎزﯾﮕﺮان ﻓﯿﻠﻢ «های‌کپی» ﻣﺮﺗﻀﯽ ﻋﻘﯿﻠﯽ، اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ ﭘﻮرﻋﺮب، آﻧﺎﻫﯿﺘﺎ درﮔﺎﻫﯽ، ﻣﻬﺴﺎ ﮐﺎﻣﯿﺎﺑﯽ، ﻣﺠﯿﺪ ذﻫﺒﯽ، آرش ﻧﻮذری، ﯾﻮﺳﻒ ﺻﯿﺎدی، اﺣﻤﺪرﺿﺎ اﺳﻌﺪی، ﮐﻮرش ﮐﺒﯿﺮی، ﮐﺎﻇﻢ ﻧﻮرﺑﺨﺶ، ﺷﯿﺮزاد ﻣﻠﮏ آراﯾﯽ، ﻫﺎﺷﻢ روﺣﺎﻧﯽ، ﺳﯿﺪرﺿﺎ ﻋﻠﻮی، ﻓﺮﻫﺎد ﭘﺎرﺳﯿﺎن، ژاﮐﻠﯿﻦ آواره، ﺣﺒﯿﺐ ﺳﯿﻒ الهی، شهرام تیموریان، ﺳﯿﺪﻣﺴﻌﻮد ﺣﺴﯿﻨﯽ هستند.

فیلم سینمایی «وحشی» با بازی الهام کردا، رویا نونهالی، پیام احمدی‌نیا، بهرام ابراهیمی، حسین محمدحسینی، محمود نظرعلیان، نفس بازغی، دنیا نصر، روناک پوریادگار و سایه ثقفی در سینماها در حال اکران است. این فیلم روایت زنی تنهاست که می‌خواهد برای پسرش مادر باشد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + ده =