ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی
بازدید 59
0

ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی

حسام اسلامی کارگردان مستند «رویاباف و قاضی» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع این مستند گفت: این موضوع که بعضی از ما علاقه داریم به میراثی که نیاکانمان باقی گذاشته‌اند و تمدن چند هزار ساله ایران مثل پس‌انداز نگاه کنیم، شاید قبلاً هم وجود داشته، اما در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی، این نگاه بیشتر، فراگیرتر و پررنگ‌تر شده است. در شبکه‌های اجتماعی هم فضایی به وجود آمده که افراد به این نوع فعالیت‌ها ترغیب می‌شوند. این قصه جستجویی است که شاید همه ما به نوعی درگیرش هستیم و به نحوی، این میراث را مال خود می‌دانیم و منفعت فردی را بر منفعت جمعی ترجیح می‌دهیم. حتی اگر در کوه و جنگل، به دنبال دفینه و اشیای باارزش نگشته باشیم.

این کارگردان درباره مخاطبان مستند تازه‌اش عنوان کرد: برایم مخاطب ایرانی بسیار مهمتر است و همیشه تماشاگر ایرانی برایم اولویت اصلی است. اگر فیلم با تماشاگر غیرایرانی هم ارتباط برقرار کرد، خوشحال خواهم شد اما اصل برایم این است که فیلم من در ایران امکان نمایش داشته باشد. در «رویاباف و قاضی» تلاش کردم یک قصه ساده، کوچک و بومی را با روایتی چندوجهی و انسانی نشان دهم. سعی کردم این قصه برای همه قابل درک باشد. همکاری با تهیه‌کننده غیرایرانی به شما این فرصت را می‌دهد که قصه‌تان را به شکلی روایت کنید که دایره مخاطبانش وسیع‌تر و زبانتان بین‌المللی شود.

ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی

کارگردان مستند «پروژه ازدواج» درباره چالش‌های تولید چنین مستندی گفت: هسته اصلی فیلم یعنی حفاری برای کشف عتیقه، موضوعی غیرقانونی است و می‌دانستم که در مسیر ساخت فیلم دچار چالش خواهم شد. نمی‌خواستم فیلم را با افرادی که دغدغه‌شان این موضوع نیست بسازم، از طرفی وقتی با افراد واقعی کار می‌کنید، ممکن است در مسیر ساخت، دچار گرفتاری شوید. برایم مهم بود فیلم حتماً در ایران نمایش داشته باشد، پس از ابتدا سعی کردم راهی برای روایت و به تصویر کشیدن ماجرا پیدا کنم. از اول با نهادها و ارگان‌های مربوط هماهنگ شدم و کنار آن با افرادی که درگیر حفاری هستند همراه و هم مسیر بودم تا راه ورود به ماجرا را بیابم. در نهایت بدون بازسازی یا هدایت قصه، ماجرا پیش رفت و البته مشکلاتی پیش آمد که روند فیلمبرداری را طولانی کرد. به خاطر چرخش‌هایی که زمان فیلمبرداری به وجود آمد، دو سال و نیم، درگیر فیلمبرداری بودم.

تهیه‌کننده مستند «فرار از قصر» در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: اولین نمایش «رویاباف و قاضی» در جشنواره ایدفای ۲۰۲۳ بود، پس از آن سفرهای فیلم شروع شد و در هات داکس و جشنواره‌های دیگری هم نمایش داشت. اما مهمترین موضوع برای من این بود فیلم حتماً امکان نمایش در ایران را داشته باشد و نمایش آن، محدود به «سینماحقیقت» نباشد. البته که دیده شدن فیلم در «سینماحقیقت» کمک می‌کند تا عرضه آن بهتر انجام شود. دوست دارم فیلم را مخاطبانی بیشتر از تماشاگران «سینماحقیقت» ببینند، امیدوارم «رویاباف و قاضی» در گروه «هنروتجربه» و پلتفرم‌ها در معرض دید قرار بگیرد.

حسام اسلامی که به عنوان تهیه‌کننده هم فعالیت کرده است، درباره تجربه‌های متنوعش در سینما تصریح کرد: فکر می‌کنم کار کردن در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف کمک می‌کند تا شما به عنوان کارگردان، عملکرد بهتری داشته باشید. در هر زمینه که کار کرده‌اید وقتی به عنوان کارگردان، مشغول ساخت فیلم هستید، این تجربه‌ها کمک می‌کند تا هم خلاق‌تر باشید هم مدیریت گروه بهتر پیش برود. تجربه‌هایی که به عنوان تهیه کننده داشتم، برایم باارزش است، فیلم‌هایی را تهیه کردم که آنها را دوست دارم، فیلم‌هایی که خودم نمی‌توانستم آنها را بسازم اما خوشحالم که کمک کردم دیگران این پروژه‌ها را به سرانجام برسانند. خودم اولین مخاطب این فیلم‌ها هستم و بسیار دوستشان دارم.

ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی

این کارگردان افزود: وقتی فیلمی ساخته می‌شود، گویی نوزادی متولد شده، کارگردان مثل پدر آن فیلم و نوزاد است، تهیه‌کننده برایم نقش پدربزرگ را دارد زیرا زحماتی کشیده و به آن فیلم تعلق خاطر دارد، اما به اندازه کارگردان رنج خلق را نکشیده است، با اینکه به اندازه او، اثرش را دوست دارد.

حسام اسلامی که داور چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» بود، درباره تعلق خاطرش به این جشنواره گفت: من از اولین سال، مخاطب «سینماحقیقت» بوده‌ام، در کنار تماشای آثار، در کارگاه‌ها حضور داشته‌ام و برایم بهترین بخش جشنواره فیلم دیدن است. خاص‌ترین بخش خاطراتم از «سینماحقیقت» به تجربه داوری برمی‌گردد که بسیار سخت بود. بعد از آن دوره، وقتی می‌بینم دوستانی این مسئولیت را قبول می‌کنند، از صمیم قلب برایشان آرزوی موفقیت دارم و می‌دانم چه کار دشواری را پذیرفته‌اند. رقابتی بودن جشنواره‌ها، ربطی به ذات هنر ندارد. اما این وجه باعث دیده شدن جشنواره‌ها و رویدادها و گرم شدن بازار می‌شود. ما نمی‌توانیم در موسیقی و نقاشی، آثار یک نقاش یا موزیسین را با دیگری، آن طور که فیلم فیلمسازان را در جشنواره‌ها با هم مقایسه می‌کنیم، داوری کنیم. این جنس نگاه کردن به اثر هنری در جشنواره‌ها، از دنیای ورزش و مختصات بازار می‌آید، من آن را نمی‌پسندم و برایم بخش سخت ماجراست، هر چند می‌دانم ضروری است و به دیده شدن رویدادها و خبرسازی درباره آنها کمک می‌کند.

فیلم تازه حسام اسلامی روایت تلاش یک گروه حفاری برای کشف گنجی مدفون‌شده است، با دستگیری فیلمساز و گروه حفار، سرنوشت شخصیت‌ها به هم پیوند می‌خورد و آنها برای تحقق رویایشان می‌کوشند.

«رویاباف و قاضی» ساخته حسام اسلامی متقاضی حضور در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + بیست =