کارگردان باید مدیر باشد؛ جواهریان جای ترانه علیدوستی به «طلاومس» آمد
بازدید 2
0

کارگردان باید مدیر باشد؛ جواهریان جای ترانه علیدوستی به «طلاومس» آمد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رویداد، کارگاه انتقال تجربه کارگردانی همایون اسعدیان عصر روز گذشته پنجشنبه ۱۶ مرداد برگزار شد.

همایون اسعدیان در کارگاه انتقال تجربه کارگردانی گفت: در هر فیلم کارگردان ۲ وظیفه عمده دارد که ۷۰ درصد آن مدیریت پروژه و ۳۰ درصد آن خلاقیت و نوآوری هنری است.

وی با تشریح نقش کارگردان به عنوان مدیر یک اثر سینمایی ادامه داد: دوستی کلامی، هدایت بازیگر، رابطه دوستانه با عوامل از جمله کارهایی است که یک کارگردان باید در پروژه سینمایی به آن توجه جدی داشته باشد و حتی در برخی موارد ذهن آدم‌ها را نیز بخواند.

اسعدیان با اشاره به اینکه کارگردان باید از ایده‌هایی که به او پیشنهاد می‌شود استقبال کند، گفت: ایده‌ای که به شما داده می شود باید در راستای فکر و نظر شما باشد به طور مثال، در فیلم «مرد آفتابی» عبدالله اسکندری پیشنهادات خوبی را برای چهره پردازی داد و من آن را پذیرفتم.

وی نقش کارگردان در سینمای ایران را با نقش کارگردان در سینمای آمریکا متفاوت دانست و بیان کرد: سینمای آمریکا یک سینمای صنعتی است اما سینمای ایران بدین شکل نیست به همین دلیل کارگردان باید تطبیق پذیری بیشتری با شرایط و محیط ساخت فیلم داشته باشد.

اسعدیان با بیان اینکه کارگردان باید حواسش به همه گروه باشد، عنوان کرد: از نظر من کیانوش عیاری یکی از نوابغ سینمای ایران است. او سر صحنه فیلمبرداری بسیار سخت گیر است و زمانی که با عوامل و بازیگرانش صحبت می‌کنید اغلب می‌گویند با عیاری کار کردن سخت است اما وقتی فیلم‌های او اکران می‌شود متوجه می‌شوید که یکی از بهترین بازی بازیگران و حضور عوامل در فیلم‌های عیاری است.

کارگردان «طلا و مس» بر امر اخلاقی در ساخت یک فیلم تاکید کرد و افزود: باید از مسائلی که باعث می‌شود اعضای یک گروه فیلمسازی از یکدیگر دلخور شوند، جلوگیری شود و اجازه ندهید افراد در اتاق‌ها و لوکیشن پشت سر یکدیگر بدگویی کنند.

وی ادامه داد: همچنین در زمان ساخت یک فیلم مراقبت کنید تا حقوق دیگران پایمال نشود. به طور مثال، در زمان ساخت فیلم «مرد آفتابی» پیش از من با محمدرضا اعلامی برای ساخت این فیلم صحبت شده بود و من اعلام کردم اگر قرار است من این فیلم را بسازم باید اعلامی اعلام رضایت کند.

اسعدیان نقش کارگردان را در هدایت بازیگر و مدیریت صحنه و فیلمبرداری مهم دانست و افزود: بدترین بازیگر در یک فیلم کسی است که در یک سکانس خوب، در سکانسی متوسط و در یک سکانس دیگر ضعیف باشد. کارگردان باید مواظب باشد تا بازی بازیگران یک دست باشد و از یک لحن تبعیت کنند. مثلاً، در هنگام ساخت فیلم «شوخی» ما با پرویز پرستویی سه، چهار لحن مختلف را آزمایش کردیم و بعد از آنکه به یک نتیجه واحد رسیدیم فیلمبرداری را آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه یک کارگردان باید تدوین بداند و با دوربین کاملا آشنا باشد، ادامه داد: اما توصیه من این است که در زمان تدوین، کارگردان در کنار تدوین‌گر حضور نداشته باشد زیرا به طور ذاتی کارگردان همه سکانس‌ها را دوست دارد و علاقه‌ای به حذف آنها ندارد درحالی که تدوینگر فقط به دنبال ساخت یک فیلم خوش ریتم است.

وقتی گلاب آدینه و مهدی هاشمی جایشان با دیگران عوض شد

اسعدیان با اشاره به اینکه کارگردان نباید به دنبال ساخت یک اثر سینمایی به هر قیمتی باشد، بیان کرد: من در طول ساخت فیلم‌هایم هم با بازیگران حرفه‌ای و هم با نابازیگرها همکاری کرده‌ام و در این میان از پیشنهادات دیگران نیز استقبال کردم. به طور مثال، در هنگام ساخت فیلم «شوخی» بعد از آنکه متوجه شدیم پرویز پرستویی به مدت ۶ ماه به دلیل مشغله کاری نمی‌تواند در فیلمبرداری حضور پیدا کند به سراغ مهدی هاشمی رفتیم و خود او گفت که این نقش برای او مناسب نیست به همین دلیل ۶ ماه منتظر شدم تا پرویز پرستویی فرصت حضور در فیلم را پیدا کند و یا در هنگام ساخت فیلم «بوسیدن روی ماه» ابتدا قرار بود گلاب آدینه یکی از نقش های اصلی باشد اما خود گلاب پیشنهاد داد تا به جای بازیگر شناخته شده از ۲ بازیگر مسن استفاده کنیم.

وی بر اهمیت آغاز ساخت یک اثر با فیلمنامه قوی تاکید کرد و گفت: فیلمنامه‌ای که نتواند قصه‌اش را جذاب و اصطلاحاً پرضرب در ۱۰ دقیقه ابتدایی شروع کند، قطعاً نمی‌تواند مخاطب را جذب کند. باید در زمان نگارش فیلمنامه و هم خواندن آن بدانید که کدام بازیگر برای کدام نقش مناسب است.

اسعدیان عنوان کرد: کارگردان زمانی که فیلمنامه را می خواند بازیگران مورد نظرش درباره هر نقش در ذهنش نقش می‌بندد اما این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که در انتخاب بازیگران همیشه اولین انتخاب بهترین انتخاب نیست. به طور مثال، اولین انتخاب من برای بازیگر نقش اول فیلم «طلا و مس» ترانه علیدوستی بود اما این همکاری میسر نشد و بعد دیدیم نگار جواهریان برای این نقش انتخاب مناسب تری بوده است.

زنده یاد امین تارخ بازیگر تکنیکال بود

کارگردان «شوخی» با اشاره به اینکه انتخاب بازیگر باید در جلوی کادر دوربین انجام شود، گفت: بعضی بازیگران تکنیکال (مانند زنده یاد امین تارخ) و بعضی بازیگران حسی (مانند فرهاد اصلانی) هستند و شما باید بدانید برای کدام نقش چه بازیگری مناسب است و چگونه باید هدایت شود و یکی از نکات مهم در انتخاب بازیگران صدا و فن بیان است.

وی به نقش آموزش در سینما و تئاتر اشاره کرد و ادامه داد: ورود به بازار سینما و حضور در فیلم ها بسیار سخت است. سالانه بین ۶۰۰ الی ۷۰۰ نفر از دانشکده‌های مختلف هنری فارغ التحصیل می‌شوند درحالی که تعداد آثار سینمایی و فیلم هایی که تولید می‌شود بسیار محدود است و امکان جذب این تعداد فارغ التحصیل وجود ندارد.

این کارگاه به مدت چهار ساعت در موسسه فرهنگی هنری کاژه با حضور همایون اسعدیان برگزار شد. مدیریت اجرایی این کارگاه‌ها بر عهده سپیده حیدرآبادی است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =