چالش شناخت مخاطب؛ برخی تصور می‌کنند تئاتر عروسکی فقط برای کودکان است!
بازدید 7
0

چالش شناخت مخاطب؛ برخی تصور می‌کنند تئاتر عروسکی فقط برای کودکان است!

قیس یساقی نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «جک نارن» که از ۱۸ تیر در تئاتر هامون روی صحنه می‌رود، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره روند شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: نمایشنامه «جک نارن» از یک واقعه تاریخی الهام گرفته است. روایت اصلی اثر به جنگ فرانسه و هلند در قرن ۱۷ میلادی برمی‌گردد. این واقعه را دستمایه طنز قرار دادیم و در کنار آن، چند قصه آشنای دیگر را نیز وارد روایت کردیم.

وی افزود: نسخه اولیه نمایشنامه در سال ۱۳۹۵ نوشته و با شکل و نام دیگری در مشهد اجرا شد. در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲، نمایشنامه برای یک اجرای عروسکی بازنویسی شد. نسخه فعلی تفاوت‌های زیادی با نسخه اولیه دارد به‌ویژه در ساختار روایی. با این حال، اسکلت اصلی و پلات کلی ماجرا همان قصه سال ۹۵ است.

یساقی درباره روند شکل‌گیری نمایش عروسکی «جک نارن» توضیح داد: بعد از بازنویسی متن، طراحی‌ها را آغاز کردیم. ابتدا طراحی کاراکترها شکل گرفت، سپس طراحی صحنه و ساختار موسیقایی کار هم‌زمان پیش رفتند. در همین مسیر به ایده‌های تازه‌ای رسیدیم. پیش‌تولید نمایش حدود سه تا چهار ماه زمان برد و پس از آن نیز تقریباً سه ماه تمرین داشتیم. در مجموع، شش ماه درگیر پیش‌تولید و تمرین بودیم تا نمایش برای جشنواره آماده شود.

چالش شناخت مخاطب؛ برخی تصور می‌کنند تئاتر عروسکی فقط برای کودکان است!

وی ادامه داد: «جک نارن» ابتدا در جشنواره عروسکی تهران-مبارک شرکت کرد و خوشبختانه مورد توجه قرار گرفت و ۶ عنوان جشنواره‌ای کسب کرد. سپس مدتی وقفه افتاد تا از اردیبهشت امسال اجرای عموم خود را در تالار قشقایی آغاز کرد و پس از آن از ۱۸ تیر در تئاتر هامون روی صحنه می‌رویم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به دشواری‌های تولید نمایش عروسکی، عنوان کرد: تولید نمایش عروسکی با چالش‌های زیادی همراه است مثل طراحی و ساخت عروسک‌ها، دکور، و مسائل فنی هزینه زیادی به یک گروه تحمیل می‌کند. اما به نظر من، چالش اصلی ساخت نمایش عروسکی، مالی نیست بلکه مسئله مهم‌تری وجود دارد که به شناخت مخاطب از تئاتر عروسکی مربوط می‌شود.

وی با اشاره به تصور اشتباه عامه مخاطبان درباره تئاتر عروسکی، یادآور شد: همچنان بسیاری از مخاطبان تصور می‌کنند که تئاتر عروسکی فقط برای کودکان و نوجوانان است. همین باعث می‌شود که نمایش‌هایی که برای بزرگسالان طراحی می‌شوند، ابتدا با تردید مواجه شوند. در این سال‌ها، ۲ نمایش عروسکی برای بزرگسالان تولید کردیم که در تهران هم روی صحنه رفتند و حالا خوشحالیم که با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند.

وی افزود: فکر می‌کنم بعد از اجرای «مثلث» که بیش از یک سال روی صحنه بود، توانستیم این ذهنیت را تا حدودی اصلاح کنیم. لااقل برای آن بخشی از تماشاگران که ما را دنبال می‌کنند، حالا این موضوع جا افتاده که نمایش عروسکی می‌تواند برای بزرگسالان هم تولید شود. این یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که هنرمندان تئاتر عروسکی با آن روبه‌رو هستند.

چالش شناخت مخاطب؛ برخی تصور می‌کنند تئاتر عروسکی فقط برای کودکان است!

یساقی درباره اینکه آیا پس از موفقیت اثر قبلی، برای ساخت نمایش تازه دچار وسواس شده یا نه، توضیح داد: این سوال واقعاً سوال مهمی است. بله، یکی از دغدغه‌های اصلی من همین بود. بعد از «مثلث»، هم از سوی مخاطبان عام و هم از سوی مخاطبان خاص و منتقدان، لطف و توجه زیادی دیدیم. همین باعث شد که درگیر این وسواس بشویم که نمایش بعدی چه باید باشد. اینکه اگر بهتر از قبلی نشود، حداقل هم‌ترازش باشد.

وی افزود: از جایی به بعد تصمیم گرفتم خودم را درگیر این مقایسه نکنم. همان‌طور که در «مثلث» هم از ابتدا نگران خروجی نبودیم و فقط روی لذت بردن از روند تولید تمرکز کردیم، در «جک نارن» هم تلاش کردیم که در پروسه تولید به خودمان خوش بگذرد. ما در مرحله تولید، مهم‌ترین مسئله‌ای که در نظر گرفتیم این بود که خودمان از ساخت این اثر لذت ببریم. اگر این لذت در کار نبود، شاید اصلاً کار را جلو نمی‌بردیم.

یساقی در مورد حال و هوای موجود در حین تولید نمایش عروسکی «جک نارن»، عنوان کرد: خوشبختانه همین رویکرد باعث شد که در طول مراحل تولید، حال خوشی داشته باشیم. پس از حدود ۲۰ اجرای موفق در تالار قشقایی، بازخوردهای بسیار خوبی از مخاطبان گرفتیم، به‌ویژه از کسانی که «مثلث» را دیده بودند. به نظرم این بازخوردها، بسیاری از نگرانی‌های اولیه ما را رفع کرد.

یساقی در بخش پایانی سخنان خود درباره شیوه کارگردانی نمایش نیز توضیح داد: در اجرای «جک نارن» تلاش کردیم منطق روایی به شکلی چیده شود که ارتباطی روشن و قابل درک بین جهان واقعی نمایش و جهان عروسکی شکل بگیرد. این منطق از ابتدا برای مخاطب توضیح داده می‌شود تا تماشاگر با یک قرارداد ذهنی وارد فضای نمایش شود و درگیر این نشود که چرا نمایش عروسکی است. این نوع مواجهه باعث می‌شود جهان روی صحنه برای مخاطب ملموس‌تر شود، همین مسئله، یعنی ایجاد منطق تصویری و محتوایی، به ارتباط بهتر مخاطب با نمایش کمک می‌کند. بسیاری از کسانی که آشنایی کمتری با نمایش‌های عروسکی دارند، ممکن است در مواجهه با یک اثر صرفاً عروسکی دچار فاصله شوند. اما آنچه ما در این اجرا طراحی کردیم، این مشکل را تا حد خوبی برطرف کرده است.

نمایش «جک نارن» به نویسندگی و کارگردانی قیس یساقی در بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک موفق به کسب جوایزی چون بهترین کارگردانی، بهترین بازی‌دهندگی و صداپیشگی، بهترین طراحی صحنه، تقدیر نویسندگی و بهترین متن، بهترین طراحی نور و بهترین طراحی لباس شد.

نخستین اجرای عمومی این نمایش پس از جشنواره از ۲۵ اردیبهشت تا ۲۲ خرداد در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر اتفاق افتاد.

نمایش «جک نارن» در دور دوم اجراها از ۱۸ تیر در تئاتر هامون روی صحنه خواهد رفت. محمد لقمانیان، فرشاد قاسمی، محمدجواد مهدیان و قیس یساقی گروه بازی دهندگان عروسک‌ها را تشکیل می‌دهند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =