یک مرد در قامت «لیدی مکبث»؛ تئاتری که حرف دل دانشجویان را به صحنه آورد
بازدید 3
0

یک مرد در قامت «لیدی مکبث»؛ تئاتری که حرف دل دانشجویان را به صحنه آورد

حسین سلمان‌پور کارگردان نمایش «تاریخ درگیر شایعات ما» که این شب‌ها در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه رفته است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع این نمایش توضیح داد: نمایش ما درباره یک پایان‌نامه است که قرار است به پایان برسد اما به دلایل شخصی و زیستی آن دانشجو، این اتفاق نمی‌افتد. این مسئله به زندگی او در دانشگاه و رشته بازیگری بازمی‌گردد. موضوع اصلی حول همین محور شکل می‌گیرد، البته با چاشنی برخی اتفاقات غیرعادی مثل حضور شخصیت هری پاتر در دانشگاه. او هم وارد فضای دانشگاه این بچه‌ها شده، اما توانایی‌هایی که قبلاً داشته دیگر در او نیست. انگار بچه‌ها در این دانشگاه قدرت و توانایی خود را از دست می‌دهند. در واقع نبود امکانات دلیل این از دست رفتن قدرت و توانمندی‌ها است اما این افراد فکر می‌کنند که مشکل از خودشان است.

وی ادامه داد: من خودم دانشجوی رشته بازیگری دانشگاه زابل هستم. این کار، پایان‌نامه من است و تصمیم گرفتم در پایان‌نامه‌ام آمیزه‌ای از ماهیت زیست خودم و متنی که بسیار به آن علاقه‌مندم یعنی «شایعات» اثر نیل سایمون را به کار ببرم. فکر می‌کنم از آبان سال گذشته و آغاز ترم تحصیلی جدید شروع به کار کردیم. بچه‌ها هم پیش‌تر در قالب کارگاهی با من همکاری داشتند و سال قبل هم در جشنواره دانشجویی شرکت کرده بودیم و من برای پایان‌نامه تصمیم گرفتم همان تیم را در کنار دوستان دیگری دوباره دور هم جمع کنم. روز اول قرار گذاشتیم که متن «شایعات» را به عنوان محور کار قرار دهیم و در کنار آن، اتودهای آزاد زدیم و از دل آنها بخش‌هایی از کتاب تعزیه و دیگر منابع وارد نمایش شد. به این ترتیب، نمایش شکل گرفت. در کنار بهره‌گیری از برخی گونه‌های نمایشی سنتی همچون شاهنامه‌خوانی و تعزیه، برخی متون شناخته‌شده خارجی مانند «هملت»، «شایعات» و «مکبث» همگی در کنار یک داستان شخصی و دانشجویی قرار گرفتند.

یک مرد در قامت «لیدی مکبث»؛ تئاتری که حرف دل دانشجویان را به صحنه آورد

این کارگردان جوان تئاتر در رابطه با ویژگی‌های اجرایی «تاریخ درگیر شایعات ما» عنوان کرد: ما تلاش کردیم در بخش تولید و نورپردازی، تا حد امکان از توانایی‌های خودمان استفاده کنیم. مثلاً یکی از بازیگران ما در عکاسی و نورپردازی مهارت داشت که این مهارت را وارد کاراکترش کردیم. در برخی صحنه‌ها بازیگر به عنوان نورپرداز ظاهر می‌شود و با نور خودش صحنه را طراحی می‌کند؛ مانند صحنه تعزیه که نور سبز برای موافق‌خوان و نور قرمز برای مخالف‌خوان به کار می‌رود. یا صحنه‌ای دیگر که بازیگر در حال صحبت با گیاه ماری‌جوانا است و از نور بنفش استفاده می‌کند. در موسیقی هم همین بود؛ بازیگری که قابلیت رپ‌خوانی داشت، خودش رپ را اجرا کرد. دکور صحنه هم بسیار ساده و مینیمال است. یک پلاتو است که در آن کوسن، پارچه و وسایلی که مدام تغییر کارکرد می‌دهند وجود دارد. مثلاً آبپاشی که گاهی آب دارد و گاهی در آن خون ریخته می‌شود. به لحاظ اجرایی و سبکی، نمایش در دسته پست‌مدرن قرار می‌گیرد. متن مدام می‌شکند و اطلاعاتی به مخاطب داده می‌شود و از بین می‌رود.

وی افزود: من ابتدا قصد داشتم تا به دلیل شرایط اجرایی هر ۲ نقش «مکبث» و «لیدی مکبث» را به دو ۲ واگذار کنم اما با نبود بازیگر برای نقش «لیدی مکبث» مواجه شدیم. ناگهان یکی از بازیگران مرد پیشنهاد داد که تستی برای این نقش بزند. من به‌عنوان ناظر بیرونی تمرین نشستم و دیدم که حضور بازیگر مرد در قالب نقش «لیدی مکبث» اتفاق جالبی را رقم زده چراکه ریشه‌های خود متن شکسپیر در سلطه و جسارتی که «لیدی مکبث» بر «مکبث» دارد، در این وضعیت جدید نیز به‌خوبی بروز یافته است. تقابل فیزیکی و بازیگری این ۲ نفر در تمرین، چنان نتیجه‌ای ایجاد کرد که تصمیم گرفتم این تغییر را نگه دارم و تا اجرا ادامه دهم تا بازخورد آن را از مخاطبان دریافت کنم.

این کارگردان تئاتر که اجرای نمایش خود را از زابل آغاز کرده است در پایان در رابطه با چالش‌های گروه‌های تئاتری خارج از مراکز استان بیان کرد: ما از روز اول تلاش کردیم مانع‌ها ما را متوقف نکند. ما از استان سیستان و بلوچستان آغاز کردیم، جایی که کار کردن در تئاتر بسیار دشوار است. اما همین سختی باعث شد گروه ما منسجم‌تر باشد. در تهران هم با وجود مشکلات مالی، سعی کرده‌ایم مقاومت کنیم. در کلان‌شهرهایی مثل اصفهان، مشهد یا شیراز تفاوت زیادی با تهران وجود ندارد، اما در شهرهای کوچک‌تر شرایط کاملاً متفاوت است. مثلاً در زابل، تئاتر در اقلیت کامل قرار دارد. شهر بسیار سنتی است و بازیگران در تنگنا هستند. بلک‌باکسی برای تمرین وجود ندارد و زندگی دانشجویان به دانشکده محدود می‌شود. این محدودیت‌ها باعث می‌شود ارتباط با جهان بیرون دشوار شود. در چنین فضایی، آرزوهای بزرگ کمتر درک می‌شود.

یک مرد در قامت «لیدی مکبث»؛ تئاتری که حرف دل دانشجویان را به صحنه آورد

نمایش «تاریخ، درگیر شایعات ما» از ۲۶ مرداد تا ۲۱ شهریور هرشب ساعت ۱۹ در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه می‌رود.

عوامل اصلی این نمایش عبارتند از نویسنده و کارگردان: حسین سلمان‌پور، دراماتورژ: امید اکبری و بازیگران: احمد دهواری، علیرضا نصری، محمدمبین وکیلی، علیرضا پیل‌پا، آرمین سارویه، امین شکری، هلنا رحیمی‌زاده، محمدمهدی قهاری، امین رحمتی، امیر سربلند و حسین سلمان‌پور.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: هر کجا شما ما را دیدید بزنید بر شما مبارک، هرکجا ما شما را دیدیم می‌زنیم بر ما مبارک!

عکس‌ها از رضا یزدان‌پور است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 9 =