۲۰ ثانیه تا نجات؛ با غول‌پیکرترین آتش‌نشان پرنده جهان آشنا شوید
بازدید 6
0

۲۰ ثانیه تا نجات؛ با غول‌پیکرترین آتش‌نشان پرنده جهان آشنا شوید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش زومیت، هواپیمای دوزیست «AG۶۰۰» که این نام افسانه‌ای را بر خود دارد، نه‌تنها بزرگ‌ترین قایق پرنده‌ی جهان است، بلکه نمادی از جاه‌طلبی کشوری است که می‌خواهد بر چالش‌های زمین و دریا غلبه کند. این اژدهای مدرن، نه برای نبردهای اساطیری، که برای مهار شعله‌های سرکش آتش در جنگل‌های صعب‌العبور و نجات جان انسان‌ها از دل امواج خروشان طراحی شده است؛ ماشینی که می‌تواند در چشم برهم‌زدنی از یک شناور آرام به یک ناجی پرنده تبدیل شود.

هواپیمای دوزیست Ag600 در ساحل، مرز آب و خشکی
EurAsian Times

سیر تکامل پروژه AG۶۰۰

طراحی و توسعه اولیه AG۶۰۰ از سال ۲۰۰۹ آغاز شد و تا ۲۰۱۴ ادامه داشت. در این بازه پنج‌ساله، تیم‌های مهندسی چین با مجموعه‌ای از چالش‌های فنی گسترده روبه‌رو بودند: از طراحی بدنه‌ای مناسب برای عملکرد دوزیست، تا انتخاب موتور، سیستم رانش و تجهیزات ویژه برای عملیات دریایی.

آگوست ۲۰۱۴، فصل مونتاژ نمونه اولیه فرارسید. این مرحله گذار پروژه از فاز نظری به فاز اجرایی را نشان می‌داد و با هیجان فراوان در رسانه‌های داخلی چین دنبال شد.

اولین رونمایی عمومی هواپیمای دوزیست AG600 چین
اولین رونمایی عمومی AG۶۰۰

عکاس: STR/AFP / Getty Images

۲۳ جولای ۲۰۱۶، نخستین نمونه AG۶۰۰ در کارخانه هواپیماسازی ژوهای (Zhuhai) رونمایی شد و تصاویر این غول مهندسی برای نخستین‌بار در سطح جهانی انتشار یافت؛ مراسمی که فراتر از صرف رویدادی فنی، نمادی از عزم و اراده سیاسی چین برای تثبیت جایگاه خود در عرصه هوافضا بود.

اولین پرواز AG۶۰۰ در سال ۲۰۱۷ فقط یک ساعت طول کشید

اما هنوز تا نخستین پرواز رسمی راه زیادی باقی‌مانده بود. پس از یک‌سال آزمایش‌های زمینی و بررسی‌های فنی، در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۷، AG۶۰۰ موفق شد نخستین پرواز خود را از فرودگاه ژوهای انجام دهد. این پرواز تاریخی حدود یک ساعت به‌طول انجامید و سرآغاز فصلی تازه در مراحل آزمایش‌های پروازی بود.

سال ۲۰۱۸، ای‌جی ۶۰۰ با برای اولین‌بار از سطح آب پرواز کرد و قابلیت کلیدی دوزیست بودن خود را به نمایش گذاشت. سپس در سال ۲۰۲۰ نیز با انجام نخستین پرواز بر فراز دریا، توانایی‌های عملیاتی‌اش هم در محیط‌های دریایی مورد تأیید قرار گرفت.

۲۰ ثانیه تا نجات؛ با غول‌پیکرترین آتش‌نشان پرنده جهان آشنا شوید

در ادامه مسیر قابلیت‌های آتش‌نشانی هواپیما تا سال ۲۰۲۳ تکمیل شد. آزمایش‌های میدانی مربوط به جمع‌آوری، حمل و پاشیدن حجم زیادی آب در عملیات واقعی، طبق انتظار پیش رفت و آمادگی این هواپیما برای مأموریت‌های نجات و مهار آتش در شرایط بحرانی را به‌صورت عملی اثبات کرد.

نام هواپیما از موجودی افسانه‌ای الهام گرفته شده که از ماهی به اژدها تبدیل می‌شود

حتی روند نام‌گذاری AG۶۰۰ نیز به‌نوعی بلوغ این پروژه را منعکس می‌کرد. این هواپیما ابتدا با عنوان «Dragon ۶۰۰» شناخته می‌شد؛ نامی که قدرت و هیبت آن را القا می‌کرد. سپس این نام به «TA-۶۰۰» تغییر یافت که به‌نظر می‌رسد اشاره‌ای فنی و آزمایشی داشته باشد.

درنهایت هواپیما با نام رسمی «AG۶۰۰ Kunlong» معرفی شد: «کون‌لونگ» در باورهای سنتی چینی، موجودی افسانه‌ای است که می‌تواند از ماهی به اژدها تبدیل شود. این نام به‌خوبی ذات دوزیست هواپیما را به تصویر می‌کشد؛ وسیله‌ای که همچون موجودی اسطوره‌ای، توان حرکت در آب و پرواز در آسمان را توأمان دارد.

مشخصات فنی و طراحی AG۶۰۰

AG۶۰۰ با ابعادی در رده هواپیماهای متوسط، ترکیبی کم‌نظیر از قدرت، ظرفیت و چابکی را به تصویر می‌کشد. طول این هواپیما ۳۹٫۶ متر است، یعنی تقریباً هم‌رده با یک بوئینگ ۷۳۷؛ اما عرض ۳۸٫۸ متری بال‌ها و ارتفاع ۱۲٫۱ متری، تناسب هواپیما را برای عملیات خاکی آبی بهینه می‌کند.

AG۶۰۰ به لطف ابعاد بزرگ، از فضای داخلی وسیعی بهره می‌برد که برای حمل آب و انواع تجهیزات مناسب است

حداکثر وزن تیک‌آف در نسخه‌ی نهایی به ۶۰ تن می‌رسد: رقمی که نسبت به نمونه‌های اولیه با ۵۳٫۵ تن، پیشرفت قابل‌توجهی دارد. در حالت برخاست از سطح آب، این وزن به ۴۸٫۸ تن کاهش می‌یابد، جایی که فشار هیدرودینامیک، شرایط سطحی آب و ملاحظات ایمنی فاکتورهای کلیدی محسوب می‌شوند.

ای‌جی ۶۰۰ به لطف این ابعاد چشمگیر از فضای داخلی قابل‌توجهی بهره می‌برد: از امکان جابه‌جایی ۵۰ مسافر در مأموریت‌های نجات، تا حمل ۱۲ تن آب در عملیات اطفای حریق، یا انتقال تجهیزات سنگین در مأموریت‌های تدارکاتی.

سیستم رانش

قلب تپنده AG۶۰۰ را چهار موتور توربوپراپ Ivchenko AI-۲۰ تشکیل می‌دهند که در چین با نام WJ-۶ شناخته می‌شوند؛ نسخه‌ای بومی‌سازی‌شده و ارتقایافته برای شرایط خاص این هواپیما.

موتور توربوپراپ Ivchenko AI-20
موتور توربوپراپ Ivchenko AI-۲۰

Wikipedia

موتورهای توربوپراپ به‌دلیل مصرف سوخت بهینه در سرعت‌های پایین تا متوسط، انتخابی هوشمندانه برای هواپیماهای دوزیست به‌شمار می‌روند؛ چرا که این دسته از مأموریت‌ها اغلب در ارتفاع کم و مسیرهای طولانی انجام می‌شوند. همچنین نصب این موتورها روی بال‌های بالا (high-wing) مانع از تماس آن‌ها با آب می‌شود و خطر آسیب در عملیات دریایی را به حداقل می‌رساند.

۴ موتور توربوپراپ WJ-۶ قدرت و ایمنی هواپیما را بسیار بالا برده‌اند

موتورهای WJ-۶ که حاصل سال‌ها بهینه‌سازی و آزمون در صنایع هوایی چین هستند، نه‌تنها توان کافی برای برخاست از سطح آب را فراهم می‌کنند، بلکه از نظر قابلیت اطمینان در شرایط سخت جوی و دریایی نیز عملکردی ثابت‌شده دارند.

استفاده از چهار موتور علاوه‌بر افزایش قدرت، ایمنی را بسیار بالا می‌برد؛ به‌گونه‌ای که حتی در صورت ازکارافتادن یک یا دو موتور، هواپیما همچنان می‌تواند به پرواز ادامه دهد یا فرودی ایمن داشته باشد.

طراحی آیرودینامیک

AG۶۰۰ باید به شکلی طراحی می‌شد که توازن دقیقی بین الزامات آیرودینامیکی و ویژگی‌های عملکردی در محیط‌های آبی برقرار کند. به همین دلیل فرم بدنه‌ی یکپارچه و قایقی شکل آن (single-hull flying boat) از مدل‌ها کلاسیک قایق‌های پرنده الهام‌گرفته شد و با فناوری‌های روز ارتقا یافت.

بخش زیرین بدنه دارای فرم چندمرحله‌ای (stepped hull) است. این طراحی با ایجاد یک «پله» در کف بدنه، هنگام برخاستن از آب باعث کاهش مقاومت و تولید نیروی بالابرنده‌ی اضافی می‌شود که پرواز را سریع‌تر و ایمن‌تر آغاز می‌کند.

طراحی عمومی هواپیمای دوزیست AG600 چین
طراحی عمومی

عکاس: AVIC / Air Wing Media

لبه‌های جانبی بدنه با زوایای تیز طراحی شده‌اند تا اسپری آب به بالا را به حداقل برسانند؛ عاملی حیاتی برای حفظ دید خلبان، محافظت از موتورها، و جلوگیری از ورود آب به مسیرهای حساس. خطوط برجسته‌ای که در امتداد بدنه دیده می‌شوند، در برخورد با موج‌های آب به‌نحوی عمل می‌کنند که ارتعاش‌ها را پخش کرده و از نوسان‌های خطرناک در لحظه‌ی برخاست یا فرود جلوگیری کنند.

شناورهای تثبیت‌کننده در سطح بال‌ها، مانع از واژگونی یا انحراف AG۶۰۰ در امواج شدید می‌شود

بال‌های بلند این هواپیما، به سکان‌های شناوری (sponsons) مجهز شده‌اند که در نوک هر بال قرار دارد. این سکان‌ها تعادل جانبی را در آب حفظ می‌کنند و در نقش شناورهای تثبیت‌کننده ظاهر می‌شوند که از واژگونی یا انحراف در شرایط امواج شدید جلوگیری می‌کند. این طراحی به خلبان امکان می‌دهد تا AG۶۰۰ را همچون یک شناور دقیق و پاسخ‌گو روی آب هدایت کند.

فرم کشیده بال‌ها و شناورهای تعادل زیر بال هواپیمای دوزیست AG600
فرم کشیده بال‌ها و شناورهای تعادل زیر بال

VCG

مونتاژ بدنه AG۶۰۰ با رویکرد ماژولار پیش می‌رود: قسمت جلویی، میانی و پشتی بدنه هرکدام در مناطق مختلف چین از جمله شیان، هان‌ژونگ و ژوهای تولید می‌شوند و سپس در فرایند پیشرفته نهایی کنار هم قرار می‌گیرند. این رویکرد سرعت تولید را افزایش می‌دهد و امکان تعویض و نگهداری مؤثرتر قطعات در آینده را نیز فراهم می‌سازد.

برای مقابله با فشارهای چندجهته در زمان تماس با سطح آب، کف بدنه به تقویت‌کننده‌های داخلی مجهز شده است؛ سازه‌هایی که نیرو را در سراسر بدنه پخش می‌کنند و از آسیب‌پذیری نقطه‌ای جلوگیری می‌کنند.

در کنار این ویژگی‌ها، AG۶۰۰ از بال‌هایی با دهانه تقریباً ۳۸٫۸ متر و طراحی بلند برای ایجاد لیفت کافی در سرعت‌های بهره می‌برد. این بال‌ها نقش مهمی در پایداری پروازی و توان برخاست از باندهای کوتاه آبی دارند. اتصالات بال به بدنه با سازه‌هایی تقویت‌شده طراحی شده‌اند تا بار ناشی از آب‌وهوا را به‌طور هم‌زمان جذب کنند، بدون اینکه ساختار دچار خمیدگی یا فرسایش شود.

مواد و ساختار: ترکیبی از تجربه و فناوری روز

چالش‌های ساخت AG۶۰۰ از ابتدا با هواپیماسازی متداول متفاوت بود، زیرا مهندسان باید الزامات عملکردی دو محیط متضاد یعنی زمین و دریا را در یک پلتفرم واحد یکپارچه‌سازی می‌کردند.

در محیط هوایی فاکتورهایی نظیر کاهش وزن، افزایش راندمان پروازی و حفظ آیرودینامیک ایده‌آل در اولویت قرار می‌گیرند. در مقابل عملیات در محیط دریایی مستلزم مقاومت بالا در برابر خوردگی، پایداری در امواج و تحمل نیروهای هیدرودینامیکی شدید است.

سیستم‌های ایمنی برای شرایط اضطراری در سطح زمین و آب طراحی شده‌اند

بدنه‌ی اصلی از آلیاژهای پیشرفته‌ی آلومینیوم ساخته شده؛ فلزی که به‌لطف وزن کم، استحکام بالا و مقاومت قابل‌قبول، انتخابی ایده‌آل برای هواگردهایی است که هم باید در آسمان پرواز کنند و هم بر سطح دریا فرود آیند. در مرحله بعد این سازه‌ی فلزی با لایه‌های ضدخوردگی تقویت شد تا در برابر رطوبت و محیط‌های شور دوام بیاورد.

از طرف دیگر برخی از بخش‌های بیرونی و سطوح کنترلی با مواد کامپوزیتی سبک و مستحکم پوشانده شده‌اند. این ترکیب به کاهش وزن کلی، بهبود آیرودینامیک و مقاومت در برابر خستگی سازه کمک می‌کند؛ ویژگی‌هایی که برای پروازهای طولانی یا فرودهای متوالی روی آب، حیاتی‌اند.

و نکته‌ی مهم اینکه سیستم‌های ایمنی هم باید پاسخگوی هر دو محیط باشند؛ یعنی هواپیما باید در شرایط اضطراری، هم بر زمین و هم بر سطح آب، فرودی ایمن داشته باشد. این امر به طراحی دوگانه برای تجهیزات نجات، امکانات تخلیه اضطراری و آموزش خاص خدمه پرواز منجر شد.

تست دریایی و جمع آوری آب هواپیمای دوزیست Ag600
AG۶۰۰ در حال جمع‌آوری آب

CFP

یکی از جالب‌ترین نوآوری‌های AG۶۰۰ را می‌توانیم سیستم پیشرفته جمع‌آوری آب برای اطفای حریق بدانیم؛ چنان‌که این هواپیما می‌تواند تنها در ۲۰ ثانیه، تا ۱۲ تن آب از سطح دریا یا دریاچه برداشت کند. این عملیات توسط دریچه‌های دقیق و پمپ‌هایی قدرتمند انجام می‌شود که در کف بدنه تعبیه شده‌اند.

در این فرایند AG۶۰۰ در ارتفاع کمتر از ۵ متر و سرعتی کاملاً کنترل‌شده روی سطح آب حرکت می‌کند. هم‌زمان دریچه‌ها باز می‌شوند و با بهره‌گیری از فشار حرکت، آب مستقیماً به مخازن هدایت می‌شود.

توانایی عملیات در امواجی تا ارتفاع ۲ متر (Sea State ۳) یکی دیگر از ویژگی‌های مهم AG۶۰۰ شناخته می‌شود؛ چراکه این هواپیما حتی در شرایطی که بسیاری از دیگر رقبای دوزیست قادر به عملیات نیستند، همچنان کارایی خود را حفظ کند. این قابلیت علاوه‌بر طراحی پیشرفته بدنه، به سیستم‌های تعلیق مستحکم و الگوریتم‌های کنترلی هوشمند هم متکی است.

AG۶۰۰ همچنین به سیستم‌های ناوبری پیشرفته‌ای مجهز است که امکان عملیات در شب، هوای مه‌آلود یا طوفانی را فراهم می‌کنند.

توانمندی‌های چندگانه AG۶۰۰

طراحی منحصربه‌فرد AG۶۰۰ که امکان برخاست و فرود از خشکی و آب را فراهم می‌کند، این هواپیما را به ابزاری استراتژیک و انعطاف‌پذیر تبدیل کرده است. از مهار آتش‌سوزی‌های گسترده و اجرای عملیات نجات در دریاهای خروشان گرفته تا نظارت‌های زیست‌محیطی و حمل‌ونقل در شرایط بحرانی. در ادامه، به بررسی هر یک از این قابلیت‌ها می‌پردازیم.

قابلیت‌های پروازی

AG۶۰۰ با برد وسیع عملیاتی ۴۵۰۰ کیلومتری، می‌تواند از پایگاه‌های ساحلی چین، مناطق گسترده‌ای از دریای چین جنوبی، اقیانوس آرام غربی و جزایر دورافتاده را به‌راحتی تحت پوشش قرار دهد: قابلیتی که برای کشوری با جغرافیای دریایی پیچیده مانند چین از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است.

سرعت کروز ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت، AG۶۰۰ را برای واکنش‌های سریع در شرایط اضطراری به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند. این سرعت دو برابر سرعت متوسط کشتی‌های امدادی و چهار برابر هلیکوپترهای نجات است و در موقعیت‌هایی که ثانیه‌ها تعیین‌کننده مرگ و زندگی هستند، چنین برتری‌ای حیاتی به‌شمار می‌رود.

AG۶۰۰ با سرعت کروز ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت تا ۱۲ ساعت بی‌وقفه پرواز می‌کند

حداکثر سرعت این هواپیما نیز به ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که در مواقع بحرانی، امکان تحرک سریع‌تر را فراهم می‌آورد.

AG۶۰۰ می‌تواند تا ۱۲ ساعت بی‌وقفه پرواز کند و مأموریت‌های طولانی و چندمرحله‌ای را به انجام برساند: از گشت‌زنی و شناسایی گرفته تا انتقال نیرو و چند نوبت پاشش آب بر روی مناطق بحرانی، همه در یک پرواز ممکن می‌شود، آن‌هم بدون نیاز به بازگشت به پایگاه یا سوخت‌گیری مجدد.

این هواپیما برای پرواز در ارتفاع متوسط طراحی شده، جایی میان شلوغی مسیرهای تجاری و آشفتگی جوهای پایین، تا هم سریع‌تر عمل کند و هم ایمنی بیشتری داشته باشد. سامانه‌های پیشرفته ناوبری و هواشناسی آن نیز کمک می‌کنند تا پرواز در شرایط سخت مانند مه غلیظ، باد شدید یا باران‌های موسمی، با اطمینان انجام گیرد.

قابلیت‌های آبی

AG۶۰۰ نه‌فقط در آسمان، بلکه روی آب هم توانایی‌هایی کم‌نظیر دارد. این هواپیمای دوزیست می‌تواند تنها با ۲٫۵ متر عمق آب عملیات انجام دهد؛ یعنی نه‌تنها در دل اقیانوس‌ها و دریاها، بلکه در دریاچه‌ها، رودخانه‌های پهن، تالاب‌ها و حتی مناطق سیل‌زده نیز به‌راحتی فرود آید یا پروازی را آغاز کند. چنین انعطافی هواپیمارا را به ابزاری کارآمد برای برنامه‌های امدادی در موقعیت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی تبدیل می‌کند.

هواپیمای دوزیست Ag600 در حال حرکت در آب
seaplane international

هواپیما برای برخاستن از سطح آب، به فضایی نسبتاً محدود نیاز دارد: ۱۵۰۰ متر طول و ۲۰۰ متر عرض. این ویژگی باعث می‌شود برخلاف بسیاری از هواپیماهای دوزیست، بتواند از خلیج‌های طبیعی، خورها و دریاچه‌هایی با فضای محدود نیز مأموریت خود را آغاز کند؛ جایی که هواپیماهای بزرگ‌تر اغلب از پس آن برنمی‌آیند.

هواپیمای دوزیست Ag600 در حال حرکت در آب
South China Morning Post/ YouTube

اما اوج توانمندی این پرنده‌ی دوزیست، در تحمل شرایط سخت دریایی نمایان می‌شود. AG۶۰۰ می‌تواند در دریاهایی با ارتفاع موج تا ۲ متر (Sea State ۳) برخاست و فرود انجام دهد، در حالی که چنین شرایطی برای بسیاری از شناورها و هواپیماهای مشابه، به‌معنای توقف عملیات است. این عملکرد قابل‌اعتماد، برگ برنده‌ای مهم در مأموریت‌های اضطراری دریایی محسوب می‌شود.

هواپیمای دوززیست AG۶۰۰ می‌تواند در امواجی به ارتفاع ۲ متر عملیات اضطراری دریایی انجام دهد

همه‌ی ویژگی‌ها به لطف مجموعه‌ای از سامانه‌های پیشرفته‌ی هدایت آبی امکان‌پذیر می‌شود. از سکان‌های مخصوص حرکت روی آب گرفته تا تجهیزات ناوبری دریایی و ارتباطات هماهنگ با شناورها و پایگاه‌های ساحلی، خلبان می‌تواند AG۶۰۰ را همچون یک قایق تندرو و دقیق، بر سطح آب هدایت کند و آن را در مکان دلخواه، ایمن و با دقت بالا متوقف سازد.

آتش‌نشانی هوایی

AG۶۰۰ در نقش آتش‌نشان هوایی تا ۱۲ تن آب را در هر مأموریت حمل می‌کند؛ یعنی تقریباً دو برابر ظرفیت هواپیمای کانادایی CL-۴۱۵ که پیش‌ازاین به‌عنوان معیار استاندارد صنعت شناخته می‌شد. این ظرفیت بالا به کاهش تعداد پروازهای موردنیاز، صرفه‌جویی در زمان، و افزایش تأثیرگذاری عملیات منجر می‌شود.

AG۶۰۰ تا ۱۲ تن آب را در هر مأموریت حمل می‌کند

سیستم پیشرفته جمع‌آوری آب، تنها در ۲۰ ثانیه می‌تواند مخازن هواپیما را از سطح آب پر کند. این سرعت چشمگیر به هواپیما اجازه می‌دهد تا در یک مأموریت، چندین بار اقدام به برداشت و پاشش آب کند، بدون آنکه در معرض دود یا حرارت شدید قرار گیرد.

هواپیمای دوزیست Ag600 در حال پاشیدن آب و آتشنشانی
در هر نوبت آب پاشی ۴ هزار مترمربع را پوشش می‌دهد

عکاس: Cui Meng / Global Times

فرایند پاشیدن آب در هر نوبت مساحتی در حدود ۴ هزار مترمربع را پوشش می‌دهد که برای مثال در آتش‌سوزی‌های وسیع جنگلی صحنه را کاملاً عوض خواهد کرد. البته سیستم آب‌پاشی بر اساس شدت، موقعیت و نوع آتش می‌تواند میزان و الگوی پاشش را تغییر دهد.

همچنین در حوادثی نظیر حریق‌های نفتی با شیمیایی که آب تأثیری در خاموش‌کردن آتش ندارد، هواپیما مواد مهارکننده شیمیایی را با خود حمل می‌کند. طراحی مخازن به‌گونه‌ای است که بدون نیاز به تغییرات ساختاری می‌توان انواع مواد را بارگیری و استفاده کرد.

جست‌وجو و نجات دریایی

ظرفیت حمل ۵۰ نفر در هر مأموریت، این هواپیما را به ابزار نجاتی مناسب برای رویدادهای بزرگ مانند غرق‌شدن کشتی‌های مسافربری، سکوهای نفتی یا بلایای دریایی بدل می‌سازد. فضای داخلی نیز برای حمل تجهیزات پزشکی، برانکارد و ارائه کمک‌های اولیه در حین پرواز بهینه شده است.

سیستم‌های جست‌وجوی نصب‌شده بر روی AG۶۰۰ را با رادارهای پیشرفته، دوربین‌های حرارتی و اپتیکی و سامانه‌های مادون‌قرمز می‌بینیم؛ امکاناتی که شناسایی اجسام کوچک یا افراد در آب را حتی در تاریکی شب، مه، یا طوفان ممکن می‌سازند.

توانایی فرود مستقیم روی آب نیز ویژگی حیاتی این هواپیما به‌شمار می‌رود؛ چرا که در شرایطی که امکان نجات با طناب یا شناورهای کمکی وجود ندارد، AG۶۰۰ می‌تواند در کنار افراد گرفتار فرود آمده و آن‌ها را به‌صورت مستقیم سوار کند: حرکتی که در برخی شرایط تفاوت میان نجات یا مرگ را رقم خواهد زد.

کاربردهای نظارتی

AG۶۰۰ در نقش نظارتی، وسیله‌ای چندمنظوره برای پایش گسترده دریایی و ساحلی محسوب می‌شود. قابلیت پرواز در ارتفاع متوسط و پوشش منطقه‌ای وسیع، این هواپیما را برای مأموریت‌های گشت‌زنی دریایی ایده‌آل می‌کند؛ به‌ویژه برای کشورهایی با سواحل گسترده و منافع دریایی استراتژیک.

تست پرواز هواپیمای دوزیست AG600
AG۶۰۰ برای ردیابی و مستندسازی فعالیت‌های غیرقانونی مورد استفاده قرار خواهد گرفت

CFP

در حوزه نظارت امنیتی، هواپیما می‌تواند فعالیت‌های غیرقانونی مانند ماهیگیری غیرمجاز، تردد کشتی‌های ناشناس، یا قاچاق دریایی را ردیابی و مستندسازی کند. سامانه‌های تصویربرداری دقیق آن، توانایی ثبت تصاویر با جزئیات بالا را دارند که می‌تواند در پرونده‌های قضایی یا تحلیل‌های اطلاعاتی مورد استفاده قرار گیرد.

AG۶۰۰ در حوزه محیط‌زیست و ردیابی فعالیت‌های غیرقانونی مانند ماهیگیری غیرمجاز، تردد کشتی‌های ناشناس یا قاچاق دریایی کارایی خواهد داشت

در حوزه محیط‌زیست، AG۶۰۰ می‌تواند آلودگی‌های نفتی، تجمع جلبک‌های سمی، یا تغییرات غیرعادی رنگ آب را شناسایی کند. حسگرهای زیست‌محیطی نصب‌شده نیز قادر به جمع‌آوری نمونه‌های آب و داده‌های جوی هستند.

این هواپیمای دوزیست در مأموریت‌های اکتشاف منابع طبیعی دریایی نیز کاربردی خواهد بود. به لطف نصب تجهیزات ژئوفیزیکی خاص، AG۶۰۰ قادر به شناسایی منابع زیرسطحی مانند ذخایر نفت و گاز، مواد معدنی کف دریا و سایر منابع انرژی خواهد بود؛ ویژگی‌ای که آن را به ابزاری ارزشمند در حوزه توسعه منابع فراساحلی تبدیل می‌کند.

حمل‌ و نقل

شاید پتانسیل حمل‌ونقل AG۶۰۰کتر از سایر کاربردها نظر عموم را جلب کند؛ اما در شرایط خاص مثل انتقال افراد به جزایر دورافتاده یا مناطقی که فاقد باند فرودگاه هستند، این هواپیما گزینه‌ای بی‌رقیب محسوب می‌شود.

در مواقع اضطراری AG۶۰۰  برای ارسال اقلام حیاتی مانند دارو، آب آشامیدنی، تجهیزات پزشکی و غذا به مناطقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دسترسی زمینی به آن‌ها قطع شده و از آنجاکه ظرفیت حمل بالایی دارد، امکان انتقال حجم زیادی از تدارکات را در یک پرواز فراهم می‌کند.

AG۶۰۰  برای ارسال اقلام حیاتی به مناطقی که دسترسی زمینی به آن‌ها قطع شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد

در عملیات پشتیبانی دریایی نیز می‌تواند پرسنل، قطعات فنی، تجهیزات تعمیراتی و سایر ملزومات را مستقیماً به سکوهای نفتی، کشتی‌ها یا پایگاه‌های دریایی برساند، آن‌هم بی‌نیاز از هلیکوپتر یا قایق واسط.

در حوادث طبیعی و فاجعه‌باری مانند زلزله، سونامی یا سیل که زیرساخت‌های زمینی از بین رفته‌اند، AG۶۰۰ به‌عنوان حلقه اتصال حیاتی میان مراکز امدادی و مناطق آسیب‌دیده عمل خواهد کرد. توانایی فرود بر روی آب‌های آرام یا نواحی سیل‌زده، این کشتی پرنده را به یکی از معدود وسایل نقلیه‌ای تبدیل می‌کند که در چنین شرایطی پاسخ‌گو هستند.

مقایسه با رقبای بین‌المللی

بازار هواپیماهای دوزیست بزرگ جهان تقریباً در انحصار سه غول فناوری است: AG۶۰۰ چین، Beriev Be-۲۰۰ روسیه و ShinMaywa US-۲ ژاپن. هر یک از این هواپیماها بر مبنای فلسفه طراحی خاص و نیازهای ملی کشور سازنده توسعه یافته‌اند که تفاوت در رویکردهای فنی و مأموریتی آن‌ها را توضیح می‌دهد.

مشخصات

AG۶۰۰ Kunlong

Beriev Be-۲۰۰

ShinMaywa US-۲

وزن برخاست (زمین)

۵۳٫۵ تن

۴۱ تن

۴۷٫۷ تن

وزن برخاست (آب)

۴۹٫۸ تن

۳۷ تن

۴۳ تن

ابعاد

طول ۳۹٫۶ متر

عرض بال ۳۸٫۸ متر

ارتقاع ۱۲٫۱ متر

طول ۳۲ متر

عرض بال ۳۲٫۷ متر

ارتفاع ۸٫۹ متر

طول ۳۳٫۴۶ متر

عرض بال ۳۳٫۱۵ متر

ارتفاع ۹٫۸ متر

نوع موتور

۴ × توربوپراپ

۲ × توربوفن

۴ × توربوپراپ

یک موتور ‌BLC

ظرفیت آب

۱۲ تن

۱۲ تن

۱۵ تن

ظرفیت مسافر

۵۰ نفر

۷۲ نفر

۲۰ نفر

بردعملیاتی

۴۵۰۰ کیلومتر

۲۱۰۰ کیلومتر

۴۷۰۰ کیلومتر

سرعت کروز

۵۶۰ کیلومتر بر ساعت

۷۰۰ کیلومتر برساعت

۴۸۰ کیلومتر برساعت

حداکثر ارتفاع امواج

۲ متر

۱٫۳ متر

۳ متر

هواپیمای آبی خاکی Beriev Be-200 روسیه در حال آب پاشی به زمین
هواپیمای آبی خاکی Beriev Be-۲۰۰ روسیه

Barrie Aircraft

Be-۲۰۰ تنها هواپیمای دوزیست در این مقایسه است که از موتور جت بهره می‌برد؛ انتخابی که مزایا و معایب خاص خود را دارد. دو موتور توربوفن D-۴۳۶TP، این هواپیما را به حداکثر سرعت ۷۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسانند؛ سرعتی که در عملیات اضطراری مزیتی تعیین‌کننده خواهد بود.

اما استفاده از موتور جت هزینه‌هایی را نیز در پی دارد. مصرف سوخت بالا، برد عملیاتی Be-۲۰۰ را به ۲۱۰۰ کیلومتر محدود می‌کند، یعنی تقریباً نصف برد AG۶۰۰. به‌علاوه نزدیکی موتورها به سطح آب، خطر مکش آب به درون کمپرسور و آسیب جدی به موتور را افزایش می‌دهد.

هواپیمای دوزیست Be-۲۰۰ روسیه با بهره‌گیری از موتور جت سریع‌تر حرکت می‌کند، ولی برد و قدرت عملیاتی پایین‌تری نسبت به AG۶۰۰ دارد

از طرف دیگر Be-۲۰۰ نهایتاً در امواجی تا ارتفاع ۱٫۳ متر فعالیت می‌کند که نسبت به توان عملیاتی ۲ متری AG۶۰۰ در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. بااین‌حال ظرفیت رقیب روسی با ۷۲ نفر، مزیتی برای عملیات تخلیه و انتقال گسترده خواهد بود.

Be-۲۰۰ در کشورهایی مانند پرتغال، اندونزی و ترکیه به‌کارگرفته‌شده و عملکرد موفقی در آتش‌نشانی هوایی نشان داده است. سیستم جمع‌آوری آب آن نیز با قابلیت برداشت ۱۲ تن در ۱۴ ثانیه، بسیار کارآمد ارزیابی می‌شود.

هواپیمای آبی خاکی ShinMaywa US-2 ژاپن در سطح آب
هواپیمای آبی خاکی ShinMaywa US-۲ ژاپن

Japan Forward

US-۲ ژاپنی به‌عنوان پیشرفته‌ترین هواپیمای دوزیست حال حاضر جهان شناخته می‌شود؛ چه از نظر فناوری و چه از نظر عملکرد. رکورد قابلیت برخاست و فرود در امواج ۳ متری، US-۲ را در رده‌ای فراتر از رقبا قرار می‌دهد.

یکی از نوآوری‌های برجسته US-۲ را می‌توان سیستم کنترل لایه‌مرزی (Boundary Layer Control) عنوان کرد. این سیستم با دمیدن هوای پرفشار روی سطوح کنترلی، توانایی کنترل هواپیما را در سرعت‌های پایین به‌شکل چشمگیری بهبود می‌بخشد. به‌لطف این فناوری، US-۲ قادر است تنها در ۳۰۰ متر فضای آبی برخاست یا فرود انجام دهد، یعنی یک‌سوم فضای مورد نیاز AG۶۰۰ و Be-۲۰۰.

هواپیمای US-۲ ژاپن به‌عنوان پیشرفته‌ترین هواپیمای دوزیست جهان، با چالش‌هایی نظیر پیچیدگی فنی، هزینه بالا و معضلات نگهداری روبرو است

بااین‌حال، پیچیدگی فنی، هزینه بالا و نگهداری دشوار؛ نقاط ضعف رقیب ژاپنی به‌شمار می‌روند. قیمت فروند US-۲ بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، یعنی تقریباً دو برابر گران‌تر از AG۶۰۰ یا Be-۲۰۰. به همین دلیل هم تا به امروز فقط نیروی دفاعی ژاپن و تعداد محدودی از مشتریان نظامی این هواپیمای دوزیست را در اختیار گرفته‌اند.

و در نهایت US-۲ با ظرفیت حمل ۱۵ تن آب، از رقبا پیشی می‌گیرد، گرچه از اساس برای مأموریت‌های نجات طراحی شده است. سیستم‌های جست‌وجوی مادون‌قرمز، رادارهای قدرتمند و تجهیزات پیشرفته پزشکی این هواپیما را به یکی از کارآمدترین پلتفرم‌های امدادی دریایی جهان تبدیل می‌کنند.

هواپیمای آبی خاکی AG600 چین در سطح آب
هواپیمای آبی خاکی AG۶۰۰ چین

China Science

در این میان AG۶۰۰ با تعادلی هوشمندانه میان توان عملیاتی، هزینه، و قابلیت‌های چندمنظوره، جایگاه متمایزی را به خود اختصاص می‌دهد: سایز بزرگ‌تر، فضای داخلی بیشتری برای سوخت، تجهیزات یا نجات‌یافتگان فراهم می‌کند و انعطاف بالایی در انواع مأموریت‌ها به آن می‌بخشد.

همچنین AG۶۰۰ با برد عملیاتی ۴۵۰۰ کیلومتری برای عملیات در مناطق دورافتاده یا مأموریت‌های طولانی‌مدت، گزینه‌ی برتری به‌شمار می‌رود، به‌ویژه در مناطقی که امکان سوخت‌گیری مجدد وجود ندارد یا زمان فاکتور حیاتی است.

از منظر عملکرد هواپیما در امواج هم باوجود آمار درخشان US-۲، محصول چینی با هزینه‌ای واقع‌بینانه‌تر و اقتصادی‌تر خدماتی عالی در شرایط متنوع جوی ارائه می‌دهد.

شاید مهم‌ترین نقطه‌ضعف AG۶۰۰ را نبود سابقه عملیاتی در مقیاس وسیع بدانیم. Be-۲۰۰ و US-۲ از سال‌ها پیش در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند و عملکرد ثابت‌شده‌ای دارند؛ اما AG۶۰۰ همچنان مراحل آغازین حضور میدانی را سپری می‌کند و برای جلب اعتماد مشتریان بین‌المللی، به زمان نیاز خواهد داشت.

مسیر طاقت‌فرسای آزمایش‌های AG۶۰۰ برای اخذ گواهینامه

پیش از آنکه AG۶۰۰ مجوز پرواز رسمی را از سازمان هواپیمایی کشوری چین (CAAC) دریافت کند، این اژدهای دوزیست از دل هزاران ساعت آزمون و ارزیابی سخت‌گیرانه عبور کرد و پیچیده‌ترین و بلندمدت‌ترین فرایندهای تست در تاریخ هواگردهای غیرنظامی چین را پشت سر ‌گذاشت.

AG۶۰۰ برای دریافت گواهینامه تولید انبوه، سختگیرانه‌ترین و طولانی‌ترین تست‌های تاریخ هوانوردی را پشت سر گذاشت

در دوره‌ی پیش‌گواهی، هواپیمای AG۶۰۰ با چهار فروند نمونه اولیه، ۲۰۱۴ پرواز مستقل کامل (Soertie) را با موفقیت انجام داد که طی ۳۵۶۰ ساعت پروازی به ثبت رسید. این دوره شامل اجرای ۱۰٬۶۴۸ نقطه‌ی آزمون عملکردی بود که هرکدام برای ارزیابی بخشی از سامانه‌های هواپیما طراحی شده بودند.

از مجموعه تست‌های پرواز AG600
از مجموعه تست‌های اطفای حریق AG۶۰۰

عکاس: AVIC / Ainonline

تا اوایل سال ۲۰۲۵ این آمار به ۲۱۶۷ سورتی پرواز و ۴۹۳۱ ساعت پروازی افزایش یافت. برخی از این آزمایش‌ها عبارت بودند از:

  • تست در سرمای شدید در منطقه خودمختار مغولستان داخلی برای بررسی رفتار موتورها، سامانه‌ی کنترل پرواز و سازه در دمای زیر صفر.
  • تست در گرمای مرطوب استان جیانگ‌شی، جایی که هواپیما باید در محیطی با دمای بالای ۳۵ درجه و رطوبت ۴۴درصد برای ساعت‌ها روی زمین بماند و سپس پرواز کند.
  • پروازهای شبانه به‌منظور ارزیابی سیستم‌های روشنایی، دید خلبان، و قابلیت‌های ناوبری در تاریکی کامل که در ماه می ۲۰۲۴ انجام شد.
  • کالیبراسیون سرعت و عملکرد در نزدیکی استال (stall) برای تعیین مرزهای ایمنی و کنترل در سرعت‌های بحرانی.
  • آزمون‌های اطفای حریق که در آن‌ها، هواپیما باید ۱۲ تن آب را از ارتفاع مشخص به‌صورت دقیق رها می‌کرد؛ مرحله‌ای که در نیمه نخست ۲۰۲۳ با ۱۷۲ سورتی پرواز و ۴۳۰ ساعت پروازی صورت گرفت.

این آزمایش‌ها نه‌تنها روی قابلیت پرواز در شرایط ویژه متمرکز بود، بلکه تعامل خلبان با سامانه‌های کابین، پایداری سازه در سطوح مختلف ارتفاع و توانایی هواپیما در آب‌نشینی و برخاستن از باندهای کوتاه را نیز شامل می‌شد.

سرانجام آوریل ۲۰۲۵ AG۶۰۰ موفق شد گواهی تایپ (Type Certificate) را از CAAC دریافت کند و در ژوئن همان سال، مجوز تولید انبوه آن صادر شد: نقطه‌ی عطفی که چین را یک گام دیگر به استقلال کامل در فناوری هواپیماهی خاکی آبی نزدیک‌تر کرد.

چشم‌انداز آینده: پرواز فراتر از مرزهای چین

شرکت AVIC استراتژی مشخصی را برای صادرات هواپیمای AG۶۰۰ در نظر گرفته است. بازارهای بالقوه در درجه اول شامل کشورهای جزیره‌ای و ساحلی می‌شوند که با چالش‌هایی مانند آتش‌سوزی‌های جنگلی، بلایای طبیعی و عملیات دریایی مواجه هستند؛ کشورهایی نظیر مالزی، اندونزی و فیلیپین از این جمله‌اند.

بسته‌های صادراتی این هواپیما، علاوه بر خود محصول، خدمات پشتیبانی جامعی را نیز در بر می‌گیرد. این خدمات شامل آموزش خدمه، تأمین قطعات یدکی و پشتیبانی فنی است. همچنین گزینه‌های مالی مانند لیزینگ (اجاره به شرط تملیک) یا اجاره عملیاتی نیز به‌عنوان بخشی از مدل فروش ارائه می‌شود تا امکان بهره‌برداری از این هواپیما برای کشورهایی با بودجه‌های متفاوت فراهم شود.

در چشم‌انداز آینده، شرکت سازنده قصد دارد توسعه‌ی AG۶۰۰ را فراتر از مدل پایه ادامه دهد و نسخه‌های تخصصی‌تری برای کاربردهای دیگر طراحی کند. علاوه‌براین، باتوجه به اهداف کلان چین در حوزه فناوری هوانوردی، مانند توسعه پیشرانش هیبریدی و ساخت موتورهای بومی، این احتمال وجود دارد که نسخه‌های آتی AG۶۰۰ از نظر شاخص‌هایی چون بهره‌وری سوخت و برد عملیاتی، بهبود یابند.

۲۲۷۲۲۷

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

خبرآنلاین

درباره خبرآنلاین خبرآنلاین که کار خود را از سال ۱۳۸۷ شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.مشی رسانه‌ای: مشی رسانه‌ای این خبرگزاری، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد. این مجموعه اما نقد و تحلیل کارشناسانه دستگاه‌ها، عملکرد مسئولان و احزاب را وظیفه ذاتی خود می‌پندارد و آن را با هدف ارتقای دانایی جامعه، حق پرسشگری شهروندان و وظیفه پاسخگویی مسئولان با جدیت دنبال می‌کند. تحریریه خبرآنلاین همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.صورت‌بندی خبرآنلاین: صاحب امتیاز: علیرضا معزی مدیرمسئول: حسن لاسجردی شورای سردبیری: حسن لاسجردی . محمدرضا نوروزپور . فرهاد عشوندی . محمود ظهیرالدینی. داوود محمدی.سردبیر شبکه‌های اجتماعی: پایش: محمدباقر تهرانی ادمین: پوریا شاکریتحریریه: سیاست: فاطمه استیری اقتصاد: زهرا علی‌اکبری فرهنگ: حسین قره جامعه: مستوره برادران‌نصیری بین‌الملل: ابوالفضل خدایی ورزش: مرتضی رضایی چند رسانه‌ای: نوید صرافمرامنامه اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری خبرآنلاین اعضای تحریریه «خبرآنلاین»، اعم از خبرنگاران، نویسندگان، عکاسان، دبیران و سردبیران، مجموعه اصول و معیارهای اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را به عنوان مبانی مشترک حرفه‌ای وظیفه خود می‌دانند. این مرامنامه مقررات اداری یا مسائل انضباطی خبرآنلاین نیست، بلکه تنها اصول اخلاقی را تبیین می‌کند که روزنامه‌نگاران خبرآنلاین با رعایت آن، استقلال، اعتبار و درستکاری رسانه و مسئولیت‌ها و تحقق وظایف خود را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، قانون مطبوعات و سایر قوانین مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای نصب العین خبرآنلاین است. ۱. وظیفه آگاهی‌بخشی در راس وظایف حرفه روزنامه‌نگاری قرار گرفته است. انصاف و بی‌غرضی روزنامه‌نگار، خودداری وی از تبلیغ سیاسی و بازرگانی و مقاومت در برابر دیگر کانون‌های فشار، اصل خدشه‌ناپذیر روزنامه‌نگاران فعال در خبرآنلاین است. ۲. «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند که با رعایت مفاد مرامنامه اخلاقی کلیه آحاد جامعه را مخاطب خود بداند و همواره در چارچوب قانون اساسی به اصول دینی و معتقدات مذهبی و آداب و سنن گروه‌های مختلف قومی و فرهنگی، احترام بگذارد. ۳. روزنامه‌نگاران خبرآنلاین در انجام وظایف حرفه‌ای خویش نه تنها در برابر صاحبان و مدیران موسسه بلکه در برابر خوانندگان و منافع و مصالح جامعه مسئولیت دارند.‌ این مسئولیت اجتماعی‌ ایجاب می‌کند اطلاعات کامل و به روز برای عموم با حفظ آزادی اطلاعات به منظور احقاق حق دسترسی به اطلاعات ارائه شود. ۴. وظیفه کسانی که وقایع مربوط به هر موضوع را شرح می‌دهند یا تفسیر می‌کنند این است که دانش لازم را درباره آن موضوع به نحوی که گزارش‌دهی و تفسیر به صورت دقیق و منصفانه امکان‌پذیر باشد کسب کنند. ۵. رسالت اجتماعی حرفه روزنامه‌نگاری‌ ایجاب می‌کند که روزنامه‌نگار همیشه در خدمت کشف و بیان حقیقت باشد. به موجب ‌این اصل، «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند تا حد ممکن آنچه را که به راستی روی داده است و در آن شائبه دروغ راه ندارد، منعکس کند. ۶. روزنامه‌نگاران «خبرانلاین» خود را موظف می‌دانند در صورت ارتکاب به اشتباه، هرچه سریع‌تر آن را اصلاح کنند. اگر چه کار روزنامه‌نگاری با سرعت عمل همراه است،‌ این الزام نباید مانع کوشش و جست‌وجو برای پی‌بردن به صحت و سقم اطلاعات شود. همچنین بروز هر اشتباهی را به سرعت اطلاع می‌دهند و آن را در روزنامه تصحیح می‌کنند. ۷. خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» بدون دخالت در ماجرا یا پیش‌فرض‌های خود، خبر و گزارش را تهیه و تنظیم می‌کنند. در عین حال «بی‌طرفی» به معنی بی‌نظر بودن «خبرآنلاین» و نویسندگان آن در قبال رویدادها نیست و روزنامه‌نگاران نظرات خود را در مقالاتی که تفسیر و تحلیلشان از مسائل است، بیان می‌کنند. ۸. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در انتشار مصاحبه‌های اختصاصی به حقوق مصاحبه‌شونده خود احترام می‌گذارند و متن تنظیمی مصاحبه را با رعایت حداکثر امانت‌داری منتشر می‌کنند. ضمنا در صورت درخواست مصاحبه‌شونده، ‌متن نهایی را به نظر او می‌رسانند و اصلاحات مورد نظر را اعمال و حتی در صورت انصراف وی از انتشار مصاحبه خودداری می‌کنند. ۹. به منظور رعایت حقوق مادی و معنوی خالقان و صاحبان آثار، خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» حاصل کار دیگران را بدون ذکر منبع و در صورت لزوم کسب اجازه، باز انتشار نمی‌کنند. امضای یک روزنامه‌نگار تنها پای مطلبی قرار می‌گیرد که حاصل کار خود اوست. هرگونه سرقت ادبی، مخدوش ساختن متن‌ها، تصاویر، اسناد و نیز حذف اطلاعات اساسی مربوط به رویدادها نزد روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مذموم و مطرود است. ۱۰. حریم خصوصی افراد محترم است و نباید بدون اجازه به آن وارد شد. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» با توجه خاص به حیثیت شخصی و زندگی خصوصی افراد، از تمامی مواردی که ممکن است با انتشار مطلب یا خبر آن به حیثیت افراد لطمه وارد آورد، اکیدا پرهیز می‌کنند. ۱۱. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» ادبیات پالوده و قلم متین را از مهم‌ترین ویژگی‌های خود می‌دانند و از لحن گزنده یا کلمات توهین‌آمیز علیه هیچ شخص یا نهادی، چه در خبر یا گزارش و چه در نظر، استفاده نمی‌کنند. ۱۲. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به طور مخفیانه از دوربین، میکروفن و یا دستگاه‌های ضبط صوت استفاده نخواهند کرد، مگر در زمانی که حق قانونی روزنامه‌نگار است، اما آشکارسازی لوازم فوق برای او مخاطره‌آمیز باشد. ۱۳. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» برای کسب خبر، صریحا خود را روزنامه‌نگار معرفی می‌کنند و هرگز همچون کارآگاه یا جاسوس عمل نمی‌کنند. آنان همچنین از تحت فشار قرار دادن افراد برای کسب خبر پرهیز می‌کنند. ۱۴. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» ضمن وقوف به آزادی خبر، تفسیر و انتقاد، می‌توانند از افشای منبع اطلاعات به جز صراحتی که قانون مطبوعات دارد (دستور مقام قضایی) خودداری کنند. محرمانه نگاه داشتن هویت منابعی که «خبرانلاین» نمی‌خواهد شناخته شوند، نافی ‌این اصل نیست که منابع خبری، جز در موارد استثنایی، باید به روشن‌ترین وجه معرفی شوند. از سوی دیگر ممکن است ناشناس ماندن اظهارکننده یک مطلب برای او فرصتی غیرمنصفانه فراهم آورد تا علیه دیگران سخن بگوید. در این صورت «خبرآنلاین» از انتشار اظهارات علیه دیگران توسط منبعی که نامش فاش نشود، پرهیز می‌کند. ۱۵. اولین و مهم‌ترین دغدغه روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی وکمی مطالب «خبرآنلاین» است.‌ این بدان معناست که توفیق «خبرآنلاین» در تهیه و انتشار اخبار و گزارش‌های دست اول نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه روزنامه‌نگاران آن است. ۱۶. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به حق دسترسی به مطالب، اخبار و گزارش‌های جمع‌آوری شده واقفند و پیش از انتشار مطالب تهیه شده مبادرت به فروش، واگذاری و افشای بخشی یا تمام آن مطلب به افراد خارج از خبرآنلاین علی‌الخصوص رسانه های رقیب، دوستان و وابستگان نزدیک خود نخواهند کرد. آنان با آگاهی کامل از خط‌مشی و سیاست‌های کلی روزنامه، متعهدانه و وفادارانه در جهت پیشبرد ‌این اهداف گام برمی‌دارند. ۱۷. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نام و عنوان «خبرآنلاین» را مورد استفاده شخصی قرار نمی‌دهند. آنان کارت‌های خبرنگاری خود را تنها در مواقع کسب خبر و امور مرتبط با حرفه خود یا ورود به سازمان‌های دولتی یا خصوصی به کار می‌گیرند. ۱۸. اظهارنظر نسبت به شخصیت‌های مورد توجه مخاطبان از جمله هنرمندان و ورزشکاران در قالب گفت‌وگو و یا نوشته از سوی روزنامه‌نگاران نباید کیفیت محتوا را تا سرحد نشریات زرد پایین آورد. ۱۹. از آنجا که کسب اخبار دست اول و انتشار آن یکی از ویژگی‌های بارز رسانه‌هاست و ‌این فرآیند منجر به جذب مخاطب بیشتر برای یک رسانه می‌شود، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تمامی رسانه‌های خبری دیگر اعم از رسانه‌های چاپی، الکترونیکی، تصویری و صوتی را که در جهت تضاد و یا حتی همسو با رسانه خود هستند رقیب حرفه‌ای می‌انگارند و بر ‌این اساس، همکاری و فعالیت با آنان (در هر سطحی) را بدون مشورت و صلاحدید حوزه سردبیری، مغایر با تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای می‌دانند. ۲۰. ارائه هرگونه اطلاعات محرمانه داخلی و اداری خبرآنلاین مغایر با وجدان و مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران در قبال مجموعه خبرآنلاین است. ۲۱. داشتن صفحات شخصی در فضای مجازی حق مسلم هر فرد است. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نیز ازاین قاعده مستثنی نیستند. مهم نیست که تا چه میزان تلاش می‌کنند مطالبشان متمایز از مطالب موجود در خبرآنلاین باشد؛ بلکه نکته‌ اینجاست که به‌ هر حال مخاطبان، آنها را به عنوان روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» می‌شناسند و دیدگاه‌ها و نظراتشان را مرتبط با خط‌مشی آن تلقی می‌کنند. با علم به‌ این موضوع، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» هرگونه فعالیت مجازی، حضور در شبکه های اجتماعی و یا مصاحبه و سخنرانی بدون در نظر گرفتن صلاحدید خبرآنلاین را مغایر با وجدان اخلاقی و حرفه‌ای خود می‌دانند. ۲۲. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» از نوشتن در مورد مسائلی که نفع مستقیم مادی برای آنها و وابستگانشان دارند، پرهیز می‌کنند. از اطلاعاتی که به واسطه شغلشان به دست می‌آورند برای کسب منافع مالی و اقتصادی استفاده نمی‌کنند و این اطلاعات را به‌ این منظور در اختیار بستگان یا دوستانشان قرار نمی‌دهند. ۲۳. هرگونه مشارکت و همکاری تعهدآور با سازمان‌های حوزه فعالیت خود (اعم از استخدام، همکاری پاره‌وقت، انجام پروژه‌های مشترک و ارائه مشاوره و غیره) از نظر روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مورد پذیرش نیست. چرا که ‌این نوع وابستگی‌ها به سازمان‌هایی که تحت پوشش خبری ‌این رسانه قرار دارند، بدون شک دیدگاه‌ها و نظرات روزنامه‌نگاران را به مرور زمان تحت‌ تاثیر خود قرار می‌دهد و از بازده کاری آنان می‌کاهد. ۲۴. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در مورد پذیرش هدایایی که از طرف اشخاص یا سازمان‌ها و نهادها ارائه می‌شود احتیاط می‌کنند. هر هدیه‌ای که ‌این شائبه را به وجود ‌آورد که در قبال آن انتظار همدلی به هنگام تهیه مطلب وجود دارد فورا پس داده می‌شود. اگر به روزنامه‌نگاری مستقیما پیشنهاد همکاری در قبال دریافت هدیه ارائه شد، موضوع را به مدیران مجموعه اطلاع می‌دهد و چنین موضوعی ممکن است بنا به صلاحدید سردبیر به اطلاع خوانندگان برسد. در عین حال روزنامه‌نگاران فعال در «خبرانلاین» هدایای ارزان‌قیمتی را که با «حسن نیت» ارائه می‌شود با احترام می‌پذیرند. هدایای گران‌تر را محترمانه باز می‌گردانند یا در اختیار روزنامه قرار می‌دهند تا به مصارف عمومی برسد. جوایز و هدایای بزرگداشت رسمی روزنامه‌نگاری از ‌این قاعده مستثنی است. ۲۵. روزنامه‌نگاران فعال « خبرآنلاین» سفرهایی را که هزینه آن به عهده سازمان و نهاد خاصی است قبول نمی‌کنند مگر با اجازه روزنامه و در صورت مهم بودن اطلاعاتی که قرار است در سفر جمع‌آوری شود.تبیین مواضع خبرگزاری «خبرآنلاین»: چگونه اصولگرایانی هستیم؟ با توجه به دوقطبی موجود ،‌ ما به اصولگرایان تعلق داریم و بدیهی است به اصول مشترک، باورمند و ملتزمیم که به دلیل رعایت اختصار از شرح آن صرف نظر می شود . آن چه در زیر می آید ما را از سایر جریان ها بویژه جریان غیر اصولگرایی متمایز می سازد؛ در عین حال با عنایت به گستردگی طیف اصولگرایی ، به برخی تفاوت برداشت های ما با سایر عزیزانی که در این طیف تعریف می شوند اشاره شده است: ۱. اصول مشترک جبهه اصولگرایان اعتقاد و التزام به اسلام ، انقلاب ، نظام ، امام و رهبری است. هر جریان یا فردی که به این اصول واقعا معتقد و ملتزم باشد و قرائت او از این اصول براساس قرائت رهبری باشد ، اصولگراست ، هر چند درسایر مسائل دارای سلوک، نظرات و سلیقه های متفاوتی باشد . به عبارت بهتر ، نقطه کانونی همه اصولگرایان، بینش واحد است و تمایزات آنها فقط در روش و منش نمود می یابد. ۲. پرده پوشی وکتمان انتقاد به همه دستگاه های کشور را، حتی آنهایی که توسط اصولگرایان اداره می شوند روا نمی دانیم و تمجیدات بی مبنا را ‌مصداق تعصب جاهلی قلمداد می کنیم. ۳. اتکای برخی سیاسیون به رسانه های فارسی زبان بیگانه علاوه برآن که نوعی توهین به رسانه های داخلی قلمداد می شود ،‌ مصداق حدیث خانواده را نزد غیربردن است. نباید فراموش کنیم اساس تاسیس رسانه های فارسی زبان توسط دولت های مخالف ایران ، فعالیت حرفه ای نیست و بنابراین یک عنصر هوشمند و دلسوز منافع ملی، تحت هیچ شرایطی، حتی بی مهری عامدانه ، بازیچه نمی شود و در این دام نمی افتد. ۴. معتقدیم می توان با افراد و افکارمخالف بود و مرزبندی داشت ولی در عین حال آنان را محترم شمرد. ادبیات دور از ادب را نشانه صراحت یا انقلابی گری نمی دانیم. ۵. بسنده کردن به افراد همجور را نوعی تعصب قبیله ای می شماریم که ضمنا کیان کشور را نیز به مخاطره افکند. بر همین منوال با خط کشی های سیاه و سفیدکه به رادیکالیسم دامن می زند موافق نیستیم. خود و هم مسلکان جناح متبوع را مصداق تام دیانت، حقیقت،‌ سلامت، ولایت، صداقت، خدمتگزاری،‌ انقلابی گری و حافظ ارزشها نمی دانیم تا به تبع آن هر کسی را که مثل ما فکر نمی کند جرثومه لاابالی گری ، فساد، خیانت و بطلان بنامیم. ۶. تقسیم بندی های کور و بدون مبنا سبب می شود کشور را از ظرفیت انسانی انقلاب محروم کنیم. به عبارت بهتر عدم استفاده از توانایی مدیرانی در درون خانواده بزرگ انقلاب که برای تربیت آنان، هزینه شده است علاوه برآن که انسجام و همدلی را به تاخیر می اندازد و تخم کینه را می پروراند به پیشرفت کشور نیز آسیب می رساند و الگوی خوبی در مصرف نیروی انسانی نیست. این سخن به معنای آن نیست که جناح مستقر ، مصادر کلیدی و راهبردی را در اختیار رقیب قرار دهد و یا سیاستگذاری های مهم به مدیرانی سپرده شود که با جریان غالب ، همسو نیستند و یا از ارزشهای محوری نظام کوتاه می آیند بلکه به معنای آن است که از تجربیات و مهارت های آنان در جایگاه های غیرحساس استفاده شود تا ضمنا با امید به طلوع دوباره به نشاط فضای اجتماعی و مدیریتی کشور مدد رساند نه آن که هرکس از مانیست ، به طورکل از صفحه و صحنه مدیریتی کشور حذف شود. سیاست اصولی و راهبردی «جذب حداکثری ، دفع حداقلی » ضمنا به حفظ مدیران کشور در داخل نظام کمک می کند و مانع از «گریز از مرکز» می شود. ۷. انتقاد درآموزه های دینی ، حق و بلکه وظیفه امت برحاکمان است و درجهان معاصر نیز از حقوق شهروندی قلمداد می شود . طبیعی است که انتقاد در رسانه ها جلوه بیشتری می یابد و از همین رو یکی از کارکردهای محوری رسانه ها ، ‌انتقاد دانسته می شود و لذا در قانون مطبوعات نیز به رسمیت شناخته شده است. همه مدیران ، مطابق خطابه های معمولشان ، طرفدار نقدند ! اما بسیاری از آنان ، بلافاصله با قید «سازنده» هر نقدی را که به مذاقشان خوش نیاید مشمول انتقاد غیرسازنده یا مخرب می دانند . ازدیدگاه بسیاری از مدیران،‌ نقد یعنی قربان صدقه رفتن در مطلع کلام و سپس بیان فهرست کامل محاسن فرد یا کار ، و احتیاطا" چند جمله کوتاه و البته غیرمهم در بیان کاستی ها؛ آن هم موضوعاتی کاملا فرعی و پیش افتاده که پاسخ های «افکار عمومی راضی کن» از قبل در چنته منقود آماده باشد. کم تحملی مدیران کشور نسبت به انتقاد- که متاسفانه برخاسته از فرهنگ عمومی ماست - به زیان کیان کشور است ، ضمن آن که مساوی دانستن هر انتقاد به یک فرد یا دستگاه را مساوی انتقاد به کلیت نظام دانستن ، بهانه ای برای فرار از لوازم مسئولیت پذیری است . اگرچه انتقاد نباید توهین آمیز باشد اما گمان می رود گونه شناسی کشف شده توسط مدیران اجرایی و جعل صفت هایی چون سازنده ، منصفانه ومخرب - که در ادبیات سیاسی و رسانه ای کشورباب شده است- به منظور تعطیل کردن اساس انتقاد است. نیت فرد منتقد ،‌ چندان نقشی در موضوعیت نقد و محتوای آن ندارد . به زعم ما نقد باید فنی ، مستدل و روشمند باشد و حتی اگر نیت صالحانه و خیرخواهانه نداشته باشد و با هدف تخریب نیز صورت بگیرد و یا راه حل ارائه نکند می تواند نقد نامیده شود ، هر چند چنین نقدی بدون شک در اثربخشی بر فرد یا دستگاه ذیربط ، جا افتادگی اجتماعی و داوری عامه تاثیر منفی دارد . شرط اصلی نقد، رعایت چارچوب های کارشناسی است نه نیت مستتردر آن . اما درهرصورت نقد نباید متضمن دروغ ، توهین، تحقیر و افترا باشد زیرا در آن صورت منطقا نقد نامیده نمی شود بلکه بترتیب دروغ ، ‌توهین ،‌ تحقیر و افتراست! نمی توان نقدی را که متضمن بیان نقاط قوت فرد یا عمل نیست و صرفا کاستی ها را بیان می دارد نقد نادرست خواند ، هرچند که اخلاقا" بهتر است نقاط قوت نیز بیان شود. یادمان باشد بررسی صحت و سقم در وظایف منطق می گنجد و صدور حکم حسن و قبح در دایره اخلاق . لذا گفته می شود چنان نقدی ، درست است ولی ممکن است اخلاقی نباشد یا تهی از اثر شود. نقد، کفه ترازو نیست که بگوییم باید تساوی رعایت شودزیرا بحمدالله تریبون های رسمی هردستگاه به اندازه کافی زحمت تمجید را متقبل می شوند ! پس قرار نیست در هنگام نقد ، بحث مستوفایی درکمالات فــرد یا عمل مورد انتقاد داشته باشیم. گزاره های قبل البته به معنای آن نیست که به خود اجازه می دهیم که نیت تخریبی بر نقدهای ما سایه بیفکند. ۸. برخی اصول قانون اساسی جنبه رکن دارد. مقولاتی نظیر حاکمیت دینی ، ولایت فقیه ، رجوع به رأی مردم ، آزادی های مدنی ، حقوق شهروندی و عدالت گستری . این اصول ، روح حاکم بر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را تشکیل می دهندو نقطه متمایز مردمسالاری دینی با دمکراسی لیبرال یا حکومت های خودکامه است . براین مبنا کسانی را که به نام اصلاح طلبی یا هر نام دیگر به اصول محوری قانون اساسی بی اعتنایند داخل نظام نمی دانیم و با آنان مرزبندی روشنی داریم . ۹. ولایت فقیه، یک ایده دینی و از اصول محوری قانون اساسی ماست که نه مثل برخی اصلاح طلبان ، ‌از روی اضطرار بلکه بدان باور داریم. علاوه بر این جنبه دینی و قانونی، عقل نیز با توجه به شرایط عمومی کشور و جو تخاصم بین المللی به وجود اصل و مصداق آن حکم می دهد . ما نه تنها به دلیل تصریح ولایت فقیه در قانون اساسی به آن التزام داریم بلکه به دلیل مفهوم ولایی آن که نشات گرفته از تفکر شیعی است به آن پایبندیم . یکی از تفاوت های اصولگرایان با دیگر جریان های سیاسی در نگاه و تلقی آنان از رهبری است . اگر چه کسی که به حکم حکومتی گردن می نهد (‌حتی اگر آن را قبول نداشته باشد) مأجور است اما اصولگرایان ، اطاعت را به امری درونی تبدیل کرده اند و عنصر«قبول» را نیز به آن افزوده اند . درست است که قائل نبودن شأن و اختیاری بیشتر ازآن چه که در قانون اساسی برای ولایت فقیه و رهبری درج شده است اندیشه ای انحرافی یا حرکتی ضد انقلابی محسوب نمی شود اما اصولگرایان ، نظر رهبری را ملاک می دانند و راهبردها ، سیاستها و مواضع خود را بر اساس آن تنظیم می کنند. از دیدگاه اصولگرایان ، رهبری فقط یک رکن مهم در نظام دیوانی کشور و یا مقامی که مطابق قانون اساسی بر سه قوه نظارت دارد نیست بلکه جنبه ای معنوی و عاطفی نیز دارد و سمبل کشور، محور وحدت و فصل الخطاب منازعات است و از این رو یک نعمت محسوب می شود که شکرانه آن ، همسویی و اطاعت است ، نه بهانه های ظاهرا" مستدل و حقوقی برای رفع تکلیف یا فرار از ولایت پذیری . در عین حال ، برخلاف افراد شعار زده اشعری مسلک ، بین سلیقه شخصی ، توصیه ، الزام و حکم حکومتی تفاوت قائلیم که هریک الزامات متفاوتی دارند . ۱۰. اصل استقلال و تفکیک قوا ضرورتی جدی است که به قوام ملک می انجامد زیرا قدرت گرفتن انحصاری هر قوه ، زمینه ساز خودکامگی است . دولت قوی حق دارد از تمامی ظرفیت های قانونی خود استفاده کند و تمامی شئون اداری و اجرایی کشور را مطابق قانون اساسی در اختیار داشته باشد . مجلس مقتدر از ساز وکارهای قانونی خود (‌قانونگذاری ، تصویب اسناد بالادستی ، بودجه سالانه ، سوال ، تحقیق و تفحص ، رای اعتماد ، استیضاح وزیران ، عدم کفایت رئیس جمهور ، دیوان محاسبات و عضویت در شوراهای فرا دستگاهی) استفاده می کند و در عین حال ، ‌همگان به داوری دستگاه قضا گردن می نهند. با وجود قوه قضائیه مقتدر است که حاشیه های امنیت برای همه ،‌ بالسویه رنگ می بازد و هیچ عنصر صاحب قدرت یا مدیری جرات قانون شکنی ، ظلم به دیگران و فساد به خود نمی دهد و متقابلا بازار افشاگری های خطابه ای و خیابانی تعطیل می شود و کسی جرات نمی کند به دیگری اتهام بدون سند زند. ۱۱. آئین نامه اخلاقی- حرفه ای خبرآنلاین قبلا و به صورت رسمی اعلام شده است و مواضع ده گانه بالا نیز به تدریج و حسب ضرورت تکمیل خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 8 =