گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کم‌خطر» است!
بازدید 12
0

گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کم‌خطر» است!

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه تلویزیونی «جام جم» شب گذشته ۲۹ مهر با حضور فرزاد حسنی و مجید یراقبافان روی آنتن شبکه سه سیما رفت و به نقد سیاست‌های تلویزیون در حوزه دعوت از مجریان، حمایت از مجری بازیگرها و … پرداخت.

مجید یراقبافان با اشاره به ویژگی‌های مجریان صداوسیما و اینکه چگونه باید باشند، عنوان کرد: معمولاً اینگونه است که یک نفر به عنوان مجری از طرف شبکه‌ها به کمیته مجریان صداوسیما معرفی می‌شود و ۱۱ نفر در این کمیته مجری را براساس مهارت‌های کلامی و رفتاری او انتخاب می‌کنند. این مجری اولین ویژگی اش این است که باید دارای مولفه‌هایی باشد که یکی از آنها گویش است و مهمتر از آن منش است. در این منش کنش و همه رفتارهایی است که می‌بینیم. اینها بایدهاست و ممکن است، دیگران بگویند که اینها در حال حاضر دیده نمی‌شود.

فرزاد حسنی هم در ادامه بیان کرد: مجری باید منفعت و دانش برساند و بعد نحوه انتقال این منفعت هم اهمیت دارد. چون ما در برخی شبکه‌های تخصصی از این رویکرد استفاده کرده‌ایم و از یک استاد دانشگاه بهره گرفته شده است که دانش دارد ولی لحن و بیان و کلام ندارد. این اشتباه را یک بار به طور کامل از بین ببریم. فن بیان یعنی اینکه درست حرف بزنید اما فن خطابه و اندیشیدین و تسلط بر اوضاع و مدیریت در لحظه را چه کسی می‌تواند بلد باشد؟ مجری می‌تواند خیلی فصیح باشد و اصلاً دستگاه تولید کلمه باشد اما اگر ویژگی‌های دیگر را نداشته باشد سودی ندارد.

فکر می‌کنیم مجری فقط باید خوب سشوار کشیده باشد و لباس خوب بپوشد!

یراقبافان نیز در ادامه گفت: باید دید آیا او مدیریت هوش هیجانی را هم دارد، در لحظه می‌تواند برنامه را مدیریت کند؟ رفتار سازمانی دارد؟ آشنایی با روانشناسی سازمانی دارد؟ اینها همه مواردی است که مجری باید داشته باشد اما ما فکر می‌کنیم مجری فقط باید خوب سشوار کشیده باشد و لباس خوب بپوشد. واقعیت این است که تمام تلاش‌های یک تیم چند نفره را از سیاستگذاری شخص رئیس صداوسیما تا گروه برنامه ساز یک مجری با اجرای غیر دقیق خود می‌تواند نابود کند. برعکس هم همین است که مجری می‌تواند تمام کم کاری‌ها را بپوشاند.

حسنی در ادامه گفت: اصلاً یک شبکه تلویزیونی غیر از برنامه ترکیبی و مجریانش چه مفهومی دارد؟ مگر ما این همه درگاه برای عرضه فیلم و سریال نداریم؟ پس یک شبکه تلویزیونی چه معنایی غیر از برنامه ترکیبی دارد؟ باید در آوردن و پرورش مجری همه چیز با حضور مدیر مربوطه صورت بگیرد.

وی با اشاره به مجریانی که در این سال‌ها در تلویزیون فعالیت کرده‌اند گفت: مجریان تلویزیون در این سال‌ها همه نهال‌هایی بودند که خودشان رشد کردند و قد کشیدند. حتی اگر هم در این راه کمرشان شکسته یا دوستان شکسته‌اند و یا باید صیانت می‌کردند اما صیانتی صورت نگرفته است.

حسنی اضافه کرد: مسعود کیمیایی یک روز گفت که «دوبله مگر هنر است؟ اما منوچهر اسماعیلی دوبله را هنر می کند» حالا اجرا مگر هنر است؟ منوچهر نوذری اجرا را به هنر تبدیل می‌کند.

نگاه مدیران اغلب این‌گونه است که مجری‌ای را روی آنتن بگذارند که «کم‌خطرتر» باشد!

این مجری با سابقه عنوان کرد: نگاه مدیران اغلب این‌گونه است که مجری‌ای را روی آنتن بگذارند که «کم‌خطرتر» باشد. من امروز قرار بود سر برنامه بیایم چند نفر نزدیک به سکته قلبی بودند. (با کنایه) بیش از پنجاه نفر هم الان منتظر هستند تا ایراد بگیرند و وقتی با چنین دیدگاهی به کار نگاه می‌شود، طبیعی است که در نهایت، یک برنامه معمولی در یوتیوب برای شما گردن کلفتی می‌کند. چون از این همه ظرفیتی که دارید استفاده نمی‌کنید و می‌ترسید.

یراقبافان نیز در ادامه یادآور شد: باید تمام افراد را به‌گونه‌ای انتخاب کنیم که وقتی روی آنتن رفت، اطمینان خاطر داشته باشیم. اینکه می‌گویی (با حضورت) چهار ستون بدن بعضی می لرزد و از سر مطایبه هم می‌گویی به این دلیل است که در بعضی موارد برخی مدیران سراغ افراد کم ایمن رفته‌اند و چالش شده است. ما هنوز هم در تلویزیون مجریان باسواد و اهل مطالعه داریم. افرادی که تا چند ساعت پیش از اجرا وقت برای مطالعه صرف نکنند جلوی دوربین نمی‌روند اما همه اینگونه نیستند. البته ایمن بودن باید مبتنی بر استانداردها باشد نه تعریف شخصی افراد.

حسنی هم ضمن تایید تعریف مشخص و استاندارد برای ایمن بودن مجریان عنوان کرد: کسی که از صبح تا شب هر چه می‌گویید قربان صدقه شما (مدیران) می‌رود و هرچه می‌گویید گوش می‌کند بالاخره یک روز رفتار دور از تصور دارد.

وی با اشاره به ایمن سازی در مدل غلط عنوان کرد: می‌دانید ایمن سازی از نظر برخی یعنی چه؟ یعنی فردی را برای اجرا انتخاب می‌کنند که عاشق دوربین است. او جرات دارد جلوی یک مسئول کشور صحبت کند؟ جرات دارد یک فیلم و سریال را نقد کند؟ او عشقش است که با آنها عکس بیندازد، دوست دارد هر روز بگوید من به واسطه مجری بودن با سلبریتی ها عکس گرفته‌ام. او نتوانسته است بلاگر شود، رادیو راهش نداده‌اند، دوبلور و بازیگر هم نشده است و حالا آشنا دارد و وارد تلویزیون می‌شود. اما ایمن سازی واقعی به معنای صید باهوش‌ها است. اگر فردی را انتخاب کنید که وقتی سفره‌ای پهن است به شما پیوندد اگر احساس کند باد از طرف دیگری می‌آید اولین کسی که زیر کاسه می‌زند همان فرد است.

طرف قرار است با آزمون و خطا، خراب کردن مهمان یا آبروی آقای جبلی و مدیر شبکه را بردن مجری شود!

حسنی یادآور شد: فردی را روی آنتن فرستاده‌اند تا کار یاد بگیرد و روی آنتن برنامه زنده آموزش ببیند. بعد که می‌پرسیم چرا، پاسخ می‌دهند که خود شما اول کار چگونه بودید؟ اتفاقاً من روز اول همین بودم که امروز هستم. طرف قرار است با آزمون و خطا، با خراب کردن مهمان یا آبروی آقای جبلی و مدیر شبکه را بردن مجری شود.

در ادامه حسنی در پاسخ به سوال مجری برنامه که آیا مجریان از تلویزیون قهر کرده‌اند؟ بیان کرد: بله تعدادی از آنها قهر کرده‌اند. در طرح سوال منکر اصل موضوع نشویم. یکی دو نفر از مجریانی که برنامه زنده داشتند بعد از مسائلی به دلیل ابعاد سیاسی و در اعتراض به مجموعه جلیلی – جبلی گفته‌اند ما به تلویزیون نمی آییم. این اتفاق رخ داده است و نمی‌توانیم منکرش شویم.

وی اضافه کرد: ما مجریان زیادی در تلویزیون داریم اما برخی از این افراد سرسلسله دار هستند و به واسطه اجرای برنامه‌های تحویل سال و دیگر برنامه‌ها توانمندی‌های ویژه ای داشتند و بعد از حوادثی گفته‌اند، نمی آییم.

حسنی در ادامه درباره توفیق این افراد در خارج از تلویزیون عنوان کرد: درباره دیگران خودشان باید بگویند. اما خود من فردی هستم که هر گاه از من دعوت شود می آیم و صحبت می‌کنیم و هر وقت رسانه به من فرصتی بدهد حاضر هستم. روشنفکران که از روز اول با تلویزیون مشکل داشته‌اند و بهترین برنامه جهان را هم بسازید خیلی لطف کنند ناسزا نمی‌گویند. اما هزار برنامه ضعیف بیرون ساخته شود به به می‌کنند.

وی با اشاره به مجریانی که این روزها روی آنتن نیستند گفت: درِ صداوسیما باید باز باشد و پالس مثبت هم فرستاده شود. انصافاً به برخی از دوستان هم این پالس‌ها فرستاده شده است مثلاً رضا (رشیدپور) قرار بود دوباره بیاید و دعوایش شد. به احسان (علیخانی) و علی (ضیا) هم می دانم این پالس‌ها فرستاده شده است. اینها هم هر وقت حس کنند لازم است می آیند چون این سه عزیز را افراد زاویه داری با فرهنگ نمی دانم. آنها فکر می‌کنند در آن فضا مفیدتر هستند. خود من ترجیحم این است که اینجا برایم بهتر است.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم گولت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =